Digitální učební materiál Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ, CHOVÁNÍ A SE SOCIÁLNÍM ZNEVÝHODNĚNÍM Mgr. Jitka Sviráková duben 2013
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-34-SPE -12 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Jitka Sviráková Vzdělávací oblast Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami Téma Vzdělávání osob se specifickými poruchami učení, chování a se sociálním znevýhodněním Ročník 1. Datum tvorby duben 2013 Anotace Výuková prezentace Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.
Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání osob se specifickými poruchami učení, chování a se sociálním znevýhodněním
Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Nejčastější specifické poruchy učení jsou zejména: Dyslexie - potíže se čtením Dysgrafie - potíže se psaním Dysortografie - potíže s pravopisem Dyskalkulie - potíže s počítáním Tyto potíže často doprovází např.: hyperaktivita, nesoustředěnost, impulzivita, špatná pohybová koordinace
Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení vzdělávání žáků s těmito potížemi je v podstatě shodné se vzděláváním ostatních žáků v běžné třídě ve speciální třídě a podporuje je zpravidla poradenské zařízení (pedagogicko psychologická poradna), které je odborně vyšetřilo.
Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Péče o žáky se specifickou poruchou učení je podpořena: vyhláškou MŠMT č. 73/ 2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů Vyhláškou MŠMT č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů Podporu a poradenskou službu při integraci těchto žáků ve školách zajišťují na ZŠ i SŠ výchovní poradci, na některých školách působí speciální pedagogové i psychologové. Zpráva z vyšetření v pedagogicko psychologické poradně je základem pro další práci se žákem ve škole, případně pro vypracování individuálního vzdělávacího plánu - obsahuje doporučení práce se žákem i způsob jeho hodnocení.
Podmínky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení erudovaný učitel individuální práce se žákem, respektování jeho pracovního tempa, časté opakování klasifikace a hodnocení žáka s přihlédnutím k jeho poruše (zejména slovní hodnocení) náprava specifických poruch učení snížený počet žáků ve třídě pravidelný režim dne s relaxací komunikace a spolupráce školy s rodiči
Vzdělávání žáků s poruchami chování v základních školách speciálních třídách základních školách praktických Dvě skupiny žáků s poruchami chování: žáci s normálními předpoklady k učení žáci se sníženými předpoklady k učení
Vzdělávání žáků s poruchami chování Jedná se o žáky, kteří svými výkony popř. svým chováním, opakovaně nesplňují očekávání učitele a vymykají se svými výkony normě. Učitelé jsou nuceni jim věnovat speciální zvýšenou pozornost. Jsou impulzivní, silně emočně vzrušiví.
Podmínky vzdělávání žáků s poruchami chování: metody a formy práce speciálněpedagogického charakteru nižší počet žáků ve třídách odpočinkový kout k relaxaci, k individuální činnosti žáka rozšířená nabídka sportovních a volnočasových aktivit dobrá komunikace školy s rodiči žáka
Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Jedná se o žáky ze sociálně, kulturně nebo jazykově odlišného prostředí od prostředí žáků majoritní populace: z jiné národnostní menšiny žáci, kteří k nám přicházejí v rámci migrace (zejména azylanti) nebo také žáci z méně podnětného rodinného prostředí
Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Odlišnost těchto žáků se projevuje: v chování, v jednání v jiné hodnotové orientaci ve stylu života v pojetí výchovy a ve vztahu ke vzdělání v nedostatečné znalosti vzdělávacího jazyka
Podmínky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: přípravné třídy základní školy snížený počet žáků ve třídě pomoc asistenta pedagoga přizpůsobení metod a forem práce spolupráce školy s rodinou žáka spolupráce s psychologem, speciálním pedagogem (etopedem, sociálním pracovníkem, aj.)
LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978- 80-7315-198-0 ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4369-1.
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.