Pohled na svět dalekohledem a mikroskopem
Pozorování začněme zvětšením, kdy se jeden dílek rovná jednomu metru, a zvyšujme velikosti jeho násobky až tam, kam naše představivost dosáhne. 10x10 = 100 metrů 10x10x10 = 1 000 metrů Pak se vrátíme k místu, kde jsme začali, abychom pokračovali opačným směrem do mikrosvěta.
100 1 metr Vzdálenost hromádky listí na zahrádce.
101 10 metrů Ještě možná uvidíme i jednotlivé listy.
102 100 metrů Na tuto vzdálenost vidíme konec lesa i obrysy budov.
103 1 km Zaměníme metry za kilometry. Z této výšky můžeme skočit padákem.
104 10 km Město ještě vidíme, ale domy už nejsou k rozeznání.
105 100 km Z této výšky poznáme, že město je na Floridě.
106 1 000 km Typický pohled z družice.
107 10 000 km Severní hemisféra Země a část Jižní Ameriky.
108 100 000 km Země už je úplně malá.
109 1 milión km Země a oběžná dráha Měsíce označená bíle.
1010 10 miliónů km Část oběžné dráhy Země kolem Slunce v modré barvě.
1011 100 miliónů km Oběžné dráhy Venuše a Země.
1012 1 bilión km Oběžné dráhy Merkuru, Venuše, Země, Marsu a Jupitera.
1013 10 biliónů km Z této výšky můžeme pozorovat sluneční soustavu a oběžné dráhy planet.
1014 100 biliónů km Sluneční soustava je už úplně malá.
1015 1 trilión km Uprostřed tisíce hvězd je Slunce jen malá hvězda.
1016 1 světelný rok Ze vzdálenosti jednoho světelného roku je Slunce nepatrná hvězda.
1017 10 světelných let Tady už Slunce není vidět.
1018 100 světelných let …už jen hvězdy a skupiny hvězd.
1019 1000 světelných let V této vzdálenosti začíná náš výlet po Mléčné dráze.
1020 10 000 světelných let Pokračujme na cestě po Mléčné dráze.
1021 100 000 světelných let Přiblížili jsme se k okraji Mléčné dráhy.
1022 1 milión světelných let Z této nesmírné vzdálenosti bychom mohli vidět celou Mléčnou dráhu i ostatní galaxie.
1023 10 miliónů světelných let Odtud vypadají všechny galaxie malé v porovnání s prázdným prostorem mezi nimi. Mohli bychom dále cestovat v naší představivostí, ale vraťme se rychle zpátky.
1022
1021
1020
1019
1018
1017
1016
1015
1014
1013
1012
1011
1010
109
108
107
106
105
104
103
Na tomto výletě do makrosvěta jsme došli až ke 23. mocnině čísla 10. 102 Na tomto výletě do makrosvěta jsme došli až ke 23. mocnině čísla 10.
101 Nyní nás výlet povede do záporných hodnot , abychom se pokusili pochopit složitost mikrokosmu.
100 Přistáli jsme tam, kde jsme začali a máme vše na dosah rukou.
10-1 10 centimetrů Přiblížením na vzdálenost 10 cm, můžeme studovat detaily listu.
10-2 1 centimetr Odtud je možné pozorovat složení listu.
10-3 1 milimetr Ukazuje se buněčná struktura listu.
10-4 1 micron Vidíme buněčné stěny. Je možné vidět i podobnost buněk.
10-5 10 micronů Začínáme naší cestu uvnitř buňky.
10-6 100 micronů Je vidět jádro buňky.
10-7 1 angstrom Ještě jednou jsme změnili měřítko do minusové stupnice měření. Můžeme vidět chromozomy.
10-8 10 angstromů V tomto miniaturním Vesmíru je vidět řetěz DNA.
10-9 100 angstromů ...je možné studovat kostky nebo špalíky chromozomů.
10-10 1 miliangstrom Vypadá to jako obláčky elektronů... Jsou to uhlíky atomů formující náš svět. Mikrokosmos se začíná podobat makrokosmu.
10-11 10 pikometr Můžeme pozorovat elektrony obíhající kolem atomů.
10-12 100 pikometrů Úžasně veliký, volný prostor mezi jádrem a oběžnou dráhou elektronů.
10-13 1 fotometr V této neuvěřitelně malé velikosti můžeme pozorovat jádro atomu.
10-14 10 fotometrů Uvidíme jádro uhlíkového atomu.
10-15 100 fotometrů Tady už jsme na poli sci-fi, tváří v tvář protonům.
10-16 100 atometrů To jsou nejmenší částice! Nikam dál se už jít nedá. Jsme na hranici současného vědeckého zkoumání. Toto je hmota, ze které je stvořeno vše .
Co se skrývá za těmito hranicemi? Jsou vůbec nějaké hranice? Do mikrokosmu je možné jít jen do vzdálenosti mínus 16ª na 10 a dosáhnout tak hranice hmoty. Do makrokosmu jsme ale šli až do vzdálenosti plus 23ª na 10 a zastavili jsme se. Co se skrývá za těmito hranicemi? Jsou vůbec nějaké hranice?
2008 autor neznámý zdroj internet upravilo centrum pro katechezi biskupství ostravsko-opavské www.cpk-ostrava.archa.info doporučeno pro potřeby výuky předmětu náboženství v 5. ročníku ZŠ