Řízení cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Programové období , 20. mezinárodní sympozium INOVACE JUDr
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Sdružení cestovního ruchu Aktivity a činnost SM-SCR
Evropské seskupení pro územní spolupráci TRITIA – vývoj spolupráce čtyř regionů Mgr. Petr Ksenič Ostrava, 18. října 2011.
, Ostrava, Fórum cestovního ruchu
Moravskoslezský kraj: Tradice, rozvoj, kvalita
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Zdeňka Kasalová Podpora cestovního ruchu ze strany Kraje Vysočina Zdeňka Kasalová Krajský úřad Kraje Vysočina odbor kultury, památkové péče a cestovního.
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Cestovní ruch: zákon pro posílení oboru i ekonomiky ČR Jitka Fatková ředitelka odboru cestovního ruchu Tisková konference MMR 24. červen 2010.
Program dnešního setkání OPS ( )
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Informace o plánování sítě sociálních služeb v Jihočeském kraji.
OPPS ČR-PR Operační program přeshraniční spolupráce Česká republika-Polská republika Seminář pro žadatele Zpracovala: Jana Bartošková.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Regionální politika RP ČR.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Poslanecká sněmovna PČR Praha Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Regionální kolegium CR – pracovní skupina pro CR 6. června 2016.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
ROP JV – informace o novém programovém období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Národní program podpory cestovního ruchu 2017
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
CCRJM Certifikace DMO TURISTICKÉ INFORMAČNÍ CENTRUM MĚSTA BRNA, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje v rámci OP VVV
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Řízení cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji 7. 3. 2013

Obsah Východiska a seznámení s aktuálním stavem: Koncepce státní politiky cestovního ruchu v České republice na období 2007-2013 a 2014-2020 Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji pro léta 2007-2013 původní a aktualizovaná verze Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje cestovního ruchu Jak se připravíme: Koncepce řízení cestovního ruchu v MSK – OP LZZ

Koncepce státní politiky cestovního ruchu v České republice na období 2007-2013 a 2014-2020

Koncepce rozvoje CR v ČR V současné době neexistuje zákonná norma upravující řízení cestovního ruchu (CR) na různých teritoriálních úrovních Podle kompetenčního zákona spadá oblast rozvoje CR pod Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) ČR, a na úrovni krajů se jedná o zpracování koncepcí rozvoje CR V ČR dlouhodobě chybí legislativní předpis, který by řešil absenci funkčního systému řízení v oblasti CR Důsledek  nemožnost naplňovat vládou všechny schválené priority Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2007–2013 Na sklonku roku 2012 proběhlo „rychlé“ připomínkování návrhu Koncepce …. Hlavními připomínkami krajů a ministerstev byly: Další slide….

Připomínky ke Koncepci státní politiky cestovního ruchu v České republice na období 2014-2020 Hlavní připomínky ministerstev a krajů: Navržené finanční toky nejsou v souladu s původním návrhem zákona o cestovním ruchu, ve kterém se uvádí, že MMR bude financovat oblastní organizace CR prostřednictvím kraje  obcházení kraje při rozdělování finančních toků. Terminologie i grafické návrhy toků neodpovídají návrhu zákona o CR, kde jsou uvedeny 3 úrovně řízení CR: národní, krajská a oblastní; regionální v kontextu návrhu zákona o CR znamená krajská, ale v přílohách Koncepce je uvedena u oblastních  je narušena třístupňová struktura řízení CR. Doplnit do Koncepce či navazujících dokumentů vymezení rolí a kompetencí jednotlivých subjektů CR, vzájemné vazby, specifikaci finančních toků, apod. Jednotlivá opatření se nevěnují regionální dimenzi. Součástí opatření by měly být i aktivity podporující spolupráci resortů, krajů a místních aktérů cestovního ruchu, dále pak také podpora tvorby strategických dokumentů na regionální úrovni, mj. programů rozvoje cestovního ruchu krajů, integrovaných plánů rozvoje území apod. MF: Jelikož celá Koncepce stojí na přijetí zákona o CR, který nebyl doposud schválen, nelze s návrhem Koncepce na léta 2014-2020 prozatím souhlasit. Ad.

Srovnání návrhu finančních toků v Koncepci a návrhu zákona Finanční toky navržené v Koncepci 2014-2020: Finanční toky v původním návrhu zákona: Dle původního připomínkovaného návrhu: Financování státní rozpočet, krajský rozpočet a další… Ale finance měly být koncentrovány do tvz. Krajského fondu CR (jeho členové: subjekty cestovního ruchu vč. kraje, DMO, TO atd.) V současném nepřipomínkovaném návrhu je naznačeno financování přímo ze státního rozpočtu a odděleno od krajského rozpočtu – otazníky: např. jak bude probíhat rozdělení financí, na jaké aktivity (které bude financovat MMR a které kraje), kontrola veřejných prostředků a jejich čerpání…, atd…

pro léta 2007-2013 původní a aktualizovaná verze Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji pro léta 2007-2013 původní a aktualizovaná verze

Marketingová strategie rozvoje CR v MSK pro léta 2007-2013 – původní verze schválená v roce 2009 vznik a schválení v ZK: 2009 v roce 2010 aktualizace vybraných kapitol: bude zpracováván nový dokument v souvislosti z novým plánovacím obdobím 2014+ a připravovaným zákonem o řízení v cestovním ruchu

Marketingová strategie rozvoje CR v MSK pro léta 2007-2013 – původní verze schválená v roce 2009 Kapitola 5: Organizace cestovního ruchu V původní Marketingové strategii figurovaly v rámci CR v MSK tito aktéři: MSK – Krajský úřad, DMMS, o.p.s., Agentura pro regionální rozvoj, a.s., KLACR o. s., Úřad regionální rady RS Moravskoslezsko, Klub českých turistů – oblast Moravskoslezská, Národní památkový ústav – odborné územní pracoviště Ostrava, Unihost Ostrava – profesní sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích službách a hotelnictví, turistické oblasti MSK Po skončení fungování DMMS došlo k posílení role TO Návrh managementu destinace Moravskoslezský kraj (původní marketingová strategie): MSK – Krajský úřad, RRC KLACR, o. s. – Klastr cestovního ruchu Destinační management Moravskoslezský, o.p.s. Původní seznam subjektů navržených pro společné řízení CR v MSK neobsahoval ARR Bylo navrženo 5 variant řízení CR v MSK a v každé z variant figuruje Moravskoslezský kraj jako hlavní garant (spolupracuje se společností KLACR, o s., DMMS, o.p.s., destinačními managementy TO MSK)

Marketingová strategie rozvoje CR v MSK pro léta 2007-2013 – aktualizovaná verze z roku 2010 Jelikož v roce 2009 nebyla zvolena ani jedna z 5 navrhovaných variant, rozhodnutí mělo být součástí aktualizované strategie, v níž přibyla ARR, MSK však nadále zůstal jako hlavní garant Největší změnou, která se objevila v nové verzi strategie, je změna řídící struktury subjektů CR Důvod provedení aktualizace: vznik IPRÚ (Integrovaným plánem rozvoje území se rozumí soubor vzájemně obsahově a časově provázaných aktivit a projektů, které směřují k rozvoji cestovního ruchu ve vymezeném území)

Marketingová strategie rozvoje CR v MSK pro léta 2007-2013 – aktualizovaná verze z roku 2010 Dalším důvodem aktualizace bylo, aby v jednotlivých TO byly vymezeny hlavní zastřešující subjekty (v předchozí fázi fungovalo v každé TO více subjektů CR) TO získaly oprávnění k předkládání projektů do ROP 2.2.4 (klíčovým dokumentem pro ÚRR byla právě marketingová strategie CR v MSK) Destinační managementy TO: TO Beskydy – Valašsko  Destinační management turistické oblasti Beskydy-Valašsko, o.p.s. TO Jeseníky – východ  Euroregion Praděd TO Ostravsko  Statutární město Ostrava TO Opavské Slezsko  Statutární město Opava (není DM) TO Poodří – Moravské Kravařsko  Destinační management Poodří - Moravské Kravařsko (ve fázi vzniku) TO Těšínské Slezsko  Regionální rada rozvoje a spolupráce se sídlem v Třinci

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje cestovního ruchu

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR Od roku 2010 probíhá zpracování návrhu věcného záměru zákona o podpoře rozvoje cestovního ruchu V rámci přípravy návrhu věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu ČR byly čerpány především zkušenosti z Rakouska a částečně ze Slovenska K nejvýznamnějším důvodům pro zavedení regulace v CR patří: neprovázanost a nekoordinovanost politiky rozvoje CR absence transparentního systému a vydefinování kompetencí a odpovědnosti neexistence systému podpory jednotlivých úrovní řízení CR hranice TO nejsou pevně vymezeny a nereflektují potenciál rozvoje CR Termíny k návrhu dle MMR (informace ze dne 8. 1. 2013): Zpracování návrhu věcného záměru zákona bylo dokončeno k 3. 1. 2013 (jiná verze, než která byla připomínkována v roce 2011) Termín předložení návrhu zákona do vlády je stanoven na listopad 2013 Předpokládané nabytí účinnosti zákona je v prvním pololetí roku 2014 (opět nereálné)

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR hlavní body v následujících slidech:

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR – srovnání struktur řízení Je navrhováno, aby byla současná čtyřstupňová struktura (stát – kraj – turistický region – turistická oblast) zjednodušena na třístupňovou strukturu (stát – kraj – turistická oblast); návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje cestovního ruchu obsahuje následující úrovně řízení CR:

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR – srovnání struktur řízení V současné době korespondují hranice MSK s hranicemi turistického regionu Severní Morava a Slezsko (tudíž je nevhodná čtyřstupňová struktura stát – kraj – turistický region – turistická oblast, protože by se překrýval kraj a turistický region  duplikace aktivit)   MSK členěný na obce = Turistický region Severní Morava a Slezsko (6 TO)

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR – turistická oblast Turistická oblast podle návrhu zákona Zákon stanoví povinná kritéria, na základě kterých může vzniknout TO (např. počet přenocování za rok – min. 300 tisíc – průměr za posledních 5 let, počet lůžek – min. 2000 lůžek a zasíťování turistickými informačními centry – min. 3 různá TIC) Zároveň oblastní DMO musí prokázat vlastní finanční zdroje na zajištění nebo na pokrytí provozních nákladů (prostředky ze státního, případně krajského rozpočtu budou účelově směřovány na zákonem vymezené aktivity)    Beskydy – Valašsko  Ostravsko Jeseníky – Východ Poodří – Moravské Kravařsko  Opavské Slezsko  Těšínské Slezsko

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR – důvody k vytvoření krajské DMO Důvody k vytvoření a vznik krajské DMO V současnosti v MSK neexistuje destinační společnost, která by fungovala a byla uznávána v rámci celého kraje Aktivity v oblasti CR na krajské úrovni realizuje oddělení cestovního ruchu MSK, Podle návrhu zákona krajský úřad zakládá/spoluzakládá krajskou DMO  Krajská DMO vzniká v souladu se zákonem o krajích, resp. kraj zakládá krajskou DMO v rámci své samostatné působnosti Krajská DMO musí splnit podmínky pro vznik destinace – doložit povinné dokumenty (marketingová strategie CR kraje, marketingový plán na rok, rozpočet, zpráva o plnění marketingové strategie CR kraje) Na úrovni kraje může existovat jediná krajská DMO MMR ČR po kontrole podmínek vzniku DMO tuto organizaci registruje

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR – navrhované právní formy KOCR předpokládá se zejména právní forma: ZSPO a OPS   Hlavní důvody pro výběr právní formy ZSPO: možnost zapojení více organizací, ZSPO jako PO má více kompetencí, vhodnost jako žadatele o dotace z evropských fondů, snadná varianta pro veřejný sektor, možnost spojení veřejného a soukromého sektoru Hlavní důvody pro výběr právní formy OPS: lepší vazba na zřizovatele, možnost čerpání prostředků z evropských fondů, dobrá platforma pro spolupráci veřejného a soukromého sektoru, možnost vyvíjet vlastní hospodářskou činnost a současně být na pomezí soukromého a veřejného sektoru, zákonem stanovené podmínky fungování, průhledné hospodaření a řízení společnosti, vazba na předmět podnikání, tj. poskytování obecně prospěšných služeb

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR – zdroje financování DMO a metodika výpočtu Výše příspěvku ze státního rozpočtu, vynaložená na podporu krajských i oblastních DMO v jednom roce, nepřesáhne 200 milionů Kč – není však známa žádná definitivní částka Dotace ze SR bude rozdělena mezi krajské a oblastní DMO v poměru 40 : 60 Před poskytnutím příspěvku ze státního rozpočtu DMO musí prokázat, že disponuje prostředky na spolufinancování, tvořenými primárně členskými prostředky a výdělečnými nástroji

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR – schéma financování K současné verzi návrhu věcného záměru zákona má MSK připomínku, a to k systému financování, jelikož MMR dle navrženého schématu obchází kraje Návrh finančních toků je v rozporu s původním věcným záměrem navrhovaného zákona Připomínkové řízení dle MMR již není možné (MSK neměl možnost se k této verzi vyjádřit) Aktualizovaný návrh věcného záměru zákona: Původní návrh (požadované financování): Krajská DMO měla být financována ze státního rozpočtu, rozpočtu kraje, dobrovolnými příspěvky podnikatelů, z obecního rozpočtu a vlastními výdělečnými nástroji. Finance měly být koncentrovány do tzv. Krajského fondu rozvoje CR (složení: procento z částky generované z příspěvku ze státního rozpočtu a příspěvku kraje, z příspěvků obcí, dobrovolnými příspěvky podnikatelů).

Návrh věcného záměru zákona o podpoře rozvoje CR – schéma financování Další nedořešené otázky z návrhu zákona o CR: existující verze návrhu zákona nebyla připomínkována Krajský fond CR není v novém nepřipomínkovaném návrhu zákona o CR vůbec řešen financování navrženo zcela jinak než v původním návrhu je zde uvedena potřeba příliš strategických dokumentů vágně rozděleny kompetence mezi jednotlivé aktéry systému destinačního managementu (spíše chápeme jako mantinely, které je potřeba „ušít na míru“ každému kraji)

Jak se připravíme ?

Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost MSK předložil žádost do OP LZZ  výzva č. 89: Zvýšení kvality řízení, financování a good governance v úřadech územní veřejné správy Projekt byl podpořen a získali jsme finanční prostředky Součástí komplexního krajského projektu je také Strategie a koncepce řízení CR v MSK Hlavním cílem: je nastavení fungujícího a obecně přijatého modelu řízení CR v MSK; výstupem bude oborová strategie a koncepce rozvoje CR tzn. především vytvoření a nastavení nejefektivnějšího modelu řízení CR v MSK s provázáním s 6 turistickými oblastmi a dalšími subjekty CR, a nejefektivnější model financování v návaznosti na připravovaný zákon o řízení CR Strategie rozvoje CR na léta 2014 – 2020+ reagovat na variantu, že zákon o řízení CR nebude–co bude se systémem DM ???

OP LZZ – hlavní cíl koncepce části RRC Původním záměr byl poměrně široký: Navržení nejvhodnější řídící struktury (destinační management CR v MSK) Marketingová značka CR v MSK (značka, slogan, CI a CD manuál, audiomanuál ad.) Marketingová strategie CR v MSK (komunikace s cílovými skupinami, komunikace s odborníky a partnery, vnitřní komunikace mezi DM kraje a DM TO, mezi DM a partnery, provozovateli služeb apod., marketingový plán, akční plán, hodnocení úspěšnosti) Aktuálním a reálním výstupem z důvodu nižšího objemu financí bude: Analýza fungování destinačních managementů (ČR, Polsko, Rakousko, Slovensko) Navržení nejvhodnějšího modelu řízení CR v kraji v souladu s připravovaným zákonem o řízení CR (kraj, krajská DMO, 6 TO, způsob financování, návrh personálního obsazení, jasné rozdělení kompetencí všech zúčastněných subjektů a další.) Navrhnout plán „B“ – kdy zákon o řízení a financování CR nebude přijat v dohledné době či vůbec Zpracování Strategie rozvoje CR v MSK na léta 2014 + Přijetí obecně platné a uznané struktury řízení všemi dotčenými subjekty Schválení dokumentu v ZK kraje Vše bude objektivně zpracováno nezávislou firmou za úzké spolupráce všech hlavních aktérů CR v MSK

OP LZZ – hlavní cíl koncepce části RRC Časový harmonogram: Diskuze nad cíly s TO – březen 2013 Vyhlášení VZ: jaro 2013 Výběr zpracovatele: do léta 2013 Řešení: v průběhu 2013, možno do roku 2014 Schválení v ZK: ideálně prosinec 2013, nicméně možný je termín až do roku 2014

Děkuji Vám za pozornost.