Specifika vzdělávání finanční gramotnosti v dětských domovech Ing. Jan Pokorný
Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011 Základní údaje Školení vychovatelů a vychovatelek v rámci projektu Finanční gramotnost pro dětské domovy. Místa - Liberec, Brno, Jihlava, Písek, Dolní Čermná, Znojmo. Skupiny o 12 – 15 vychovatelích. Některá školení probíhala ve školících střediscích některá přímo v dětských domovech. Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011
Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011 Metodické poznámky Osnova školení byla dána Slabikářem FG. Praktické příklady byly zvoleny po konzultacích s vychovateli. Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011 3
Specifika výchovy v dětských domovech V dětských domovech jsou děti od předškolního věku do 18 let. Nemají příklad z běžného hospodaření rodiny. V dětských domovech rodinného typu o víkendech děti s vychovatelem kupují potraviny a vaří. Na nákupy mají přidělenou částku peněz. „Rodina“ je složena z dětí různého věku. Měl jsem příležitost s vychovateli o jejich práci mluvit, byli poměrně otevření. Ve dvou případech jsem měl možnost si dětské domovy i prohlédnout. V DD rodinného typu se snaží dětem přiblížit život v rodině, zároveň je učí participovat na některých domácích pracech a získat představu o tom kolik co stojí.
Poznatky ze školení, reakce vychovatelů 1. Byl zájem o praktické příklady – úvěry, výpočty splátek. 2. Za pro děti nejpraktičtější téma FG považovali vychovatelé rozpočet domácnosti a ochranu spotřebitele – triky ve smlouvách. 3. Jako velmi názorné se ukázaly případy oddlužení konkrétních lidí z veřejně přístupných webových stránek insolvenčního rejstříku a příklady dražených movitých věcí a nemovitostí z webových stránek portálu dražeb. 4. Zájem budily statistiky a průzkumy spadající do oblasti sociálních a psychologických aspektů FG. FG je praktická i teoretická, vzhledem k věku dětí vychovatelé měli zájem o praktické příklady. Spotřebitelský úvěr – nabídka a úvěrové podmínky konkrétní banky úroková sazba, poplatky, RPSN, celkové navýšení úvěru, některá smluvní ustanovení ( Za případ porušení se považuje, pokud klient zemře nebo je prohlášen za mrtvého a tedy ba měl zaplatit sankční úrok) DD mají k dispozici počítače, starší děti jsou schopné vyplňovat excelovskou tabulku s rozpočtem domácnosti. V insolvenčním rejstříku jsou veřejně přístupné údaje jako jméno dlužníka, jeho bydliště, datum narození, výše dlužné částky, výše platu, zaměstnavatel a další. Reakcí vychovatelů bylo překvapení, že tyto údaje jsou veřejně přístupné. Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011 5
Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011 4. Statistiky a průzkumy spadající do oblasti sociálních a psychologických aspektů FG. Sociální složení klientů Poradny pro finanční tíseň – Poradna při finanční tísni, o.p.s., Výroční zpráva 2009 Názory obyvatel na půjčky – CVVM, 2010 Závislost příjmu na vzdělání – ČSÚ, 2010 Závislost míry nezaměstnanosti na vzdělání – ČSÚ, 2010 Jedna vychovatelka se rozhodla, že některé zdroje použije pro svou bakalářskou práci. Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011 6
Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011 Smysl školení Pokud se jednotlivec dostane do finančních potíží, může to pro něj znamenat další náklady v řádu 102 až 10n Kč. Hlavní smysl školení je ten, aby i děti, které vyjdou z dětských domovů, uměly hospodařit se svými penězi a nezpůsobily si problémy hned na začátku samostatného života. Což mě inspirovalo k různým úvahám a kromě jiného mě napadlo, že z ekonomického hlediska se jedná o mezigenerační solidaritu. v tomto případě o dobrovolná mezigenerační solidarita, která nebyla stanovena zákonem Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti, 11. 11. 2011 7