Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Poptávka na trhu zboží a služeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Trh Pavel Šuranský.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekonomické vzdělávání
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha

Trh můžeme charakterizovat jak místo, kde se setkává poptávka s nabídkou a utváří se cena zboží.

Trh můžeme chápat: prostorově – jako místo, na kterém se setkává prodávající a kupující (tržiště, obchodní dům atd.). funkčně – jako spojení nabídky a poptávky určité oblasti (trh zboží, trh práce, peněžní trh).

Trh můžeme dělit: z hlediska územního na trh: místní (oblastní, regionální) národní (v rámci jednoho státu) mezinárodní

Trh můžeme dělit: z hlediska věcného se rozlišuje: trh statků a služeb trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu)

Trh můžeme dělit: z hlediska počtu zboží, které je na trhu obchodováno rozlišujeme: trh dílčí – na kterém se prodává a nakupuje jen jediný druh zboží trh agregátní – který je trhem veškerého zboží

Účastníci trhu (tržní subjekty): Domácnosti – nakupují na trhu statky a služby a nabízejí (prodávají) výrobní faktory Firmy – vyrábějí a nabízejí na trhu statky a služby na nabízejí výrobní faktory Stát – ovlivňuje trh tím, že odstraňuje jeho negativní vlivy a jeho pozitivní vliv posiluje

Nabídka (supply) S Nabídka představuje objem zboží, které jsou výrobci ochotni na trh dodat při určité ceně.

Nabídka (supply) S Čím je cena určitého zboží nebo služby na trhu vyšší, tím více výrobců přichází na trh a chce prodat své zboží, nabídka roste. Je-li cena zboží nízká, výrobci nemají zájem prodávat své zboží, nabídka klesá.

Rozlišujeme mezi: agregátní (celkovou) nabídkou – suma všech uvažovaných resp. zamýšlených prodejů, se kterými výrobci přicházejí na trh individuální nabídkou – nabídka jednoho výrobce dílčí nabídkou – nabídka jediného druhu výrobku od různých výrobců

Křivka nabídky P S Q P – cena Q - množství

Faktory ovlivňující nabídku: cena, náklady výroby a obchodu (dražší suroviny a energie, zvyšování nominálních mezd, nebo naopak snižování nákladů zaváděním nových technologií zvyšující produktivitu práce atd.) změna vnějších podmínek podnikání (organizace trhu, počasí pro zemědělce, daně) změny kapitálové výnosnosti kapitál směřuje do podnikání s vyšší rentabilitou

Pohyb nabídky – neúrodný rok S1 S Q

Poptávka (demand) D Poptávka představuje objem zboží, které je kupující ochoten na trhu koupit při určité ceně. Kupující má opačný zájem než prodávající, chce koupit zboží nebo službu za co nejnižší cenu.

Rozlišujeme mezi: agregátní (celkovou) poptávkou – souhrn všech zamýšlených koupí na trhu dílčí (tržní) poptávkou – poptávka po jednom výrobku různých výrobců individuální poptávkou – poptávka jediného kupujícího, nebo poptávka po produkci jediného výrobce

Křivka poptávky P D Q

Faktory ovlivňující poptávku: cena, demografické změny (změny v počtech a charakteristikách kupujících), změny velikosti důchodů (mzdy zaměstnanců, renta vlastníků půdy,zisky vlastníků kapitálu), změny v preferencích (zvyky, móda, změny potřeb), změny cen jiných zboží: substituty – jiné podobné zboží (např. jablka – hrušky) komplementy – jiné zboží, které doplňuje dané zboží (např. auto – benzín, CD přehrávač – CD nosiče)

Zvýšení příjmů domácností Q

Tržní mechanismus Kupující představují poptávku, kde platí, že čím je vyšší cena, tím je nižší poptávané množství. Prodávající představují nabídku, kde platí, že čím je vyšší cena, tím je vyšší nabízené množství.

Zájem obou stran je naprosto rozdílný kupující chce kupovat co nejlevněji prodávající chce prodávat co nejdráže. Je třeba jejich zájmy dostat do rovnováhy, aby nebyl na trhu ani přebytek ani nedostatek zboží

Pokud je přebytek zboží tzn. nabídka je větší než poptávka, cenu výrobci sníží. Tím se na jedné straně zvýší zájem kupujících (roste poptávka) a taky sníží zájem výrobců vyrábět (některým se to již nevyplatí). Tak se dosáhne rovnováhy.

Pokud je nedostatek zboží tzn. poptávka je větší než nabídka (např. u módního zboží po nějakou dobu), pak výrobci cenu zvyšují (mohou si to dovolit). Tím se sníží poptávka kupujících (při vysokých cenách si najdou substitut, nemají na nákup tohoto zboží), naopak přibývá výrobců, kteří zahájí nebo rozšíří výrobu takého zboží s vysokou cenou (je pro ně ekonomicky zajímavé je vyrábět). Tak se dosáhne rovnováhy.

Tržní mechanismus proces vzájemného tlaku nabídky a poptávky a dosahování rovnováhy na trhu se nazývá tržní mechanismus

Tržní mechanismus Jestliže bude poptávka převyšovat nabídku, bude cena stoupat. Jestliže bude poptávka menší než nabídka, bude cena klesat. Tímto pohybem cen dojde postupně k tomu, že se cena ustálí na určité výši.

Tržní mechanismus cenu, při které se vyrovnává poptávka a nabídka, nazýváme rovnovážnou cenou při této ceně bude poptáváno i nabízeno stejné množství tzv. rovnovážné množství

Tržní mechanismus Pohyb nabídky a poptávky (jehož výsledkem je pohyb cen) nazýváme tržní mechanismus. Bod tržní rovnováhy viz. přiložený list

Bod tržní rovnováhy P D S Q

Důsledky působení tržního mechanismu určuje, jaké množství zboží bude vyráběno a prodáváno (odstraňuje přebytky a nedostatky zboží) Pokud je cena příliš vysoká, vznikne přebytečná nabídka, zboží se neprodá. Je-li cena příliš nízká, vznikne neuspokojená poptávka.

Důsledky působení tržního mechanismu tržní mechanismus nutí podniky, aby své zboží nabízely za cenu, která je pro kupující přijatelná (podnik tak musí pracovat efektivně, aby jeho cena nebyla příliš vysoká

Důsledky působení tržního mechanismu jestliže podniky nabízejí produkci, o kterou nebude zájem, bude její cena klesat a některá produkce se vůbec neprodá (což může vést k zániku podniku)