Podpora kvality vzdělávání a práce školy ze strany zřizovatelů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Nové metody, postupy a nástroje pro hodnocení kvality ve vzdělávání Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Špindlerův Mlýn,
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Proč je dobré požádat o prostředky ze šablon. Je to jednoduché Není to souboj o peníze – vyjdou na každou školu Žádost o podporu i zprávy o realizaci.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Hodnocení a kontrola základních uměleckých škol v ČR
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpůrná opatření prvního stupně
Společenská odpovědnost ve školství
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Základní informace o poskytovateli
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Gymnasium Jižní Město Praha
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Sebehodnocení školy z pohledu zřizovatele (obce)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Autoevaluace z pohledu
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Strategické řízení a plánování ve školách
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Model intenzivní podpory
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v Území ORP Plzeň
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Představení krajské zprávy z mapování stavu inkluzivního vzdělávání na SŠ a VOŠ
Transkript prezentace:

Podpora kvality vzdělávání a práce školy ze strany zřizovatelů   Podpora kvality vzdělávání a práce školy ze strany zřizovatelů PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA │ náměstek ústředního školního inspektora

Zřizovatelé jako klíčoví aktéři ve vzdělávací politice Proměna zřizovatelské role – vnímání širší odpovědnosti – podpora kvality Vzdělávání jako veřejná služba Autonomie škol, decentralizace, odpovědnost ředitele školy Ředitel školy – manažer i (a zejména) první učitel Jaký by měl být učitel současnosti? Jaký by měl být ředitel současnosti? Odpovídá tomu podpora?

Odpovědnost českých ředitelů personalistika ekonomika právo; neustále se měnící legislativa kurikulum BOZP správa budov je často přesunuta ze zřizovatele na školu formou zápůjčky či pronájmu zajištění dalších zdrojů financování – realizace projektů personální a finanční zajištění pozic – nedostatek učitelů, školních psychologů … byrokratická zátěž; násobné výkaznictví, GDPR, registr smluv

Společný cíl = Kvalitní škola a kvalitní vzdělání Zřizovatel Konkurzy na ředitele Hodnocení školy Šetření stížností Škola ČŠI

Konkurzy s proměnou zřizovatelské role souvisí přístup k výběru ředitele školy v téměř polovině konkurzních řízení realizovaných ve školním roce 2017/2018 pouze jeden uchazeč specifikace zaměření pohovorů o práci ředitele školy není zájem posílení odbornosti komisí – spolupráce ČŠI a zřizovatele

KVALITNÍ ŠKOLA 3 4 2 5 Kvalitní škola 1 6 Kvalita pedagogů Výuka Vedení školy Vzdělávací výsledky Kvalitní škola 1 6 Podpora žáků při vzdělávání Koncepce školy

Kvalitní škola je organickou součástí své obce a regionu ZŘIZOVATEL ŘEDITEL ŽÁCI A RODIČE UČITELÉ

Kvalitní škola ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem Koncepce a rámec školy Kvalitní škola ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem

1 Kritéria hodnocení Koncepce a rámec školy Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP PV); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče, zřizovatel) a jejich participaci na chodu škol Škola je vstřícné a bezpečné místo pro děti, jejich rodiče i pedagogy Škola spolupracuje s vnějšími partnery → ÚČINNOST a EFEKTIVITA spolupráce vzhledem k žákům

Pedagogické vedení školy Ředitel kvalitní školy je vůdčí osobností pedagogického procesu

Pedagogické vedení školy 2 Pedagogické vedení školy Kritéria hodnocení Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření → i ve spolupráci s žáky, zákonnými zástupci, zřizovatelem Vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, dětmi i vzájemné vztahy mezi pedagogy a dětmi a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů Vedení školy usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání

Má smysl zabývat se v našich školách tím, jak se v nich cítí ředitelé, učitelé i žáci?

Čím spokojenější učitel v konkrétní škole, tím lepší výsledky žáků INDEX: Spokojenost učitele s pracovním prostředím Práce na této škole se mi líbí Doporučil/a bych tuto školu jako příjemné pracoviště Se svým působením v této škole jsem spokojen/a Celkově jsem se svou prací spokojen/a Zdroj: PISA 2015

Prevence a postup při šetření stížností a vyřizování stížností a podnětů - metodická podpora ČŠI https://www.csicr.cz/cz/Inspekcni-cinnost-QL/Informace-pro-skoly/Metodicka-informace-pro-reditele-skol-–-prevence-a

Příklady nejčastějších stížností ( Příklady nejčastějších stížností Komunikace se zákonnými zástupci, informovanost zákonných zástupců Kvalifikovanost pedagogů Bezpečnost, úrazy, s tím spojená informovanost zákonných zástupců Organizace vzdělávání Chování pedagogů x chování ředitelky/e školy Naplňování ŠVP Soulad deklarované nabídky a skutečnosti IVP a jeho naplňování Individualizace vzdělávání – naplňování vzdělávacích potřeb dítěte / žáka

1 2 3 4 5 6 Faktory, které mohou stížnosti eliminovat PROBLÉMY NEZLEHČOVAT, VYSLECHNOUT VŠECHNY AKTÉRY, VYHNOUT SE FORMÁLNÍMU ŘEŠENÍ, PŘIMOUT ADEKVÁTNÍ OPATŘENÍ NA ÚROVNI ŠKOLY A MONITOROVAT, ZDA JSOU OPATŘENÍ FUNKČNÍ KOMUNIKACE Více než 40 % stížností, kterými se Česká školní inspekce zabývá, je zapříčiněno nedostatečnou nebo nevhodnou komunikací. NEODKLADNÉ ŘEŠENÍ VZNIKLÉ UDÁLOSTI 4 5 6 DODRŽOVÁNÍ VLASTNÍCH VNITŘNÍCH ŘÁDŮ, SMĚRNIC ŠKOLY, ŠVP (RVP) DODRŽOVÁNÍ PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ PROJEDNÁVÁNÍ ŘEŠENÝCH STÍŽNOSTÍ A PŘIJETÍ OPATŘENÍ (I PREVENTIVNÍCH) NA PORADÁCH zejména pedagogických, ale i provozních

Co mohou udělat zřizovatelé? PODPORA EVALUACE VYUŽITÍ VÝSTUPŮ ČŠI VYUŽITÍ KRITÉRIÍ ČŠI Podporovat aktivní práci ředitelů i širšího vedení s výstupy z inspekční činnosti, včetně sledování účinnosti opatření přijatých vedením školy ke zlepšování činnosti školy K vlastnímu hodnocení školy i hodnocení školy zřizovatelem využívat  Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v modifikaci pro  příslušný druh školy Podporovat autoevaluační aktivity školy a propojování vnitřního a vnějšího hodnocení školy

Vytvářet příležitosti pro komunitní setkávání rodiny a školy Co mohou udělat zřizovatelé? PARTNERSTVÍ S RODIČI KOMUNITNÍ SETKÁVÁNÍ SPOLUPRÁCE Podporovat spolupráci všech aktérů (MŠ, ZŠ a rodiny) při přechodu dětí z předškolního  do základního vzdělávání Podporovat roli rodičů jako nejdůležitějších partnerů institucionálního vzdělávání Vytvářet příležitosti pro komunitní setkávání rodiny a školy

Co mohou udělat zřizovatelé? VYUŽITÍ MAP a KAP SLEDOVÁNÍ ÚSPĚŠNOSTI OPTIMALIZACE OBORŮ SŠ Využívat realizace tzv. místních akčních plánů (krajských akčních plánů) k podpoře spolupráce škol, výměny jejich vzájemných zkušeností a vyhledávání příkladů dobré praxe Věnovat zvýšenou pozornost zřizovaným školám, jejichž žáci vykazují opakovanou a vysokou míru neúspěšnosti, vyhodnocovat přijímaná opatření z pohledu zřizovatele Na základě revize skladby oborů vzdělání u zřizovaných škol utlumit obory vzdělání, které neodpovídají dlouhodobému záměru rozvoje vzdělávání v příslušném kraji

Děkuji za pozornost PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA náměstek ústředního školního inspektora ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 ondrej.andrys@csicr.cz posta@csicr.cz