Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009
Agenda I.Ochrana spotřebitele na finančním trhu II.Finanční vzdělávání – výzkum III.Finanční vzdělávání – strategie IV.Mix ochrany spotřebitele v praxi - úvěry
I. Ochrana spotřebitele na finančním trhu MF gestor ochrany spotřebitele na FT cíl OSFT - spotřebitel přijímá odpovědná rozhodnutí (řešící jeho situaci v souvislosti s finančními službami) Rámcová politika Ochrany spotřebitele na FT – 3 pilíře OSFT: 1. informace (informovanost) - v určité „kvalitě“ – úplné, transparentní, srozumitelné, vyvážené - odbornost distribuce 2. schopnost s nimi pracovat (gramotnost) - finanční gramotnost obyvatel a finanční vzdělávání 3. možnost spotřebitele prosazovat a chránit své zájmy a práva - adekvátní postavení spotřebitele ve smluvním vztahu – nástroje jeho zlepšení
Web Web - sekce Finanční trh - Finanční vzdělávání Výzkum veřejného mínění Nejčastější hodnocení úrovně vlastní finanční gramotnosti známkou 3 29% respondentů úroveň znalostí brání ve využívání finančních produktů 34% populace se při výběru spotřebitelského úvěru řídí úrokovou sazbou, pouze 19% se řídí RPSN pouze 1/4 Čechů pravidelně sestavuje rozpočet, 40% při velkých výdajích 1/4 respondentů nedokázala spočítat, zda je výhodnější výnos 300 Kč nebo 15% z 3000 Kč pouze 43% populace odhadlo správnou míru inflace v intervalu 1- 5% 3/4 dospělé populace považují znalost pojmů a vzdělávání ve finanční oblasti za důležité, chtějí se účastnit vzdělávacích programů 93 % podporuje finanční vzdělávání na střední škole II. Finanční vzdělávání - výzkum
Strategie finančního vzdělávání 2 pilířová struktura FV 1. Počáteční (školní) vzdělávání (viz MŠMT) 2. Další (celoživotní) vzdělávání III. Finanční vzdělávání – Strategie FV Spolupráce a koordinace aktivit Pracovní skupina pro finanční vzdělávání Mezinárodní aktivity EK a OECD
IV. Příklad – ochrana spotřebitele v oblasti úvěrů předsmluvní informace právo na vysvětlení předsmluvních informací sestavení rozpočtu domácnosti a zvážení nezbytnost výdajů posouzení, kdy si půjčit a jak splácet dluhy, zvážení budoucích důsledků zadlužení porovnání jednotlivých druhů úvěrů a výběr nejvhodnějšího (aktivní spolupráce s poradcem) právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy do 14 dnů (cooling-off period) možnost řešení sporů prostřednictvím FA strop výše odškodnění v případě předčasného splacení 1. pilíř informovanost 3. pilíř zájmy a práva spotřebitelů Nový zákon o spotřebitelském úvěru (od června 2010) 2. pilíř finanční gramotnost
Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností