Digitální učební materiál POZORNOST Mgr. Martina Cahová listopad 2013 1
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-7-PSL-2 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Martina Cahová Vzdělávací oblast Psychologie Tematická oblast Obecná psychologie Téma Pozornost Ročník 2. Datum tvorby 19. listopadu 2013 Anotace materiál slouží k výuce a upevnění vědomostí žáků Metodický pokyn doporučuje se jako výklad učiva – 1 – 2 vyučovací hodiny 2
POZORNOST Obr. č. 1
POZORNOST Je psychický stav člověka, který se projevuje zaměřeností a soustředěností vědomí. (Štefanovič, Greisinger, 1985)
Zaměřenost vědomí: na člověka v určitém okamžiku působí velké množství podnětů, ale vybírá si pouze některé. Pozornost může být zaměřena, jak navenek (film, hluk…) tak dovnitř – k vlastním pochodům tělesným i duševním (bolest, strach…).
Soustředěností se rozumí stupeň aktivity psychické činnosti = intenzita pozornosti. Při soustředění je ve stavu vypětí nejen psychika, ale celý organismus, z tohoto důvodu má tento stav i vnější výraz (točení hlavy a očí ve směru podnětu, pootevřená ústa, zadržování dechu atd.).
Vlastnosti pozornosti Intenzita pozornosti – síla koncentrace. Stálost (stabilita) pozornosti – délka soustředění na předmět. Rozsah (kapacita) – počet předmětů, které pozornost najednou obsáhne. Rozdělování - věnování se najednou dvěma či více předmětům v daném směru. Jde to jen tehdy, pokud je jedna činnost zautomatizovaná. Kolísání (oscilace) pozornosti – přenášení pozornosti z jedné části vnímaného předmětu na druhou. Přenášení – přenášení pozornosti z jednoho předmětu na druhý.
Druhy pozornosti Úmyslná (záměrná, aktivní) pozornost Neúmyslná (mimovolní, bezděčná) pozornost Poúmyslná pozornost
Úmyslná pozornost Vyvolána a udržována vlastním volním úsilím. Jde o proces vědomého soustředění na daný předmět. Přemáháme jí únavu, spánek, nutíme se ke sledování nezáživné přednášky, učení. Tato pozornost rozvíjí naši vůli, myšlení a charakter.
Úmyslná pozornost Obr. č. 2, 3
Neúmyslná (mimovolní, bezděčná) pozornost Tato pozornost je vyvolána podněty novými, nezvyklými a náhlými. Např. Síla Velikost Neočekávání Nápadnost Kontrast Pestrost Zajímavost Změna Zkuste uvést příklady ze života Základem této pozornosti je pud zvídavosti, převažuje v prvních letech života, později je ovlivněn zejména zájmy člověka.
Neúmyslná pozornost Obr. č. 4, 5
Poúmyslná pozornost Stav, který je zpočátku vyvolán vůlí a později je udržován významem působících podnětů.
Činitelé ovlivňující pozornost Činitelé, kteří zvyšují pozornost: Zájem Pozitivní motivace Dobrá nálada Kladné city Vůle – ano já chci Dostatek spánku a odpočinku Káva, čaj v přiměřeném množství Činitelé, kteří snižují pozornost: Únava Monotónní činnost Špatný zdravotní stav Nedostatek spánku a odpočinku Drogy!!! Alkohol!!! Léky (zkuste uvést, které léky snižují pozornost???)
Poruchy pozornosti Roztržitost – porucha intenzity koncentrace. Vzniká pokud se člověk soustřeďuje na jiný předmět, je zaměstnán vnitřními podněty (vstup do vozovky na červenou atd.) Těkavost- porucha stálosti pozornosti, přeskakuje z objektu na objekt, z myšlenky na myšlenku (nedovede dokončit započatou činnost, udržet nit hovoru atd.).
A jaká je vaše pozornost? Jaká květina byla na začátku prezentace? Jakou činnost prováděla holčička na třetí fotografii?
ZDROJE: KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 162 s. Sestra. ISBN 978-802-4732- 701. ŠTEFANOVIČ, Jozef. Psychologie. 1985. vyd. Praha: Avicenum, 1985. ISBN 08-064-85. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Poznávání duševního života člověka. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997, 111 s. ISBN 80-706-7779- 1. Obr. č. 1- 5 – archiv autorky