Systémy pro podporu managementu 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR
Advertisements

Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Reeingeneering a procesní řízení
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Systémová integrace Ing. Roman Danel, Ph.D.
managementu znalostí podle
Systémy pro podporu managementu 2 Reengineering a podpora firemního rozhodování.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti zvyšování výkonnosti a kvality REENGINEERING.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Nabídka personálních služeb
Ruber, Saitz.  Customer Relationship Management  Systémy pro řízení vztahů se zákazníky  Zjednodušeně : ◦ shromažďování ◦ zpracování ◦ využití informací.
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
PODPURNÉ PROCESY V ORGANIZACI
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Evropský sociální fond
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Management kontinuity činností organizace
Geo-informační systémy
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/ Projekty reengineeringu  Projekty reengineeringu  Tým pro BPR  Kritické faktory.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Vybrané metody analýzy
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Analýza rizik Miroslav Čermák.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Komplexní produktivní údržba (TPM)
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Management systému řízení kvality
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Manufacturing Execution Systems
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
James Champy *1942 Massachusetts, USA. Biografie 1963 Massachusetts Institution of Technology 1968 titul na Boston College Law School 1969 Index Systems.
ECM – Enterprise Content Management
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Miroslav Hübner listopad 2014 Jak sehnat peníze na IT ANEB zamyšlení jak si koupit, co potřebuji.
Systémy pro podporu managementu 2
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Systémy pro podporu managementu 2 Reengineering a podpora firemního rozhodování Systémy pro podporu managementu 2

Obsah BPR jako pojem Východiska PBR Rizika Rengineering procesů BPR a DSS

BPR jako pojem Zásadní přehodnocení a radikální rekonstrukce (redesign) podnikových procesů tak, aby mohlo být dosaženo dramatického zdokonalení z hlediska kritických měřítek výkonnosti. (90. léta 20. století) Duplicitní nebo neefektivní činnosti Zbytečná složitost Nekonzistence

Východiska BPR Integrace IS/IT do podnikového řízení Rozšíření okruhu bezprostředních uživatelů IT Větší rozsah, komplexnost a složitost IS Změna charakteru podnikového řízení tradiční hierarchické řídící struktury jsou nahrazovány procesním řízením Organizační struktury se zplošťují Jsou jednoznačně vymezeny odpovědnosti za realizaci procesů, bez předávání odpovědnosti Změna řídících činností – z regulace a kontroly na osobní vedení a povzbuzování podřízených, využívání týmové práce Schopnost pružněji reagovat na změny prostředí

Progresivní SW produkty ERP (Enterprise Resource Planning) Umožňují řídit základní zdroje organizace Integrují hlavní a podpůrné procesy a vyžadují jejich racionální uspořádání Umožňují rozšiřovat procesy tak, aby zahrnovaly vazby a spolupráci organizace s jejím podstatným okolím Jsou založeny na principu zpětné vazby – poskytují průběžně informace o zákaznících, dodavatelích, konkurenci, obchodních partnerech v rámci dodavatelsko-odběratelských řetězců Vytvářejí a poskytují informace potřebné pro řízení v reálném čase – Just in Time (JIT)

Role ICT Dostupnost dat – sdílené databáze Dostupnost znalostí – expertní systémy Telekomunikační sítě, podporující centralizovaná i decentralizovaná řešení Podpora rozhodování (DSS systémy) Nezávislost na fyzickém místě – bezdrátová komunikace a přenosné počítače Multimediální prezentace Automatizovaná identifikace a sledování zboží Výkonná výpočetní technika

Implementace SW produktů Přizpůsobení parametrů potřebám jednotlivých uživatelů (strategie organizace) Pořízení IS/ICT formou outsourcingu (aktuální potřeby uživatelů) – cloud computing Reengineering podnikových procesů Systematická analýza a návrh procesů na přeprojektování Možný přístup - PQM (Process Quality Management) Total Quality Management (TQM)

Změny pravidel, vyvolané použitím nových informačních technologií 1 Staré pravidlo: Informace mohou být přítomny v jednu dobu jen na jednom místě. Zlomová technologie: Sdílené databáze. Nové pravidlo: Informace mohou být přítomné všude, kde jsou potřebné. Staré pravidlo: Jen experti mohou zvládnout komplexní práci. Zlomová technologie: Expertní systémy. Nové pravidlo: Univerzalista může vykonávat práci experta. Staré pravidlo: Podniky se musí rozhodnout mezi centralizací a decentralizací. Zlomová technologie: Telekomunikační sítě. Nové pravidlo: Podniky mohou souběžně sklízet výhody centralizace a decentralizace. Staré pravidlo: Manažeři rozhodují o všem. Zlomová technologie: Softwarové nástroje na podporu rozhodování, databázový přístup. Nové pravidlo: Rozhodování je součástí každé pracovní funkce.

Změny pravidel, vyvolané použitím nových informačních technologií 2 Staré pravidlo: Provozní personál potřebuje pracoviště, kde může přijímat, ukládat, uchovávat a předávat informace. Zlomová technologie: Bezdrátový přenos dat, přenosné počítače. Nové pravidlo: Provozní personál může předávat a přejímat informace, ať je kdekoliv. Staré pravidlo: Nejlepší kontakt s potenciálním zákazníkem je osobní kontakt. Zlomová technologie: Interaktivní videotisk. Nové pravidlo: Nejlepší kontakt s potenciálním zákazníkem je efektivní kontakt. Staré pravidlo:Musíte přijít na to, kde jsou věci uloženy. Zlomová technologie: Technologie automatické identifikace a automatického vyhledávání. Nové pravidlo: Věci vám řeknou, kde jsou, Staré pravidlo: Plány se revidují periodicky. Zlomová technologie: Vysoce výkonná výpočetní technika. Nové pravidlo: Plány se revidují průběžně.

Rizika Záměna prostředků za cíl Záměna podstaty za formu Prvořadé a druhořadé Snaha setrvat na nesprávném stanovisku

Reengineering procesů Stanovení cílů reengineeringu Analýza stávajícího stavu procesu Navržení cílové podoby procesu Vytvoření plánu implementace změn Implementace změn

Stanovení cílů reengineeringu Zlepšení efektivity procesu musí řešit reálnou potřebu Příklady cílů: Snížení průběžné doby trvání procesu na X dnů Snížení nákladů na proces na X Kč Snížení chybovosti v rámci procesu na X% Zvýšení míry automatizace činností na X%

Analýza stávajícího stavu procesu Určit místa v procesu, která je nutno změnit pro splnění cílů optimalizace Používá se procesní model, který obsahuje vazby na další procesy Do analýzy je nutné zapojit procesní tým i zákazníky procesu

Navržení cílové podoby procesu Návrh zahrnuje nejenom nové uspořádání činností, ale také organizační a prostorové zajištění, podporu IT technologiemi Do návrhu je nutné zapojit zákazníky procesu a specialisty, kteří posoudí proveditelnost změn

Vytvoření plánu implementace změn Vychází z popisu stávajícího a cílového stavu Musí postihnout všechny důsledky změn procesu – zajištění nové ICT podpory, aktualizace interní dokumentace, organizační změny, …

Implementace změn Vlastní provedení změn, které vedou k dosažení cílového stavu procesu, včetně implementace nové ICT podpory Po provedení změn je nutné provést vyhodnocení efektivity změněného procesu, úspěšnost reengineeringu a nastavit nové cíle pro proces

BPR metodika Comsoft Doplnit!

BPR a BRE BRE (Business REengineering)

BPR a DSS Alan R. Dennis, Traci A. Carte, Gigi G. Kelly: Breaking the rules: success and failure in groupware-supported business process reengineering. Decision Support Systems 36 (2003) 31– 47

Tři charakteristiky klasického BPR: Cílem jsou velké, radikální změny, ne postupná, nepatrná vylepšení z toho plyne přístup charakterizovaný jako „čistá tabule“ – stávající procesy jsou ignorovány BPR projekt je řízen „shora“, malým týmem manažerů Vysoké riziko x vysoká očekávání (70% projektů nebylo úspěšných – zaměřením na analýzu stávajících procesů, opomenutím důležitých faktorů při implementaci, nezapojením nižších úrovní managementu podniku, …) Praktické zkušenosti ale tak jednoznačné nejsou…

Skupinová podpora BPR Tři komponenty GDSS: Speciální (elektronická zasedací) místnost Software pro podporu anonymní komunikace a rozhodování Řídící pracovník Tyto komponenty mají významný vliv na tři hlavní příčiny selhání BPR: Zkrácení času potřebného pro analytickou fázi Zvýšení kvantity a kvality generovaných nápadů Zapojení širších skupin (manažeři na nižších úrovních řízení)

Příklady úspěšných BPR US Army Vytvoření sady standardních technologií pro všechna vojenská zařízení (univerzálnost, flexibilita) 6 let od záměru po implementaci, 250 mil USD Síť stravovacích zařízení Několik klasických BPR projektů, bez větších úspěchů Vyzkoušena skupinová podpora BPR Trvání 18 měsíců, necelých 100 tis USD

A příklady neúspěšných BPR Spojenecká armáda Organizační struktura velení pozemních sil 12 měsíců, 100 tis USD, předčasně ukončen IT společnost Zlepšení kvality účetního procesu 5 měsíců, 40 tis USD, předčasně ukončen

Charakteristiky jednotlivých příkladů

Porovnání příkladů vzhledem k výsledku