„Pivo, cigarety, marihuana a spol.“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Program UNPLUGGED na ZŠ Lupáčova
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Základní škola Mikulov, Valtická č. 3,
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola při Biskupském gymnáziu Krupka 1 - Bohosudov
Etická výchova Koncepce předmětu na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži.
ADAPTAČNÍ KURZ 1. ROČNÍKŮ 2013 Gymnázium, Slov. nám. Podmitrov.cz.
Spolupráce se školami a domovy mládeže Aneb jak to děláme v Pontonu….
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
Slezské gymnázium Druh školy: střední škola (gymnázium)
Školní poradenské pracoviště
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
KOMPAS = sociálně preventivní volnočasový program pro děti ve věku 8 – 15 let Zaměřený na:KOMunikaci PArtnerství Spolupráci V současné době je program.
Minimální preventivní program Pražské centrum primární prevence.
Strategický plán rozvoje školy pro období 2006 – Základní škola praktická a Základní škola speciální, Liberec, Orlí 140/7, příspěvková organizace.
Rizikového chování v dospívání
Programy dlouhodobé primární prevence Agentura pro občany Sídliště Za Stadionem 1358, Kyjov.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Motýlí efekt Systémový přístup a vize. Motýlí efekt.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Projekt: „Prevence konzumace alkoholu nezletilými v Plzni“
Prioritní oblasti prevence, speciálního školství a institucionální výchovy MŠMT - Prevence, speciálního školství a institucionální výchovy.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Spolupráce s rodiči a absolventy při tvorbě ŠVP RNDr. Jiří Herman, Ph.D. Gymnázium, Brno třída Kapitána Jaroše 14.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
MUDr. EVA VANÍČKOVÁ,CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Současný stav užívání tabáku a alkoholu v ČR Seminář PSP ČR 27. května 2014 MUDr. Hana Sovinová, Státní zdravotní ústav PhDr. Ladislav Csémy, Psychiatrické.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ESPAD Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách Přehled hlavních výsledků Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách v České republice.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Naše zařízení a služby o Terapeutická komunita ADVAITA v Nové Vsi o Centrum ambulantních služeb v Liberci o Program ambulantního poradenství o Doléčovací.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Prevence sociálně patologických jevů
Bezpečné klima na školách konference k projektu Kraje Vysočina 2017
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Pavla Chomynová Ladislav Csémy
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Alkoholem a tabákem vše začíná
Státní zdravotní ústav Praha Centrum podpory veřejného zdraví
Hazard Alkohol a Děti 2018.
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Školní vzdělávací program
Zástupce ředitelky školy
Transkript prezentace:

„Pivo, cigarety, marihuana a spol.“ Příspěvek na konferenci AŘG 26. 3. 2014

Gymnázium, Praha 7, Nad Štolou 1 RNDr. Štěpánka Selingerová Absolvent PřF UK v r. 1986 – obor biologie – chemie - učitelství Metodik prevence rizikového chování od roku 1996 2002 –2004 - „Kurz pro metodiky prevence na školách (CŽV 630316) FF UK“

Osnova příspěvku „Co víme“ - situace na škole v posledních letech (fakta vyplývající z evaluačního dotazníku a monitoringu rizikových jevů) „Co děláme“ - prevence na naší škole (hlavní pilíře MPP) „Co nás trápí a co potřebujeme“  snad i otázky do diskuse

Situace na škole Evaluační dotazník Školní evaluační dotazník vychází ze studie ESPAD, upraven byl pro potřeby školy ve spolupráci s o.s. Prev-Centrum v roce 2003 Od roku 2003 je každý rok zadáván na začátku primy (adaptační kurz v září) a na konci kvarty (zážitkový kurz v červnu) Dotazník dlouhodobě hodnotí efektivitu školního MPP a mapuje změny vědomostí, dovedností a postojů našich studentů v průběhu prvních čtyř let (doba, kdy je prevence na škole nejintenzivnější)

Situace na škole Monitoring rizikových jevů Výskyt sociálně-patologických jevů monitoruje na škole každé dva roky také o.s. Pyramidas Na základě výsledků (s kterými jsou seznámeni třídní učitelé, preventivní tým a vedení školy) je ve spolupráci s o.s. Pyramidas připravován základní preventivní program na nižším gymnáziu Výsledky jsou srovnávány se situací v ČR a v Praze a také s výsledky na SŠ i ZŠ

Situace na škole Některá zjištění, která vyplývají z evaluačního dotazníku a monitoringu SPJ Na osmiletém a šestiletém gymnáziu kouří cigarety jen málo žáků (výrazně méně ve srovnání s gymnáziem čtyřletým) – alespoň do věku 15 – 16 let.

Situace na škole Počet kuřáků výrazně stoupne v posledních dvou ročnících, kdy studenti začnou chodit po klubech a restauracích a konzumovat alkohol (většinou nekouří pravidelně). V posledních dvou letech téměř úplně klesl zájem o vodní dýmky (ještě před několika lety byly hodně „v módě“).

Situace na škole S marihuanou má ve věku 15 – 16 let zkušenost zhruba třetina žáků (většinou jde o jednorázové experimentální nebo rekreační užívání). Během studia na střední škole vyzkouší marihuanu nejméně dvě třetiny studentů.

Situace na škole Naprostá většina žáků nevyzkoušela žádnou z nelegálních návykových látek (s výjimkou marihuany). Povědomí žáků o návykových látkách a rizicích jejich užívání se podstatně zlepšilo (ve srovnání s předchozími lety). Častěji se objevuje pouze užívání sedativ bez doporučení lékaře (občas i v kombinaci s alkoholem).

Situace na škole Naprostá většina žáků má v 15 letech zkušenost s alkoholem a nejméně čtvrtina z nich byla už alespoň jednou opilá. Alkohol většinou poprvé pili s rodiči nebo sourozenci. Mezi studenty ve věku 17 – 19 let přibývají ti, kteří konzumují alkohol každý den.

Situace na škole První zkušenosti jsou v poslední době spojené hlavně s pitím tvrdého alkoholu. Pití tvrdého alkoholu (především drahého nebo míchaných nápojů) je spojené se společenským (sociálním) postavením.

Prevence na škole Preventivní bloky Nižší gymnázium (první čtyři ročníky osmiletého a první dva ročníky šestiletého gymnázia) Dlouholetá spolupráce s o.s. Prev-Centrum a o.s. Život bez závislostí V současné době třetím rokem spolupráce s o.s. Pyramidas Základní informace o legálních a nelegálních drogách + související legislativě

Prevence na škole Interaktivní programy, besedy, semináře První čtyři ročníky osmiletého, první dva ročníky šestiletého gymnázia a první ročník čtyřletého gymnázia Česká koalice proti tabáku – interaktivní programy o (ne)kouření - tabák, marihuana, vodní dýmka, elektronická cigareta o.s. Alma Femina - interaktivní programy zaměřené na prevenci alkoholu o.s. Pyramidas – nelegální drogy + legislativa Další programy podle aktuální nabídky

Prevence na škole Výchova ke zdraví Předmět vyučovaný ve čtvrtém ročníku osmiletého a v druhém ročníku šestiletého gymnázia (součást ŠVP a MPP) Jedno pololetí vyučuje předmět metodik prevence, jedno pololetí školní psycholog Prevence legálních a nelegálních návykových látek Forma – pracovní listy, hry, diskuse, prezentace, filmy atd.

Prevence na škole Adaptační kurzy Usnadňují vstup do nové školy a mezi nové spolužáky Kurzy vede preventivní tým (školní psycholog, metodik prevence, výchovný poradce) Informace o práci preventivního týmu a o možnostech pomoci, které nabízí Do programu zařazeny preventivní prvky Evaluační dotazník

Prevence na škole Komunikační kurzy Zařazeny v polovině studia na osmiletém gymnáziu, zaměřeny na vztahy ve třídách, vzájemnou komunikaci, řešení problémů Završení preventivních aktivit předchozích čtyř let Kurzy vede preventivní tým (školní psycholog, metodik prevence, výchovný poradce) Do programu zařazeny preventivní prvky Evaluační dotazník

Prevence na škole Programy pro rodiče Besedy dvakrát do roka před třídními schůzkami Aktuální témata zaměřená na rizikové chování dnešních dětí a mládeže Soutěž „Co chci, aby moji rodiče věděli o drogách“

Prevence na škole Programy pro pedagogy Průběžné vzdělávání preventivního týmu Programy pro pedagogický sbor podle aktuálních potřeb a nabídek Práce preventivního týmu s třídními učiteli

Problémy – „co nás trápí“ ALKOHOL !!! Běžná součást čehokoliv (oslav, večírků, plesů, výletů, trávení volného času …) Tolerantní přístup rodičů a širší veřejnosti Dostupnost alkoholu bez jakéhokoliv problému (dostatek financí, podpora rodičů, žádná kontrola - především asijských prodejců) S konzumací alkoholu narůstá počet kuřáků

Problémy – „co nás trápí“ MALÝ ZÁJEM A TOLERANTNÍ PŘÍSTUP RODIČŮ ! Malá účast na preventivních programech pro rodiče V pití alkoholu většinou nevidí problém („vždyť jsme to také dělávali …“) Kázeňské tresty v souvislosti s konzumací alkoholu na školních akcích nepovažují rodiče za důležité či znepokojující

Problémy – „co nás trápí“ MÁLO ČASU ! Na prevenci užívání návykových látek není potřebné množství času a prostoru Důvod: v současné době je potřeba řešit především rizika spojená s užíváním internetu a sociálních sítí (kyberšikana) Důvod: ve třídách nižšího gymnázia se velmi často věnujeme problémům v souvislosti s narůstající agresivitou a intolerancí

Děkuji Vám za pozornost.