Fenomén závislosti na PC Mgr. Kateřina Šrahůlková ZŠ a MŠ Praha 5 – Smíchov U Santošky 1
1) Závislosti vztahující se k osobním počítačům Netomanie – netholismus – závislost na internetu Závislost na hraní počítačových her 2) Počítač a zdraví obecně rozmístění hardware – prevence bolestivých a únavových potíží Symptomy nadměrné a jednostranné zátěže – pálení a necitlivost rukou, pocit chladných prstů, snížení pohyblivosti v kloubech prstů, poškození všech částí páteře, dále ramen a šíje, mravenčení v nohou, pálení, slzení očí, jejich zarudlost, atd.
3) Definice závislostí Mezinárodní klasifikace nemocí - MKN – 10 - puzení – craving - potíže v sebeovládání při užívání látky - tělesný odvykací stav - tolerance k účinku látky - zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů - pokračování užívání i přes důkaz škodlivosti
3) Definice závislostí Americká psychiatrická asociace – DSM IV. růst tolerance odvykací příznaky přijímání látky odlišně než měl člověk v úmyslu velký časový objem zanechání jiných aktivit pokračování v užívání navzdory potížím
4) Netomanie (netholismus) – závislost na internetu Uživatelé internetu – zisk informací versus internet jako hobby Psychická závislost Psychická zátěž - zahlcování informacemi Rizika vzniku závislosti – pojetí sebe sama, sebehodnocení Podstata netomanie – představy nejsou plněny v reálném světě, ale ve virtuálním (nižší rizika, anonymita, uspokojení)
Rysy komunikace prostřednictvím internetu absence neverbálních informací snížení sociálních vlivů na komunikujícího pocit bezpečí a intimity (PC – z domova, z práce) anonymita specifičnost jazyka možnost vytvoření virtuální – kybernetické identity (věk, pohlaví, anamnéza) Patologického zneužívání internetu: nutkavá potřeba prohlížet mejl, různé servery, apod. vtíravé myšlenky o internetu při jiných aktivitách – ztrácení zájmu o okolí fyzické potíže – páteř, zrak, dehydratace, přejídání,atd.
5) Závislost na PC hrách Znaky PC her: pochopení podstaty a pravidel hry prohra – nedůležitá versus při „dlouhodobé hře“ a vytvoření postavy mohou vzniknout až pocity vzteku či zoufalství individuální charakter her (hry pro více hráčů jsou pak zpravidla soupeřivého charakteru) možnost „nekonečného opakování“ u většiny her umožňují konstrukci reality
5) Závislost na PC hrách Rozvoj dovedností motorika koncentrace logika znalosti a rozhled jazykové znalosti – rozvoj především angličtiny
5) Závislost na PC hrách Možná rizika založení hrou PC her čas potřeba počítačových her násilí a agresivita – spojováno s pocitem úspěchu nedostatečný pohyb – neobratnost, poškození páteře, očí virtuální nevolnost sociální vývoj jedince – navazování a udržování vztahů s vrstevníky únik před problémy v reálném životě
5) Závislost na PC hrách Přitažlivost her: dostupnost jasnost pravidel zjednodušení světa nabídka různých zkoušek poznání neznámého, netradičního nevyžadování specifických dovedností odpoutání od reality hraní různých rolí umožňuje činnosti, v reálném životě odsuzované či sankcionované uspokojení z výhry
5) Závislost na PC hrách Hraní může vést k: vytěsnění ostatních běžných aktivit simulovaný svět může nahradit ten pravý dva životy (ten reálný a virtuální) specifické prožitky ve virtuálním světě – zážitek dobrodružství, pocit sounáležitosti, vítězství, atd.
Vliv počítačových her na rozvoj agresivity u dětí Dva názory: Násilí v PC nemá vliv na vývoj člověka (přirozená agrese je katarzí odžita ve hře) Násilí a agresivita má velice významný vliv na vývoj člověka Hry jako socializační prostředek – ukazují modely chování, způsoby řešení určitých situací, přičemž řada her tak nabízí dítěti agresivní vzory, které může následovat (zde však samozřejmě nelze opominout i vlivy rodinného prostředí, vrstevníků apod.)
Ohrožení z hlediska vývoje dítěte Největší ohrožení znamenají hry obsahující násilí pro děti asi do 12 let – konkrétní myšlení (nikoliv ještě abstraktní) – co jim je prezentováno v PC hře akceptují rovnocenně s jinými zkušenostmi - problémy s odlišením reality a fikce
Přejímání agresivního chování Mechanismus identifikace – postava v PC hře – ideál nadaný neuvěřitelnými schopnostmi (symbolické dotažení uznání, síla, moc, atd.) Mechanismus habituace – přivykání – stále opakování a hraní her může snižovat citlivost na násilí (násilí jako normální chování? Napodobování – PC hry a násilí v nich jako podnět k napodobování Podobnost s pohádkami – důležitost přítomnosti dospělého.
Prevence vzniku závislosti na PC u dětí: rozpoznávat včas varovné známky – zhoršení prospěchu a chování, únavnost, ztráta zájmů, atd. dávat najevo lásku a vřelost, ale také obavy, v jejich případě trvat na změně stanovit pravidla pro práci s PC umístit počítač na dohled rodičů rozvíjet zájmy dítěte