Digitální učební materiál Znakový jazyk a znakovaná čeština Mgr. Eva Karafiátová leden 2014 1 1
OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-36-SPE-12 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Karafiátová Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Znakový jazyk a znakovaná čeština Ročník 3 Datum tvorby 2.1. 2014 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou znakového jazyka a znakové češtiny. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2 2
ZNAKOVÝ JAZYK A ZNAKOVÁ ČEŠTINA Speciální pedagogika ZNAKOVÝ JAZYK A ZNAKOVÁ ČEŠTINA 3 3
ZÁKON O ZNAKOVÉ ŘEČI Č. 155/1998 SB. Zákon upravuje používání znakové řeči jako dorozumívacího prostředku neslyšících. Český znakový jazyk je základním dorozumívacím jazykem neslyšících v České republice. Jazyk je tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu. (Slowik, Hampl) 4 4 4
ZNAKOVÝ JAZYK Znakový jazyk je považován za plnohodnotný a přirozený jazykový systém. Je kladen na úroveň jiných národních jazyků. Splňuje veškeré atributy (znakovost, systémovost, dvojí členění, produktivnost, svébytnost a historický rozměr) nutné proto, aby tomu tak mohlo být. (Hampl, 2013) 5 5
ZNAKOVANÁ ČEŠTINA znakovaný český jazyk Užívá gramatické prostředky češtiny. Znakovaná čeština je uměle vytvořený systém usnadňující komunikaci mezi slyšícími a neslyšícími v České republice. Znakovou češtinu preferují: Nedoslýchaví Ohluchlí ( Horáková) 6 6
PRSTOVÉ (DAKTYLNÍ ABECEDY) Patří mezi uměle vytvořené kódy umožňující vzájemnou interkulturní komunikaci mezi slyšícími a neslyšícími osobami. Jednoruční prstová abeceda využívána ve školách pro SP v předškolním věku dvouruční prstová abeceda preferována dospělými (Slowík, Horáková) 7 7
ODEZÍRÁNÍ „přijímání informací zrakem a chápání jejich obsahu na základě pohybů mluvidel, mimiky obličeje, gestikulace rukou a celkových postojů těla, situačních faktorů a kontextu obsahu mluveného“. (Krahulcová, 2001) 8 8
TOTÁLNÍ KOMUNIKACE nejrozšířenější přístup v našich školách pro žáky se sluchovým postižením kombinuje znakový jazyk, mluvenou řeč, prstovou abecedu, odezírání, psaní, čtení, mimické a gestikulační prvky, výtvarné projevy (Slowik, 2007) 9 9
HISTORIE SLUCHOVÉ PROTETIKY 1906 - vynalezena elektronka – trioda, která je schopná zesilovat. Vynález triody znamenal další pokrok ve vývoji sluchadel.(Novák, 2002). 1957 bylo vyrobeno první sluchadlo závěsné,1959 sluchadlo boltcové, 1961 sluchadlo zvukovodové. V roce 1996 bylo na trh uvedeno první digitální závěsné sluchadlo. (Hrubý, 1998) 10 10
KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké máme typy prstové abecedy? Kdy bylo uvedeno na trh první digitální závěsné sluchadlo? Vysvětlete metodu odezírání. Co všechno zahrnuje totální komunikace? 11 11
LITERATURA HAMPL,I. Surdopedie .Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. 65 s. ISBN 978-80- 7464-327-9 . HORÁKOVÁ,R. Sluchové postižení. Praha: Portál, 2012. 160 s. ISBN 978-80-262- 0084-0. HRUBÝ, J. 1998. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu (II. díl). Praha: FRPSP, 1998. 321s. ISBN 80-7216-075-3. KRAHULCOVÁ,B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2001.303 s. ISBN 80-246-0329-2. 12 12 12
LITERATURA NOVÁK, A. 2002. Stručná historie protetické péče o sluchově postižené: od starověku po současnost. Praha: UNITISK, spol. s. r. o. 78 s. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80- 247-1733-3. 13 13
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Děkuji za pozornost ekarafiatova@szs-jaselska.cz 15