Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Digitální fotografování Číslo DUM: III/2/VT/2/3/43 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/57 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
UČENÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
City DUM_15.
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
VY_32_INOVACE_VVP_8A_7F Rozhodování - metody Název: Škola:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Části obchodního dopisu, osnova
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Centra kolegiální podpory
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Komunikace (Mezilidská, poznámky pojmoslovné) Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc.

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-9-PSL-18 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc. Vzdělávací oblast Psychologie Tematická oblast Sociální psychologie Téma Komunikace Ročník 4. Datum tvorby 3. 9. 2013 Anotace DUM obsahuje Power-point se stručnými výklady vybraných pojmů uvedených z oblasti mezilidské komunikace, v závěru prezentace s důrazem na podobu a kvalitu individuální komunikace v životě každého jedince, na rozvoj osobnosti sebepoznáním a na rozvoj komunikačních dovedností, jejichž prostřednictvím se realizuje svoboda mezilidské komunikace. Metodický pokyn Tento učební materiál je vhodný pro prvotní seznámení s učivem. Je možné ho využít pro výklad i jako aktivizační metody učení - zvládnout základní pojmy sociální činnosti, jíž je mezilidská komunikace. Uvedené úkoly a kontrolní otázky motivují k rozvoji samostatného myšlení o vlastních dovednostech komunikovat .

označujeme vzájemnou výměnu informací mezi lidmi. Termínem komunikace označujeme vzájemnou výměnu informací mezi lidmi. Realizuje se mluveným nebo psaným slovem – komunikace verbální – Nebo beze slov – řečí těla komunikace neverbální – („tajná“řeč těla)

Evolučně je starší komunikace neverbální - řeč těla Mluvená komunikace se rozvíjí společně až s rozvojem lidské řeči Psaná komunikace se mohla rozvíjet až po osvojení si písma jednotlivými etniky Vše, co chceme sdělit (komunikovat) vzniká v průběhu složitého procesu tzv. vnitřní komunikace

Podceňuje se, nevěnujeme jí patřičnou pozornost VK tvoří základ našeho vnímání života (světa) Podstatou je smyslové osvojování reality – záleží na kvalitě smyslových orgánů, na subjektivním vyhodnocení vjemů Nedostáváme realitu, ale pouze, její obraz ve svých představách, prožitcích, v „řeči k sobě“ (Pocity nejsou přímým důsledkem událostí, ale naší interpretace těch událostí - radost, štěstí, pohoda, láska…). Kvalita života není v tom, co prožíváme, ale jak to prožíváme O. Zoubek : Kazi, Teta, Libuše

. PODVĚDOMÍ VĚDOMÍ plazí mozek, šotek) Konzervativní hard disk („vypálená znamení“) 20 mil. podnětů/sec. Autopilot (bez kontroly) Reaguje okamžitě, bleskově čte impulzy a bleskově koná – několik sec. před reakcí vnucuje své vzorce pro - útok/útěk Boj s podvědomím je úmorný VĚDOMÍ Spontánně kreativní 40 podnětů/sec. Kontrola - sebevědomí, Má sílu zastavit a přeprogramovat podvědomí, povolí-li vůle, ovládne opět situaci Silná vůle – (vědění, etika charakteru, emoce, cíl) – pozitivní myšlení - vysvobozuje z „otroctví“ podvědomí . Lze ho překonat vědomou myslí

Při vnitřní komunikaci (řeči) vycházíme z vlastních Komunikace (vnitřní) Při vnitřní komunikaci (řeči) vycházíme z vlastních bio-psycho-socio-kulturních předpokladů a prozrazujeme ji mluvou (řečí mluvenou a řečí těla ) Kvalita naší vnitřní komunikace je podmíněna kvalitou osobnosti. Je obvykle bohatější než sdělované (mnoho si „necháváme pro sebe“, sdělíme pouze to, co chceme). (VK je čitelná na lidském obličeji od útlého věku.) Vnitřní komunikaci čteme z řeči těla - z mimiky (očí), gest…

(etnicky, národní kulturou, rodinnou kulturou) Je determinována: biologicky psychologicky sociálně kulturně (etnicky, národní kulturou, rodinnou kulturou)

Řeč (mluva) prozradí vše výše popsané – Komunikace Řeč (mluva) prozradí vše výše popsané – (kvalitativní úroveň osobnosti) Řeč je výsledkem vnitřní komunikace, jsou to zformulované a hlasem pronesené myšlenky

Technicky lze zobrazit proces komunikace následovně: vysílač komunikační kanál přijímač (má své technické vlastnosti) způsob přenosu informace (má své technické vlastnosti) (osobnost) prostředek přenosu informace (osobnost) komunikační prostor člověk (lidé) komunikační šumy ke člověku) neopakovatelní jedinci subjektivní neopakovatelní jedinci ( individuality) objektivní (individuality)

Všechno kolem sebe (i v sobě) si osvojujeme smysly komunikace Je to právě existující rozdíl v bio-psycho-socio-kulturních (etnických) předpokladech A rozdílné vnímání světa (všeho kolem sebe – přírody, lidí, společnosti, sama sebe…) Všechno kolem sebe (i v sobě) si osvojujeme smysly Kvalita osvojování závisí na individuální kvalitě smyslů – podle toho volíme i rozdílnou komunikaci (nevidomí, neslyšící, hluchoslepí)

Oči – zrak Uši – sluch Kůže – hmat Chuťové pohárky (čich) - chuť komunikace Oči – zrak Uši – sluch Kůže – hmat Chuťové pohárky (čich) - chuť Nos – čich (chuť) Jde-li 5 lidí přes most do vsi, mějme na paměti, že tam jde 5 jedinečných bytostí, po 5 různých mostech, do 5 odlišných vesnic nic nevnímáme naprosto stejně I zdravé smysly vykazují u každého rozdílnou kvalitu

komunikace vnitřní Každé vyslané informaci dáváme individuální (skrytý, vlastní) význam a každý příjemce ji individuálně přijímá Proto mluvíme o tom, že vzájemné porozumění bývá více či méně přibližné Každou vyslanou i přijímanou informaci automaticky kopíruje podvědomí a přijímá (prověřuje) vědomí

Replikujeme na základě: Každý mluvený projev doprovází obraz vnitřní komunikace – řeč těla Oba typy projevu mají své zákonitosti Replikujeme na základě:

k čemuž nabádají přečetné publikace komunikace Vzhledem ke všemu řečenému je velmi obtížné učit se jistým typům komunikace pro jisté komunikační situace, k čemuž nabádají přečetné publikace Vždy se mění ti, k nimž mluvíme Žádná komunikační situace se neopakuje tak, abychom mohli použít jeden komunikační vzorec, i když se jedná např. o stejné prostředí (např. ordinace lékaře) Nejúčinnější pro efektivní komunikaci je - dobrá znalost sama sebe, psychologie osobnosti a formálních komunikačních pravidel

Interpretujte ilustrativní obrázky v souladu s obsahem komunikace Pojmy Komunikace, psychologie osobnosti, jedinečnost, komunikační předpoklady, smysly, smyslové vnímání, sebepoznání, etika charakteru, biologické, psychologické, sociologické, kulturní, společenské předpoklady komunikace, mluvená a psaná komunikace, řeč těla Úkoly: Interpretujte ilustrativní obrázky v souladu s obsahem Věnujte vědomou pozornost vlastní komunikaci (mluvní cvičení) Učte se znát sami sebe Respektujte psychologii osobnosti (každý jsme jiný!)

Levis, D. Tajná řeč těla. Praha“ Victoria Publishing, 1989. Literatura: Atkinsová, R. L. et all. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1993. Levis, D. Tajná řeč těla. Praha“ Victoria Publishing, 1989. Linhartová, V. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2006. Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. Použité obrázky a fotografie jsou osobním vlastnictvím autorky