Podobnost trojúhelníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Advertisements

Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Obvody a obsahy rovinných obrazců
PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení.
Goniometrické funkce Kosinus Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
7. ročník KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU VĚTA SSS. VĚTA SSS jsou-li dány pro konstrukci trojúhelníku délky tří stran, využijeme větu sss o shodnosti trojúhelníků:
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Věty o shodnosti trojúhelníků
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
MATEMATIKA Funkce.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Aritmetická posloupnost
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_13
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Podobnost trojúhelníků
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
MATEMATIKA Procenta II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Mocniny s přirozeným mocnitelem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
46.1 Podobnost C´ B´ A´ C Změř úsečky a zapiš jejich délky.
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Pythagorova věta – příklady
Podobnost trojúhelníků
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Věty o podobnosti trojúhelníků
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová.
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
PODOBNOST.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Podobnost trojúhelníků MATEMATIKA Podobnost trojúhelníků

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-05-06_Planimetrie Autor: Mgr. Jitka Vyhlídalová Tematický okruh: Matematika Ročník: I. Datum tvorby: 01. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová

Podobnost trojúhelníků U podobných trojúhelníků platí, že každá strana jednoho trojúhelníku je stejným násobkem odpovídající strany druhého trojúhelníku. Trojúhelníky ABC a A´B´C´ jsou podobné, jestliže pro délky jejich strany platí: 𝑎 ´ =𝑘𝑎; 𝑏´=𝑘𝑏; 𝑐´=𝑘c. Číslo k se nazývá poměr podobnosti. Podobnost trojúhelníků zapisujeme pomocí symbolu ∼. Při zápisu podobnosti musíme dodržovat, aby si odpovídaly příslušné vrcholy! větší Je-li poměr podobnosti 𝑘>1 0<𝑘<1 menší 𝑘=1 shodnost

Podobnost trojúhelníků Ověřte, zda jsou podobné trojúhelníky ABC a XYZ, jejichž strany mají délky: 𝑎=3 𝑐𝑚; 𝑏=4 𝑐𝑚; 𝑐=6 𝑐𝑚; 𝑥=4,5 𝑐𝑚; 𝑦=6 𝑐𝑚; z = 9 cm. Př.: Řešení: 𝑍 𝐶 6 𝑐𝑚 4,5 𝑐𝑚 4 𝑐𝑚 3 𝑐𝑚 𝐴 6 𝑐𝑚 B 𝑋 9 𝑐𝑚 𝑌 𝑥 𝑎 = 𝑦 𝑏 = 𝑧 𝑐 = 4,5 3 = 6 4 = 9 6 = 3 2 ∆ 𝐴𝐵𝐶~∆ 𝑋𝑌𝑍, 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑜ž𝑒 𝑘𝑎ž𝑑á 𝑠𝑡𝑟𝑎𝑛𝑎 ∆ 𝑋𝑌𝑍 𝑗𝑒 1,5 𝑘𝑟á𝑡 𝑣ě𝑡ší 𝑛𝑒ž 𝑠𝑡𝑟𝑎𝑛𝑎 ∆ XYZ.

Podobnost trojúhelníků O podobnosti dvou trojúhelníků můžeme rozhodnout i na základě následujících vět: ve dvou úhlech věta uu Dva trojúhelníky jsou podobné, shodují-li se v jednom úhlu a v poměrech stran, ležících na jeho ramenech věta sus

Podobnost trojúhelníků Odůvodněte, že jsou trojúhelníky podobné: 𝐶 𝑎) 𝐹 40° 40 40 30 40° 30 70° 70° 𝐴 𝐵 𝐷 𝐸 ∆ 𝐷𝐸𝐹 𝑗𝑒 𝑟𝑜𝑣𝑛𝑜𝑟𝑎𝑚𝑒𝑛𝑛ý 𝛿=𝜀=70° 𝜑=180°− 70°+70° =40° 𝑎 𝑑 = 𝑏 𝑒 = 40 30 ⋀ 𝛾=𝜑 ∆ 𝐴𝐵𝐶~∆𝐷𝐸𝐹 𝑝𝑜𝑑𝑙𝑒 𝑣ě𝑡𝑦 𝑠𝑢𝑠

Podobnost trojúhelníků Odůvodněte, že jsou trojúhelníky podobné: 𝐶 𝑏) 𝐹 60° 30 30 60° 60° 60° 60° 𝐴 30 𝐵 𝐷 10 𝐸 𝛼=𝛽=𝛾= 180° 3 =60° ∆ 𝐴𝐵𝐶 𝑗𝑒 𝑟𝑜𝑣𝑛𝑜𝑠𝑡𝑟𝑎𝑛𝑛ý ∆ 𝐴𝐵𝐶~∆𝐷𝐸𝐹 𝑝𝑜𝑑𝑙𝑒 𝑣ě𝑡𝑦 𝑢𝑢

Podobnost trojúhelníků Rozhodněte, zda je pravda: Shodují-li se dva trojúhelníky ve všech vnitřních úhlech, pak jsou podobné. Každé dva trojúhelníky jsou podobné. Každé dva rovnoramenné trojúhelníky jsou podobné. Každé dva pravoúhlé trojúhelníky jsou podobné. Každé dva rovnoramenné pravoúhlé trojúhelníky jsou podobné. Každé dva rovnostranné trojúhelníky jsou podobné. ANO NE ANO NE ANO NE ANO NE ANO NE ANO NE

Podobnost trojúhelníků Pravoúhlý trojúhelník má délky odvěsen 3 cm a 4 cm. Trojúhelník zvětšíme tak, že strany budou o 40% delší. Určete koeficient podobnosti obou trojúhelníků? Jaký je poměr jejich obvodů. Jaký je poměr jejich obsahů? O kolik procent se zvětšil obsah? O kolik procent se zvětšil obvod? Př.: 𝑎) 𝑐 2 = 3 2 + 4 2 𝑎´=3∙1,40=4,2 𝑐𝑚 𝑎´ 𝑎 = 𝑏´ 𝑏 = 𝑐´ 𝑐 =1,40 𝑐= 9+16 𝑏´=4∙1,40=5,6 𝑐𝑚 𝑐=5 𝑐𝑚 𝑐´=5∙1,40=7 𝑐𝑚 𝒌=𝟏,𝟒𝟎 𝑏) 𝑜=3+4+5=12 𝑐𝑚 𝑜´=4,2+5,6+7=16,8 𝑐𝑚 𝑜´ 𝑜 = 16,8 12 = 4,2 3 =1,4 Poměr obvodů je 1,40.

Podobnost trojúhelníků 𝑐) 𝑆 1 = 3∙4 2 =6 𝑐𝑚 2 𝑆 2 = 4,2∙5,6 2 =11,76 𝑐𝑚 2 𝑆 2 𝑆 1 = 11,76 6 =1,96= 𝟏,𝟒 𝟐 𝑑) 6 𝑐𝑚 2 …………100 % 11,76 𝑐𝑚 2 …………x% 𝑥= 11,76∙100 6 =196 % 196−100=𝟗𝟔 % 𝑒) 12 𝑐𝑚 ………….100 % 16,8 𝑐𝑚 …………𝑥 % 𝑥= 16,8∙100 12 =140 % 140−100=𝟒𝟎 %

Podobnost trojúhelníků Trojúhelníky ABC a ALM jsou podobné podle věty uu. Určete délku strany LM, jestliže platí: 𝐵𝐶 =15 𝑚; 𝐶𝐴 : 𝑀𝐴 =3 :2. 𝐵 𝑀 ⊾ ⊾ 𝐶 𝐴 𝐿 Vnitřní úhly při vrcholu A jsou vrcholové shodné 𝐶𝐴 𝑀𝐴 = 𝐵𝐶 𝐿𝑀 = 3 2 15 𝐿𝑀 = 3 2 ∆ 𝐴𝐵𝐶~∆ 𝐴𝐿𝑀 𝐿𝑀 = 15∙2 3 =10 Strana LM má délku 10 cm.

Anotace: Tato prezentace slouží k procvičení vět o podobnosti trojúhelníků. Žák určuje s využitím vět o podobnosti trojúhelníků, zda jsou trojúhelníky podobné. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, 1. vydání 2002, Prometheus, ISBN 80-7196-253-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová