Komunikace neverbální (poznámky pojmoslovné)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Advertisements

Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
Umění prezentace.
Emoce (city).
Neverbální komunikace
Ústřední pilíř sociální psychologie
Komunikace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Rozdíly mezi osobnostmi
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Co je to komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Alternativní a augmentativní komunikace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Neverbální komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pedagogická komunikace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Název projektu: Moderní škola
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychické procesy - vnímání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Komunikace neverbální (poznámky pojmoslovné) Digitální učební materiál Komunikace neverbální (poznámky pojmoslovné) Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc. www.veralinhartova.cz

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-9-PSL-19 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc. Vzdělávací oblast Psychologie Tematická oblast Sociální psychologie Téma Komunikace neverbální Ročník Datum tvorby 18. 9. 2013 Anotace DUM obsahuje Power-point se stručnými výklady vybraných pojmů uvedených z oblasti mezilidské komunikace, její podoby neverbální. S důrazem na podobu a kvalitu individuální neverbální komunikace (řeči těla) v životě každého jedince, na rozvoj osobnosti sebepoznáním a na rozvoj neverbálních komunikačních dovedností, bez nichž nelze realizovat žádnou verbální kmunikaci (vystupování na veřejnosti) a na prosazování svobody v mezilidské komunikaci. Metodický pokyn Tento učební materiál je vhodný pro prvotní seznámení s učivem. Je možné ho využít pro výklad i jako aktivizační metody učení - zvládnout základní pojmy sociální činnosti, jíž je mezilidská komunikace. Uvedené úkoly a kontrolní otázky motivují k rozvoji samostatného myšlení o vlastních dovednostech komunikovat .

Neverbální komunikace Komunikace neverbální Komunikace je fenomén, působí vždy ve své celistvosti, jen teoreticky ji rozdělujeme na podtémata – vnitřní, neverbální, verbální Neverbální komunikace doprovází jakýkoliv mluvený projev, může předat 100% informaci sama osobě (evolučně je starší než verbální) – gestem, mimikou, polohou těla, dotykem, minimálně čichem (chuť je hlavně mimicky či gesty vyjadřována při jídle) – účast smyslů!

Neverbální komunikace (Procentuální podíl na informaci) Vizuální (co vidím) Auditivní (co slyším) Význam slov (ratio + psychika) (co říkám) vizáž mimika (55%) gesta Hlas (38%) barva, síla, intonace Lingvistika (7%)

Vidíme, kdo k nám mluví, zrakový vjem v nás vyvolá sympatii/nesympatii Zrak Sluch Hmat Vidíme, kdo k nám mluví, zrakový vjem v nás vyvolá sympatii/nesympatii Slyšíme, vnímáme všechny vlastnosti hlasu, intonaci a pronášená slova Cítíme – stisk ruky, tvar, teplo, vlhkost, chvění, jemnost, hrubost…(dotyky, haptické chování) Kvalitě smyslů odpovídá způsob komunikace, jsou-li smysly zdravotně postižené, mění se i neverbální komunikace

Smyslové postižení Lidé se smyslovým postižením se typem komunikace liší Nevidomí – oddělení od věcí - důležitou roli hraje sluch a hmat Neslyšící – oddělení od lidí mají svůj vlastní znakový jazyk (neztotožňovat s gestikulací) Hluchoslepí – odděleni od všeho komunikace hmatem a čichem

– sympatii, lhostejnost, antipatii Smyslové vnímání Na základě smyslového vnímání se vytvářejí vztahy k tomu, s kým mluvíme Vizuální a auditivní vjemy v naší psychice vyvolávají prvotní emocionální přijetí – sympatii, lhostejnost, antipatii Emocionální přijetí je velmi důležité pro celý průběh další komunikace Pod jeho vlivem si vytváříme první dojem o lidech

Trvá jen několik vteřin Podílí se na něm zrakové a sluchové vjemy Vyvolá první citovou reakci Sympatii nebo lhostejnost nebo nelibost náladu Dojem z prvního okamžiku se velmi obtížně mění, má tendenci přetrvávat My jsme ovšem připravení – jsme poučení, máme vůli náladu překonat, chováme se racionálně Pozor na první dojem („čaruje“), pozor na první informaci, má obdobný účinek! (klepaření, předinformace)

Nejnápadnější a nejvýmluvnější jsou v neverbální komunikaci oči a ruce

slušnost, zájem, informace Odrážejí okamžitý psychický stav (zornice) → pravdivý Pohled (přímý a nepřímý) má svůj obsah Jeho délka má svůj význam (kulturní odlišnosti) Oční kontakt při komunikaci (dívej se mi do očí) – slušnost, zájem, informace Oči - v přímce = partnerství já ty pohled shora znamená psychickou převahu (podřízenost)

Gesta - viditelná na dálku zvyková konspirační – → informace (až 100%) formální pozdrav – podání ruky kulturní rozdílnosti Gestikulace – přirozeně doprovází řeč (podle citové účasti – malá, velká), Hmatový orgán - Dotyky

Malá Velká Střední Ruce, poloha těla – způsob sezení, postoj, pohyby hlavou Vyjadřují emoce - k mluvícím, - k předmětu komunikace, - své vlastní prožívání Čím více jsme citově (emočně) zainteresovaní na komunikaci, tím jsou naše gesta větší a výraznější (Při hněvu mácháme rukama) Gesta jsou dobře čitelná, některá jsou konvenční

Je vytvářena obličejovými svaly Některé obličejové svaly nelze ovládat vůlí (s tím faktem pracuje kriminalistika). Mimikou prozrazujeme svůj vlastní vnitřní stav. Velkou roli hrají oči Komunikace neverbální je pravdivější – gestikulace a mimika vypovídají o stavu naší psychiky (o vnitřní komunikaci)

Proto se často mluví o tajné řeči těla, Naučme se rozumět řeči těla a číst řeč těla vědomě. Naučme se rozumět sami sobě, budeme lépe komunikovat s ostatními (rozumět jim). Naše podvědomí přijímá řeč těla automaticky, ovlivňuje tím i naše replikování a naši neverbální komunikaci (řeč našeho těla), aniž bychom si to uvědomovali (vyjadřuje pravdivý vztah k mluvčím, k předmětu komunikace, naši skutečnou náladu…). Proto se často mluví o tajné řeči těla, naše neverbální komunikace o nás prozradí pravdu.

Pojmy Neverbální komunikace, gesta, gestikulace, gesta malá, střední, velká; mimika, oční kontakt, kouzlo prvního dojmu (kontaktu), smysly, smyslové vnímání (haptické chování) tajná řeč těla

Levis, D. Tajná řeč těla. Praha“ Victoria Publishing, 1989. Literatura Atkinsová, R. L. et all. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1993. Levis, D. Tajná řeč těla. Praha“ Victoria Publishing, 1989. Linhartová, V. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2006. Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. Obrázky jsou vlastnictvím autorky