Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEMINÁRNÍ PRÁCE NA TÉMA: Specifické poruchy učení
Advertisements

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Digitální učební materiál
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2012/2013 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Specifické vývojové poruchy učení
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Specifické poruchy školních dovedností
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Problematika neprospěchu žáka
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Metodické materiály a pomůcky
NOTA PŮLOVÁ.
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
Seminář ke speciální pedagogice 1
Integrativní speciální pedagogika
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Slovní úlohy polovina, čtvrtina
Specifické poruchy učení
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
VY_32_INOVACE_09_ICT_538_Jnc
Složené slovní úlohy o n více, o n méně
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
NOTA OSMINOVÁ.
Notová osnova.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Specifické poruchy učení a chování DYSKALKULIE, DYSMÚZIE, DYSPRAXIE, DYSPINXIE Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Duben 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE-18 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Specifické poruchy učení Téma Dyskalkulie, dysmúzie, dyspraxie, dyspinxie Ročník 2 Datum tvorby 29.4. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou specifických poruch učení. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2

DYSKALKULIE, DYSMÚZIE, DYSPRAXIE, DYSPINXIE Speciální pedagogika DYSKALKULIE, DYSMÚZIE, DYSPRAXIE, DYSPINXIE 3

DYSKALKULIE „Dyskalkulie je specifická porucha matematických schopností. Porucha se týká zvládání základních početních výkonů“ (Bartoňová, 2005 s. 11) Podle charakteru potíží se dělí na několik druhů např.: Grafická - neschopnost psát matematické znaky Operační - neschopnost provádět matematické operace Lexická – neschopnost číst číslice, čísla, operační znaky Atd. Obr.1. 4

ŠKOLSKÉ DŮSLEDKY Potíže s aritmetickými výpočty. Další přidružené poruchy jako je dyslexie a dysgrafie. Intenzivní úzkost při řešení aritmetických problémů. Chyby v důsledku špatné úpravy. Problémy v řešení slovních úloh. I přes dobrou logickou úvahu při řešení úlohy dochází k chybám v detailech. Problém najít vlastní početní chybu. Chybí ucelené chápaní v oblasti numerických představ. Lepší výsledky při řešení u tabule než v sešitě. Při řešení úlohy je schopen si vybavit maximálně dva následující kroky. 5

DYSMÚZIE Obr. 2 „Specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby, projevuje se obtížemi v rozlišování tónů, dítě si nepamatuje melodii, nerozlišuje a není schopno reprodukovat rytmus. Potíže se čtením a zápisem not spíše souvisí s problémy dyslektickými, respektive dysgrafickými“. (Bartoňová, 2005 s. 12) 6

ŠKOLSKÉ DŮSLEDKY Snížená schopnost vnímání a reprodukce hudby. Obtíže v rozlišování tónů. Neschopnost zapamatovat si melodii a reprodukovat rytmus (špatný rytmus dělá problémy dítěti při diktátech – dyslexie). 7

DYSPRAXIE „Specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony se může projevovat jak při běžných denních činnostech, tak ve vyučování“. (Bartoňová, 2005 s. 12) Podle MKN – 10 je řazena jako: Specifická vývojová porucha motorické funkce. 8

ŠKOLSKÉ DŮSLEDKY Děti jsou pomalé, neobratné, nešikovné. Výrobky jsou nevzhledné. To vše vede k nechuti k motorickým činnostem. Školní neúspěchy se mohou projevit i v chování dítěte, které následovně ovlivňuje vzdělávací proces dítěte. 9

DYSPINXIE „Specifická porucha kreslení je charakteristická nízkou úrovní kresby. Dítě zachází s tužkou neobratně, tvrdě, nedokáže převést svou představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír, má potíže s pochopením perspektivy“. (Bartoňová, 2005 s. 12) 10

ŠKOLSKÉ DŮSLEDKY Nízká úroveň kresby. Neobratné zacházení s psacími pomůckami. Neschopnost přenést vlastní představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír. Potíže s pochopení perspektivy (problémy v matematice např. deskriptiva aj.). 11

KONTROLNÍ OTÁZKY Co je to dyskalkulie? Čím se vyznačuje dysmúzie? Co je dyspraxie? Co je dyspinxie? 12

LITERATURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 128 s. ISBN 80-210-3613-3 PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 13

INTERNETOVÉ ZDROJE Obr. I: Onderwijsgek. Rijtjes sommen beloning.jpg. In Wikimedia Commons. [online]. 2011 [cit. 2013-04-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rijtjes_sommen_beloning.jpg Obr.II: GClef.svg. In Wikimedia Commons. [online]. 2006 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GClef.svg . 14

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz 15