Co je naším cílem? Cílem ergoterapie je podpořit zdraví a celkový pocit pohody jedince prostřednictvím smysluplného zaměstnávání. Ergoterapeuti jsou přesvědčeni.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dyspraxie.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Speciální péče na naší škole
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Horáčkova 1095/1 Praha4.  Jsme speciální mateřská škola se speciálně pedagogickým centrem.  Poskytujeme péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Zdravá škola.
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
HELENA TLASKALOVÁ KLINIKA REHABILITACE FN MOTOL PRAHA
osob s mentálním postižením
Specifické poruchy školních dovedností
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Ergoterapie u CMT V. Ježková Bc., H. Hlochová Bc. Ergoterapie Klinika rehabilitace FN MOTOL.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Motorické schopnosti.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Gerontopsychologie v praxi
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Péče o osoby s afázií.
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Co je naším cílem? Cílem ergoterapie je podpořit zdraví a celkový pocit pohody jedince prostřednictvím smysluplného zaměstnávání. Ergoterapeuti jsou přesvědčeni o tom, že zdraví může být ovlivněno činností člověka. (Na které participuje)‏ (COTEC – Rada ergoterapeutů evropských zemí)‏

Pro koho? Děti od narození do 18-ti let Předčasně narozené děti (DMO, LMD – lehké mozkové dysfunkce, poruchy chování a učení, senzorická postižení) Asfyxie, hypoxie (parézy, plegie, kombi vady) VVV (vrozené vývojové vady) Genetické poruchy, syndromy (Downův sy., Rettuv sy., Williamsův sy.) Posttraumatické stavy (kraniotraumata, spinální poranění, amputace) Onkologická onemocnění Záněty CNS (encefalitida, meningitida - parézy) Poruch učení a chování (ADHD, Dyspraxie,..) Poruchy artistického spektra (PAS) Psychiatrie

Jak? Převážně formou her nebo činností, které jsou pro dítě vzhledem k jeho věku zajímavé, motivující a zároveň splňují roli terapie rozvoje dítěte, k určitým cílům stanoveným na základě vstupního vyšetření (nebo dle indkace lekaře). Holistický přístup Terapie zaměřená na dítě / rodinu Formou hry, aktivity Participace Individuální / skupinová terapie

Ergoterapie u dětí se zaměřuje zejména na nerovnoměrný psychomotorický vývoj: Senzomotorické schopnosti (hybnost, postura, přítomnost primitivních reflexů, automatické reakce, rovnováha, koordinace pohybu, hrubá motorika, jemná motorika, bilaterální dovednosti, vizuomotorika : koordinace oko – ruka, rozvoj tělesného schématu) Integrace smyslů Kognitivní funkce (paměť, pozornost, expresivní funkce, orientace, posloupnost) Psychosociálních funkce (sociální interakce, chování, motivace, spolupráce)

Které mají vliv na: Provádění ADL (jídlo/krmení, oblékání, hygiena, přesuny, udržování čistoty – nočník, hra, odpočinek) Předškolní a školní aktivity (správný sed, výběr tužky, úchop tužky, dominance HK, psaní, dovednosti psani – křížení čar, nápodoba, orientace ve 2 D) hry, zájmy (volba hraček, způsob hry, prostředí) osvojení potřebných návyků při organizaci a dodržování denního režimu, udržování pořádku a vedení k vytváření organizačních a hygienických návyků

Testování: standardizované testy Pediatric Evalution of Disability Inventory (PEDI) - zachycuje funkční limity a disabilitu v závislosti na věku dítěte. Pomáhá hodnotit vývojové pokroky u jednotlivých dětí. Functional Independance Measure (WeeFIM) - funkční míra nezávislosti, hodnotí potřebu asistentské pomoci a potřebu speciálních prostředků k provádění běžných denních činností. pro děti od 6 do 12 let Movement assessment battery for children (MABC 2) – hodnotí úroveň motorických dovedností, 3 kategorie dětí mezi 3 – 16 rokem, diagnostika dyspraxie Testy funkce ruky: Jebsen-Taylorův test, Devítikolíkový test, The Pardue Pegboard test

Testování: standardizované testy Sensory integration and praxis tests (SIPT) – hodnotí zejména jemnou a hrubou motoriku, vizuomotoriku, schopnost nápodoby, tělesné schéma, apod. Předškolní a školní dovednosti. Lowenstein Occupational Therapy Cognitive Assessment (L.O.T.C.A.) - u dětí modifikace. Pro děti od 6-12 let: obsahuje 4 oblasti- orientace, zraková a prostorová percepce, visomotorická organizace, myšlení. Behavior Rating Inventory of Executive Function – Preschool Version (BRIEF -P)test exekutivních funkcí (pracovní pamě, flexibilita, plánování, organizace, sebeovládání...)u dětí 2 – 6 let starých. Bayley Scale of Infant Development - měří duševní, motorický a sociální vývoj dětí do 42 měsíců s vývojovými vadami.

Ergoterapeutický proces Vyšetření: Probíhá formou klinického pozorování, sběr anamnézy od rodičů, nestandardizované a standardizované testování -Důležité je zjistit aktuální vývojový stupeň dítěte -Sledujeme konkrétní dovednosti a potřeby dítěte (silné a slabé stránky) -Spolupracujeme s rodinou - stádium!!! vytváření vztahu, motivace, instrukce, praktické ukázky, pravidelnost, konzultace, informace (cíl terapie)

Oblasti hodnocení motorika – rotace, bimanuální pohyby, pohyby přes středovou linii, rovnováha, pohyb v prostoru, JM, cílení a koordinace pohybu, GM koordinace oko-ruka fixace/sledování motivace za hračkou hlasové projevy spolupráce komunikace imitace reakce na zvuky, materiály, doteky interakce s rodičem

Ergoterapeutický proces Stanovení „silných a slabých stránek“ Vytvoření krátkodobého a dlouhodobého plánu a stanovení cílů Jednotlivé ergoterapeutické jednotky cca 45 – 60 minut individuální terapie

Kde ergoterapeut pomáhá...

Hrubá motorika Mobilita Přetáčení Lezení Sed Stoj Chůze Opěrné a rovnovážné reakce

Jemná motorika Jednotlivé druhy úchopů a jejich fáze (izolované pohyby prstů, opozice palce) Koordinace oko-ruka Spolupráce obou HKK = Bimanuální pohyby Koordinace a cílení pohybu

Grafomotorika Uvolnění HKK – zápěstí, prsty,... Správné držení tužky Vývoj kresby Křížení čáry Nápodoba Korekce sedu Doporučení psacích potřeb

Jednotlivé oblasti ADL (personální a instrumentální) Oblékání, obouvání, hygiena, toaleta (nočník), krmení, hra, odpočinek Dojíždění do škoy, manipulace s penězi, péče o domcí mazlíčky, ovldání telefonu, apod.

Rozvoj senzorických funkcí Exterocepce a propriocepce Termorecepce Nocicepce Stereognozie Zrak Sluch, čich Chuť

Rovoj kognitivních funkcí Pozornost Paměť Posloupnost (dějová, časová,...) Orintace (časem, místem, v prostoru) Exekutivní funkce (plánování, organizace, zahájení činnosti) Porozumění řeči – slovní pokyny

Využívané Přístupy Biomechanické - stupňování aktivit - přístup ADL - kompenzační přístup Neurovývojové - Bobath Koncept - Senzorická Integrace - Bazální stimulace Kognitivní - Adaptační X Léčebný

Hra z pohledu ergoterapeuta O člověku toho můžete zjistit více během hodiny hry, než během roční konverzace (Platón) Hrou se u dětí může stát činnost, která je zaměřena na jakýkoliv druh objektu Hra pomáhá rozvíjet motoriku a kognitivní funkce dítěte. Hra podporuje učení se novým věcem a poznávání nového. Hra pomáhá dětem rozvíjet emoce a důvěru v sebe sama. Pomocí hry děti prožívají příjemné pocity. Hry např. umožňují náhradní uspokojení různých potřeb dětí např. symbolické hry s panenkami, loutkami či kreslení.

Kompenzační pomůcky

Firmy dodávající KP Meyra Medicco DMA Ottobock R82 Repo Rousínov Kury Weve Benjamin

Poradenství rodině Instruktáže Zácvik do terapie Informační materiály pro rodiče Doporučování kompenzačních pomůcek, hraček, činností Možnost domácí návštěvy (př. Adaptace prostředí pro lepší soběstačnost dítěte) Odkazy na organizace, knihy, internetové stránky Konzultace a poradenství v umístění do MŠ, ZŠ, volnočasových aktivit

Děkuji za pozornost