Rúzné koncepty CRS
CRS2 – Corporate Social Responsiveness Koncept CSR CSR2 Hlavní kritéria Etická Pragmatická Jednota analýzy Společnost Podnik Zaměření na Záměry Prostředky Dúraz na Závazky Reakce Role podniku Morální agent Producent zboží a služeb Rozhodovací rámec Dlouhodobý Střední, krátký
Teorie Stakeholders Stakeholdersákazíci Očekávání od podnik Vlastníci, investoři Zisk, rating, ranking, transparentnost zákazníci Kvalita, servis, cena Obchodní partneři Smlouvy, závazky, jednání Zaměstnanci Mzda, benefity, rúst, podmínky, život Místní komunita Finanční podpora, benefity, benefice NGO - enviroment Cíle ekologické, snižování záteží
Firemní filantropie Jenom část CSR Finanční přímá podpora Kombinovaná podpora „matching founds“ Nefinanční filantropie ČR – ČEZ, OKD, Česká spořitelna, Komerční banka, Johnson´s, ŠOB, RWE, ČEPS, Metrostav, Telefonica
Měrení a výkonnost CSR CSR + finanční výkonnost = Corporate Social Performance Podpora veřejne prospěšných projektú – Corporate Community Investment
Vstupy: vložené finance poskytnuté dary služby a čas manažerské náklady Výstupy: Nárúst financí Výhody plynoucí komunitě Reputace, zvýšený obratu Budoucí dopady podpořených projektú
Rovnost příležitostí Diverzita Rodová rovnost Kariérní rúst žen Outplacement
Integrace CSR do systémú řízení organizace 1. step – vedení firmy 2. step – pověření odpovedné osoby 3. step – identifikace hlavních stakeholders, stanovení vize a cílú
Spokojenost zákazníkú Počet nových zákazníkú Rúst obratu Termíny Ekon. ukazatel Ovlivňujě Je ovlivňován Dlouhodobý cíl Krátkodobý cíl Spokojenost zákazníkú Počet nových zákazníkú Rúst obratu Termíny Fluktuace hlavních zam. Doba uvedení Dodržovaní ter. Motivace Snížení fluktuace Zjistiťt příčiny fluktuace Motiv. Program Dodržet termín Náklady na kvalitu Spokojenost Likvidita Návratnost intesticii Fluktuace klíčových zaměstnancú Motivace ke snížení fluktuace Permanentní osobní pohovory Fluktuace klíčových pracovníkú Personální náklady Spokojenost pracovníkú Zabezpečit spokojenost zaměstnancú Vyhodnocovat výzkumy spokojenosti zaměstnancú Fluktuace Spokojenost zaměstantncú Podpora při narození dítěte
Příklady naplnění enviro politiky organizace Témay Aspekty Co bude hodnoceno Parametry - indikáto Strategie Principy Nastavení enviromentální politiky Povědomí pracovníkú o enviro politice Řízení Systém enviro managementu Implementace certifikace ISO 14001 Posouzení enviro profilu a program zlepšování Výroba Odpady Snižování odpadu při vších činnostech Třídení a sledování trendú Produkt Snížení dopadu na životní prostředí Snížení dopadú přes výrobce nebo spotřebitele Recyklace, ekodesign, výzkum dopadú
4. Step – integrace CSR do stávajících procesú – ISO 9001 Kapitoly Systém managementu jakosti Odpovědnost vedení Management zdrojú Měření, analýza a zlepšování
ISO 140001 Cíle CSR strategie muí být SMART Specific, Measurable, Action – oriented Responsible (realistic) Timed
Kriteria Evropského konceptu kvality TQM Leadership Formulace strategie Řízení lidí Zdroje Procesy – identifikace, vyhodnocování Spokojenost zákazníkú Spokojenost zaměstnancú Vliv na spoléčnost Výsledky podnikání
Prvky ISO 9001 a 140001 pro CSR Definovat požadavky CSR do systému o spúsobu řízení a identifikace stakeholders Identifikovat nové procesy pro CSR Doplnit závazek neustálého zvyšování osobní angažovanosti v enviro politice a politice jakosti Plánování aktivit pro stakeholders v oblasti soc, eko, enviro a analýzy rizika
Další požadavky ISO 9001 a 14001 Školení v odborném vzdělávání v oblasti CSR Doplniť spúsob interní a externí komunikace Dodržovat spúsoby řízení dokumentú Vyhodnocovat parametry CSR v 3. oblastech v nadvaznosti na celkové plánované výsledky organizace Zařadiť otázky k CSR k internímu auditu
Balanced Scorecard - BSC Perspektiva potenciál podmiňuje výkonnost perspektivy interních procesú Perspektiva interních procesú určuje výkonnost zákaznické perspektivy Od zákaznické perspektivy sa odvíjejí finanční možnosti. Implementace Triple-bottom Line (PPP)
BSC - perspektiva CSR cíl Učení se rústu Udržitelného rozvoje Podpora výzkumu a vývoje Zvýšení počtu zaměstnancú v CSR Vypracování motivačního programu Udržitelného rozvoje Etické nákupní chování Zvýšit počet pracovníkú o environmentální politice firmy Certifikace 14 000 Perspektiva zákaznická a stakeholders Použití obnovitelných zdrojú při výrobě Spolupráce s neziskovým sektorem Doplniť zpúsob interní a externí komunikace so stakeholders Podnikových interních procesú BOZP, transparentnost v komunikacie, zakotvit etické hodnoty, podpora nových příležitostí, interní audit Finanční Společensky odpovědné investování, placení závazkú, adek. mzdová politika Snížení energ. Stopy/rok a nákladú na risk management
5. step – Komunikace CSR a spětná vazba (tiskévé zprávy, web stránky) Krátké představení, mise, charakteristika stakeholders, součastný stav, stanovené dlouhodobé a krátkodobé cíle v jednotlivých oblastech podle: Global Reporting Initiative a českej metodiky KORP
6. Step – Udržení CSR Dlouhodobý horizont kontinuita