Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Schopnost zvířat léčit
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hygiena
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt Pšov Evropský sociální fond Operační program rozvoje lidských zdrojů ZÁVĚREČNÁ KONFERENCE Most Tento projekt je spolufinancován Evropským.
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Úvod do psychologie
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Základy speciální pedagogiky
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
9. Tvorba individuálního plánu
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Seminář ke speciální pedagogice 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
9. Tvorba individuálního plánu
Práva a svobody a veřejná moc
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Bolestivé stavy pohybového aparátu
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Somatopedie POÚRAZOVÉ STAVY Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Březen 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE -16 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Poúrazové stavy Ročník 2 Datum tvorby 8. 4. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou poúrazových stavů Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

Speciální pedagogika Poúrazové stavy

UCELENÁ REHABILITACE Interdisciplinární obor, který se zabývá poúrazovými stavy. Není chápána je jako fyzioterapie ve smyslu péče o somatickou stránku, ale zajímá ji osobnost jako celek. Členění ucelené rehabilitace: Léčebná Pracovní Sociální Pedagogická Psychologická Technická Právní Ekonomická

FYZIOTERAPIE „Způsob léčby fyzikálními metodami (teplem, elektrickým proudem, masážemi, manipulací apod.). Uplatňuje se zejména u nemocí pohybového a nervového aparátu“ (Vokurka, Hugo 2007, s. 140) Obr. 1

1. LÉČEBNÁ REHABILITACE Animoterapie (terapie pomocí zvířat) Léčba radikální (operativní) Léčba konzervativní (medikamentózní) Léčba dietická, psychoterapeutická Fyzikální terapie (elektroléčba, léčba teplem, magnetoterapie, vodoléčba aj.) Léčebná tělesná výchova Ergoterapie (léčba prací)

CANISTERAPIE Využívá se léčebného působení psa. Využívá se na zlepšení kvality životy klientů (v domovech důchodců, aj.) Pomáhá k zlepšení stavu při somatickém postižení. Využívá se jako pozitivní přístup u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pomáhá při odbourávání stresu a náročných životních situací. Obr. 2

HIPOTERAPIE Jedná se o léčebnou metodu, využívající koně. Pohybem na koňském hřbetu dochází k stimulování CNS. Může se využívat již od 6 měsíců věku. Bývá indikována od neurologa a ortopeda Obr. 3

ERGOTERAPIE „Metoda léčení nemocných pomocí vykonávání přiměřené práce, které umožňuje zlepšit jak jejich fyzický, tak psychický stav a umožnit jim i sociální uplatnění. Léčba je organizována a vedena zdravotnickými zařízeními“ (Vokurka, Hugo 2007, s. 116)

VOJTOVA METODA REFLEXNÍ LOKOMOCE Vychází z poznatků kineziologie a neurologie. Jejím základem jsou tři složky:   automatické řízení polohy těla    vzpřimovací mechanismy     fázickou hybnost Využívá se tzv. „reflexní lokomoce“. Aktivace se provádí v modelech reflexní otáčení a reflexní plazení, drážděním spoušťových zón. Oslovuje svalové skupiny a jejich řazení tak, aby nedocházelo k sekundárním změnám a nabízí CNS nové, kineziologicky ideální pohybové uspořádání. Může se začít již v novorozeneckém období.

BOBATOVA METODA MYOFUNKČNÍ TERAPIE Tzv. „Bobat koncept“ je terapeutický princip využívaný k odstranění poruch mechanismů centrální posturální kontroly. Zaměřuje se na udržení rovnováhy. Vyvolává automatické reakce (vzpřimovací, rovnovážné, obranné). Snaží se o  potlačení mimovolních pohybů, inhibice patologických posturálních vzorů.

2. PRACOVNÍ REHABILITACE Zaměřuje se na kvalifikační a rekvalifikační přípravu osob se změněnou pracovní schopností do dřívějšího nebo nového zaměstnání. Provádí ji střediska pro pracovní výcvik a převýcvik osob se změněnou pracovní schopností v rezortu zdravotnictví a sociálních věcí.

3. SOCIÁLNÍ REHABILITACE Uplatňuje metodu reedukace, kompenzace a akceptace. Snaží se o vytváření podmínek pro samostatný a nezávislý život bez pomoci druhých osob. Pomoc v oblasti bydlení, dopravy, úpravy pracoviště, zajištění možnosti společenského života.

4. PEDAGOGICKÁ REHABILITACE Zajištění výchovy a vzdělání osobám s postižením. Zajišťuje pokračování vzdělávání i v rámci léčebné rehabilitace.

5. PSYCHOLOGICKÁ REHABILITACE Patří sem klinická psychologie (psychodiagnostika, psychoterapie aj.). Zaměřuje se na psychickou stránku osob s postižením. Zabývá se psychickými problémy postižených. Psychologický stav osoby s postižením velmi ovlivňuje celou rahabilitaci.

7. TECHNICKÁ REHABILITACE Zahrnuje výrobu vhodných ortopedických pomůcek (protézy, pracovní nástroje, výukové pomůcky aj.). Odstraňování architektonických bariér, technických zábran a překážek. Obr. 4

8. PRÁVNÍ PÉČE Zahrnuje tvorbu a vydávání právních norem a opatření, sloužících ke zkvalitnění života osobám s postižením. Jedná se o ochranu lidských práv a svobod, které vycházejí z Ústavy.

9.EKONOMICKÁ REHABILITACE Zaměřuje se na organizaci pracovní činnosti osob se změněnou pracovní schopností. Patří sem tzv. „chráněné dílny“ aj. Zajišťuje co největší ekonomickou nezávislost. To má existenční a psychoterapeutický význam.

KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké znáte druhy animoterapie? Jaké druhy terapie patří pod ucelenou rehabilitaci? Čím se zabývá ergoterapie? Jaký má význam zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností? Co všechno spadá pod technickou rehabilitaci?

LITERTURA KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vydání. Praha : Galén, 2010. 713 s. s. 265-272. ISBN 978-80-7262-657-1. PIPEKOVÁ, J.[et al]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [et al]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2007. 518 s. ISBN 978-80-7345-123-3 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

INTERNETOVÉ ZDROJE Obr. I: PHOTO CREDIT. Polio physical therapy.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013- 04-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Polio_physical_therapy.jpg Obr.II: TinoH. Therapiehund.jpg . In:Wikimedia Commons. [online]. 2005 [cit. 2013-04-05]. Dostupné pod licencí GFDL z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Therapiehund.jpg Obr. III: Therapeutic horseback riding 2.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2013- 03-30]. Dostupné pod licencí GFDL z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Therapeutic_horseback_riding_2.JPG Obr IV: Fabrice Gille. Sd tramway handicapped.jpg. In:Wikimedia Commons[online]. 2006 [cit. 2013-04-06]. Dostupné pod licencí GFDL z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sd_tramway_handicapped.jpg