Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Batole – motorický a kognitivní vývoj
Advertisements

Gramatika Přídavná jména II
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Vyšetření tělesné hmotnosti Označení materiálu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Základy speciální pedagogiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Děti z Bullerbynu 10 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Děti z Bullerbynu 11 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
Pedie Co mají společné?.
Děti z bullerbynu 1 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
Děti z Bullerbynu 13 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
Děti z Bullerbynu 7 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
Děti z Bullerbynu 12 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
Slovní druhy Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné používání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Věcné učení Zásady osobní hygieny
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Základy pedagogiky NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE Mgr. Eva Matějková, Ph.D. listopad 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE -7 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Neuropsychický záznam vývoje dítěte Ročník 2 Datum tvorby Listopad 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s hodnocením neuropsychického vývoje kojenců a batolat. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE Speciální pedagogika NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE

NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE Neuropsychický záznam slouží jako: Včasná diagnostika vývojových poruch Je součástí pediatrického vyšetření (v rámci preventivních prohlídek)

PŘÍČINY PORUCH NEUROPSYCHICKÉHO VÝVOJE Prenatální (vzniklé v době těhotenství, největší riziko je v prvním trimestru) Perinatální (vzniklé během porodu) Postnatální (vzniklé časně po narození dítěte)

DIAGNOSTIKA NEUROPSYCHICKÉHO VÝVOJE DÍTĚTE Zjištění v rámci anamnézy (rodinné, osobní) Zjištění z klinických projevů dítěte

NEUROPSYCHICKÝ VÝVOJ V KOJENECKÉM VĚKU ZJIŠŤUJE: Dovednosti v lehu na břiše Posazování Stoj Chůze, běh, skok Dovednosti na břiše Ovládání ruky – úchop Vývoj řeči Sociální vztahy Návyky

NEUROPSYCHICKÝ VÝVOJ V BATOLECÍM VĚKU Pohybové schopnosti Zručnost a manipulace s předměty Řeč Sociální vývoj

1. POHYBOVÉ SCHOPNOSTI Chůze Chůze do schodů Samostatná chůze Posazení na dětskou židličku Utíká stranou, pády jen zřídka Chůze po špičkách Skoky snožmo Stoj na jedné noze Chůze do schodů Leze po schodech nahoru Chůze po schodech nahoru za ruku Samostatná chůze s přidržováním zábradlí Chůze nahoru i dolu samostatně Střídání nohou při chůzi do schodů

2. ZRUČNOST A MANIPULACE S PŘEDMĚTY Kostky Stavění věže ze 2 kostek Stavění věže ze 3 - 4 kostek Stavění věže z 6 kostek Stavění věže z 9 kostek Obracení stránek knihy Jen pomáhá Obrací vždy několik stránek Obrací stránky jednotlivě

2. ZRUČNOST A MANIPULACE S PŘEDMĚTY Kreslení Tluče tužkou o papír Tahá tužkou po papíře Čmárá spontánně po papíře Pokouší se napodobit kresbu čáry Napodobí kresbu čáry bez zřetele na směr Kresba kruhu podle předlohy Kresba křížek po předvedení

3. ŘEČ Slovník Žargon (nespisovná, slangová mluva ) První slova s významem 2 slova 5 slov 10 slov 20 slov Cca 200 – 300 slov Žargon (nespisovná, slangová mluva ) Užívá dětský žargon Užívá častěji běžných slov než žargonu Už téměř neužívá žargonu

3. ŘEČ Věty a gramatika Obrázky Spontánně kombinuje 2 – 3 slova Tvoří tříslovné věty Užívá osobních zájmen (já, ty, mě…) Užívá minulého času a množného čísla Obrázky Plácá po obrázcích Aktivní zájem o obrázky, jmenuje a ukáže známé obrázky (zvířátka) Vyhledává známé obrázky Jmenuje a ukazuje detaily obrázků Říká činnosti na obrázku

3. ŘEČ Rozumění řeči Plní několik slovních rozkazů Dítě je ochotno spolupracovat a vyplní 2 správně. Vyplní 3 rozkazy správně. Vyplní 4 rozkazy správně. Zná svoje jméno Zná svoje pohlaví

4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Dorozumívání Krmení Říká „na“ když něco dává nebo bere Ukáže, co chce nebo zavolá Řekne si slovně o jídlo Vede dospělého za ruku, když mu chce něco ukázat Vyjadřuje slovně svůj bezprostřední zážitek O sobě mluví vlastním jménem O sobě mluví spíše zájmenem Zná několik veršů říkanek Krmení Už nepije z kojenecké láhve Částečně pije z hrnečku Částečně jí samo

4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Krmení Oblékání Už nepije z kojenecké láhve Částečně pije z hrnečku Částečně jí samo, nabírá lžičkou, obtížně dává do úst, hodně bryndá Dobře pije z hrnečku Jí samo příliš nebryndá Oblékání Spolupracuje při oblékání Natahuje si botičky, pokusy o česání vlasů Rozepíná knoflíky

4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Udržení tělesné čistoty Vysazování na nočník (spolupracuje, nehlásí potřebu) Lepší kontrola během dne vysazuje-li matka pravidelně, nehlásí potřebu, na noc má plenky Občasné nehody, dítě hlásí potřebu, přesto je nutné pravidelné vysazování Samostatná kontrola, nehody zřídka

KONTROLNÍ OTÁZKY K čemu slouží neuropsychický záznam vývoje dítěte. Co zjišťuje neuropsychický záznam v kojeneckém věku? Co zjišťuje neuropsychický záznam v batolecím věku?

LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 SZÁBOVÁ, K. [etal]. Metodika výchovné péče I: učebnice pro zdravotnické školy. Praha: Avicenum, 1980. 310 s. VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz