VY_32_INOVACE_07_EKO_363_Jan Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_07_EKO_363_Jan Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Lenka Janovská
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Předmět Ročník Hotelnictví Předmět Ekonomika Ročník 3. Název tematické oblasti (sady) Zásobovací, výrobní a odbytová činnost v gastronomických zařízeních z ekonomického pohledu Název vzdělávacího materiálu Ekologické chování v gastronomických zařízeních Anotace Ekologické myšlení by mělo být v gastronomických provozech samozřejmostí, protože dopady hotelového odvětví na životní prostředí stále rostou. Prezentace se snaží nastínit alespoň některé možnosti ekologického chování, které může gastronomické zařízení používat. V prezentaci je poukázáno i na některé negativní jevy. Pozitiva by však měla převládnout a měla by se vyplatit v delším časovém období nejen ekologicky, ale i ekonomicky. Zhotoveno, (datum/období) Listopad 2013 Ověřeno 5. prosince 2013
Ekologické chování v gastronomických zařízeních
Ekologie v hotelu, restauraci..?! chování gastronomických zařízení ovlivňuje životní prostředí ekologické zásady může uplatňovat každý sám, ale i restaurace nebo hotel → snížení zatížení ŽP PROČ? kladný vztah k ŽP dobrý nástroj Public Relation snížení nákladů – voda, energie
Otázky??? Co se děje s odpadem? Nakupujete recyklované výrobky? Je personál veden k úspoře vody? Mohou hosté třídit odpad? Třídíte odpad? Vypínáte elektrické spotřebiče, které nepoužíváte? Nakupujete regionální výrobky?
Zapojení zaměstnanců ideální je motivovat a zapojit přímo zaměstnance zaměstnanci by měli být informováni o ekologickém chování, jeho výhodách pro gastronomické zařízení, pro ně samotné i pro ŽP
1) Ubytování třídění odpadu již na hotelových pokojích systém sbírání a praní ložního prádla a ručníků – př.: prát jen ručníky na podlaze nebo jiný systém, který bude fungovat mezi zákazníky a personálem – dostatečně zákazníky informovat! při nízkém obsazení používat pouze určitá podlaží/části hotelu při úklidu šetřit vodou
upřednostňovány jsou úklidové prostředky bez fosfátů využívání CFC nebo LED žárovek ve veřejných prostorách hotelu vybízet hosty k šetrnému chování: šetření vodou – cedulky v koupelně dávkovače do koupelen
2) Stravování třídit odpad ihned při vzniku omezit používání nízkoobjemových balení (jednoporcové výrobky – máslo, marmeláda, mléko do kávy) využití biologicky odbouratelných materiálů místo plastových zapínat pouze zcela naplněnou myčku vypínat nepoužívaná el. zařízení
nakupovat regionální potraviny nákup přímo od výrobce vařit co nejvíce bezezbytkově omezit prodej nápojů v PET obalech používat pitnou kohoutkovou vodu – například džbány na stolech
3) Údržba pravidelné kontroly vodovodních kohoutků a odpadů instalace úsporných žárovek klimatizace a topení funguje pouze při zavřených oknech vypínat světla, která nejsou používána nepoužívané spotřebiče zcela vypojit ze sítě – nepoužívat režim stand-by neošetřovat chodníky solí – používat písek nebo štěrk
časový nebo pohybový snímač pro osvětlení solární zařízení izolace dobrá účinnost kotelny opětovné použití tepla z chladících zařízení a klimatizace opětovné využití mírně znečištěné vody (šedá voda) mechanické čištění odpadů, kontrola filtrů v odpadech sběr a podpora recyklace hliníku – folie, tácky
4) Administrativa papír používat oboustranně omezit letáky a tisk zbytečných dokumentů separovat papírový odpad využívat přirozeného světla
Nevýhody ekologického gastronomického zařízení technicky náročné zavádění některých opatření do provozu hotelu – ideální přemýšlet ekologicky již při stavbě – směřovat stavbu na jih/jihozápad; ne příliš členitá budova; dokonalá izolace finanční náročnost investic do technologií náročnost některých technologií na prostor nutnost naučit personál i hosty chovat se ekologicky pomalejší návratnost vložených investic
Značky a certifikáty Ekologicky šetrná služba český certifikát součást programu Česká kvalita poskytovatelé služeb, kteří jednají v souladu se zásadami ochrany ŽP a s ohledem na zdraví svých zákazníků hotely, kempy, pensiony www.cenia.cz CENIA, Česká informační agentura životního prostředí MŽP ČR
Ekoznačka EU The Flower (EU Ecolabel) Značky a certifikáty Ekoznačka EU The Flower (EU Ecolabel) certifikát pro celou EU přísné podmínky a pravidelné kontroly některé hotely a pensiony certifikaci získaly, ale pak ji opustily http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/
Použitá literatura a zdroje: SMETANA, František a KRÁTKÁ, Eva. Podnikání v hotelnictví a gastronomii pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009. 160 s. ISBN 978-80-7373-054-3. LIDINSKÁ, Markéta. Myslete ekologicky, neprohloupíte. Hotel & spa Management. 2012, roč. VI., č. 12/2012, s. 50. ISSN 1802-3274. http://sona-srutkova.webnode.cz/ http://www.enviweb.cz/ http://hoteladalbert.cz/ www.cenia.cz Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.