Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍ PROSTŘEDÍ
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Produkční a nákladová funkce
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Seminář 2. Nabídka a poptávka
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základy ekonomie Seminář 7..
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MIEK1 – Cvičení 8 [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ] [ PRAVDA ] Rozhodněte, zda níže uvedená tvrzení jsou pravdivá nebo nepravdivá Dokonale konkurenční firma vždy usiluje o výrobu v bodě odpovídajícím minimu křivky AC. Jestliže VC jsou trvale vyšší než TR, firma by měla ukončit činnost v daném odvětví. Firmy operující pod bodem vyrovnání mohou krátkodobě pokračovat v činnosti s nadějí, že nejprve ostatní firmy opustí odvětví a v důsledku toho vzroste cena. [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ] [ PRAVDA ]

MIEK1 – Cvičení 8 [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ] [ PRAVDA ] Rozhodněte, zda níže uvedená tvrzení jsou pravdivá nebo nepravdivá Úplnou podmínku rovnováhy dokonale konkurenčního odvětví lze zapsat ve tvaru P=AR = MR = MC dokonale konkurenční firmy vyrábějí zcela identické výrobky (homogenní produkt). pokud firmy dosahují pouze normálního zisku - znamená to, že čistý ekonomický zisk je nulový. [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ] [ PRAVDA ]

MIEK1 – Cvičení 8 [ PRAVDA ] [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ] Rozhodněte, zda níže uvedená tvrzení jsou pravdivá nebo nepravdivá V dlouhém období musí dokonale konkurenční firmy realizovat pouze normální výši zisku. dokonale konkurenční firma může v dlouhém období realizovat výjimečně i kladný čistý ekonomický zisk. Předpoklad dokonalé informovanosti všech subjektů je nezbytnou podmínkou modelu dokonalé konkurence. [ PRAVDA ] [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ]

MIEK1 – Cvičení 8 Na dokonale konkurenčním trhuje rovnovážné množství určeno v prvé řadě: nabídkou tohoto zboží výrobními náklady daného zboží vzájemným vztahem nabídky a poptávky rozhodnutím kupujících o tom, kolik zboží si koupí platí všechna předchozí tvrzení

MIEK1 – Cvičení 8 Na dokonale konkurenčním trhuje rovnovážné množství určeno v prvé řadě: nabídkou tohoto zboží výrobními náklady daného zboží vzájemným vztahem nabídky a poptávky rozhodnutím kupujících o tom, kolik zboží si koupí platí všechna předchozí tvrzení

MIEK1 – Cvičení 8 Dokonale konkurenční firma vyrábí a prodává 200 kusů výstupu denně za cenu 7 Kč, MC = AC = 4,99 Kč. Kdyby firma zvýšila výstup a prodeje na 201 kusů denně, AC by vzrostly na 5 Kč. Aby tato firma maximalizovala zisk, měla by tedy: zvyšovat svůj výstup, dokud se MC nepřiblíží 6 Kč snižovat svůj výstup, dokud se MC nepřiblíží 6 Kč vyrobit 201 kusů, protože MC na výrobu 201. jednotky se rovnají 7 Kč samozřejmě nesnižovat výstup a pravděpodobně ho zvýšit, protože se AC blíží k 5 Kč zvýšit výstup, protože MC jsou 5,01 Kč

MIEK1 – Cvičení 8 Dokonale konkurenční firma vyrábí a prodává 200 kusů výstupu denně za cenu 7 Kč, MC = AC = 4,99 Kč. Kdyby firma zvýšila výstup a prodeje na 201 kusů denně, AC by vzrostly na 5 Kč. Aby tato firma maximalizovala zisk, měla by tedy: zvyšovat svůj výstup, dokud se MC nepřiblíží 6 Kč snižovat svůj výstup, dokud se MC nepřiblíží 6 Kč vyrobit 201 kusů, protože MC na výrobu 201. jednotky se rovnají 7 Kč samozřejmě nesnižovat výstup a pravděpodobně ho zvýšit, protože se AC blíží k 5 Kč zvýšit výstup, protože MC jsou 5,01 Kč

MIEK1 – Cvičení 8 Co z následujícího by se mohlo stát, jestliže firma v dokonalé konkurenci sníží své ceny pod cenu tržní rovnováhy? všechny ostatní firmy by snížily své ceny firma by nemaximalizovala zisk ostatní firmy by byly vyřazeny z činnosti ostatní firmy by mohly vstoupit do tohoto odvětví firma by získala větší podíl na trhu a to by pro ni bylo výhodné

MIEK1 – Cvičení 8 Co z následujícího by se mohlo stát, jestliže firma v dokonalé konkurenci sníží své ceny pod cenu tržní rovnováhy? všechny ostatní firmy by snížily své ceny firma by nemaximalizovala zisk ostatní firmy by byly vyřazeny z činnosti ostatní firmy by mohly vstoupit do tohoto odvětví firma by získala větší podíl na trhu a to by pro ni bylo výhodné

MIEK1 – Cvičení 8 V bodě vyrovnání nákladů s výnosy platí: P = AVC P = AR = MR = AVC P = MC = AC P > MC AVC = MC

MIEK1 – Cvičení 8 V bodě vyrovnání nákladů s výnosy platí: P = AVC P = AR = MR = AVC P = MC = AC P >MC AVC = MC

MIEK1 – Cvičení 8 Podmínku rovnováhy firmy na dokonale konkurenčním trhu v dlouhém období můžeme nejpřesněji vyjádřit vztahem: MC = M R= ACminimum = AR = P MC = MR = ACmaximum = AR = P MC = MR = AFC = AR MC = AVC = TR = P nic z výše uvedeného neplatí

MIEK1 – Cvičení 8 Podmínku rovnováhy firmy na dokonale konkurenčním trhu v dlouhém období můžeme nejpřesněji vyjádřit vztahem: MC = MR = ACminimum = AR = P MC = MR = ACmaximum = AR = P MC = MR = AFC = AR MC =AVC = TR = P nic z výše uvedeného neplatí

MIEK1 – Cvičení 8 Které z následujících tvrzení je neslučitelné s dokonalou konkurencí? Pro každou firmu platí, že: MC neustále klesají MC rostou od určitého bodu MC jsou konstantní individuální poptávka je nekonečně elastická firma nemůže ovlivnit cenu své produkce

MIEK1 – Cvičení 8 Které z následujících tvrzení je neslučitelné s dokonalou konkurencí? Pro každou firmu platí, že: MC neustále klesají MC rostou od určitého bodu MC jsou konstantní individuální poptávka je nekonečně elastická firma nemůže ovlivnit cenu své produkce

MIEK1 – Cvičení 8 Předpokládejte, že dokonale konkurenční odvětví je tvořeno čtyřmi firmami s následujícími nabídkovými funkcemi. Jaká bude tržní nabídka tohoto odvětví? Q1 = 8 + 2P Q3 = 16 + 4P Q2 = 5 + 5 P Q4 = 30 + 5P Q = 59 – P Q = 59 + 16 P Q = 26 + 4P Q = 40 + 9P nic z uvedeného není správné

MIEK1 – Cvičení 8 Předpokládejte, že dokonale konkurenční odvětví je tvořeno čtyřmi firmami s následujícími nabídkovými funkcemi. Jaká bude tržní nabídka tohoto odvětví? Q1 = 8 + 2P Q3 = 16 + 4P Q2 = 5 + 5 P Q4 = 30 + 5P Q = 59 – P Q = 59 + 16 P Q = 26 + 4P Q = 40 + 9P nic z uvedeného není správné

MIEK1 – Cvičení 8 Jestliže ceny v dokonale konkurenčním odvětví klesají, pak firmy tohoto odvětví v krátkém období budou: snižovat MC až na jejich minimální úroveň zvyšovat objem výroby stavět nové kapacity poptávat méně zdrojů a nabízet méně výrobků nic z uvedeného nemůže nastat

MIEK1 – Cvičení 8 Jestliže ceny v dokonale konkurenčním odvětví klesají, pak firmy tohoto odvětví v krátkém období budou: snižovat MC až na jejich minimální úroveň zvyšovat objem výroby stavět nové kapacity poptávat méně zdrojů a nabízet méně výrobků nic z uvedeného nemůže nastat

MIEK1 – Cvičení 8 Jestliže cena, za kterou se prodávají výrobky dokonale konkurenčního odvětví, je vyšší než dlouhodobé minimum AC, potom: firmy budou zvyšovat MC až na úroveň AVC cena bude automaticky klesat, takže spotřebitelé budou nakupovat výhodněji existující firmy monopolizují trh firmy opustí odvětví do odvětví budou vstupovat nové firmy

MIEK1 – Cvičení 8 Jestliže cena, za kterou se prodávají výrobky dokonale konkurenčního odvětví, je vyšší než dlouhodobé minimum AC, potom: firmy budou zvyšovat MC až na úroveň AVC cena bude automaticky klesat, takže spotřebitelé budou nakupovat výhodněji existující firmy monopolizují trh firmy opustí odvětví do odvětví budou vstupovat nové firmy

MIEK1 – Cvičení 8 Krátkodobá reakce na přebytek zboží, který vznikl po snížení poptávky v tržní ekonomice, je následující: cena vzroste, zisky klesnou cena i zisky klesnou cena klesne, zisky vzrostou cena i zisky vzrostou nic z uvedeného neplatí

MIEK1 – Cvičení 8 Krátkodobá reakce na přebytek zboží, který vznikl po snížení poptávky v tržní ekonomice, je následující: cena vzroste, zisky klesnou cena i zisky klesnou cena klesne, zisky vzrostou cena i zisky vzrostou nic z uvedeného neplatí

MIEK1 – Cvičení 8 Firmě se někdy vyplatí vyrábět s krátkodobou ztrátou, pokud cena kryje alespoň: AC AFC MFC AVC nic z uvedeného neplatí

MIEK1 – Cvičení 8 Firmě se někdy vyplatí vyrábět s krátkodobou ztrátou, pokud cena kryje alespoň: AC AFC MFC AVC nic z uvedeného neplatí

MIEK1 – Cvičení 8 TR z prodeje každodenního výstupu dokonale konkurenční firmy je 5 000 Kč. Na této úrovni výstupu firma maximalizuje celkový zisk. AC = 10 Kč, AVC = 5 Kč a MC = 10 Kč. Denní výstup (ve fyzických jednotkách) bude: 200 500 825 1000 nelze určit

MIEK1 – Cvičení 8 TR z prodeje každodenního výstupu dokonale konkurenční firmy je 5 000 Kč. Na této úrovni výstupu firma maximalizuje celkový zisk. AC = 10 Kč, AVC = 5 Kč a MC = 10 Kč. Denní výstup (ve fyzických jednotkách) bude: 200 500 825 1000 nelze určit

MIEK1 – Cvičení 8 K řešení použijte údajů z předchozí otázky 12. Jak velký je každodenní zisk (ztráta) této firmy? ekonomická ztráta 500 Kč dosahuje pouze normálního zisku ekonomický zisk 500 Kč účetní zisk 1 000 Kč ze zadaných údajů nelze určit

MIEK1 – Cvičení 8 K řešení použijte údajů z předchozí otázky. Jak velký je každodenní zisk (ztráta) této firmy? ekonomická ztráta 500 Kč dosahuje pouze normálního zisku ekonomický zisk 500 Kč účetní zisk 1 000 Kč ze zadaných údajů nelze určit

MIEK1 – Cvičení 8 Dokonale konkurenční firma prodává svou produkci za tržní cenu 5 Kč za jednotku. Na současné úrovni výstupu a prodejů se AC rovnají 4 Kč. Tato firma: by mohla zvýšit zisk zvýšením výstupu by mohla zvýšit zisk snížením výstupu vytváří zisk, ale poskytnuté informace jsou nedostačující pro určení, zda změnou objemu výstupu by mohl být zvýšen nevytváří žádný zisk a měla by činnost ukončit nevytváří žádný zisk, ale je na tom lépe, než v případě ukončení činnosti

MIEK1 – Cvičení 8 Dokonale konkurenční firma prodává svou produkci za tržní cenu 5 Kč za jednotku. Na současné úrovni výstupu a prodejů se AC rovnají 4 Kč. Tato firma: by mohla zvýšit zisk zvýšením výstupu by mohla zvýšit zisk snížením výstupu vytváří zisk, ale poskytnuté informace jsou nedostačující pro určení, zda změnou objemu výstupu by mohl být zvýšen nevytváří žádný zisk a měla by činnost ukončit nevytváří žádný zisk, ale je na tom lépe, než v případě ukončení činnosti

MIEK1 – Cvičení 8 Dokonalou konkurenci chápe ekonomická teorie jako: tržní situaci ovládající podnikání kapitalismu volné soutěže nereálnou abstrakci tržní situaci bez zásahů státu (vlády) tržní situaci ovlivňovanou konzervativní hospodářskou politikou tržní situaci, kde výrobci maximalizují své tržby

MIEK1 – Cvičení 8 Dokonalou konkurenci chápe ekonomická teorie jako: tržní situaci ovládající podnikání kapitalismu volné soutěže nereálnou abstrakci tržní situaci bez zásahů státu (vlády) tržní situaci ovlivňovanou konzervativní hospodářskou politikou tržní situaci, kde výrobci maximalizují své tržby

MIEK1 – Cvičení 8 Dokonalá konkurence je charakterizována těmito základními vlastnostmi: existence mnoha malých firem, homogennost produkce, volný vstup do odvětví existence mála firem, homogennost produkce, částečné bariéry při vstupu do odvětví existence jedné firmy, specifičnost produkce, vstup do odvětví uzavřen existence mála firem, diferencovanost produktu, snadný vstup do odvětví existence jedné firmy při relativně snadném vstupu do odvětví

MIEK1 – Cvičení 8 Dokonalá konkurence je charakterizována těmito základními vlastnostmi: existence mnoha malých firem, homogennost produkce, volný vstup do odvětví existence mála firem, homogennost produkce, částečné bariéry při vstupu do odvětví existence jedné firmy, specifičnost produkce, vstup do odvětví uzavřen existence mála firem, diferencovanost produktu, snadný vstup do odvětví existence jedné firmy při relativně snadném vstupu do odvětví

MIEK1 – Cvičení 8 Specifickým znakem dokonalé konkurence je: závislost ceny na objemu produkce firmy dokonale elastická poptávka po produkci firmy dokonale neelastická poptávka po produkci firmy dokonale elastická nabídka jedné firmy dokonale neelastická nabídka jedné firmy

MIEK1 – Cvičení 8 Specifickým znakem dokonalé konkurence je: závislost ceny na objemu produkce firmy dokonale elastická poptávka po produkci firmy dokonale neelastická poptávka po produkci firmy dokonale elastická nabídka jedné firmy dokonale neelastická nabídka jedné firmy

MIEK1 – Cvičení 8 Křivka nabídky firmy v podmínkách dokonalé konkurence je totožná: s klesající částí křivky mezních nákladů s částí rostoucího úseku křivky mezních nákladů s klesající částí křivky mezních příjmů s rostoucí částí křivky mezních příjmů s rostoucí částí křivky průměrných nákladů

MIEK1 – Cvičení 8 Křivka nabídky firmy v podmínkách dokonalé konkurence je totožná: s klesající částí křivky mezních nákladů s částí rostoucího úseku křivky mezních nákladů s klesající částí křivky mezních příjmů s rostoucí částí křivky mezních příjmů s rostoucí částí křivky průměrných nákladů

MIEK1 – Cvičení 8 Bod uzavření firmy je bod, pro který platí: AVC = MC < P AVC > MC > P AVC = MC = P AVC < MC < P AVC < MC > P

MIEK1 – Cvičení 8 Bod uzavření firmy je bod, pro který platí: AVC = MC < P AVC > MC > P AVC = MC = P AVC < MC < P AVC < MC > P

MIEK1 – Cvičení 8 V dlouhém období firma vždy upustí od činnosti, jestliže: cena nekryje alespoň celkové průměrné náklady cena se nerovná mezním nákladům cena je vyšší než průměrné variabilní náklady cena se nerovná alespoň minimu křivky mezních nákladů ostatní firmy v oboru jsou méně efektivní

MIEK1 – Cvičení 8 V dlouhém období firma vždy upustí od činnosti, jestliže: cena nekryje alespoň celkové průměrné náklady cena se nerovná mezním nákladům cena je vyšší než průměrné variabilní náklady cena se nerovná alespoň minimu křivky mezních nákladů ostatní firmy v oboru jsou méně efektivní

MIEK1 – Cvičení 8 Jestliže ceny na dokonale konkurenčním trhu rostou, firmy budou krátkodobě: žádat více zdrojů snižovat mezní náklady snižovat výrobu rozšiřovat výrobní kapacity nic z výše uvedeného nenastane

MIEK1 – Cvičení 8 Jestliže ceny na dokonale konkurenčním trhu rostou, firmy budou krátkodobě: žádat více zdrojů snižovat mezní náklady snižovat výrobu rozšiřovat výrobní kapacity nic z výše uvedeného nenastane

MIEK1 – Cvičení 8 Firma se pohybuje na dokonale konkurenčním trhu v krátkém období. Na uvažované úrovni produkce, jsou její AFC - 8 Kč, AVC - 15 Kč, cena produktu je 20 Kč a MC = MR. Tato firma: bude vyrábět, protože její zisk činí 5 Kč z výrobku nebude vyrábět, protože má ztrátu ve výši 3 Kč bude vyrábět se ztrátou, protože cena převyšuje AVC, ale je nižší než AC nebude vyrábět, protože AFC jsou menší než cena žádná z odpovědí není správná

MIEK1 – Cvičení 8 Firma se pohybuje na dokonale konkurenčním trhu v krátkém období. Na uvažované úrovni produkce, jsou její AFC - 8 Kč, AVC - 15 Kč, cena produktu je 20 Kč a MC = MR. Tato firma: bude vyrábět, protože její zisk činí 5 Kč z výrobku nebude vyrábět, protože má ztrátu ve výši 3 Kč bude vyrábět se ztrátou, protože cena převyšuje AVC, ale je nižší než AC nebude vyrábět, protože AFC jsou menší než cena žádná z odpovědí není správná

MIEK1 – Cvičení 8 Firma se pohybuje na dokonale konkurenčním trhu v dlouhém období. Na úrovni produkce odpovídající MC = MR jsou její AFC -8 Kč, AVC -15 Kč a cena produktu je 20 Kč. Tato firma: bude vyrábět, protože její zisk činí 5 Kč z výrobku nebude vyrábět, protože má ztrátu ve výši 3 Kč bude vyrábět se ztrátou, protože cena převyšuje AVC nebude vyrábět, protože AFC jsou menší než cena žádná z odpovědí není správná

MIEK1 – Cvičení 8 Firma se pohybuje na dokonale konkurenčním trhu v dlouhém období. Na úrovni produkce odpovídající MC = MR jsou její AFC -8 Kč, AVC -15 Kč a cena produktu je 20 Kč. Tato firma: bude vyrábět, protože její zisk činí 5 Kč z výrobku nebude vyrábět, protože má ztrátu ve výši 3 Kč bude vyrábět se ztrátou, protože cena převyšuje AVC nebude vyrábět, protože AFC jsou menší než cena žádná z odpovědí není správná

MIEK1 – Cvičení 8 Pro dokonalou konkurenci musí platit, že všechny vstupy a výstupy jsou: komplementární heterogenní homogenní neomezené dokonale nepřevoditelné (dokonale imobilní)

MIEK1 – Cvičení 8 Pro dokonalou konkurenci musí platit, že všechny vstupy a výstupy jsou: komplementární heterogenní homogenní neomezené dokonale nepřevoditelné (dokonale imobilní)

MIEK1 – Cvičení 8 V krátkém období dokonale konkurenční firma může dosahovat: pouze normálního zisku pouze kladného čistého ekonomického zisku pouze nulového ekonomického zisku zisku nebo ztráty platí a) i c) současně

MIEK1 – Cvičení 8 V krátkém období dokonale konkurenční firma může dosahovat: pouze normálního zisku pouze kladného čistého ekonomického zisku pouze nulového ekonomického zisku zisku nebo ztráty platí a) i c) současně

MIEK1 – Cvičení 8 Doplňte následující tvrzení Dokonalá konkurence je technický a ekonomický výraz pro tržní strukturu (organizaci trhu), v níž _______ ekonomický subjekt _____ schopen ovlivnit tržní _____ své produkce (hovoříme zde o systému _______________ cen). Dále předpokládáme, že ______ počet ____________ firem vyrábí ____________ produkt, všechny subjekty (firmy i spotřebitelé) mají _________ informace a lze zcela ______ vstupovat do (a vystupovat z) odvětví. žádný není cenu parametrických velký identických homogenní dokonalé volně

MIEK1 – Cvičení 8 Doplňte následující tvrzení Individuální poptávková křivka za dokonalé konkurence je ________ elastická - tzn., že typický dokonalý konkurent je schopen prodat ________ množství _______ za danou tržní cenu. Tato křivka poptávky splývá s křivkami _____ a ____. Individuální nabídková křivka se shoduje s rostoucí _____ křivky _____ ležící nad bodem ________ křivky ______ (tj. nad bodem uzavření firmy v krátkém období). dokonale výstupu libovolné AR MR částí MC minima AVC

MIEK1 – Cvičení 8 Doplňte následující tvrzení V bodě uzavření (P =AVC) se TR přesně rovnají ____ a celková ztráta firmy je rovna velikosti ____ (při ceně nižší než odpovídá minimu _____ firma neuhradí z prodejů ani _____ a i v krátkém období _______ činnost). Bod vyrovnání nákladů s výnosy (bod zvratu) se nachází v _______ křivky _________________ - při každé ceně rovnající se minimu AC nedochází ke změnám počtu firem v odvětví a všechny firmy dosahují pouze ____________ zisku (TC = TR). Pod tuto cenu zároveň nemůže klesnout cena v ________ období (firma nemůže dlouhodobě v tržním prostředí hospodařit se ztrátou). VC FC AVC VC ukončí minimu AC (přesněji LAC) normálního dlouhém

MIEK1 – Cvičení 8 Doplňte následující tvrzení Rovnováhu dokonale konkurenční firmy v krátkém období lze zapsat ve tvaru P = AR = MR = ____ . Cena P může být vyšší nebo nižší než AC, protože v krátkém období firma nemusí svými příjmy pokrývat celý objem nákladů, ale musí uhradit alespoň jeho _________ složku (TR > VC). V krátkém období může dokonale konkurenční firma dosahovat i kladného čistého ekonomického _____. MC variabilní zisku

MIEK1 – Cvičení 8 ACMINIMUM Doplňte následující tvrzení Úplná podmínka rovnováhy dokonale konkurenční firmy a odvětví v dlouhém období má tvar P = AR = MR = MC = ____________ . Podmínkou rovnováhy je tedy rovnost ceny a ____ , které odpovídají bodu minima ___ totožných firem (předpokládáme totožné nákladové křivky všech firem). TR firem se rovnají ____ + firem a čistý ekonomický zisk je tedy u všech firem _______ . ACMINIMUM MC AC TC nulový