Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
PAMĚŤ A POZORNOST Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Pozornost. Pozornost  Psychický stav, který se projevuje soustředěností a zaměřeností na určitý objekt či činnost.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Regenerační přípravky I.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
POTŘEBY DUM _13.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
City DUM_15.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Závislost elektrického odporu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Rozmnožování organismů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál POZORNOST Mgr. Martina Cahová listopad 2013 1

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-7-PSL-2 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Martina Cahová Vzdělávací oblast Psychologie Tematická oblast Obecná psychologie Téma Pozornost Ročník 2. Datum tvorby 19. listopadu 2013 Anotace materiál slouží k výuce a upevnění vědomostí žáků Metodický pokyn doporučuje se jako výklad učiva – 1 – 2 vyučovací hodiny 2

POZORNOST Obr. č. 1

POZORNOST Je psychický stav člověka, který se projevuje zaměřeností a soustředěností vědomí. (Štefanovič, Greisinger, 1985)

Zaměřenost vědomí: na člověka v určitém okamžiku působí velké množství podnětů, ale vybírá si pouze některé. Pozornost může být zaměřena, jak navenek (film, hluk…) tak dovnitř – k vlastním pochodům tělesným i duševním (bolest, strach…).

Soustředěností se rozumí stupeň aktivity psychické činnosti = intenzita pozornosti. Při soustředění je ve stavu vypětí nejen psychika, ale celý organismus, z tohoto důvodu má tento stav i vnější výraz (točení hlavy a očí ve směru podnětu, pootevřená ústa, zadržování dechu atd.).

Vlastnosti pozornosti Intenzita pozornosti – síla koncentrace. Stálost (stabilita) pozornosti – délka soustředění na předmět. Rozsah (kapacita) – počet předmětů, které pozornost najednou obsáhne. Rozdělování - věnování se najednou dvěma či více předmětům v daném směru. Jde to jen tehdy, pokud je jedna činnost zautomatizovaná. Kolísání (oscilace) pozornosti – přenášení pozornosti z jedné části vnímaného předmětu na druhou. Přenášení – přenášení pozornosti z jednoho předmětu na druhý.

Druhy pozornosti Úmyslná (záměrná, aktivní) pozornost Neúmyslná (mimovolní, bezděčná) pozornost Poúmyslná pozornost

Úmyslná pozornost Vyvolána a udržována vlastním volním úsilím. Jde o proces vědomého soustředění na daný předmět. Přemáháme jí únavu, spánek, nutíme se ke sledování nezáživné přednášky, učení. Tato pozornost rozvíjí naši vůli, myšlení a charakter.

Úmyslná pozornost Obr. č. 2, 3

Neúmyslná (mimovolní, bezděčná) pozornost Tato pozornost je vyvolána podněty novými, nezvyklými a náhlými. Např. Síla Velikost Neočekávání Nápadnost Kontrast Pestrost Zajímavost Změna Zkuste uvést příklady ze života  Základem této pozornosti je pud zvídavosti, převažuje v prvních letech života, později je ovlivněn zejména zájmy člověka.

Neúmyslná pozornost  Obr. č. 4, 5

Poúmyslná pozornost Stav, který je zpočátku vyvolán vůlí a později je udržován významem působících podnětů.

Činitelé ovlivňující pozornost Činitelé, kteří zvyšují pozornost: Zájem Pozitivní motivace Dobrá nálada Kladné city Vůle – ano já chci Dostatek spánku a odpočinku Káva, čaj v přiměřeném množství Činitelé, kteří snižují pozornost: Únava Monotónní činnost Špatný zdravotní stav Nedostatek spánku a odpočinku Drogy!!! Alkohol!!! Léky (zkuste uvést, které léky snižují pozornost???)

Poruchy pozornosti Roztržitost – porucha intenzity koncentrace. Vzniká pokud se člověk soustřeďuje na jiný předmět, je zaměstnán vnitřními podněty (vstup do vozovky na červenou atd.) Těkavost- porucha stálosti pozornosti, přeskakuje z objektu na objekt, z myšlenky na myšlenku (nedovede dokončit započatou činnost, udržet nit hovoru atd.).

A jaká je vaše pozornost?  Jaká květina byla na začátku prezentace? Jakou činnost prováděla holčička na třetí fotografii?

ZDROJE: KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 162 s. Sestra. ISBN 978-802-4732- 701. ŠTEFANOVIČ, Jozef. Psychologie. 1985. vyd. Praha: Avicenum, 1985. ISBN 08-064-85. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Poznávání duševního života člověka. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997, 111 s. ISBN 80-706-7779- 1. Obr. č. 1- 5 – archiv autorky