ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBO Ř ANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_32_INOVACE_181_SAMOHLÁSKY Téma: ROZD Ě LENÍ.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_221_ORIENTACE_V_ČASE Téma: ROK, ROČNÍ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Projektový den Evropa ve škole, škola v Evrop ě ZŠ a MŠ T ě šetice, , p ř ísp ě vková organizace.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Kamenická Stráň.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_742.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_745.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_743.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_668.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_672.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_695.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_32_INOVACE_214_POČÍTÁNÍ_GEOMETRICKÝCH_TĚLES Téma:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_662.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_681.
 m ě sto s nejslavn ě jší historií na sv ě t ě, které je uctíváno jak bohy, tak lidmi. Okouzlující hlavní m ě sto Ř ecka bylo odedávna kolébkou civilizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_685.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Pro 5. ro č ník základní školy 2. č ást – písmo a obrázek Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace EU – OPVK 1.4. – Inovativně.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_667.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_32_INOVACE_201_PŘÍPRAVA_NA_NÁSOBENÍ Téma: PŘÍPRAVA.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, p ř ísp ě vková organizace Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU Šablony – Gymnázium Tanvald Č.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_748.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Stran č ice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Ř ehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_ Slovní úlohy s procenty TEMA:
 Materiál obsahuje prezentaci jako dopln ě k k výkladu a sou č asn ě i úkoly pro samostatnou práci ž ák ů. Ur č eno 5.ro č níku.  Pilotá ž : Prezentace.
Hrátky s mapou Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotaceObsahuje nám ě ty č inností pro práci s mapou, seznámení s m ěř ítkem, výroba vlastních u č ebních pom.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
JIHOMORAVSKÝ KRAJ – ZAJÍMAVÉ MÍSTO
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZDOBENÍ VÁNOČNÍHO STROMKU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Matěásková Hana TEMATICKÁ OBLAST: Dějiny umění NÁZEV DUMu: Secese v našem regionu POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 15 KÓD DUMu: HM_Dějiny_umění_15 DATUM TVORBY: 13. března 2013 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace seznamující se secesní architekturou na Jablonecku ( v místě bydliště části studentů) a která motivuje ke spojení teoretického výkladu a praktického úkolu pro studenty. METODICKÝ POKYN: Pro lepší názornost prezentace obsahuje i nafocený postup práce pro praktický úkol s popisem. Kvinta/1. ročník, Sexta/2.ročník .

Jablonec nad Nisou – město krásných secesních staveb Secese v našem regionu Jablonec nad Nisou – město krásných secesních staveb

Něco málo z historie R. 1356 – první zmínky o Jablonci nad Nisou. R. 1866 – Jablonec se stal městem. R. 1906 – velmi bohaté město – spousta reprezentativních staveb. ( elegantní restaurace, honosné kavárny ,městské parky, divadlo). V té době – v JBC žili převážně Němci a Židé. Ti zbohatli na rozvoji sklářského a šperkařského průmyslu. Chtěli se vlastním způsobem realizovat i v architektuře města a vzor našli v secesi.

Architekti Jablonecka Architekti z Vídně – Friedrich Satz - Fellner a Helmer (společně navrhli asi 50 divadelních budov a jsou vedeni i jako architekti divadla v Jablonci). Domácí architekti – Josef Zasche (později se proslavil i v Praze) - Robert Hemmrich – architekt bohatých Jablonečanů ( dekorace orientované na bižuterní vzory). Autor návrhu na městské lázně. Do r. 1945 – jablonecké stavby – v dobrém stavu. Potom došlo k vyhnání starousedlíků – modernizace budov – obrovské škody. Docházelo k osekávání ozdobného štuku, měnil se tvar oken atd.

Zajímavé historické stavby Ve starších částech města – spousta domů z období kolem r. 1900. Tyto domy – bohatě dekorované figurami, maskami, nejrůznějšími zvířaty, motivy vavřínových listů, volných květin, kytic květin ve vázách, různých druhů stromů (často – jabloně, jako symbol města), ornamenty ze šperkařského průmyslu. Většina fasád je zhotovena ze štukové omítky, z hmoty složené z vápna, sádry, zvířecí srsti a klihu. Toto zdobení – již od dob antiky, velký rozmach v období secese.

Úkol pro studenty, který prověří zda studenti poznají secesní stavbu Studenti se rozdělí do skupinek ( každá z nich by měla být vybavena fotoaparátem a mapou města Jablonce). Vyučující seznámí studenty s ulicemi, kde se nachází větší množství secesních staveb. Jednotlivé skupiny si vyberou oblast, kde budou pořizovat snímky secesních budov. Úkolem je nafotit secesní stavby, soustředit se na dekor na fasádách, pořídit detailní záběr secesního ornamentu, všímat si tvaru oken, dveří, druhu omítky (pro Jablonec je typická tzv. rýhovaná omítka – vliv mnichovské secese). Po návratu – prohlédnout fotografie, určit na domech typické prvky secesní architektury, případně porovnat v jakém stavu se tyto budovy nachází.

Ukázka č. 1 Budovatelů 7- vila postavená v roce 1905 architektem Arwedem Thamerem – bohatá štukovaná secesní fasáda, okna v původní podobě, částečně jejich výplň tvoří vitráže.

Ukázka č.2 Komenského 2 - obytný dům s obchody –postaven kolem roku 1900. Bohatá secesní výzdoba s prvky neorenesance. Okenní parapety jsou ozdobené maskami. Okna - původní

Ukázka č. 3 Budovatelů 1 – obytný dům z roku 1908 ve stylu pražské secese podle návrhu architekta Václava Vejricha. Okna - původní

Ukázka č. 4 Městské divadlo - postaveno r. 1906-07 známými vídeňskými architekty Fellnerem a Helmerem. Podobné stavby – v Německu(Giessen) a v Rakousku (Klagenfurt). Fasáda – reliéfní desky s vyobrazením antických divadelních scén a secesní masky.

Ukázka č. 5 Městské divadlo – detail fasády

Ukázka č. 6 Detail fasády divadla.

Ukázka č. 7 Liberecká ulice 8 – obytný dům z roku 1913 – architekt Robert Hemmrich (pozdní secese).

Ukázka č.8 Ulice Emilie Floriánové 12 – dům z roku 1914, pozdní secese s velkoplošnými reliéfy v přízemí

Ukázka č. 9 Ulice Emilie Floriánové 14, z roku 1902 – dům ve stylu domácí secese – Robert Hemmrich, maskový dekor na fasádě

Následný úkol Na hodinu výtvarné výchovy si studenti donesou – náčrtník, tužku, nůžky, 2 čtvrtky, lepidlo Herkules. Úkolem je vytvořit vlastní návrh na secesní ornament a navrhnout jednoduchou maketu přední stěny secesního domu. Práce ve skupinách urychlí splnění úkolu. Dále je potřeba tiskařská barva , jednoduchý grafický lis a velký karton podle toho jak velký secesní dům kdo bude chtít vytvořit.

Postup práce Ornament pracuje s rytmickým řazením prvků v ploše. Tyto prvky, části ornamentu je potřeba nejprve navrhnout, rozkreslit, následně pak zjednodušit tvar linie tak, aby šla vystřihnout a nalepit. Ornament se snadněji vytvoří tak, že se nakreslí na přehnutou čtvrtku vždy jen polovina ornamentu, vystřihne se, rozloží podle osy souměrnosti a dále se s ním pracuje – dá se otáčet, naklánět pod různým úhlem, využít pozitiv a negativ atd. Po vytvoření optimální kombinace se jednotlivé části ornamentu nalepí, natřou se tiskařskou barvou pomocí válečku a může se tisknout potřebný počet ornamentů nad okna nebo dveře, většinou několik barevných variant. Dále studenti navrhnou okna a dveře. Nakonec se sestaví celá přední strana secesní budovy.

Volné linie v ploše – první návrhy

Volné linie v ploše

Vystřihování tvarů

Vystřihování a tvoření ornamentů

Hra s pozitivem a negativem

Hra s prvky, natáčení, přesunování, hledání optimálního seskupení prvků pro ornament

Skoro již hotový ornament, připravený k tisku.

Nátěr ornamentu tiskařskou barvou (toto je obloukovitý ornament nad dveře)

Tisk z papírové matrice na lisu

Barevné varianty tisků

Skoro již hotová přední strana domu

ZDROJE - literatura KLEIN, Dieter; HÖLZ, Robert. 100 Jabloneckých krás. Mnichov: Verlag Isar-Media, 2012, ISBN 978-3-9814668-2- Uveřejněné fotografie – vlastní fotoarchiv autora