Bezpečnost dětí na internetu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana dětí na internetu
Advertisements

Bezpečně na internetu Název materiálu: VY_INOVACE_xxx_internet_bezpecnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Informační a komunikační.
Bezpečnost na internetu
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Název: VY_32_INOVACE_VZK689_ Autor: Mgr. Lucie Fajfrová
Název: Bezpečné chování na internetu DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_19
Bezpečnost na internetu. V širším smyslu do této oblasti náleží také ochrana před úniky nevhodných osobních informací, například, manipulace s lidmi na.
Bezpečnost na internetu
Web Rangers Filip Komarov. Co je pro vás slovo e-bezpečí ??????????????
Moravcová Kristýna NÁSTRAHY INTERNETU.
Název: Co mi hrozí Vypracovali:Kateřina Kratochvílová a Jiří Virgl
Bezpečný internet (Kyberšikana) pozor !!!.
Bezpečnost na internetu! 
INTERNETOVÁ BEZPEČNOST
BEZPEČNÝ INTERNET bezpečně on-line.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou 3.I
Bezpečný internet Je důležité vědět, jak si chránit své zdraví i zdraví počítače a správně a bezpečně se u něj chovat.
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Pravidla soutěže Vytvořte hudební videoklip (současné hudební styly, např.: Rap, Hip hop, elektronická hudba apod.) zaměřený na téma kyberšikany (kyberšikana,
ICQ. Co je ICQ? ICQ je nejpoužívanější a nejpopulárnější komunikační program. ICQ je zkratka slangového výrazu „I seek you“ (hledám tě). Slouží ke komunikaci.
Nástrahy internetu.
Informace a Internet Bohumil Bareš.
Nebezpečí na Internetu
Jako kybergrooming se označuje chování uživatelů internetových komunikačních prostředků (chat, ICQ, Skype atd.), kteří se vydávají za jinou osobu s.
INTERNET základní pojmy pravidla bezpečného užívání internetu
Bezpečí a počítače Počítače škodlivé programy - malware Internet komunikační praktiky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE,
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Vytvořme společně lepší internet.
Bezpečný internet Výpočetní technika.
Kyberšikana Radka Blažková.
ANOTACE Prezentace obsahuje informace o etickém chování při elektronické komunikace a nebezpečí při elektronické komunikaci. Druh učebního materiáluDUM.
1. Pokud mě někdo na chatu požádá o sdělení adresy a telefonu  Pošlu mu je teprve, až on mi pošle svoje Pošlu mu je teprve, až on mi pošle svoje 
Nebezpečí na internetu KYBERGROOMING
Bezpečnost na internetu
počítačová BEZPEČNOST
Pro vlastní bezpečnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
BEZPEČNOST NA INTERNETU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Kyberšikana.
VY_32_INOVACE_20_Bezpečnost na internetu Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Popis Předmět: Informatika Ročník: 4. ZŠ praktické
Jak na bezpečný internet?
Bezpečnost na internetu
Happy Chickens Bezpečně na internetu.
VY_I/2_INOVACE_71_Bezpečnost na internetu Bezpečnost na internetu Miroslav Kaňok.
Jak na bezpečný internet?
ZŠ a MŠ Prostějov 4.A třída
závislost na internetu
Přemýšlej než nasdílíš. Moje soukromí! Nekoukat! Nešťourat! Takto si to ujasnila Koťata z 2. B Rosice.
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_09_Bezpečný.
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Moderní nástroje komunikace a jejich využití Jiří Vanke Ondřej Čermák.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Mgr. Lubomír Stepek Anotace Prezence slouží k seznámení se zásadami bezpečné.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
 Nebezpečná internetová manipulace, v rámci které útočník usiluje o osobní schůzku s nezletilou osobou.
Anotace: Prezentace je určena žákům 5. ročníku, slouží k seznámení žáků s internetem, jeho nejčastější používání, varování před některými nástrahami a.
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
E – synergie Seznam se bezpečně!
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-09
Autor: Dominika Vycpálková
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Transkript prezentace:

Bezpečnost dětí na internetu Prezentace pro 1. ročníky SŠ a nižší

Bezpečnost dětí na internetu Žijeme v době, kdy je užívání internetu dětmi prakticky nevyhnutelné a znalosti dětí v oblasti informačních a komunikačních technologií často převyšují znalosti jejich rodičů. Rodiče svému dítěti vštěpují do paměti, že staršího je třeba pozdravit, nebo že před přechodem pro chodce je nutné se rozhlédnout. Avšak není zcela běžné, že rodič obdobným způsobem vede dítě k bezpečnému chování v online prostředí. Naivita, důvěřivost, nekritické přejímání informací a nedostatek životních zkušeností však může být důvodem, že se děti stanou obětí virtuálních predátorů. Pokud se tak stane, trápí se samy a na základě dosavadních životních zkušeností neumí danou situaci řešit. Se svěřením jsou děti totiž zdrženlivé.

Kyberšikana Svět náctiletých je značnou mírou opřen o to, co je právě moderní. Netýká se to jen věhlasných značek oděvů nebo módních doplňků, ale i moderních technologií. Zčásti za to může komerční svět, ve kterém jsou děti od útlého věku prostřednictvím reklam „poučovány“ o tom, co je IN a co IN není, a zčásti si tento svět vytvářejí samy. Toto selektování v rámci jedné sociální skupiny náctiletých může započít už tím, že někteří byli rodiči obdařeni mobilním telefonem, další jím nedisponují. Selekce pokračuje tím, kdo a jak drahý telefonní přístroj vlastní, a to vše dále může pokračovat rozlišováním, kdo hraje jakou počítačovou hru nebo kdo užívá jakou sociální síť. Každá drobnost může rozhodovat o tom, že jedinec bude vyloučen ze skupiny dětí, ve které se pohybuje. I přes případné zákazy rodičů (Tuhle hru hrát nebudeš…., Na facebook jsi ještě moc malý….) je zapojení jedince kolektivem často striktně vyžadováno a musí se přizpůsobit. Pokud tak neučiní, může se stát outsiderem a posléze i terčem posměchu – obětí kyberšikany.

Kyberšikana - případ Příběh dívky (17) z Prahy, která si prošla kyberšikanou Dívka si přála zůstat v anonymitě. "Začalo to kolem 6. - 7. třídy, kdy jsem začala chodit na druhý stupeň. Všechno bylo vcelku normální. Pak ale začalo peklo," říká studentka. "Nedokážu si už přesně vybavit, jak to šlo postupně za sebou. Myslím, že nejdříve to začalo jen běžnými posměchy, to jsem nebrala moc vážně. Jenže pak to gradovalo," svěřila se napadená dívka. Pak začali spolužáci přidávat sprosté nadávky a vše, co dívka řekla, bylo zesměšněno. Při hodinách ji začali fotografovat. Nakonec se to dostalo až tak daleko, že si spolužáci založili skupinu na facebooku a tam začali její fotky posílat. Byly to různé momentky, které si pak upravovali a následně zesměšňovali v internetové skupině. Postupem času se do skupiny přidala celá škola a napadená dívka se stala terčem posměchu pro všechny. Vše se snažila řešit sama, jelikož je od narození velký introvert, tak měla vždy velký problém se s něčím svěřit rodičům. Pak ale musela se vším ven, protože se to nedalo vydržet. Když to řekla rodičům, byli úplně v šoku, vůbec to nečekali. Okamžitě to začali řešit u vedení školy, jenže to dávalo od případu ruce pryč. Ředitel s tím nechtěl mít nic společného a tak musela přejít na jinou školu. Tam v pohodě dokončila základní vzdělání a pokračovala dál ve střední škole.

Sexting Slovo sexting je spojení slov sex a textování a znamená posílání textového, fotografického, audio a video obsahu se sexuálním podtextem prostřednictvím informačních a komunikačních technologií. Takový obsah, zasílaný převážně v rámci milostného vztahu, je zejména po jeho ukončení zneužit k poškození druhé strany jeho zveřejněním nebo výhrůžkou jeho zveřejnění. Sexting, v němž figurují nezletilé a mladistvé osoby, může být z právního hlediska kvalifikován i jako trestný čin. Jedná se o velmi rizikové chování! Rizika sextingu potencionální útočník obdrží citlivý materiál, který může v budoucnu zneužít v případě zveřejnění citlivého materiálu na internetu je prakticky nemožné tento materiál „smazat“ – může být zneužit i po velice dlouhé době od zveřejnění trestní odpovědnost za šíření sextingu sexting se často stává prostředkem pro vydírání dětí v rámci tzv. kybergroomingu

Sexting - případ

Sexting - případ

Kybergrooming Kybergrooming lze vysvětlit jako psychickou manipulaci dítěte dospělým prostřednictvím moderních komunikačních technologií (Facebook Messenger, Skype), sociálních sítí (Facebook, Twitter, Badoo), internetových seznamek (libimseti.cz) s cílem získat důvěru oběti, vylákat ji na osobní schůzku a zpravidla sexuálně zneužít. Obětí kybergroomingu se může stát prakticky kdokoliv, zpravidla se ale jedná o dívky ve věku 11-17 let, často užívající informační a komunikační technologie, trpící nedostatkem sebedůvěry, pocitem osamění. Jsou otevřené manipulaci a neznalé rizik internetové komunikace. Kybergroomer se často vydává za jinou osobu, než ve skutečnosti je, dle vybrané oběti. Pokud se snaží spřátelit se s 12 letou dívkou, vydává se za 14 letého chlapce - vydrží si s obětí psát i několik měsíců, jen aby pevně získal její důvěru. Typický průběh kybergroomingu Vzbuzení důvěry a snaha izolovat oběť od okolí Podplácení dárky, penězi, budování přátelského vztahu Získání nebezpečných materiálů k případnému vydírání Emocionální závislost oběti na útočníkovi Osobní schůzka Sexuální obtěžování, zneužití

Kybergrooming - případ

Kyberstalking Kyberstalking je speciální případ stalkingu. Označuje dlouhodobé, opakované, systematické a stupňované pronásledování a obtěžování oběti pomocí informačních a komunikačních technologií. Kyberstalking zahrnuje: výhrůžky, falešná obviňování, poškozování dat nebo zařízení, krádeže identity či dat, monitorování počítače, sexuální obtěžování a jakoukoli formu agrese. Kyberstalking není pouze obtěžování nevyžádanými e-maily, ale úmyslné, metodické a vytrvalé pronásledování, kdy pachatel (kyberstalker) nepřestane takto jednat ani poté, co je obětí požádán o přerušení veškerých kontaktů. Je obvyklé, že intenzita obtěžování se stupňuje a postupem času může přejít z virtuálního do reálného světa.

Nezodpovědnost (pra)rodičů Někteří rodiče sdílejí na sociálních sítích alba, která jsou automaticky nastavená jako veřejně dostupná, a tak se dostane ke zveřejňovanému materiálu kdokoliv. Takový pozorovatel má nejen snadný přístup k informacím o dítěti, ale disponuje rovněž dostatečným množstvím validních informací. Ví v jaké porodnici se dítko narodilo, jako bonus zná míry a váhy, a pokud má štěstí, ví rovněž i rodné číslo. Bydliště už zná z doby těhotenství. Kam jezdí na chalupu a k babičkám. Později se dozví, jakou školku dítko navštěvuje, jaké má záliby a kdo jsou jeho kamarádi. Ve školních letech je pak pro pozorovatele velmi jednoduché vytvořit si profil celé rodiny. https://www.internetembezpecne.cz/nezodpovedni-rodice-na-internetu/

Bezpečnostní pravidla 1 1) Pokud se stanete obětí kyberšikany, braňte se a zakročte včas. Snažte se činnost útočníkům znesnadnit. S útočníkem nekomunikujte, s vaší pomocí může jeho profil blokovat správce dané webové stránky, kde dochází k šikaně. Pokud útoky neustávají, kontaktujte pedagogického poradce a policii. 2) Nesdílejte fotografie vašeho čerstvě narozeného sourozence. Nezakládejte mu profil na Facebooku. Pamatujte na to, že sám Facebook vstup dětem pod 13 let zakazuje. Citlivé informace sdílejte pouze s přáteli, ne s „přáteli přátel“ a už vůbec ne se všemi uživateli na Facebooku. Do přátel si pak přidejte pouze členy rodiny nebo nejbližší kamarády. 3) Kontrolujte webovou kameru. Pokud ji zrovna aktivně nepoužíváte, tak ji odpojte nebo vypněte. Její zneužití je pro útočníky jednoduché: existuje malware, který získá přístup k webkameře, aniž by o tom uživatel věděl. Útočník vás může sledovat, proto kontrolujte, zda je webkamera vypnutá tehdy, kdy má být vypnutá. Napovědět může rozsvěcující se ikonka v době, kdy s kamerou nepracujete. Webkameru používejte jen v komunikaci s rodinnými příslušníky a kamarády, které dobře znáte. 4) Zlaté pravidlo říká, že co jednou na internetu je, už z něj nezmizí. Platí to i tehdy, pokud dříve uvedené údaje či uveřejněné fotografie smažete či zrušíte svůj účet na webové službě. Data už někdo může mít uložené a šířit je dále. 5) Dbejte na ochranu osobních údajů a soukromí na internetu. Obzvlášť nejmenší internetoví uživatelé by neměli poskytovat osobní údaje neznámým osobám, které znají pouze ze sociálních sítí, diskusních fór a jiných webů. 6) Pokud vaše dítě sdílí zeď na Facebooku se všemi nebo „přáteli přátel“, prakticky jste ztratili kontrolu nad tím, s kým děti přicházejí do styku, třebaže zprostředkovaně. Své dítě poučte a vysvětlete mu, proč je důležité, aby přístup k osobním informacím měli jen dobří známí a kamarádi.

Bezpečnostní pravidla 2 Nedávej nikomu adresu ani telefon. Nevíš, kdo se skrývá za monitorem. Neposílej nikomu, koho neznáš, svou fotografii a už vůbec ne intimní. Udržuj hesla k e-mailu i jinam v tajnosti, nesděluj je ani blízkému kamarádovi. Nikdy neodpovídej na neslušné, hrubé nebo vulgární maily a vzkazy. Nedomlouvej si schůzku na internetu, aniž bys o tom řekl někomu jinému. Pokud narazíš na obrázek, video nebo e-mail, který tě šokuje, opusť webovou stránku. Svěř se dospělému, pokud tě stránky uvedou do rozpaků nebo vyděsí. Nedej šanci virům. Neotvírej přílohu zprávy, která přišla z neznámé adresy. Nevěř každé informaci, kterou na internetu získáš. Když se s někým nechceš bavit, nebav se.

Silné heslo Pokud nemůžete používat správce hesel a čistě náhodnou řadu znaků a číslic si jako heslo nezapamatujete, zkuste delší posloupnost slov jako říkanku nebo část písničky, kterou na první dobrou nejde uhodnout. Neuškodí heslo doplnit o nějakou tu číslici nebo symbol. Například ze „Skákal Pes Přes Oves, Přes Zelenou Louku“ můžebýt „SPPOPZL“ – ideální je doplnit ještě část jiné písničky a číslo. Jak s heslem zacházet Heslo musí být neuhodnutelné a silné Na každou službu, web, hru a aplikaci je potřeba mít unikátní heslo Dobré heslo nepotřebujete změnit do okamžiku, než ho někdo odhalí Což je také důvod, proč vlastní heslo nikdy nesmíte dávat nikomu cizímu Pokud je to možné, přihlašování chraňte dvoufázovým ověřením

Ochrana před nebezpečím Internetový svět je světu reálnému velice podobný, ne-li totožný. Zkusme internet vnímat jako svět, kde rovněž existují domy a na každém je poštovní schránka (e-mail), restaurace, kavárny, zkrátka místa, kam chodíme do společnosti (sociální sítě) a také knihovny, nákupní domy nebo banky. V reálném světě naše domy skrývají značný kus soukromí a majetek, což ve virtuálním prostředí můžeme přirovnat k našim datům – dokumenty, fotografie, videa nebo filmy. Každý z nás svůj dům chrání kvalitním zámkem a leckterý z nás si dokonce pořizuje těžce rozbitná okna. Přesto ve světě virtuálním se takto nechováme. Přirovnáme-li zámek domu k heslům, která užíváme, byly by naše domy v reálném světě často odemčené, nebo by zloděj často našel klíč pod rohožkou.

Ochrana před nebezpečím Nežli se v reálném životě vydáme na cesty vozidlem, což lze vnímat jako brouzdání po internetu – surfování, vozidlo si řádně zkontrolujeme, připoutáme se a před vjetím do křižovatky se řádně rozhlédneme, abychom nezpůsobili dopravní nehodu. Ve virtuálním prostředí toto samozřejmostí bohužel ještě není. Často se užívá neaktualizovaný operační systém, staré verze aplikací a programů, nemluvě o těch stažených nelegálně, které je často nutné „legalizovat“ užitím různých cracků a keygenů, jež v poslední době s sebou nesou značné riziko nakažení zařízení počítačovým virem. Na internetové cesty se vydáváme skrze nedostatečně zabezpečené připojení (nezabezpečený router), bez rozmyslu navštěvujeme každou webovou stránku a neuváženě odklikneme vše, co je třeba, abychom dosáhli svých cílů. Z internetu stahujeme soubory a ty otevíráme bez kontroly antivirovým programem a o kontrole datového spojení firewallem mnozí ještě ani neslyšeli. Navštívíme-li v reálném životě restaurační zařízení, povětšinou je naším cílem setkat se s přáteli, stejně jako na sociálních sítích. Ani zde rodinné fotografie nenecháváme ležet na stole, kde si je může prohlédnout kdokoliv a hovoříme-li o svém soukromí, rovněž nekřičíme do celého prostoru restaurace tak, aby se naše soukromí stalo vlastně věcí veřejnou. A konečně, pošleme-li děti hrát si na dětské hřiště, ujistíme se, že všechny atrakce jsou bezpečné a dětem nehrozí žádný úraz. Pískoviště zkontrolujeme, zda se na něm nenacházejí nebezpečné předměty a pokud se na dětském hřišti objeví cizí osoba, navíc bez dětí, zbystříme a na své děti dáme o to větší pozor.

Východiska Svěřit se kamarádovi Svěřit se rodičům Svěřit se učiteli Svěřit se policistovi – jít na policii

Svěřit se kamarádovi Pro danou chvíli úleva – může získat pocit, že už v tom není sám. Problém však nadále přetrvává, nedojde k jeho vyřešení.

Svěřit se rodičům Pokud není vzájemný vztah dítěte s rodiči dobře nastaven, svým rodičům se nesvěří, neboť může očekávat, že problém bude ze strany rodičů vyřešen např. zákazem internetu, sociálních sítí, her, anebo přinejmenším omezením těchto oblíbených aktivit. Dále se obává vyčítavého jednání typu: „Já sem Ti říkal(a), ať u toho pořád nesedíš …; Ten Facebook zrušíš, všude říkají, jak je nebezpečný … apod.“ Obdobná reakce ze strany rodičů je však krátkozraká a často může narušit důvěru dítěte v rámci budoucích problémů vzniklých i v reálném životě. Dítě se už pravděpodobně nesvěří, nebude u rodičů hledat pomoc, pokud k tomu nebude okolnostmi vysloveně donuceno.

Svěřit se učiteli Dítě to často neudělá, neboť má strach, že se o problému dozvědí další spolužáci a problém by mohl být řešen „veřejně“ – před celou třídou nebo dokonce v rámci celé školy.

Svěřit se policistovi – jít na policii Dítě má obecně z policisty přirozený strach, stejně tak z oficiálnosti policejní služebny – úřadu, kam chodí hlavně dospělí. Tento strach podtrhuje neznalost následného úředního postupu nebo reakce rodiče poté, co se dozví, že věc byla oznámena bez jeho vědomí. https://www.policie.cz/kyberkriminalita.aspx

Odkazy https://www.internetembezpecne.cz https://www.novinky.cz/ https://www.policie.cz/policie-cr.aspx https://tn.nova.cz/clanek/novodoba-sikana-zpoved-divky-ktera-zazila-ve- skole-peklo.html