ČESKÉ AEROLINIE A.S. Prezentace společnosti Datum zpracování: 12.2.2008 Zadavatel: Prof. Ing. Miloš Mařík, CSc. Zpracoval: Ing. Patrik Luxemburk
Základní informace o společnosti (k 31.12. 2006) Název: České aerolinie, a.s. Sídlo: Letiště Ruzyně, 160 08 Praha 6 IČ: 45795908 Zapsána do OR Městského soudu v Praze, odd. B, vložka 1662 dne 1.srpna 1992 Základní kapitál: 2 735 510 000 Kč je rozdělen mezi 273 551 akcií na jméno, NH=10 000 Kč v listinné podobě, s omezenou převoditelností
Hlavní předmět podnikání provozování obchodní letecké dopravy; údržba, opravy, modifikace a konstrukční změny letecké techniky; poskytování služeb při odbavovacím procesu na letišti Praha-Ruzyně, odbavení letadel na provozní ploše, odbavení cestujících, nákladu a pošty; poskytování služeb zásobování letadel potravinami a nápoji; maloobchod se smíšeným zbožím; pořádání odborných kurzů, školení a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti – v oblasti letecké dopravy
Představenstvo společnosti (k 31.12. 2006) Ing. Radomír Lašák, MBA …….předseda Ing. Luboš Černý Ing. Jiří Devát Ing. Tomáš Heczko Ing. Jan Janík Ing. Peter Jusko, MBA Ing. Petr Pištělák Dr. Dušan Ryban Bc. Petr Řehák
Dozorčí rada společnosti (k 31.12. 2006) Ing. Miroslav Ševčík, CSc. ……….předseda RNDr. Tomáš Páv ………………...1. místopředseda Ing. Dušan Horák ………………….2. místopředseda MUDr. Pavel Bém Zdeněk Čáp, PhD. Jaroslav Lorenc Mgr. Hana Pešková JUDr. Petr Polák Ing. Jiří Pos Mgr. Ivana Řápková JUDr. Elemír Václavík Mgr. Rudolf Vyčichla
Milníky v historii ČSA (před 1. sv. válkou) ČESKÉ AEROLINIE byly založeny jako Československé státní aerolinie 6.října 1923. První dopravní let z Prahy do Bratislavy se uskutečnil 29. října 1923. Tehdy překonal vzdálenost 321 km šéfpilot Karel Brabenec letounem Aero A-14 (Brandenburg). 1924 – 1927 spojily letecky Prahu s Košicemi, s Brnem i se západočeskou lázeňskou oblastí 1929 se staly členem IATA - Mezinárodního sdružení leteckých dopravců 1930 vstoupily do mezinárodní dopravy, když 1. července uskutečnily první mezinárodní let letadlem Ford 5AT na lince Praha - Záhřeb 1933 byl 11. září zahájen provoz na lince Praha - Bukurešť 1936 spojily 2. září Prahu s Moskvou 1937 počátkem dubna se začalo létat na nově otevřené letiště Praha-Ruzyně, jehož stavba byla oceněna zlatou medailí Mezinárodní výstavy umění a techniky v Paříži. Na palubách letadel ČSA se objevily první letušky. 1938 zahájen provoz na linkách do Paříže, Říma a Budapešti 1939 v důsledku okupace Československa ČSA 15. března zanikly
Milníky v historii ČSA (vývoj po druhé světové válce-do 1988) 1945 v poválečném období zahájily ČSA činnost 14. září jako jediný letecký dopravce Československa 1946 – 1948 postupně obnovily nebo nově zahájily provoz na mezinárodních a vnitrostátních linkách 1947 poprvé vstoupily do mezikontinentální letecké dopravy otevřením linek do Káhiry a Ankary 1949 orientovaly se na sovětskou letadlovou techniku; v letadlovém parku se objevily stroje Il-12 a Li- 2. 1957 uvedly do provozu licenčně vyráběnou Avii Il-14. Vstoupily do proudového věku, když 9.prosince zařadily letadla Tu-104A do pravidelného provozu na lince Praha - Moskva 1960 přibyl do letadlového parku turbovrtulový Il-18. Při zahajovacím letu do Jakarty 14. srpna překročily poprvé rovník 1962 zahájily 13. února provoz na první transatlantické lince směřující z Prahy do Havany 1963 – 1968 zaznamenaly bouřlivý rozvoj mezinárodní dopravy, v síti linek se objevila nová města v Africe, na Blízkém a Středním východu i v jihovýchodní Asii 1969 uvedly do provozu Il-62 určený pro dálkové tratě 1970 otevřely novou linku do Montrealu a New Yorku 1977 – 1987 zahájily provoz do nových destinací: Barcelony, Abú Dhabí, Dubaje, Hanoje, Ho Či Minova Města, na Maltu, do Lisabonu, Jerevanu a Taškentu 1988 zařadily do provozu TU-154M a zahájily provoz na lince do Bangkoku
Milníky v historii ČSA (1990-1999) 1990 od letního období otevřely linky do Mexika a Hamburku 1991 počátkem roku zařadily do letadlového parku první letadlo západoevropské výroby Airbus A310-300 zahájily provoz do Tel Avivu a Istanbulu 1992 do flotily přibyla letadla ATR-72 a Boeing 737-500. Rozšířily leteckou síť o Chicago, Toronto, Manchester, Düsseldorf, Vídeň, Lvov, Rigu a Bahrajn. Změnily se v druhé polovině roku v akciovou společnost s účastí Air France. 1994 byl odprodán podíl Air France v ČSA Konsolidační bance 1995 zařadily do letadlového parku stroje Boeing 737-400 a otevřely linky do Hannoveru a Stuttgartu 1996 začala spolupráce s americkou leteckou společností Continental Airlines. Byly uvedeny do provozu letadla ATR42 1997 byla dodána další tři letadla Boeing 737-500, vyřadily ruské stroje Tu-134A z provozu a Tu-154M z pravidelných linek ČSA 1998 oslavily 75. výročí založení společnosti.Otevřely nové linky do Osla, Nice a Boloně.V březnu, dubnu a květnu získaly další tři letadla Boeing 737. Poprvé v historii firmy a prvně v novodobé historii civilní letecké dopravy provedly ČSA technickou údržbu na letadlech západoevropské letecké společnosti.Mimořádná valná hromada Aero Vodochody schválila vstup konsorcia Boeing-ČSA do společnosti. 1999 rozšířily flotilu o letouny Boeing 737 a ATR 42.Zahájily provoz na nových linkách do Dublinu a Göteborgu.
Milníky v historii ČSA (2000-2006) 2000 zahájily přímý prodej letenek prostřednictvím sítě Internet. Obnovily letecký provoz do Ostravy a Brna. Ukončily provoz letadel sovětské výroby v nepravidelné dopravě 2001 -25. března vstoupily do aliance SkyTeam. 2003 slavnostní položení základního kamene terminálu ČSA Cargo (únor). Pravidelné letecké spojení nabídly do 40 zemí a 66 měst v Evropě, Asii, Severní Americe, na Středním a Dálném východě a v Africe. 2004 -slavnostní otevření nového terminálu ČSA Cargo (leden). ČSA získaly ocenění ve 4. a ke konci roku i 5. ročníku ankety Nejlepší letecká společnost na českém trhu od TTG Czech Republic (únor) ČSA zvoleny Nejlepší leteckou společností se sídlem ve střední a východní Evropě od Official Airline Guide, mezinárodního leteckého průvodce se sídlem v Londýně (květen) během roku 2004 se flotila ČSA rozrostla o rekordních 10 letadel na 45 strojů (3 nové letouny ATR42-500, 4 Boeing 737-400, 2 Boeing 737-500 a 1 dálkový letoun Airbus A310-300) v letovém řádu se objevila celá desítka míst, Současně s tím ČSA po vstupu České republiky do Evropské unie začaly působit na zcela novém trhu. Poprvé v historii nabídly spoj vedoucí mimo území České republiky – linku Marseille – Barcelona v roce 2004 ČSA nabídly spojení do 75 destinací ve 44 zemích světa a přepravily rekordních 4,34 milionu cestujících. 2005 -ČSA získaly ocenění Nejlepší letecká společnost ve východní Evropě. ČSA přepravily rekordních 5,2 milionů cestujících a nabídly spojení do 117 destinací celého světa. 2006- ČSA získaly již podruhé ocenění od americké veřejnosti jako Nejlepší letecká společnost ve východní Evropě . Již potřetí byly ČSA vyhlášeny Nejlepší leteckou společností ve střední a východní Evropě udělovanou mezinárodní leteckou společností OAG v Londýně. ČSA rozšířily službu odbavení po telefonu, Telefonické kontaktní centrum v provozu již 24 hodin denně podle průzkumu mezinárodní asociace leteckých společností IATA za rok 2006 patřila spokojenost cestujících se službami ČSA k nejvyšším v Evropě ČSA ve spolupráci s ruskou leteckou společností Aeroflot rozšířily nabídku společných destinací do Ruské federace (Irkutsk, Kemerovo, Omsk, Barnaul), Irska (Cork a Dublin), Velké Británie (Manchester) a Skotska (Edinburg) ČSA v roce 2006 přepravily poprvé v historii rekordních 5,5 milionu cestujících
Základní fakta o ČSA vlajkový letecký dopravce České republiky s více jak 80tiletou tradicí zajišťují spojení z hlavního města Prahy do většiny hlavních měst v Evropě, dále do významných destinací v: v Severní Americe, na Blízkém východě severní Africe Základní oblast činnosti: přeprava cestujících na pravidelných linkách. spojení do 104 destinací v 44 zemích světa
Další podnikatelská činnost ČSA nepravidelné charterové spoje do neobvyklých destinací pro cestovní kanceláře a další smluvní partnery letecká nákladní přeprava ČSA disponují jedním z nejmodernějších cargo terminálů ve střední Evropě v roce 2006 zahájeny kroky směřující k případnému odprodeji Cargo terminálu začátkem roku 2007 České aerolinie vyčlenily Cargo terminál a handling do 100procentní dceřiné společnosti Air Cargo Terminal Samotnou nákladní přepravu si ČSA ponechají i nadále Kromě přepravy osob a nákladu zajišťují ČSA i odbavení cestujících a letadel. Každoročně odbaví zhruba 60 % všech cestujících na letišti Praha-Ruzyně nejen na vlastní linky, ale i na lety dalších společností.
Další podnikatelská činnost ČSA ČSA Catering pokrývá 90 % cateringového trhu letiště Praha-Ruzyně. Cateringové služby nabízeny nejen cestujícím Českých aerolinií, ale i ostatním společnostem, které provozují pravidelnou i nepravidelnou leteckou přepravu na letišti v Praze, a dalším zákazníkům v režimu privátních letů. V roce 2006 zahájeny kroky k případnému odprodeji cateringových služeb Catering byl vyčleněn do 100procentní dceřiné společnosti Air Czech Catering Další činnosti: Výcvik posádek ve výcvikovém centru na letišti Ruzyně-Jih Společnost organizuje specializovaný výcvik vlastních posádek i posádek jiných leteckých společností Duty free obchody na palubách letadel a v tranzitním prostoru letiště Praha-Ruzyně
Prodej služeb v zahraničí Prodej služeb ČSA v zahraničí se uskutečňuje: přímo, prostřednictvím vlastních kanceláří, nepřímo prostřednictvím sítě spolupracujících agentur. Jedná se o generální prodejní agenty (GSA – General Sales Agents), kteří zastupují České aerolinie ve 26 zemích, kde společnost nemá vlastní kanceláře, a zejména o síť IATA agentur.
Akcionáři společnosti Ministerstvo financí ČR ……...…56,92 % Česká konsolidační agentura …34,59 % Česká pojišťovna a.s. …………....4,33 % Hlavní město Praha ……………...2,94 % Hlavní město Bratislava ….......….0,98 % Fond národního majetku SR …….0,24 %
Ovládané společnosti ČSA Airtours a.s. ………………….100 % SLOVAK AIR SERVICES s.r.o. ….100 % AMADEUS MARKETING CSA, s.r.o. …65 % CSA Services, s.r.o. ………………100 % ČSA Support s.r.o. ………………..100 %
Letový park Rok 2006 zahájen s flotilou 49 letadel 4 x Airbus A310-300, 15 x Boeing B737-500, 14 x Boeing B737-400, 4 x ATR72, 1 x ATR42-320, 7 x ATR42-500, 2 x Airbus A321, 2 x Airbus A320
Hospodaření společnosti (1999-2006)-obrat tis. Kč
ČSA-Počet přepravených osob (tis. osob) v období 1996-2006
Výsledky hospodaření v období 1999-2006 (tis. Kč)
Vývoj struktury pasiv ČSA 1999-2006 (tis. Kč)
Vývoj struktury aktiv ČSA 1999-2006 (tis. Kč)
Load factor 1996-2006 (%)
Strategické cíle na 2006-2008 (strategie OK 2006-2008) Výrazné snížení všech nákladů a optimalizace vnitřních procesů přinesla v roce 2006 úspory v provozních nákladech ve výši 557 milionů Kč. V roce 2007 společnost počítá s dalšími úsporami v předpokládané výši 200–300 milionů Kč. Restrukturalizace obchodu a zavedení standardních prodejních procesů se poprvé prokazatelně odrazilo v růstu výnosů ve 4. čtvrtletí roku 2006. Pro rok 2007 počítá schválený business plán s růstem výnosů z pravidelné přepravy o 1,3 miliardy Kč. Nezbytným krokem k ozdravení společnost v prvních letech Strategie OK 2006–2008 je prodej nestrategických aktivit a tím uvolnění vázaných zdrojů. V roce 2006 proto došlo k vyčlenění SOJ Catering a Cargo terminal do dceřiných společností Českých aerolinií Air Czech Catering, a s. a Air Cargo Terminal, a.s. Do konce roku 2007 se počítá s následnou divesticí těchto dceřiných společností. Zásadním úspěšně ukončeným projektem v roce 2006 bylo zajištění hladkého přesunu obchodních aktivit Českých aerolinií do nově otevřeného terminálu Sever 2 na letišti Praha-Ruzyně.
Strategické cíle OK 2006-2008 (pokračování) Od poloviny roku 2005 pokračoval projekt ACARS. Tento systém pro radiovou datovou komunikaci mezi letouny a pozemním stanovištěm povede k urychlení řešení závad a nepravidelností z nich plynoucích na mimopražských letištích. Implementace systému bude dokončena v polovině 2007. Pro naplnění strategie 2006–2008 byl v roce 2006 zahájen významný projekt Turn Around – Výnosy 2006, který inicioval vznik popřípadě akceleraci řady dalších individuálních projektů a aktivit. Prioritní se ukázala potřeba zlepšit prodejní výsledky obchodních zahraničních zastoupení (OZZ). Zahájen projekt Centralizace administrativy OZZ, jehož cílem je snížení administrativního zatížení zahraničních zastoupení a uvolnění jejich kapacit pro vlastní prodej. Další aktivita - Řízení pozemního provozu, jehož náplní je navrhnout novou koncepci řízení pozemních služeb vedoucí ke zvýšení efektivnosti a kvality handlingových služeb. V roce 2006 dále úspěšně pokračoval projekt zavedení globální datové sítě VPN vedoucí k propojení zahraničních zastoupení s pražskou centrálou. Do konce června 2007 tak budou připojeny všechny vybrané městské kanceláře. Připravena nová strategie rozvoje a zároveň zahájena implementace specializovaného IT systému, jehož náplní bude optimalizace obsazenosti letů z hlediska výnosů a podpora řízení cenové politiky Českých aerolinií. Vzhledem k investiční náročnosti a finanční situaci společnosti byl dočasně pozastaven projekt výstavby nového hangáru G.
OK 2006-2008 (pokračování) V rámci orientace na hlavní předmět podnikání a řešení složité situace, zejména v cash flow, zahájila společnost projekt Divestice – vyčlenění a případný prodej vybraných zbytných činností
Hlavní hráči na českém trhu České aerolinie a.s. easyJet Airline Company Limited jedna z vedoucích evropských nízkonákladových společností flotila cca 72 letadel operuje mezi cca evropskými 38 letišti sídlo ve Velké Británii, Luton EAT 2005 = 107 mil. USD Rynair Holdings plc. největší evropská nízkonákladová letecká společnost sídlo v Dublinu, Irsko březen 2006- čistý zisk= 381 mil. USD
Letecká přeprava pasažérů ČR v roce 2005 celkové tržby v ČR 1,357 mld USD= CAGR 2001-2005 ve výši 13,2% CAGR v Polsku= 12% (1,307 mld. USD) CAGR v Maďarsku = 14,1% (800 mil. USD) v letech 2005-2010 se odhaduje další růst ve výši 11,3% celkové tržby v roce 2010 odhadovány ve výši 2,322 mld USD v roce 2005 přepraveno 11,3 mil. pasažérů v roce 2010 se předpokládá odbavení 17,4 mil. cestujících
Segmentace evropského trhu dle tržeb 2005 Země % podíl Rusko 3,4 % ČR 1,3 % Polsko 1,2% Maďarsko 0,8% Ostatní Evropa 93,3% Celkem 100%
Predikce vývoje trhu –letecká přeprava ČR Rok mld. USD mld.Kč růst % 2005 1,357 32,559 10,5% 2006 1,623 38,930 19,6% 2007 1,793 43,014 2008 1,957 46,945 9,10% 2009 2,132 51,138 8,90% 2010 2,322 55,713 CAGR, 2005-2010 11,3%
Srovnání vývoje tržeb v letecké přepravě ČR (2001-2010)-mil. Kč
Predikce vývoje počtu cestujících v letecké přepravě ČR Rok mil. osob % růst 2005 11,3 13,2% 2006 12,6 11,9% 2007 13,8 9,2% 2008 14,9 8,2% 2009 16,1 8,0% 2010 17,4 CAGR, 2005-2010 9,1%
Počet přepravovaných osob v letecké dopravě ČR (mil Počet přepravovaných osob v letecké dopravě ČR (mil. osob) v období 2001-2010
Největší evropské letecké společnosti Lufthansa Air France KLM British Airways Plc Iberia
Rok 2007 ČSA v dochvilnosti osmé v Evropě Na čas přiletělo 81,8% letadel z celkem 72 982 letů. ČSA se tak umístila mezi Air France (82,1%) a Lufthansou (81,2%) Aeroflot mezi zájemci o koupi ČSA Přednost v privatizaci dostane letiště Odprodej carga za cca 736 mil. Kč (neprůhledné vztahy) Ad 1) Nejlépe na čas prý v Evropě přilétají letadla lucemburských aerolinek Luxair. Domácí aerolinie ČSA mezi 28 evropskými společnostmi spadajícími pod Asociaci evropských aerolinií (AEA) připadlo v tomto ohledu osmé místo. Vyplývá to z dat asociace za rok 2007. Podle nich v uplynulém roce na čas přiletělo 81,8 procenta letadel ČSA z téměř 72 982 letů. Firma se tak umístila na osmém místě mezi francouzskou Air France s 82,1 procenta z 501 477 letů a německou Lufthansou s 81,2 procenta z 619 131 letů. Ad 2) Už dříve o ČSA projevily zájem i Air France, China Southern a účast v soutěži nevyloučila ani Penta. Zájem má mít údajně i skupina Odien Group, která nově vlastní cestovní kancelář Čedok. Ministr dopravy Aleš Řebíček počítá s tím, že po Ruzyni budou následovat České aerolinie. Z nich zatím stát prodal nákladní terminál. Za celé aerolinky by mohl podle odborníků chtít až pět miliard. Ad 3) Ještě před ČSA je však na privatizačním seznamu na řadě prodej ruzyňského letiště. Vláda už rozhodla o převodu letiště na státní akciovou společnost, což je první privatizační krok. Zájem o pražskou Ruzyni mají údajně desítky společností, včetně evropských letišť jako Frankfurt nebo Paříž. Ad 4) Cargo ČSA koupila v řádné aukci společnost Central European Handling (CEH) Kamila Slavíka.
Předběžná finanční data za rok 2007 ČSA poprvé po třech letech v zisku Za prvních devět měsíců loňského roku vydělaly 563 milionů Kč (o 886 milionů lepší výsledek než za stejné období předloni)
Rok 2008 ČSA schválili v rámci restrukturalizace společnosti prodej cateringu Uzavřeny mzdové dohody s piloty Kolektivní smlouvy v ČSA uzavřelo osm z devíti odborových organizací Průměrný plat v ČSA (4 500 zaměstnanců) byl loni 45 tisíc korun; piloti však měsíčně berou 190 až 200 tisíc Kč Primární cílovou skupinou ČSA obchodní cestující a individuální cestující létající pravidelně alespoň dvakrát ročně Ad 1) Mimořádná valná hromada Českých aerolinií schválila prodej stravovacích služeb italské firmě Alpha Overseas Holdings. Stravování vyčlenily státem vlastněné ČSA v loni v dubnu do dceřiné společnosti Air Czech Catering. Cenu žádná ze stran nezveřejnila, podle informací týdeníku Euro činí 682 milionů korun. Podle smlouvy bude Alpha dodávat jídlo na paluby letadel ČSA dlouhodobě za současné ceny. Air Czech Catering však dodává jídlo i konkurenci. Na pražském letišti si drží zhruba 90 procent trhu. Alpha Overseas Holdings Limited je 100procentní dceřinou společnost Alpha Airports Group, která je vlastněna italskou veřejně obchodovatelnou společností Autogrill. Ta je světovým poskytovatelem jídla, nápojů a maloobchodních služeb pro cestující. Skupina Alpha Airports Group poskytuje služby v oblasti inflight cateringu, cateringové logistiky a palubního prodeje pro více než 100 leteckých společností a na 81 letištích v 17 zemích na pěti kontinentech. Alpha Airports Group patří mezi pět světově největších poskytovatelů leteckého cateringu. Ad 2) Tři čtvrtě roku trvající spor o mzdy mezi vedením Českých aerolinií a vlivným odborovým sdružením pilotů CZ ALPA je u konce. Obě strany se dohodly na platovém růstu do konce roku 2010. Mzdy by se měly pilotům i dalším profesím v ČSA zvyšovat o jedno až dvě procenta nad inflaci. Ad 3) …s leteckými mechaniky stále jednají.
Plány na rok 2008 Na rok 2008 plánováno zavedení 11 nových linek 6 pravidelných 5 charterových Nový model letů do USA Útlum letů do Kanady (Praha-Toronto pouze 3x týdně od června do října) Spolupráce s Delta Airlines z Prahy do Atlanty Každodenní spoje na letiště JFK v NY Posílení krátkých tratí Posílení flotily o 4 nové Airbusy A319 Ad 1) První novou linkou bude od začátku března spojení Prahy s francouzským Bordeaux s mezipřistáním v Mnichově. Společnost dále plánuje přímé lety do Damašku v Sýrii, Heraklionu na Krétě, největšího kazašského města Almaty, ruského Rostova na Donu a gruzínského hlavního města Tbilisi. V charterové přepravě přibude El Salvador a další čtyři linky do oblasti bývalé Jugoslávie, Itálie a Řecka. Ad 3) To by se mělo týkat zejména destinací s větším potenciálem cestujících, kteří využívají Prahu jako přestupní bod k návazným letům. Naopak linky, které tento potenciál nemají, budou redukovány. Příkladem je spojení Praha - Vídeň, které je využíváno výhradně lokálními cestujícími, jejichž počet není dostatečný k udržení efektivního provozu. Ad 4) Nová letadla budou aerolinky nasazovat především na lety z Prahy do Bruselu, Madridu, Amsterodamu, Frankfurtu, Düsseldorfu, Milana, Oděsy nebo Sofie, Rigy a Samary. Další airbusy budou létat i do nových destinací, které ČSA zavedou v tomto roce. Například do Alma-Aty či Tbilisi. Inovace středně traťové flotily v letošním roce je stejně jako v minulých letech financováno z externích bankovních zdrojů s využitím garancí, jež na financování nákupu nových letadel ČSA poskytly evropské exportní agentury.
Hlavní zdroje informací www.csa.cz (výroční zprávy, tiskové informace) www.datamonitor.com (tržní analýzy) www.ihned.cz (archiv Hospodářských novin) www.euro.cz (archiv týdeníku Euro) www.skyteam.com www.iata.org (International Air Transport Association) www.airlineupdate.com (Airline Industry Update) www.economist.com www.aea.be (Association of European Airlines)
Kontaktní informace email.: pluxemburk@american-appraisal.com luxemburk@seznam.cz Tel: +420 603 147 349