Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Různé role zástupce ředitele školy
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Výstupy z Úvodního semináře
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Minimální preventivní program školy
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI, PROBLEMATIKA PÉČE O NADANÉ ŽÁKY Projekt v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
9. Tvorba individuálního plánu
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ, CHOVÁNÍ A SE SOCIÁLNÍM ZNEVÝHODNĚNÍM Mgr. Jitka Sviráková duben 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-34-SPE -12 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Jitka Sviráková Vzdělávací oblast Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami Téma Vzdělávání osob se specifickými poruchami učení, chování a se sociálním znevýhodněním Ročník 1. Datum tvorby duben 2013 Anotace Výuková prezentace Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání osob se specifickými poruchami učení, chování a se sociálním znevýhodněním

Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Nejčastější specifické poruchy učení jsou zejména: Dyslexie - potíže se čtením Dysgrafie - potíže se psaním Dysortografie - potíže s pravopisem Dyskalkulie - potíže s počítáním Tyto potíže často doprovází např.: hyperaktivita, nesoustředěnost, impulzivita, špatná pohybová koordinace

Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení vzdělávání žáků s těmito potížemi je v podstatě shodné se vzděláváním ostatních žáků v běžné třídě ve speciální třídě a podporuje je zpravidla poradenské zařízení (pedagogicko psychologická poradna), které je odborně vyšetřilo.

Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Péče o žáky se specifickou poruchou učení je podpořena: vyhláškou MŠMT č. 73/ 2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů Vyhláškou MŠMT č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů Podporu a poradenskou službu při integraci těchto žáků ve školách zajišťují na ZŠ i SŠ výchovní poradci, na některých školách působí speciální pedagogové i psychologové. Zpráva z vyšetření v pedagogicko psychologické poradně je základem pro další práci se žákem ve škole, případně pro vypracování individuálního vzdělávacího plánu - obsahuje doporučení práce se žákem i způsob jeho hodnocení.

Podmínky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení erudovaný učitel individuální práce se žákem, respektování jeho pracovního tempa, časté opakování klasifikace a hodnocení žáka s přihlédnutím k jeho poruše (zejména slovní hodnocení) náprava specifických poruch učení snížený počet žáků ve třídě pravidelný režim dne s relaxací komunikace a spolupráce školy s rodiči

Vzdělávání žáků s poruchami chování v základních školách speciálních třídách základních školách praktických Dvě skupiny žáků s poruchami chování: žáci s normálními předpoklady k učení žáci se sníženými předpoklady k učení

Vzdělávání žáků s poruchami chování Jedná se o žáky, kteří svými výkony popř. svým chováním, opakovaně nesplňují očekávání učitele a vymykají se svými výkony normě. Učitelé jsou nuceni jim věnovat speciální zvýšenou pozornost. Jsou impulzivní, silně emočně vzrušiví.

Podmínky vzdělávání žáků s poruchami chování: metody a formy práce speciálněpedagogického charakteru nižší počet žáků ve třídách odpočinkový kout k relaxaci, k individuální činnosti žáka rozšířená nabídka sportovních a volnočasových aktivit dobrá komunikace školy s rodiči žáka

Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Jedná se o žáky ze sociálně, kulturně nebo jazykově odlišného prostředí od prostředí žáků majoritní populace: z jiné národnostní menšiny žáci, kteří k nám přicházejí v rámci migrace (zejména azylanti) nebo také žáci z méně podnětného rodinného prostředí

Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Odlišnost těchto žáků se projevuje: v chování, v jednání v jiné hodnotové orientaci ve stylu života v pojetí výchovy a ve vztahu ke vzdělání v nedostatečné znalosti vzdělávacího jazyka

Podmínky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: přípravné třídy základní školy snížený počet žáků ve třídě pomoc asistenta pedagoga přizpůsobení metod a forem práce spolupráce školy s rodinou žáka spolupráce s psychologem, speciálním pedagogem (etopedem, sociálním pracovníkem, aj.)

LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978- 80-7315-198-0 ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4369-1.

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.