Digitální učební materiál Základy pedagogiky NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE Mgr. Eva Matějková, Ph.D. listopad 2013
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE -7 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Neuropsychický záznam vývoje dítěte Ročník 2 Datum tvorby Listopad 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s hodnocením neuropsychického vývoje kojenců a batolat. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.
NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE Speciální pedagogika NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE
NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE Neuropsychický záznam slouží jako: Včasná diagnostika vývojových poruch Je součástí pediatrického vyšetření (v rámci preventivních prohlídek)
PŘÍČINY PORUCH NEUROPSYCHICKÉHO VÝVOJE Prenatální (vzniklé v době těhotenství, největší riziko je v prvním trimestru) Perinatální (vzniklé během porodu) Postnatální (vzniklé časně po narození dítěte)
DIAGNOSTIKA NEUROPSYCHICKÉHO VÝVOJE DÍTĚTE Zjištění v rámci anamnézy (rodinné, osobní) Zjištění z klinických projevů dítěte
NEUROPSYCHICKÝ VÝVOJ V KOJENECKÉM VĚKU ZJIŠŤUJE: Dovednosti v lehu na břiše Posazování Stoj Chůze, běh, skok Dovednosti na břiše Ovládání ruky – úchop Vývoj řeči Sociální vztahy Návyky
NEUROPSYCHICKÝ VÝVOJ V BATOLECÍM VĚKU Pohybové schopnosti Zručnost a manipulace s předměty Řeč Sociální vývoj
1. POHYBOVÉ SCHOPNOSTI Chůze Chůze do schodů Samostatná chůze Posazení na dětskou židličku Utíká stranou, pády jen zřídka Chůze po špičkách Skoky snožmo Stoj na jedné noze Chůze do schodů Leze po schodech nahoru Chůze po schodech nahoru za ruku Samostatná chůze s přidržováním zábradlí Chůze nahoru i dolu samostatně Střídání nohou při chůzi do schodů
2. ZRUČNOST A MANIPULACE S PŘEDMĚTY Kostky Stavění věže ze 2 kostek Stavění věže ze 3 - 4 kostek Stavění věže z 6 kostek Stavění věže z 9 kostek Obracení stránek knihy Jen pomáhá Obrací vždy několik stránek Obrací stránky jednotlivě
2. ZRUČNOST A MANIPULACE S PŘEDMĚTY Kreslení Tluče tužkou o papír Tahá tužkou po papíře Čmárá spontánně po papíře Pokouší se napodobit kresbu čáry Napodobí kresbu čáry bez zřetele na směr Kresba kruhu podle předlohy Kresba křížek po předvedení
3. ŘEČ Slovník Žargon (nespisovná, slangová mluva ) První slova s významem 2 slova 5 slov 10 slov 20 slov Cca 200 – 300 slov Žargon (nespisovná, slangová mluva ) Užívá dětský žargon Užívá častěji běžných slov než žargonu Už téměř neužívá žargonu
3. ŘEČ Věty a gramatika Obrázky Spontánně kombinuje 2 – 3 slova Tvoří tříslovné věty Užívá osobních zájmen (já, ty, mě…) Užívá minulého času a množného čísla Obrázky Plácá po obrázcích Aktivní zájem o obrázky, jmenuje a ukáže známé obrázky (zvířátka) Vyhledává známé obrázky Jmenuje a ukazuje detaily obrázků Říká činnosti na obrázku
3. ŘEČ Rozumění řeči Plní několik slovních rozkazů Dítě je ochotno spolupracovat a vyplní 2 správně. Vyplní 3 rozkazy správně. Vyplní 4 rozkazy správně. Zná svoje jméno Zná svoje pohlaví
4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Dorozumívání Krmení Říká „na“ když něco dává nebo bere Ukáže, co chce nebo zavolá Řekne si slovně o jídlo Vede dospělého za ruku, když mu chce něco ukázat Vyjadřuje slovně svůj bezprostřední zážitek O sobě mluví vlastním jménem O sobě mluví spíše zájmenem Zná několik veršů říkanek Krmení Už nepije z kojenecké láhve Částečně pije z hrnečku Částečně jí samo
4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Krmení Oblékání Už nepije z kojenecké láhve Částečně pije z hrnečku Částečně jí samo, nabírá lžičkou, obtížně dává do úst, hodně bryndá Dobře pije z hrnečku Jí samo příliš nebryndá Oblékání Spolupracuje při oblékání Natahuje si botičky, pokusy o česání vlasů Rozepíná knoflíky
4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Udržení tělesné čistoty Vysazování na nočník (spolupracuje, nehlásí potřebu) Lepší kontrola během dne vysazuje-li matka pravidelně, nehlásí potřebu, na noc má plenky Občasné nehody, dítě hlásí potřebu, přesto je nutné pravidelné vysazování Samostatná kontrola, nehody zřídka
KONTROLNÍ OTÁZKY K čemu slouží neuropsychický záznam vývoje dítěte. Co zjišťuje neuropsychický záznam v kojeneckém věku? Co zjišťuje neuropsychický záznam v batolecím věku?
LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 SZÁBOVÁ, K. [etal]. Metodika výchovné péče I: učebnice pro zdravotnické školy. Praha: Avicenum, 1980. 310 s. VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Děkuji za pozornost ematejkova@szs-jaselska.cz