Co je naším cílem? Cílem ergoterapie je podpořit zdraví a celkový pocit pohody jedince prostřednictvím smysluplného zaměstnávání. Ergoterapeuti jsou přesvědčeni o tom, že zdraví může být ovlivněno činností člověka. (Na které participuje) (COTEC – Rada ergoterapeutů evropských zemí)
Pro koho? Děti od narození do 18-ti let Předčasně narozené děti (DMO, LMD – lehké mozkové dysfunkce, poruchy chování a učení, senzorická postižení) Asfyxie, hypoxie (parézy, plegie, kombi vady) VVV (vrozené vývojové vady) Genetické poruchy, syndromy (Downův sy., Rettuv sy., Williamsův sy.) Posttraumatické stavy (kraniotraumata, spinální poranění, amputace) Onkologická onemocnění Záněty CNS (encefalitida, meningitida - parézy) Poruch učení a chování (ADHD, Dyspraxie,..) Poruchy artistického spektra (PAS) Psychiatrie
Jak? Převážně formou her nebo činností, které jsou pro dítě vzhledem k jeho věku zajímavé, motivující a zároveň splňují roli terapie rozvoje dítěte, k určitým cílům stanoveným na základě vstupního vyšetření (nebo dle indkace lekaře). Holistický přístup Terapie zaměřená na dítě / rodinu Formou hry, aktivity Participace Individuální / skupinová terapie
Ergoterapie u dětí se zaměřuje zejména na nerovnoměrný psychomotorický vývoj: Senzomotorické schopnosti (hybnost, postura, přítomnost primitivních reflexů, automatické reakce, rovnováha, koordinace pohybu, hrubá motorika, jemná motorika, bilaterální dovednosti, vizuomotorika : koordinace oko – ruka, rozvoj tělesného schématu) Integrace smyslů Kognitivní funkce (paměť, pozornost, expresivní funkce, orientace, posloupnost) Psychosociálních funkce (sociální interakce, chování, motivace, spolupráce)
Které mají vliv na: Provádění ADL (jídlo/krmení, oblékání, hygiena, přesuny, udržování čistoty – nočník, hra, odpočinek) Předškolní a školní aktivity (správný sed, výběr tužky, úchop tužky, dominance HK, psaní, dovednosti psani – křížení čar, nápodoba, orientace ve 2 D) hry, zájmy (volba hraček, způsob hry, prostředí) osvojení potřebných návyků při organizaci a dodržování denního režimu, udržování pořádku a vedení k vytváření organizačních a hygienických návyků
Testování: standardizované testy Pediatric Evalution of Disability Inventory (PEDI) - zachycuje funkční limity a disabilitu v závislosti na věku dítěte. Pomáhá hodnotit vývojové pokroky u jednotlivých dětí. Functional Independance Measure (WeeFIM) - funkční míra nezávislosti, hodnotí potřebu asistentské pomoci a potřebu speciálních prostředků k provádění běžných denních činností. pro děti od 6 do 12 let Movement assessment battery for children (MABC 2) – hodnotí úroveň motorických dovedností, 3 kategorie dětí mezi 3 – 16 rokem, diagnostika dyspraxie Testy funkce ruky: Jebsen-Taylorův test, Devítikolíkový test, The Pardue Pegboard test
Testování: standardizované testy Sensory integration and praxis tests (SIPT) – hodnotí zejména jemnou a hrubou motoriku, vizuomotoriku, schopnost nápodoby, tělesné schéma, apod. Předškolní a školní dovednosti. Lowenstein Occupational Therapy Cognitive Assessment (L.O.T.C.A.) - u dětí modifikace. Pro děti od 6-12 let: obsahuje 4 oblasti- orientace, zraková a prostorová percepce, visomotorická organizace, myšlení. Behavior Rating Inventory of Executive Function – Preschool Version (BRIEF -P)test exekutivních funkcí (pracovní pamě, flexibilita, plánování, organizace, sebeovládání...)u dětí 2 – 6 let starých. Bayley Scale of Infant Development - měří duševní, motorický a sociální vývoj dětí do 42 měsíců s vývojovými vadami.
Ergoterapeutický proces Vyšetření: Probíhá formou klinického pozorování, sběr anamnézy od rodičů, nestandardizované a standardizované testování -Důležité je zjistit aktuální vývojový stupeň dítěte -Sledujeme konkrétní dovednosti a potřeby dítěte (silné a slabé stránky) -Spolupracujeme s rodinou - stádium!!! vytváření vztahu, motivace, instrukce, praktické ukázky, pravidelnost, konzultace, informace (cíl terapie)
Oblasti hodnocení motorika – rotace, bimanuální pohyby, pohyby přes středovou linii, rovnováha, pohyb v prostoru, JM, cílení a koordinace pohybu, GM koordinace oko-ruka fixace/sledování motivace za hračkou hlasové projevy spolupráce komunikace imitace reakce na zvuky, materiály, doteky interakce s rodičem
Ergoterapeutický proces Stanovení „silných a slabých stránek“ Vytvoření krátkodobého a dlouhodobého plánu a stanovení cílů Jednotlivé ergoterapeutické jednotky cca 45 – 60 minut individuální terapie
Kde ergoterapeut pomáhá...
Hrubá motorika Mobilita Přetáčení Lezení Sed Stoj Chůze Opěrné a rovnovážné reakce
Jemná motorika Jednotlivé druhy úchopů a jejich fáze (izolované pohyby prstů, opozice palce) Koordinace oko-ruka Spolupráce obou HKK = Bimanuální pohyby Koordinace a cílení pohybu
Grafomotorika Uvolnění HKK – zápěstí, prsty,... Správné držení tužky Vývoj kresby Křížení čáry Nápodoba Korekce sedu Doporučení psacích potřeb
Jednotlivé oblasti ADL (personální a instrumentální) Oblékání, obouvání, hygiena, toaleta (nočník), krmení, hra, odpočinek Dojíždění do škoy, manipulace s penězi, péče o domcí mazlíčky, ovldání telefonu, apod.
Rozvoj senzorických funkcí Exterocepce a propriocepce Termorecepce Nocicepce Stereognozie Zrak Sluch, čich Chuť
Rovoj kognitivních funkcí Pozornost Paměť Posloupnost (dějová, časová,...) Orintace (časem, místem, v prostoru) Exekutivní funkce (plánování, organizace, zahájení činnosti) Porozumění řeči – slovní pokyny
Využívané Přístupy Biomechanické - stupňování aktivit - přístup ADL - kompenzační přístup Neurovývojové - Bobath Koncept - Senzorická Integrace - Bazální stimulace Kognitivní - Adaptační X Léčebný
Hra z pohledu ergoterapeuta O člověku toho můžete zjistit více během hodiny hry, než během roční konverzace (Platón) Hrou se u dětí může stát činnost, která je zaměřena na jakýkoliv druh objektu Hra pomáhá rozvíjet motoriku a kognitivní funkce dítěte. Hra podporuje učení se novým věcem a poznávání nového. Hra pomáhá dětem rozvíjet emoce a důvěru v sebe sama. Pomocí hry děti prožívají příjemné pocity. Hry např. umožňují náhradní uspokojení různých potřeb dětí např. symbolické hry s panenkami, loutkami či kreslení.
Kompenzační pomůcky
Firmy dodávající KP Meyra Medicco DMA Ottobock R82 Repo Rousínov Kury Weve Benjamin
Poradenství rodině Instruktáže Zácvik do terapie Informační materiály pro rodiče Doporučování kompenzačních pomůcek, hraček, činností Možnost domácí návštěvy (př. Adaptace prostředí pro lepší soběstačnost dítěte) Odkazy na organizace, knihy, internetové stránky Konzultace a poradenství v umístění do MŠ, ZŠ, volnočasových aktivit
Děkuji za pozornost