Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOMÁCNOSTI NA ÚVĚROVÉM TRHU Michal Skořepa Česká společnost ekonomická, o.s.
Advertisements

 V r uložila vláda MF, MŠMT a MPO vypracovat systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ (dále jen SBFG).  První verze byla dokončena v r.
Finanční vzdělávání jako důležitý prvek ochrany spotřebitele na finančním trhu Mgr. Klára Hájková náměstkyně ministra financí, sekce Finanční trh 31. března.
ECVET v Programu celoživotního učení
Nová směrnice o energetické účinnosti
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Celostátní síť pro venkov
1 „Zájmy České republiky a přijetí společné měny“ Stav příprav v jednotlivých sektorech a úkoly pro další období Vladislav Flek vedoucí Organizačního výboru.
Vzdělávání finanční gramotnosti dospělých
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Domácnosti na úvěrovém trhu Monika Němečková Oddělení vnějších vztahů.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Dr. Ing. František Klufa Finanční arbitr České republiky Čtvrtek 26. května 2011 Konferenční centrum City, Praha, Praha Ochrana spotřebitele na finančním.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Seminář ČBA v PSP ČR„Cesty k omezení lichvy“ Praha, 10. listopadu 2009 Praha, 10. listopadu 2009 Eva Zamrazilová členka bankovní rady ČNB ČNB a ochrana.
Druhá mezinárodní konference k finanční gramotnosti Praha, 27. listopadu 2009 Eva Zamrazilová členka bankovní rady ČNB Finanční krize a finanční gramotnost.
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Regulace distribuce v ČR
Dozor nad úvěrovým trhem z pohledu České obchodní inspekce
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Ing. Lucie Kratochvílová
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Národní strategie finančního vzdělávání (inspirovaná Koncepcí informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR)
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
– – Občanská a finanční gramotnost jako základ konkurenceschopnosti zaměstnanců Ing. Radka Sokolová.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
Finanční a rozpočtové právo
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
MARKETINGOVÝ MIX.
Vzdělávání uchazečů o zaměstnání v oblasti socioekonomických kompetencí CZ.1.04/2.1.00/ Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
1. Lekce Základní hospodaření s financemi Ujasnění základních finančních pojmů Rodinný rozpočet a tvorba finančního plánu Zajištění příjmů, proč a kdy?
VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Lenka M. Maléřová.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem. FINANČNÍ GRAMOTNOST ZADLUŽOVÁNÍ RODIN Spolek pro obnovu venkova Senát Parlamentu.
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A Veronika Havlová 2016 PROBLEMATIKA ZADLUŽOVÁNÍ SE NA SPOTŘEBITELSKÉM TRHU V ČR.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Jakub Skalický Obchodní akademie Neveklov 2014/2015
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
INOVACE ŠVP ZAČLENĚNÍM PŘEDMĚTU FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Metodika a koordinace kariérového poradenství v JMK
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009

Agenda I.Ochrana spotřebitele na finančním trhu II.Finanční vzdělávání – výzkum III.Finanční vzdělávání – strategie IV.Mix ochrany spotřebitele v praxi - úvěry

I. Ochrana spotřebitele na finančním trhu  MF gestor ochrany spotřebitele na FT  cíl OSFT - spotřebitel přijímá odpovědná rozhodnutí (řešící jeho situaci v souvislosti s finančními službami) Rámcová politika Ochrany spotřebitele na FT – 3 pilíře OSFT: 1. informace (informovanost) - v určité „kvalitě“ – úplné, transparentní, srozumitelné, vyvážené - odbornost distribuce 2. schopnost s nimi pracovat (gramotnost) - finanční gramotnost obyvatel a finanční vzdělávání 3. možnost spotřebitele prosazovat a chránit své zájmy a práva - adekvátní postavení spotřebitele ve smluvním vztahu – nástroje jeho zlepšení

Web Web - sekce Finanční trh - Finanční vzdělávání Výzkum veřejného mínění  Nejčastější hodnocení úrovně vlastní finanční gramotnosti známkou 3  29% respondentů úroveň znalostí brání ve využívání finančních produktů  34% populace se při výběru spotřebitelského úvěru řídí úrokovou sazbou, pouze 19% se řídí RPSN  pouze 1/4 Čechů pravidelně sestavuje rozpočet, 40% při velkých výdajích  1/4 respondentů nedokázala spočítat, zda je výhodnější výnos 300 Kč nebo 15% z 3000 Kč  pouze 43% populace odhadlo správnou míru inflace v intervalu 1- 5%  3/4 dospělé populace považují znalost pojmů a vzdělávání ve finanční oblasti za důležité, chtějí se účastnit vzdělávacích programů  93 % podporuje finanční vzdělávání na střední škole II. Finanční vzdělávání - výzkum

Strategie finančního vzdělávání  2 pilířová struktura FV 1. Počáteční (školní) vzdělávání (viz MŠMT) 2. Další (celoživotní) vzdělávání III. Finanční vzdělávání – Strategie FV Spolupráce a koordinace aktivit  Pracovní skupina pro finanční vzdělávání  Mezinárodní aktivity EK a OECD

IV. Příklad – ochrana spotřebitele v oblasti úvěrů  předsmluvní informace  právo na vysvětlení předsmluvních informací  sestavení rozpočtu domácnosti a zvážení nezbytnost výdajů  posouzení, kdy si půjčit a jak splácet dluhy, zvážení budoucích důsledků zadlužení  porovnání jednotlivých druhů úvěrů a výběr nejvhodnějšího (aktivní spolupráce s poradcem)  právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy do 14 dnů (cooling-off period)  možnost řešení sporů prostřednictvím FA  strop výše odškodnění v případě předčasného splacení 1. pilíř informovanost 3. pilíř zájmy a práva spotřebitelů Nový zákon o spotřebitelském úvěru (od června 2010) 2. pilíř finanční gramotnost

Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností