Evaluace v mateřské škole
Předškolní vzdělávání v systému veřejného vzdělávání Koncepce předškolního vzdělávání je založena na týchž zásadách, jako ostatní obory a úrovně vzdělávání a řídí se s nimi společnými cíli Orientuje se k tomu, aby si dítě od útlého věku osvojovalo základy klíčových kompetencí a tak získalo předpoklady pro své celoživotní vzdělávání, umožňující mu se snáze a spolehlivěji uplatnit ve společnosti
Systém kurikulárních dokumentů NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ- státní úroveň RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY RVP PV RVP ZV RVP GV , RVP SOV Ostatní RVP ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY – školní úroveň
Proč evaluace? Školský zákon zavádí do teorie i praxe škol dvouúrovňové kurikulum, resp. Rámcové a školní vzdělávací programy. Potřeba vlastního hodnocení školy je důsledkem právě tohoto pojetí kurikula, neboť školy si volí vlastní vzdělávací cesty a potřebují tedy zpětnou vazbu o tom, nakolik jsou tyto cesty účelné, kvalitní a účinné.
Legislativní rámec autoevaluace, vlastního hodnocení školy Školský zákon ukládá školám všech úrovní provádět vlastní hodnocení jako povinnost. Stejně tak hovoří i příslušná vyhláška doplněná sdělením MŠMT i základní pedagogické dokumenty – rámcové vzdělávací programy pro všechny úrovně vzdělávání.
Evaluace v mateřské škole Systém evaluace na každé škole je součástí ŠVP Obsah evaluace: 1. předmět evaluace 2. techniky evaluace 3. časový plán 4. odpovědnost
Metodická podpora v oblasti předškolního školství v současnosti Autoevaluace mateřské školy Metodická příručka k vlastnímu hodnocení školy (Výzkumný ústav pedagogický 2008) Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy (Výzkumný ústav pedagogický 2007)
Evaluace v praxi Sběr informací – prostřednictvím www.rvp.cz , odborných článků apod. Příprava struktury vlastního hodnocení společně s týmem školy Tvorba kritérií – pomocí požadavků RVP PV, podmínek školy Příprava a stanovení technik – nástrojů ( evaluační dotazníky pro zaměstnance školy, rodiče, atd. )
Individualizace vzdělávání v mateřské škole Součást evaluačního systému Oblast výsledků vzdělávání (individuální vzdělávací pokroky u dětí) Tvorba portfólia – vstupní dotazník, záznamové archy, grafické listy, výtvory dítěte apod.
CO MŮŽE OHROZIT KVALITU EVALUČNÍCH ČINNOSTÍ? Nedostatek odborných znalostí – DVPP Chybí vnitřní motivace Nevidíme smysl dané činnosti Nepracujeme jako tým Vysoké počty dětí ve třídách MŠ……….
Na závěr Evaluace v mateřské škole má již svoje silné, ale stále ještě i slabé stránky Je otázkou každého ředitelství tyto stránky odhalit a najít cestu ke zlepšení Úspěch znamená dělat to nejlepší, co můžeme, s tím co máme. Úspěch spočívá v konání, nikoli v dostávání – v úsilí, ne ve vítězství. Wynn Davis Děkuji za pozornost