„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_3_12 Název vzdělávacího materiálu Elektronická pošta - Jméno autoraIng. Bulka Josef Tematická oblastPočítačové sítě a internet Vzdělávací oborVšechny obory školy Předmět Informační a komunikační technologie Ročník1. a 2. Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní, pracovní, personální a sociální. Průřezové téma Informační a komunikační technologie, Člověk a svět práce, Člověk a životní prostředí, Občan v demokratické společnosti.
Tento výukový materiál je plně v souladu s Autorským zákonem ( jsou zde dodržována všechna autorská práva). Pokud není uvedeno jinak, autorem textů a obrázků je Ing. Josef Bulka. Časový harmonogram1 vyučovací hodina Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec, Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN Pomůcky a prostředky Dataprojektor, výpočetní technika, názorné pomůcky a díly hardware z oblasti výpočetní techniky. Anotace Problematika počítačové gramotnosti, pojmy informační a komunikační technologie (ICT). Způsob využití výukového materiálu ve výuce Výklad a cvičení. Opakování a domácí příprava žáků na vyučování. Datum (období) vytvoření vzdělávacího materiálu Září 2012
Elektronická pošta - forma elektronické komunikace prostřednictvím sítě Internet. , tedy electronic mail (elektronická pošta), je založena na principu posílání a přijímání elektronických zpráv. Zpráva může mít podobu textovou či grafickou nebo je možné posílat videosekvence či zvukové zprávy. Ke každé zprávě však může být připojena tzv. „příloha“ – elektronický soubor dat, tedy jakýkoliv soubor (dokument, text, tabulka, obrázek, zvuk, video, atd.).
Výhodou elektronické pošty je rychlost komunikace, neboť elektronická zpráva odeslaná z jednoho počítače je na cílový počítač doručena během několika minut; finanční náklady nejsou žádné (klasický dopis stojí mnohem více než ). Vvelkou výhodou je možnost zasílání příloh, které mohou mít značnou velikost např. v případě obrázkových příloh, nebo video sekvencí. Nevýhodou elektronické pošty je neosobitost, možnost zanesení počítače počítačovými viry, nebo SPAMem (nevyžádaná pošta, nejčastěji obsahující reklamu nebo obtěžující zprávy).
V případě zřízení elektronické schránky uživatel získá elektronickou adresu (je jiná než doménová internetová adresa!). Dominantním znakem v elektronické adrese je tzv. „zavináč“ = zavináč). Jde o oddělovací znak, který odděluje jméno schránky od domény (která většinou koresponduje s doménou poskytovatele služby (tedy např. „isste.cz“). Celá adresa pak může vypadat například takto: V názvu schránky se nesmí vyskytovat diakritika (stejně jako u internetové adresy) a mezery.
Elektronická zpráva může být doručena pouze na elektronickou adresu, tedy elektronicky komunikovat spolu mohou jen dvě elektronické schránky, a to za předpokladu, že je správně napsána elektronická adresa adresáta! Se zprávou můžeme pracovat buď na webovém rozhraní, tj. připojit se na internet, přejít na stránky našeho poskytovatele u, schránku si tam otevřít a v tomto prostředí pracovat. Další možností je využití tzv. „poštovního klienta“, tedy programu, který je schopen pracovat se zprávami i v případě, že nejsme připojeni k internetu (viz MS Outlook,Thunderbird).
Poštovní servery a klienti používají na základě mezinárodní konvence při komunikaci TCP/IP následující čísla portů. Zatímco příjem elektronické pošty probíhá při šifrovaném spojení SSL/TLS, z portu 995 nebo 993, je odchozí elektronická pošta posílána šifrovaně přes stejný port 25, avšak pomocí příkazu START/TLS (port 587).
Pro přenos doručené zprávy ze serveru na lokální počítač se používají protokoly POP3 aIMAP. POP3 (Post Office Protocol version 3) pracuje na portu 110 a zprávy ze serveru stáhne do lokálního počítače s tím, že je může na serveru smazat. V případě POP3 se do lokálního počítače stahují všechny zprávy bez ohledu na to, zda uživatel o ně má zájem nebo ne. IMAP (Internet Message Access Protocol - uživatel po připojení získá ze serveru jen hlavičky zpráv (údaje o odesílateli, předmět zprávy). Celá zpráva se stáhne a zobrazí až v případě požadavku. Pracuje na portu 143.
Je nutné si uvědomit že vaše ová aktivita je snadno viditelná a může být útočníkem odposlouchána. Šifrování ů zajišťuje ochranu vašeho soukromí, pomocí šifrované relace (session), těla zprávy, nebo obojího. Pokud nebudete zprávu šifrovat, může kdokoli s přístupem k síti, sledovat vaše y a získat přihlašovací hesla. Příklad – použití nástroje pro šifrování zprávy Open PGP umožníte uživatelům podepisovat jeden druhému veřejné klíče.
Většina uživatelů přistupuje k ovým schránkám webového rozhraní, tzv. webmailu. Při jeho použití nemusí uživatel nastavovat parametry ového klienta a k zprávám může přistupovat z libovolného místa na světě. Jsou zřizovány zdarma na veřejných poštovních serverech např. .cz, seznam.cz, gmail.com, atd…
ový klient existuje velké množství ových klientů mezi nejvíce využívané a nejznámější patří: Outlook Express, jako součást operačního systému MS Windows Mozilla Thunderbird – nejčastěji součást systémů Linux, ale i varianta pro OS Windows Opera - ový klient, je integrován do prohlížeče Microsoft Outlook, součást kancelářského balíku MS Office
1. Outlook expres 2. Mozilla Thunderbird 3. Microsoft Outlook Opera Mail Návodů pro nastavení ových klientů nalezneme na Internetu velké množství a není problém je podle informací ISP a provozovatelů poštovních serverů nastavit. Zde jsou uvedeny jedny z možností:
1.Podle zadání si nainstalujte na svém počítači poštovního klienta: a)Microsoft Outlook b)Mozila Thunderbird 2.Přihlaste se jejich prostřednictvím ke svému poštovnímu serveru, ke kterému jste přistupovali přes webové rozhraní a porovnejte možnosti a nástroje jednotlivých poštovních klientů, pro správu účtu, příjem a odesílání elektronické pošty.
1.Jak se oddělí název schránky od jména serveru v ové adrese? b)znakem # c)znakem § b) znakem e 2.Elektronickou poštu odesíláme prostřednictvím protokolu SMTP. Údaje o serveru, který její odeslání zprostředkuje získáme především od: a)poskytovatele připojení k Internetu b)provozovatele poštovního serveru kde máme schránku c)operačního systému, který využíváme
3.Protokol pro příjem pošty POP3: 1.přijme celou zprávu, včetně příloh 2.přijme pouze hlavičku zpráva 3.zajišťuje archivaci pošty na serveru 4.Protokol pro příjem pošty IMAP4: 4.přijme celou zprávu, včetně příloh 5.zajišťuje archivaci pošty na serveru 6.přijme pouze hlavičku zpráva
5.Protokol SMTP v rámci přenosového modelu TCP/IP má číslo portu: Protokol IMAP v rámci přenosového modelu TCP/IP má číslo portu:
Zdroje a použitá literatura: 1. transfer-model.svg autor - Ale2006-from-enhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:SMTP- transfer-model.svgAle2006-from-en
7.Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec, Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN Jiří Plášil, PC pro školy, nakladatelství KOPP, České Budějovice, ISBN Jiří Plášil, PC pro školy, nakladatelství KOPP, České Budějovice, ISBN