Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Části obličeje VY_52_INOVACE_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Advertisements

K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Logaritmus ChrM619 leden 2014 Číslo klíčové aktivity:III/2.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
VY_32_INOVACE_
Číselné množiny - přehled
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
Inf Počítač a lidé s handicapem
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Hotelová škola Mariánské Lázně Adresa školy
Komunikační formy sluchově postižených
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
WORD Číslování stránek
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
„EU peníze středním školám“
Kritéria dělitelnosti
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Věcné učení Přírodní zajímavosti z našeho okolí
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
IKT Českosaské Švýcarsko
Základy medicínské propedeutiky pro speciální pedagogy v českém znakovém jazyce Bc. Daniela Tesaříková Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště.
Základní vlastnosti funkcí – omezenost funkce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
WORD Vkládání obrázků a klipartů
VLASTIVĚDA Místo, kde žijeme Světové strany
HUDEBNÍ VÝCHOVA DYNAMIKA
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
WORD Tabulky - ohraničení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Osobní rozpočet
PRVOUKA ZIMNÍ SPORTY, BEZPEČNOST
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
Věcné učení První pomoc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Návykové látky Alkohol
IKT Nebezpečí na internetu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Znakový jazyk a znakovaná čeština Mgr. Eva Karafiátová leden 2014 1 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-36-SPE-12 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Karafiátová Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Znakový jazyk a znakovaná čeština Ročník 3 Datum tvorby 2.1. 2014 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou znakového jazyka a znakové češtiny. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2 2

ZNAKOVÝ JAZYK A ZNAKOVÁ ČEŠTINA Speciální pedagogika ZNAKOVÝ JAZYK A ZNAKOVÁ ČEŠTINA 3 3

ZÁKON O ZNAKOVÉ ŘEČI Č. 155/1998 SB. Zákon upravuje používání znakové řeči jako dorozumívacího prostředku neslyšících. Český znakový jazyk je základním dorozumívacím jazykem neslyšících v České republice. Jazyk je tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu. (Slowik, Hampl) 4 4 4

ZNAKOVÝ JAZYK Znakový jazyk je považován za plnohodnotný a přirozený jazykový systém. Je kladen na úroveň jiných národních jazyků. Splňuje veškeré atributy (znakovost, systémovost, dvojí členění, produktivnost, svébytnost a historický rozměr) nutné proto, aby tomu tak mohlo být. (Hampl, 2013) 5 5

ZNAKOVANÁ ČEŠTINA znakovaný český jazyk Užívá gramatické prostředky češtiny. Znakovaná čeština je uměle vytvořený systém usnadňující komunikaci mezi slyšícími a neslyšícími v České republice. Znakovou češtinu preferují: Nedoslýchaví Ohluchlí ( Horáková) 6 6

PRSTOVÉ (DAKTYLNÍ ABECEDY) Patří mezi uměle vytvořené kódy umožňující vzájemnou interkulturní komunikaci mezi slyšícími a neslyšícími osobami. Jednoruční prstová abeceda využívána ve školách pro SP v předškolním věku dvouruční prstová abeceda preferována dospělými (Slowík, Horáková) 7 7

ODEZÍRÁNÍ „přijímání informací zrakem a chápání jejich obsahu na základě pohybů mluvidel, mimiky obličeje, gestikulace rukou a celkových postojů těla, situačních faktorů a kontextu obsahu mluveného“. (Krahulcová, 2001) 8 8

TOTÁLNÍ KOMUNIKACE nejrozšířenější přístup v našich školách pro žáky se sluchovým postižením kombinuje znakový jazyk, mluvenou řeč, prstovou abecedu, odezírání, psaní, čtení, mimické a gestikulační prvky, výtvarné projevy (Slowik, 2007) 9 9

HISTORIE SLUCHOVÉ PROTETIKY 1906 - vynalezena elektronka – trioda, která je schopná zesilovat. Vynález triody znamenal další pokrok ve vývoji sluchadel.(Novák, 2002). 1957 bylo vyrobeno první sluchadlo závěsné,1959 sluchadlo boltcové, 1961 sluchadlo zvukovodové. V roce 1996 bylo na trh uvedeno první digitální závěsné sluchadlo. (Hrubý, 1998) 10 10

KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké máme typy prstové abecedy? Kdy bylo uvedeno na trh první digitální závěsné sluchadlo? Vysvětlete metodu odezírání. Co všechno zahrnuje totální komunikace? 11 11

LITERATURA HAMPL,I. Surdopedie .Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. 65 s. ISBN 978-80- 7464-327-9 . HORÁKOVÁ,R. Sluchové postižení. Praha: Portál, 2012. 160 s. ISBN 978-80-262- 0084-0. HRUBÝ, J. 1998. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu (II. díl). Praha: FRPSP, 1998. 321s. ISBN 80-7216-075-3. KRAHULCOVÁ,B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2001.303 s. ISBN 80-246-0329-2. 12 12 12

LITERATURA NOVÁK, A. 2002. Stručná historie protetické péče o sluchově postižené: od starověku po současnost. Praha: UNITISK, spol. s. r. o. 78 s. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80- 247-1733-3. 13 13

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

Děkuji za pozornost  ekarafiatova@szs-jaselska.cz 15