Digitální učební materiál Komunikace (Mezilidská, poznámky pojmoslovné) Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc.
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-9-PSL-18 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc. Vzdělávací oblast Psychologie Tematická oblast Sociální psychologie Téma Komunikace Ročník 4. Datum tvorby 3. 9. 2013 Anotace DUM obsahuje Power-point se stručnými výklady vybraných pojmů uvedených z oblasti mezilidské komunikace, v závěru prezentace s důrazem na podobu a kvalitu individuální komunikace v životě každého jedince, na rozvoj osobnosti sebepoznáním a na rozvoj komunikačních dovedností, jejichž prostřednictvím se realizuje svoboda mezilidské komunikace. Metodický pokyn Tento učební materiál je vhodný pro prvotní seznámení s učivem. Je možné ho využít pro výklad i jako aktivizační metody učení - zvládnout základní pojmy sociální činnosti, jíž je mezilidská komunikace. Uvedené úkoly a kontrolní otázky motivují k rozvoji samostatného myšlení o vlastních dovednostech komunikovat .
označujeme vzájemnou výměnu informací mezi lidmi. Termínem komunikace označujeme vzájemnou výměnu informací mezi lidmi. Realizuje se mluveným nebo psaným slovem – komunikace verbální – Nebo beze slov – řečí těla komunikace neverbální – („tajná“řeč těla)
Evolučně je starší komunikace neverbální - řeč těla Mluvená komunikace se rozvíjí společně až s rozvojem lidské řeči Psaná komunikace se mohla rozvíjet až po osvojení si písma jednotlivými etniky Vše, co chceme sdělit (komunikovat) vzniká v průběhu složitého procesu tzv. vnitřní komunikace
Podceňuje se, nevěnujeme jí patřičnou pozornost VK tvoří základ našeho vnímání života (světa) Podstatou je smyslové osvojování reality – záleží na kvalitě smyslových orgánů, na subjektivním vyhodnocení vjemů Nedostáváme realitu, ale pouze, její obraz ve svých představách, prožitcích, v „řeči k sobě“ (Pocity nejsou přímým důsledkem událostí, ale naší interpretace těch událostí - radost, štěstí, pohoda, láska…). Kvalita života není v tom, co prožíváme, ale jak to prožíváme O. Zoubek : Kazi, Teta, Libuše
. PODVĚDOMÍ VĚDOMÍ plazí mozek, šotek) Konzervativní hard disk („vypálená znamení“) 20 mil. podnětů/sec. Autopilot (bez kontroly) Reaguje okamžitě, bleskově čte impulzy a bleskově koná – několik sec. před reakcí vnucuje své vzorce pro - útok/útěk Boj s podvědomím je úmorný VĚDOMÍ Spontánně kreativní 40 podnětů/sec. Kontrola - sebevědomí, Má sílu zastavit a přeprogramovat podvědomí, povolí-li vůle, ovládne opět situaci Silná vůle – (vědění, etika charakteru, emoce, cíl) – pozitivní myšlení - vysvobozuje z „otroctví“ podvědomí . Lze ho překonat vědomou myslí
Při vnitřní komunikaci (řeči) vycházíme z vlastních Komunikace (vnitřní) Při vnitřní komunikaci (řeči) vycházíme z vlastních bio-psycho-socio-kulturních předpokladů a prozrazujeme ji mluvou (řečí mluvenou a řečí těla ) Kvalita naší vnitřní komunikace je podmíněna kvalitou osobnosti. Je obvykle bohatější než sdělované (mnoho si „necháváme pro sebe“, sdělíme pouze to, co chceme). (VK je čitelná na lidském obličeji od útlého věku.) Vnitřní komunikaci čteme z řeči těla - z mimiky (očí), gest…
(etnicky, národní kulturou, rodinnou kulturou) Je determinována: biologicky psychologicky sociálně kulturně (etnicky, národní kulturou, rodinnou kulturou)
Řeč (mluva) prozradí vše výše popsané – Komunikace Řeč (mluva) prozradí vše výše popsané – (kvalitativní úroveň osobnosti) Řeč je výsledkem vnitřní komunikace, jsou to zformulované a hlasem pronesené myšlenky
Technicky lze zobrazit proces komunikace následovně: vysílač komunikační kanál přijímač (má své technické vlastnosti) způsob přenosu informace (má své technické vlastnosti) (osobnost) prostředek přenosu informace (osobnost) komunikační prostor člověk (lidé) komunikační šumy ke člověku) neopakovatelní jedinci subjektivní neopakovatelní jedinci ( individuality) objektivní (individuality)
Všechno kolem sebe (i v sobě) si osvojujeme smysly komunikace Je to právě existující rozdíl v bio-psycho-socio-kulturních (etnických) předpokladech A rozdílné vnímání světa (všeho kolem sebe – přírody, lidí, společnosti, sama sebe…) Všechno kolem sebe (i v sobě) si osvojujeme smysly Kvalita osvojování závisí na individuální kvalitě smyslů – podle toho volíme i rozdílnou komunikaci (nevidomí, neslyšící, hluchoslepí)
Oči – zrak Uši – sluch Kůže – hmat Chuťové pohárky (čich) - chuť komunikace Oči – zrak Uši – sluch Kůže – hmat Chuťové pohárky (čich) - chuť Nos – čich (chuť) Jde-li 5 lidí přes most do vsi, mějme na paměti, že tam jde 5 jedinečných bytostí, po 5 různých mostech, do 5 odlišných vesnic nic nevnímáme naprosto stejně I zdravé smysly vykazují u každého rozdílnou kvalitu
komunikace vnitřní Každé vyslané informaci dáváme individuální (skrytý, vlastní) význam a každý příjemce ji individuálně přijímá Proto mluvíme o tom, že vzájemné porozumění bývá více či méně přibližné Každou vyslanou i přijímanou informaci automaticky kopíruje podvědomí a přijímá (prověřuje) vědomí
Replikujeme na základě: Každý mluvený projev doprovází obraz vnitřní komunikace – řeč těla Oba typy projevu mají své zákonitosti Replikujeme na základě:
k čemuž nabádají přečetné publikace komunikace Vzhledem ke všemu řečenému je velmi obtížné učit se jistým typům komunikace pro jisté komunikační situace, k čemuž nabádají přečetné publikace Vždy se mění ti, k nimž mluvíme Žádná komunikační situace se neopakuje tak, abychom mohli použít jeden komunikační vzorec, i když se jedná např. o stejné prostředí (např. ordinace lékaře) Nejúčinnější pro efektivní komunikaci je - dobrá znalost sama sebe, psychologie osobnosti a formálních komunikačních pravidel
Interpretujte ilustrativní obrázky v souladu s obsahem komunikace Pojmy Komunikace, psychologie osobnosti, jedinečnost, komunikační předpoklady, smysly, smyslové vnímání, sebepoznání, etika charakteru, biologické, psychologické, sociologické, kulturní, společenské předpoklady komunikace, mluvená a psaná komunikace, řeč těla Úkoly: Interpretujte ilustrativní obrázky v souladu s obsahem Věnujte vědomou pozornost vlastní komunikaci (mluvní cvičení) Učte se znát sami sebe Respektujte psychologii osobnosti (každý jsme jiný!)
Levis, D. Tajná řeč těla. Praha“ Victoria Publishing, 1989. Literatura: Atkinsová, R. L. et all. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1993. Levis, D. Tajná řeč těla. Praha“ Victoria Publishing, 1989. Linhartová, V. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2006. Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. Použité obrázky a fotografie jsou osobním vlastnictvím autorky