Vodní autobusy a vodní taxi
Úvod charakter některých měst neumožňuje zajištění dostatečné dopravní obslužnosti pomocí konvenčních subsystémů MHD proto jsou zaváděny různé nekonvenční dopravní systémy jedním z těchto druhů jsou vodní autobusy a vodní taxi
Vodní autobusy (1/4) druh veřejné dopravy, charakterem provozu podobný klasickému autobusu dopravní prostředky: osobní lodě dopravní cesta: vodní plocha ve městech: se sítí vodních kanálů u velkých jezer u velkých řek
Vodní autobusy (2/4) mimo město: způsob provozu: provoz: na velkých jezerech na přehradních nádržích → spojení obcí na březích vodní plochy způsob provozu: subsystém MHD samostatný dopravní systém provoz: linkové vedení jízda dle jízdního řádu
Vodní autobusy (3/4) jízdné: významné provozy: tarif MHD daného města, zvláštní tarif. významné provozy: Benátky Oslo Manila Bangkok Ženevské jezero … a mnoho dalších
Vodní autobusy (4/4) význam: běžná přeprava cestujících: zaměstnání, školy, lékař, apod. rekreační doprava: velký potenciál pro turistický ruch
Vodní autobusy v Benátkách
Vodní taxi (1/2) podobné klasické taxislužbě, smluvní princip obvykle menší lodě než v případě vodních autobusů rozdílná úroveň vybavení prostoru pro cestující
Vodní taxi (2/2) význam spíše rekreační, není podmínkou různé způsoby určení ceny za přepravu – obvykle vyšší než v případě vodních autobusů významné provozy: Benátky New York Dubai
Vodní autobusy a vodní taxi v ČR vodní taxi není v ČR příliš rozšířené v Praze působí společnost Taxi Boat vodní autobusy jsou rozšířenější, zajímavé provozy v ČR: Brněnská přehrada: 1 linka, 11 zastávek, 10 km, provozuje DP města Brna Lipno: 1 linka, 5 zastávek Slapy: 2 linky – 12 km, 9 zastávek 52 km, 20 zastávek