Fenomén závislosti na PC

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon o sociálních službách
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Rodina.
NETOLISMUS V ČR se hovoří o 10% hráčů.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Emoce (city).
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Náročné životní situace
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vypracoval: Jiří Novák 9.Třída
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Hráči počítačových her
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Sociální diferenciace
Tělesné sebepojetí.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
(Presenium) Jiří Vítovec
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
závislost na internetu
Skupinová dynamika.
Patologické hráčství David Kadlec , SOVČ 2011.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Závislí jako cílová skupina sociálních služeb. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo v digitálním archivu školy
Sociální práce s rodinou 4
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Socializace Kejřová.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Osobnosti zážitkové pedagogiky
Školská sociální práce
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Fenomén závislosti na PC Mgr. Kateřina Šrahůlková ZŠ a MŠ Praha 5 – Smíchov U Santošky 1

1) Závislosti vztahující se k osobním počítačům Netomanie – netholismus – závislost na internetu Závislost na hraní počítačových her 2) Počítač a zdraví obecně rozmístění hardware – prevence bolestivých a únavových potíží Symptomy nadměrné a jednostranné zátěže – pálení a necitlivost rukou, pocit chladných prstů, snížení pohyblivosti v kloubech prstů, poškození všech částí páteře, dále ramen a šíje, mravenčení v nohou, pálení, slzení očí, jejich zarudlost, atd.

3) Definice závislostí Mezinárodní klasifikace nemocí - MKN – 10 - puzení – craving - potíže v sebeovládání při užívání látky - tělesný odvykací stav - tolerance k účinku látky - zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů - pokračování užívání i přes důkaz škodlivosti

3) Definice závislostí Americká psychiatrická asociace – DSM IV. růst tolerance odvykací příznaky přijímání látky odlišně než měl člověk v úmyslu velký časový objem zanechání jiných aktivit pokračování v užívání navzdory potížím

4) Netomanie (netholismus) – závislost na internetu Uživatelé internetu – zisk informací versus internet jako hobby Psychická závislost Psychická zátěž - zahlcování informacemi Rizika vzniku závislosti – pojetí sebe sama, sebehodnocení Podstata netomanie – představy nejsou plněny v reálném světě, ale ve virtuálním (nižší rizika, anonymita, uspokojení)

Rysy komunikace prostřednictvím internetu absence neverbálních informací snížení sociálních vlivů na komunikujícího pocit bezpečí a intimity (PC – z domova, z práce) anonymita specifičnost jazyka možnost vytvoření virtuální – kybernetické identity (věk, pohlaví, anamnéza) Patologického zneužívání internetu: nutkavá potřeba prohlížet mejl, různé servery, apod. vtíravé myšlenky o internetu při jiných aktivitách – ztrácení zájmu o okolí fyzické potíže – páteř, zrak, dehydratace, přejídání,atd.

5) Závislost na PC hrách Znaky PC her: pochopení podstaty a pravidel hry prohra – nedůležitá versus při „dlouhodobé hře“ a vytvoření postavy mohou vzniknout až pocity vzteku či zoufalství individuální charakter her (hry pro více hráčů jsou pak zpravidla soupeřivého charakteru) možnost „nekonečného opakování“ u většiny her umožňují konstrukci reality

5) Závislost na PC hrách Rozvoj dovedností motorika koncentrace logika znalosti a rozhled jazykové znalosti – rozvoj především angličtiny

5) Závislost na PC hrách Možná rizika založení hrou PC her čas potřeba počítačových her násilí a agresivita – spojováno s pocitem úspěchu nedostatečný pohyb – neobratnost, poškození páteře, očí virtuální nevolnost sociální vývoj jedince – navazování a udržování vztahů s vrstevníky únik před problémy v reálném životě

5) Závislost na PC hrách Přitažlivost her: dostupnost jasnost pravidel zjednodušení světa nabídka různých zkoušek poznání neznámého, netradičního nevyžadování specifických dovedností odpoutání od reality hraní různých rolí umožňuje činnosti, v reálném životě odsuzované či sankcionované uspokojení z výhry

5) Závislost na PC hrách Hraní může vést k: vytěsnění ostatních běžných aktivit simulovaný svět může nahradit ten pravý dva životy (ten reálný a virtuální) specifické prožitky ve virtuálním světě – zážitek dobrodružství, pocit sounáležitosti, vítězství, atd.

Vliv počítačových her na rozvoj agresivity u dětí Dva názory: Násilí v PC nemá vliv na vývoj člověka (přirozená agrese je katarzí odžita ve hře) Násilí a agresivita má velice významný vliv na vývoj člověka Hry jako socializační prostředek – ukazují modely chování, způsoby řešení určitých situací, přičemž řada her tak nabízí dítěti agresivní vzory, které může následovat (zde však samozřejmě nelze opominout i vlivy rodinného prostředí, vrstevníků apod.)

Ohrožení z hlediska vývoje dítěte Největší ohrožení znamenají hry obsahující násilí pro děti asi do 12 let – konkrétní myšlení (nikoliv ještě abstraktní) – co jim je prezentováno v PC hře akceptují rovnocenně s jinými zkušenostmi - problémy s odlišením reality a fikce

Přejímání agresivního chování Mechanismus identifikace – postava v PC hře – ideál nadaný neuvěřitelnými schopnostmi (symbolické dotažení uznání, síla, moc, atd.) Mechanismus habituace – přivykání – stále opakování a hraní her může snižovat citlivost na násilí (násilí jako normální chování? Napodobování – PC hry a násilí v nich jako podnět k napodobování Podobnost s pohádkami – důležitost přítomnosti dospělého.

Prevence vzniku závislosti na PC u dětí: rozpoznávat včas varovné známky – zhoršení prospěchu a chování, únavnost, ztráta zájmů, atd. dávat najevo lásku a vřelost, ale také obavy, v jejich případě trvat na změně stanovit pravidla pro práci s PC umístit počítač na dohled rodičů rozvíjet zájmy dítěte