Digitální učební materiál Mgr. Eva Karafiátová říjen 2013 1
OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-36-SPE- 6 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Karafiátová Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Mentální retardace Ročník 3 Datum tvorby říjen 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou MR. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2
Speciální pedagogika MENTÁLNÍ RETADRACE 3
MENTÁLNÍ RETARDACE Neschopnost dosáhnout odpovídajícího stupně intelektového vývoje ( méně než 70% normy), přestože byl takový jedinec přijatelným způsobem výchovně stimulován (Vágnerová). Vývojová duševní porucha se sníženou inteligencí charakteristická snížením kognitivních, pohybových a sociálních schopností(Kozáková). 4
MENTÁLNÍ RETARDACE Pojem mentální retardace vychází z latinských slov „mens" (mysl, duše) a „retardare" (opozdit, zpomalit); doslovný překlad by tedy zněl „opoždění (zpomalení) mysli„ ( Slowik) 5
KLASIFIKACE MENTÁLNÍ RETARDACE Rozdělení stupňů mentální retardace podle MKN - 10, ICD – 10 1) LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE IQ 69 – 50 2) STŘEDNĚ TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE IQ 49 - 35 6
KLASIFIKACE MENTÁLNÍ RETARDACE 3) TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE IQ 34 – 20 4) HLUBOKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE IQ 19 a níže 7
HLAVNÍ ZNAKY MR Nízká úroveň rozumových schopností, Obtížná adaptace na běžné životní podmínky, Postižení je vrozené, Porucha je trvalá Nejpočetnější skupina mezi handicapovanými ( Fisher,2008). 8
LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE Uvažování na úrovni SŠ, Respektují pravidla logiky, Nejsou schopni abstraktně uvažovat, V dospělosti mohou dosáhnout určité samostatnosti, Potřebují pouze dohled a oporu, Nezávislost v osobní péči a jednoduchých domácích prací (Pipeková, 2010, Fisher 2008). 9
STŘEDNĚ TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE Rozvoj řeči a myšlení je opožděn i v dospělosti. Jednoduchá řeč, malá slovní zásoba. Slabá schopnost komunikace a usuzování. Vývoj jemné i hrubé motoriky je zpomalen. 10
TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE Poznávají blízké Potřeba celoživotní péče Nestálost nálad Omezení psychických procesů Možné osvojení hygienických návyků a sebeobsluhy Psychomotorický vývoj je opožděn již v předškolním období – pohybová neobratnost… 11
HLUBOKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE Těžké omezení motoriky Stereotypní automatické pohyby Kombinace s postižením sluchu, zraku… Neschopnost sebeobsluhy Neverbální komunikace bez smyslu – výkřiky Nepoznává okolí Časté sebepoškozování 12
KLASIFIKACE PODLE DRUHU CHOVÁNÍ typ eretický - hyperaktivní, neklidný typ torpidní - hypoaktivní, apatický, netečný 13
KONTROLNÍ OTÁZKY 1) Jaká je definice MR? 2) Jaké jsou hlavní znaky MR? 3) Jaká je klasifikace MR? 4) Charakterizujte středně těžkou MR 14
LITERATURA FISHER, S., J.ŠKODA. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014- 0. KOZÁKOVÁ, Z. Psychopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 74 s. ISBN 80 - 244 - 0991- 7. PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978- 80-7315-198-0 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008,.872 s. ISBN 978-80- 7367-414-4. 15 15
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Děkuji za pozornost ekarafiatova@szs-jaselska.cz