Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Regenerační přípravky I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Dýchací soustava a její choroby
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Teplovodní otopné soustavy Vypracovala: Ing
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Ambulantní blok Ambulance- 1. styk s pacientem vyšetření pacienta,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_06-04 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Závislost elektrického odporu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Tracheostomie – indikace, rozdělení Mgr. Jana Váňová listopad 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-2-4-OSE-7 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Jana Váňová Vzdělávací oblast Ošetřovatelství Tematická oblast Ošetřovatelská péče u nemocných na ORL oddělení Téma Tracheostomie – indikace, rozdělení Ročník 4. Datum tvorby 13.listopadu 2013 Anotace materiál slouží k výuce, pochopení a upevnění vědomostí žáků na dané téma Metodický pokyn doporučuje se jako výklad učiva

Anatomie Obrázek č. 1 – Anatomie

Základní pojmy Tracheotomie – chir.výkon, při kterém je vytvořen otvor do průdušnice Tracheostomie – průdušnice spojena uměle vytvořeným otvorem s povrchem těla jakoukoliv metodou Punkční dilatační tracheostomie (PDT) – otvor je vytvořen probodnutím, punkcí Translaryngeální tracheostomie (TLT) – zvláštní typ provedení PDT pomocí endoskopu Intubace – zavedení tracheální rourky do průdušnice

Tracheostomie chir.výkon nebo stav po chir.výkonu, kdy je průdušnice uměle vyústěna na kůži povrchu těla Cíl zajištění DC s cílem umožnění ventilace Dělení trvalá (např. po totální laryngektomii) dočasná

Indikace tracheostomie obstrukce DC – tumory, vrozené anomálie, těžká traumata, zánětlivé otoky krku, objemná cizí tělesa umělá plicní ventilace (UPV) – s předpokladem nutnosti dlouhodobé ventilační podpory zajištění DC bez nutnosti ventilační podpory – riziko aspirace apod.

4 – tracheální chrupavky 5 – manžeta 1 – hlasivky 2 – cartilago thyroidea 3 – cartilago cricoidea 4 – tracheální chrupavky 5 – manžeta Obrázek č. 2 – Tracheostomie

Komplikace a rizika tracheostomie a tracheální intubace krvácení paratracheální umístění kanyly pneumotorax, emfyzém krku ranná infekce tracheokutánní píštěl stenóza na úrovni stomatu keloidní jizvy supraglotický otok a ulcerace stenóza na úrovni prstencové chrupavky dekubitus měkkých tkání dutiny ústní (nosní) zvýšené riziko sinusitidy (nazotracheální intubace) stenóza průdušnice tracheoezofageální píštěl obrna hlasivek

Tracheostomie dlouhodobě ventilovaného pacienta by měla: snížit riziko poškození DC intubací usnadnit proces odvykání od UPV zlepšit podmínky pro toaletu DC zvýšit komfort nemocného

Provedení tracheostomie předpoklad doby tracheální intubace <10dní = tracheostomie není většinou indikována předpoklad doby intubace 10dní až 3 týdny = tracheostomie je zvažována individuálně podle celkového stavu nem. předpoklad doby intubace >3 týdny = tracheostomie je většinou indikována

Výhody tracheostomie ve srovnání s intubací snížení velikosti mrtvého prostoru (možnost snížení dechové práce a zlepšení eliminace oxidu uhličitého) snížení odporu DC snadnější toaleta DC snadnější ošetřování d.ú. a nosu snadnější mobilizace nem. snížení rizika stenóz hrtanu většinou nižší potřeba sedace

Nevýhody tracheostomie ztráta funkce nosní dutiny (filtrace, ohřívání a zvlhčení vzduchu) ztráta čichu ztráta nebo omezení fonace částečná ztráta negativního nitrohrudního tlaku (který vzniká za fyziologických okolností v důsledku odporu HCD v průběhu inspiria)

Příprava k tracheostomii celková anestézie Speciální příprava u mužů oholení místa plánovaného zákroku odmaštění místa operačního pole na operačním sále – zajištění vhodné polohy s hlubokým záklonem hlavy

Pooperační péče – zvláštnosti toaleta dýchacích cest – podle potřeby – mukolytika, odsávání zvlhčování vdechované směsi výměna tracheostomické kanyly – v rozmezí 2. až 7.poope.dne edukace nem. v péči o tracheostomii

Zdroje Obrázek č. 1 – Anatomie BRUCEBLAUS. Blausen 0865 TracheaAnatomy.png. In: Wikimedia.commons.org [online]. 2013 [cit. 2013-11-13]. Dostupné pod licencí CC BY 3.0 z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blausen_0865_TracheaAnatomy.png Obrázek č. 2 – Tracheostomie JEREMYKEMP. Traqueostomia.png. In: Wikimedia.commons.org [online]. 2007 [cit. 2013-11-13]. Dostupné pro libovolný účel z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Traqueostomia.png CHROBOK, Viktor, Jaromír ASTL a Pavel KOMÍNEK. Tracheostomie a koniotomie: techniky, komplikace a ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2004, 170 s. Intenzívní medicína, sv. 2. ISBN 80-734-5031-3. SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty IV: dermatovenerologie, oftalmologie, ORL stomatologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 213 s. ISBN 978-802-4725-062.