Prameny nových poznatků. Zdroje poznatků •Noviny (http://lidovky.zpravy.cz/ln_veda.asp)http://lidovky.zpravy.cz/ln_veda.asp •Encyklopedie a náučný slovník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti se zpracováním elektronicky dodaných záznamů seriálů do Souborného katalogu ČR Danuše Vyorálková
Advertisements

Jak psát SOČ Seminář DDM Praha 6. ledna 2010 Lenka Krejčová Doplnil poznámkami: Č.Kodejška -Ne pouze kompilát -Vlastní projekt,
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Nové pojetí seriálu Zuzana Hájková Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích
Připraveno v rámci projektu „Projektové financování vysokých škol“ podpořeného FRVŠ pod číslem 72/2011
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
KATALOGY Mgr. Radmila Pavlicová, Univerzitní knihovna OU.
Jak psát seminární práci
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_13.
Kde hledat informace pro psaní práce a jak se vyhnout plagiátorství?
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Informace 1 Regionální knihovna Karviná. Základní pojmy Informační pramen – množina dat nebo informací, která je zaznamenána na „nosiči informací“ (kniha,
Rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Získávání a zpracování informací
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.4.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Knihovna střední průmyslové školy chemické Stav knihovny Masarykovy střední školy chemické v Praze 1 Umístění Umístění: větší kabinet (českého jazyka)
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Studium je práce s texty Úvodní přednáška. Práce s texty Tvoří východisko i základ studia Texty jako vstup – čtení Texty jako výstup – psaní Texty tištěné,
Co nám kniha prozradí Zpracovala: Bc. Jarmila Havelková
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
BIBLIOGRAFIE Česká národní bibliografie
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Školení, Náchod 18. dubna 2007 Seriály v Souborném katalogu ČR Danuše Vyorálková.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
PhDr. Stanislava Bícová, CSc. Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE v Praze Dostupnost zahraniční literatury a elektronických informačních.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Databáze Bibliografie dějin českých zemí jako cesta k plným textům v domácích i zahraničních knihovnách Václava Horčáková Elektronické služby knihoven.
4. BIBLIOGRAFICKÉ CITACE, CITAČNÍ NORMA ISO 690 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Práce s informačními prameny VIKBA03
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
, MU Brno Informační fond Organizace KF Prováděcí vyhláška č. 88/2002.
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
etail.htm?id= podle pravidel AACR2 -řešení popisné a inventární jednotky -chyby v evidenci a jejich řešení.
Přehled regionálních periodik do r databáze periodik (novin, časopisů, sborníků, ročenek, výročních zpráv), která vycházela na území Královéhradeckého.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Úvod do psychologie Úvod do psychologie - cíle podnítit zájem Osvojení vědeckého způsobu uvažování (zdravý rozum x vědecká metoda) Jazyk vědy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Seriály v Souborném katalogu ČR Danuše Vyorálková červen 2009.
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
Informační prameny I. část
Mgr. Michal Oblouk HLAVNÍ MYŠLENKY TEXTU.
První zpracování odborných zdrojů Tématické rešerše
Akvizice a informační fond
Informační prameny II. část
Citační a bibliografické databáze:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Doktorské studium na FLD
VÝTAH Mgr. Michal Oblouk.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Získavanie a spracovanie informácií
Seriály v Souborném katalogu ČR
Funkční styl odborný.
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
OECD iLibrary Centrum informačních a knihovnických služeb
Transkript prezentace:

Prameny nových poznatků

Zdroje poznatků •Noviny ( •Encyklopedie a náučný slovník - dokument zhrnující znalosti o všech předmětech nebo o skupine příbuzných předmětů uspořádaných abecedně, nebo systematicky. ( Wikipedia ) •Populární týdeníky a měsíčníky •Odborné časopisy •Sborníky a zprávy ze sjezdů a konferencí •Zpráva - dokument obahující výsledky činnosti jednotlivce nebo organizace.

Zdroje poznatků •Ročenka [annual, yearbook]- seriálová publikace vycházející zpravidla jednou ročně. •Knihy (monografie, syntézy) - dokumenty obsahující podrobnou a úplnou studii určitého problému. •Statistiky, tabulky •Speciální publikace vědeckých institucí (nepřicházejí do prodeje) •Patenty •Normy •Mluvené slovo – přednášky, rozhlas, diskuse a debaty, filmy •Exkurze

Kde zjišťovat novou literaturu •Knihovny - v nich naleznete: •Přehledy přírůstků - nové materiály, které přibyly v knihovně za určité období •Katalog [catalogue]- soubor záznamů o dostupných dokumentech. Druhy katalogů: •názvový - dokumenty řazeny podle názvů •jmenný (autorský) - dokumenty řazeny podle jmena autora •předmětový - dokumenty řazeny polde předmětového hesla; poskytuje informace o tématech dokumentů. •systematický - dokumenty řazeny podle systematického klasifikačního schématu •Rešerše - dokument obsahující záznamy dokumentů, vztahujících se k určité problematice vybraných podle předem stanovených hledisek a odpovídající požadavkům uživatele, má odrážet stav poznání dosaženého ve sledované oblasti. (Od bibliografie se liší adresností a tím, že je zpracována podle požadavků, které specifikuje objednavatel)

Kde zjišťovat novou literaturu •Bibliografie [bibliography]- dokument zachycující soubor záznamů ve stanoveném uspořádání a obsahující prvky, které popisují a jednotným spůsobem identifikují dokumenty např: •bibliografie registrující národní - zachycuje každoroční téměř veškerou literární produkci národa; vydává se ve dvou řadách: bibliografie "České knihy" a biblografie "Články v časopisech českých" •bibliografie regionální - doplnkem národní bibliografie: pořizované vědeckými knihovnami v hlavních městech bývalých krajů •bibliografie oborové - např. lékařské, zemědelské, dopravní, atd. •bibliografie periodické - zachycují literární produkci za určité časové periody •bibliografie jednorazové - vypracované příležitostně při zpracovávání určitého tematu

Kde zjišťovat novou literaturu •Odborné časopisy: •Zde najdete: •Anotace[annotation]- stručná obsahová charakteristika díla, upřesňující jeho název a obsah. •Recenze - obsáhlá a kritická obsahová charakteristika díla. •Materiály vydávané nakladatelstvími - informace o nových knihách a časopisech •Referátové časopisy a seznamy - zvláštní periodika obsahující přehled nově vydávané literatury určitého oboru s podrobnějšími informacemi o vydané literatuře

Zpracování půjčeného textu •zásadně nic nepodtrháváme a nepřipisujeme, abychom neničili cizí majetek a neznesnadňovali klidné a efektivní studium ostatním •řešením je výtah textu na papíry či karty psané na stroji (počítači) pro případnou výměnu s podobně smýšlejícím kolegou (kolegyní) •Výtah = abstrakce textu v podobě za sebou jdoucích abstrakcí odstavců •Konspekt = výtah obohacený o vlastní kritiku, nápady,… •Není od věci si zaznamenávat datum pořízení konspektu či výtahu, číslování listů a především úplný bibliografický záznam ( např. Toman Jiří: Organizace a technika duševní práce; Praha; Svoboda 1990; 237stran), dobré je také připsat knihovnu a signaturu pro případné znovuvypůjčení. •Uvádíme také názvy kapitol a podkapitol, z nichž jsou ony abstrakce. Pro citaci nebo ověření textu se doporučuje uvést na okraji vlevo číslo strany, z níž abstrahujeme. •Kartotéka [card index] = organizovaný soubor záznamů dokumentů v lístkové podobě určený k systematické evidenci.

Záznam z přednášky •Na začátku je třeba uvést, že kvalita studentova záznamu z přednášky závisí na přednášejícím (tempu přednesu, srozumitelnosti výkladu,…) a studentovi (odpočatosti, předchozích znalostech, schopnosti zachycovat podstatné, nové, psát ve zkratkách, těsnopisem,…) •záznam provádíme do sešitu nebo na volné listy ( pak je důkladně číslujeme), důležitý je široký okraj na poznámky •záznam je třeba projít hned nebo alespoň týž den a doplnit jej, opravit nedostatky •podtrháváme (čím méně, tím lépe - zvýrazňujeme určité logické operace; místo podtrhávání můžeme zvolit připisování tzv. marginálií = předmětových hesel na okraj),můžeme též na každé straně shrnout její obsah do jedné věty,…