Digitální učební materiál Specifické poruchy učení a chování DYSKALKULIE, DYSMÚZIE, DYSPRAXIE, DYSPINXIE Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Duben 2013 1
OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE-18 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Specifické poruchy učení Téma Dyskalkulie, dysmúzie, dyspraxie, dyspinxie Ročník 2 Datum tvorby 29.4. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou specifických poruch učení. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2
DYSKALKULIE, DYSMÚZIE, DYSPRAXIE, DYSPINXIE Speciální pedagogika DYSKALKULIE, DYSMÚZIE, DYSPRAXIE, DYSPINXIE 3
DYSKALKULIE „Dyskalkulie je specifická porucha matematických schopností. Porucha se týká zvládání základních početních výkonů“ (Bartoňová, 2005 s. 11) Podle charakteru potíží se dělí na několik druhů např.: Grafická - neschopnost psát matematické znaky Operační - neschopnost provádět matematické operace Lexická – neschopnost číst číslice, čísla, operační znaky Atd. Obr.1. 4
ŠKOLSKÉ DŮSLEDKY Potíže s aritmetickými výpočty. Další přidružené poruchy jako je dyslexie a dysgrafie. Intenzivní úzkost při řešení aritmetických problémů. Chyby v důsledku špatné úpravy. Problémy v řešení slovních úloh. I přes dobrou logickou úvahu při řešení úlohy dochází k chybám v detailech. Problém najít vlastní početní chybu. Chybí ucelené chápaní v oblasti numerických představ. Lepší výsledky při řešení u tabule než v sešitě. Při řešení úlohy je schopen si vybavit maximálně dva následující kroky. 5
DYSMÚZIE Obr. 2 „Specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby, projevuje se obtížemi v rozlišování tónů, dítě si nepamatuje melodii, nerozlišuje a není schopno reprodukovat rytmus. Potíže se čtením a zápisem not spíše souvisí s problémy dyslektickými, respektive dysgrafickými“. (Bartoňová, 2005 s. 12) 6
ŠKOLSKÉ DŮSLEDKY Snížená schopnost vnímání a reprodukce hudby. Obtíže v rozlišování tónů. Neschopnost zapamatovat si melodii a reprodukovat rytmus (špatný rytmus dělá problémy dítěti při diktátech – dyslexie). 7
DYSPRAXIE „Specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony se může projevovat jak při běžných denních činnostech, tak ve vyučování“. (Bartoňová, 2005 s. 12) Podle MKN – 10 je řazena jako: Specifická vývojová porucha motorické funkce. 8
ŠKOLSKÉ DŮSLEDKY Děti jsou pomalé, neobratné, nešikovné. Výrobky jsou nevzhledné. To vše vede k nechuti k motorickým činnostem. Školní neúspěchy se mohou projevit i v chování dítěte, které následovně ovlivňuje vzdělávací proces dítěte. 9
DYSPINXIE „Specifická porucha kreslení je charakteristická nízkou úrovní kresby. Dítě zachází s tužkou neobratně, tvrdě, nedokáže převést svou představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír, má potíže s pochopením perspektivy“. (Bartoňová, 2005 s. 12) 10
ŠKOLSKÉ DŮSLEDKY Nízká úroveň kresby. Neobratné zacházení s psacími pomůckami. Neschopnost přenést vlastní představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír. Potíže s pochopení perspektivy (problémy v matematice např. deskriptiva aj.). 11
KONTROLNÍ OTÁZKY Co je to dyskalkulie? Čím se vyznačuje dysmúzie? Co je dyspraxie? Co je dyspinxie? 12
LITERATURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 128 s. ISBN 80-210-3613-3 PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 13
INTERNETOVÉ ZDROJE Obr. I: Onderwijsgek. Rijtjes sommen beloning.jpg. In Wikimedia Commons. [online]. 2011 [cit. 2013-04-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rijtjes_sommen_beloning.jpg Obr.II: GClef.svg. In Wikimedia Commons. [online]. 2006 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GClef.svg . 14
Děkuji za pozornost ematejkova@szs-jaselska.cz 15