Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Podpůrný metodický seminář I.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2012/2013 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Alternativní a augmentativní komunikace
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Inteligence DUM_19.
Poruchy autistického spektra
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Speciální pedagogika (podzim 2016)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Bipolárně afektivní porucha
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Mgr. Eva Karafiátová říjen 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-36-SPE- 6 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Karafiátová Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Mentální retardace Ročník 3 Datum tvorby říjen 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou MR. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2

Speciální pedagogika MENTÁLNÍ RETADRACE 3

MENTÁLNÍ RETARDACE Neschopnost dosáhnout odpovídajícího stupně intelektového vývoje ( méně než 70% normy), přestože byl takový jedinec přijatelným způsobem výchovně stimulován (Vágnerová). Vývojová duševní porucha se sníženou inteligencí charakteristická snížením kognitivních, pohybových a sociálních schopností(Kozáková). 4

MENTÁLNÍ RETARDACE Pojem mentální retardace vychází z latinských slov „mens" (mysl, duše) a „retardare" (opozdit, zpomalit); doslovný překlad by tedy zněl „opoždění (zpomalení) mysli„ ( Slowik) 5

KLASIFIKACE MENTÁLNÍ RETARDACE Rozdělení stupňů mentální retardace podle MKN - 10, ICD – 10 1) LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE IQ 69 – 50 2) STŘEDNĚ TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE IQ 49 - 35 6

KLASIFIKACE MENTÁLNÍ RETARDACE 3) TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE IQ 34 – 20 4) HLUBOKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE IQ 19 a níže 7

HLAVNÍ ZNAKY MR Nízká úroveň rozumových schopností, Obtížná adaptace na běžné životní podmínky, Postižení je vrozené, Porucha je trvalá Nejpočetnější skupina mezi handicapovanými ( Fisher,2008). 8

LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE Uvažování na úrovni SŠ, Respektují pravidla logiky, Nejsou schopni abstraktně uvažovat, V dospělosti mohou dosáhnout určité samostatnosti, Potřebují pouze dohled a oporu, Nezávislost v osobní péči a jednoduchých domácích prací (Pipeková, 2010, Fisher 2008). 9

STŘEDNĚ TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE Rozvoj řeči a myšlení je opožděn i v dospělosti. Jednoduchá řeč, malá slovní zásoba. Slabá schopnost komunikace a usuzování. Vývoj jemné i hrubé motoriky je zpomalen. 10

TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE Poznávají blízké Potřeba celoživotní péče Nestálost nálad Omezení psychických procesů Možné osvojení hygienických návyků a sebeobsluhy Psychomotorický vývoj je opožděn již v předškolním období – pohybová neobratnost… 11

HLUBOKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE Těžké omezení motoriky Stereotypní automatické pohyby Kombinace s postižením sluchu, zraku… Neschopnost sebeobsluhy Neverbální komunikace bez smyslu – výkřiky Nepoznává okolí Časté sebepoškozování 12

KLASIFIKACE PODLE DRUHU CHOVÁNÍ typ eretický - hyperaktivní, neklidný typ torpidní - hypoaktivní, apatický, netečný 13

KONTROLNÍ OTÁZKY 1) Jaká je definice MR? 2) Jaké jsou hlavní znaky MR? 3) Jaká je klasifikace MR? 4) Charakterizujte středně těžkou MR 14

LITERATURA FISHER, S., J.ŠKODA. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014- 0. KOZÁKOVÁ, Z. Psychopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 74 s. ISBN 80 - 244 - 0991- 7. PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978- 80-7315-198-0 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008,.872 s. ISBN 978-80- 7367-414-4. 15 15

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

Děkuji za pozornost ekarafiatova@szs-jaselska.cz