Management Ing. Jan Pivoňka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
MARKETING A MANAGEMENT
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Projektové řízení Modul č.1.
Management Ing. Jan Pivoňka.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Strategický leadership
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Předmět: Řízení podniku 1
Základy marketingu šestá přednáška
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Společenská odpovědnost organizací
Marketingové prostředí
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
2.Marketingové prostředí
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Prosperita organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Poradenství v obecném řízení
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Definice managementu.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Management - Organizování
Management - Organizování
Tržní prostředí.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Strategie.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Ekonomika malých a středních podniků
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Management Ing. Jan Pivoňka

S čím se management plete? Marketing - Úkolem marketingu je zabezpečit maximální ekonomický efekt podniku tím, že systematicky vytváří poptávku po nabízeném produktu. Ekonomie - ekonomie zkoumá, jak se chová člověk s neomezenými potřebami ve světě omezených (vzácných) zdrojů. (Ekonomika je praxí ekonomie) Politologie – teorie spravování věcí veřejných v pluralitní společnosti. Prosazování svých zájmů. (Politika je praxí politologie)

Proč management? Propojení s dalšími obory Specializace – dělba práce Stavby pyramid, budování lodí Antropologie Sociologie Politologie Ekonomie Filosofie Psychologie

Management - Manažer Koordinace pracovních aktivit tak aby probíhaly Účinně (dělat věci správně) – využití prostředků (malé ztráty) Efektivně (dělat správné věci) – stanovení cílů (maximální zisky) Pracuje s lidmi a koordinuje jejich činnosti tak, aby bylo dosaženo cílů organizace. Manažeři první linie – operativní úkoly Střední manažeři – poskytování a získávání informací Vrcholoví manažeři – politika, cíle…. Zaměstnanci nemanažeři

Kde je zapotřebí management? Tam kde je organizace Jednoznačný účel Struktura Lidé Univerzální potřeba managementu Všechny typy organizací Všechny úrovně organizace Všechny oblasti organizace Organizace všech velikostí

Funkce a procesy managementu Plánování – definování cílů, formulování strategií Organizování – stanovení úkolů, postupů a odpovědností Vedení – motivace, ovlivňování, hledání komunikačních cest, řešení konfliktů Kontrola – monitorování skutečné výkonnosti, srovnávání, hledání nápravných opatření.

Role managementu Oblast mezilidských vztahů Oblast předávání informací Oblast rozhodování Stanovení úkolů týmu i jednotlivců Delegování pravomocí a odpovědností Koordinace činností a způsoby předávání výsledků Kontrola výsledků (rámcová i všeobecná) Důraz na plánování a organizování postupu práce Minimální množství dílčích příkazů Péče o odbornou úroveň podřízených Zvýšení společenského významu týmu Řešení interpesonálních vztahů Orientace na dlouhodobé úkoly týmu Delegování operativních úkolů spolupracovníkům

Charakteristika práce manažera Konfliktnost cílů – hledání kompromisu Práce s nejistotou a rizikem – proměnlivost prostředí Odpovědnost za výsledky Práce se všemi svěřenými zdroji Práce prostřednictvím jiných lidí – podřízení i lidé na stejné úrovni

Dovednosti v managementu Koncepční dovednosti Lidské dovednosti Technické dovednosti Komunikační dovednosti

Osobnost manažera Dominance Kritičnost – sebekritičnost Charisma Osobní image Dodávat energii a inspirovat pracovníky Schopnost nést riziko Jednat diplomaticky

Kontingenční proměnné Každá organizace je jiná a vyžaduje odlišný způsob řízení Velikost organizace Rutina, technologie a úkoly Nejistota prostředí Individuální odlišnosti

Přístupy managementu Vědecký management – Užití vědeckých metod pro stanovení nejlepšího způsobu provedení práce, ergonomie Administrativní přístup – byrokracie – dělba práce, neosobní vztahy, přesně definovaná hierarchie, podrobná pravidla a předpisy Kvantitativní – matematické a statistické metody pro zdokonalení rozhodování Behaviorální přístup – management lidských zdrojů (chování lidí při práci)

Odpovědnost manažera Všemocný přístup – manažer odpovídá i za vnější vlivy (+ i -) Symbolický přístup – omezený vliv managerů na podstatné výsledky organizace Syntetický přístup Odpovědnost za výsledky (i podřízených)

Kultura organizace „způsob jak se zde pracuje“ Ovlivňuje rozhodování manažera Stabilita Agresivita Orientace na tým Orientace na lidi Orientace na výsledky Pozornost věnovaná detailům Orientace na inovace a přijímání rizika SILNÉ - SLABÉ KULTURY Rituály – Historie – Symboly - Jazyk

Vnější prostředí Specifické prostředí Všeobecné prostředí Zákazníci Dodavatelé Konkurenti Nátlakové skupiny Všeobecné prostředí Ekonomické podmínky Politicko – právní podmínky Společensko kulturní podmínky Demografické podmínky Technologické podmínky Globální podmínky

Míra nejistoty prostředí Míra změn Stabilní Dynamické Míra složitosti prostředí Jednoduché Složité (technologicky a komunikačně)

STAKEHOLDEŘI Subjekty, které jsou ovlivňovány a zároveň ovlivňují organizaci Nutnost zvažovat zájmy stakeholderů – posílení stability prostředí Vztahy ze stakeholdery se odvíjejí podle důležitosti a nejistoty prostředí (Partnerství, Management stakeholderů, Mezní překlenování, Sledování prostředí)

Řízení v globálním prostředí (globální perspektiva) Provinčnost – zúžený pohled na svět Yahoo, Google (Čína) Přístup Etnocentrický (důvěra v mateřskou zemi) Polycentrický (důvěra v zemi, kde firma hostuje) Geocentrický (světově orientované zaměření) EU, NAFTA (USA, Kanada, Mexiko), ASEAN (10 států jihovýchodní Asie)

Globální organizace Mnohonárodní korporace (mateřská firma – etnocentrický přístup) Nadnárodní korporace (decentralizace managementu – polycentrický přístup) Organizace bez hranic (geocentrický přístup) Postup ke globalizaci Export, import Zahraniční zástupci Licencování, frančízing (právo na uživání značky výrobků a služeb); Strategické aliance (vstup do partnerství) - společný podnik (například s dodavatelem komponent)

Řízení v globálním prostředí Aspekty Politicko právní - stabilita Ekonomické - inflace Kulturní - individualismus, vztah k moci, vyhýbání se nejistotě, kvantita života

SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST Klasické hledisko – jedinou odpovědností je maximalizace zisku (legislativa) Sociálně – ekonomické hledisko - upřednostňuje ochranu a zvyšování blahobytu společnosti (AVON – tabákový průmysl, automobilový průmysl, alkohol, zbraně) Společenská citlivost – schopnost přizpůsobit se měnícím se společenským podmínkám Stahování nebezpečných výrobků (obchodní řetězce) Jakost, životní prostředí, BOZP (integrovaný systém řízení)

ETIKA Utilitární přístup – založen na výsledcích a důsledcích (kvantitativní přístup) (účinnost a zisk) – propuštěním 20 % zaměstnanců zvýším efektivitu a ostatní mají jisté místo) Lidská práva – respektování a ochrana osobních svobod a privilegií (brzda efektivity? – nezohlednění práce) Teorie spravedlnosti – manažeři formulují a dodržují čestná a spravedlivá pravidla včetně všech právních norem a omezení (nepodstupování rizik) Sjednocení společenských smluv – empirie (to co je) a normy (co by mělo být) – zohlednění lokálních etických norem

Stádia morálního vývoje Hodnoty – přesvědčení o tom co je a co není správné (hodnotový management) Síla ega – měření síly osobního přesvědčení Silné a slabé kultury

Intenzita etického problému Rozsah škody Souhlas, že se jedná o špatnou věc Pravděpodobnost škody Okamžitě pocítěná škoda Blízkost oběti Koncentrace účinků V mezinárodním kontextu závisí na jednotlivých kulturách a legislativách