Systém sociálního bydlení statutárního města Ostravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentace výstupů z odborné stáže ve Zvoleně
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pomůcka – bydlení s doprovodným sociálním programem (nejedná se o popis projektu, ale o vysvětlení schématu třístupňového systému bydlení) • NNO Centrom,
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Ročník Lenka Miketová ZSF OU v Ostravě
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Představení „balíčku služeb“ – co vše je třeba (tj.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Informace o plánování sítě sociálních služeb v Jihočeském kraji.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Centrum sociálních služeb Praha je příspěvkovou organizací Magistrátu hlavního města Prahy.
Koncepce sociálního bydlení statutárního města Ostravy a její pilotní ověření Náplň projektu a souvislosti Prezentace na semináři Úřad vlády.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Fungování ASZ v lokalitách na příkladu Kutné Hory Jiří Franc/místostarosta Kutné Hory Vít Lesák/Agentura pro sociální začleňování Praha,
Setkání s NNO – představení KPSVL 23. duben 2015, Jakub Švec.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Koncepce Sociálního bydlení „ZKUŠENOSTI Z PRAXE“ Praha
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
Město Velké Hamry – inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání Mgr. Štěpán Bolf, lokální konzultant.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
„Pilotní ověřování systému sociálního bydlení na lokální úrovni v obci Pardubice“ Realizátor – Magistrát města Pardubic – Oddělení sociálních služeb a.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Pilotní testování koncepce sociálního bydlení v Brně
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Místní plán inkluze + OP VVV
Akční plán ke Strategii boje proti sociálnímu vyloučení na období
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Spolupráce Žďáru nad Sázavou s Agenturou pro sociální začleňování
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ 13. jednání Řídicího výboru IPRÚ
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Zkušenosti koordinátora podpory seniorů, ORP Roudnice nad Labem
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ – workshop MPSV
Transkript prezentace:

Systém sociálního bydlení statutárního města Ostravy Statutární město Ostrava Systém sociálního bydlení statutárního města Ostravy Od myšlenky k realizaci Workshop MPSV – Spolupráce při poskytování podpory lidem ohroženým ztrátou bydlení Mgr. Zdeněk Živčák, MPA Mgr. Marek Mikulec, Ph.D. 20. června 2019, Ostrava www.ostrava.cz

Obsah prezentace Statutární město Ostrava – základní údaje Sociální služby na území města Statutární město Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení Zaměření na aktivity v letech 2015 – 2019 Úspěšnost zabydlených domácností Dopady sociálního bydlení

Statutární město Ostrava 23 městských obvodů 286 762 obyvatel (1. 4. 2019) 1992 – Statut města Ostravy, bytový fond svěřen městským obvodům Celkový bytový fond 133 465 bytů (1.11.2011) Strategický obecní bytový fond 12 284 bytů (= 9,2 %) Potřebnost sociálního bydlení 12 sociálně vyloučených lokalit 7090-7690 osob žijících v SVL 37 ubytoven se schváleným provozním řádem Kapacita 7543 lůžek cca 14 600 PnB / měsíčně cca 3 900 DnB / měsíčně

Dosavadní praxe I. Komunitní plánování sociálních služeb ve městě Ostrava Od roku 2002 město plánuje sociální služby Naplňuje se 5. komunitní plán (2019-2022) Součástí jsou také sociální služby spojené s bydlením, a to pobytové, ambulantní, terénní 413 míst v azylových domech (164 pro muže a 249 pro ženy a matky s dětmi) 14 krizových lůžek 120 míst v noclehárnách 125 míst v nízkoprahových denních center 85 míst v domově se zvláštním režimem „Domov Přístav“ 29 míst v domově se zvláštním režimem „Přístav II“ 21 míst v domě na půl cesty „zimní program“ uvedené kapacity jsou rozšířeny o 54 lůžek a 120 tzv. volných židlí

Dosavadní praxe II. Bydlení s doprovodným sociálním programem Kvantitativní nárůst v r. 2015 (v návaznosti na novelu zákona o pomoci v hmotné nouzi – tzv. Stanjurův přílepek) Spolupráce města a neziskových organizací Data k 31. prosinci 2018 – sociální bydlení/bydlení s doprovodným sociálním programem Koncepce sociálního bydlení SMO nastavuje pravidelný monitoring vymezených indikátorů (2x ročně): 726 bytů s celkovým počtem cca 2 000 ubytovaných osob byty jsou poskytovány od 17 organizací Statutární město Ostrava Neziskové organizace společnost RESIDOMO

SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení I. 2012 – program Sociální inkluze Ostrava zkušenosti Spolupráce s neziskovými organizacemi 2015 Národní úroveň Koncepce sociálního bydlení ČR 2015-2025 Přípravy zákona o sociálním bydlení Lokální úroveň Zájem města o systémové/koncepční projekty Spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování (od r. 2015) Systémové projekty města – bydlení, rodina, prevence (OPZ výzva č. 26), vzdělávání (OPVVV) Koncepce bydlení a její pilotní ověření ve městě Ostrava Sociální bydlení ve městě Ostrava (OPZ výzva č. 52) Zahájení tvorby systému sociálního bydlení statutárního města Ostravy  Příprava projektu na tvorbu místního systému sociálního bydlení Přípravný tým; již v této fázi spolupráce s aktéry procesu (městské obvody, ÚP ČR, neziskové organizace) Zajištění bytového fondu pro sociální bydlení

SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení II. 2016 Zahájení realizace projektu Koncepce bydlení a její pilotní ověření ve městě Ostrava OPZ, 3 roky; tvorba koncepce sociálního bydlení a její pilotní ověření Tvoříme nový systém a začínáme přípravu lokální koncepce sociálního bydlení Sociální bydlení Vymezení cílové skupiny bytová nouze; reflexe diskursu zasloužilosti/nezasloužilosti Nastavení vstupu do systému sociálního bydlení – příjem žádostí, posuzování bytové situace domácností žádajících o sociální byt (= posuzování míry prekérnosti) Nastavení spolupráce klíčových aktérů – magistrát, městské obvody, ÚP ČR, neziskové organizace, soukromý vlastník bytového fondu, energetická společnost Sociální práce se zabydlenými domácnostmi (individuálně nastavená intenzita podpory) Koncepce Tým bydlení, pracovní skupiny, zapojení domácností se zkušeností s bytovou nouzí Spolupráce s MPSV, veřejnými vysokými školami Formativní evaluace Spolupráce s MPSV v projektu „Sociální bydlení – metodická a informační podpora v oblasti sociálních agend“ Členství v PS, setkávání zapojených obcí (14+2), evaluace, tematické workshopy, metodiky

SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení III. 2016-2017 Vyjednávání s městskými obvody Udržitelnost sociálního bydlení – důležité aktivní zapojení Klíčové oblasti nastavení spolupráce Bytový fond – struktura a poloha bytového fondu; počet bytů Cílová skupina Nájemní smlouva Práh vstupu do sociálního bydlení Sociální práce – spolupráce s domácnostmi, počet domácností na úvazek sociálního pracovníka Variující míra nadšení Kompromis = snaha o optimální mix chtěného a možného

SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení IV. 2017-2018 Postupné propojování oblasti sociálního bydlení s koncepčními materiály města – Strategický plán rozvoje města 2017-2023, 5. Komunitní plán sociálních služeb a souvisejících aktivit ve městě Ostrava na období 2019-2022 synergie Ukotvování a precizace nastavených mechanismů Postupné zabydlování domácností Listopad 2017 – zastupitelstvo schvaluje Koncepci sociálního bydlení statutárního města Ostravy Témata koncepce: Prevence ztráty bydlení Vymezení/zajištění kapacity bytového fondu Systém sociálního bydlení Financování sociálního bydlení Přípravy Akčního plánu

SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení V. 2018-2019 Pracovní skupina sociálního bydlení 26 členů schválených Radou města, předseda náměstek primátora Magistrát, 7 městských obvodů, ÚP ČR, 5 neziskových organizací, soukromý vlastník bytového fondu, MPSV, veřejná VŠ, ASZ, PSB Vysoká účast – zapojení aktérů lokální i národní úrovně Koncepční a „pracovní“ části jednání Pilotáž nastavených procesů a jejich vyhodnocování Precizace a konkretizace procesů Nové formy spolupráce – např. MS Pakt zaměstnanosti Formativní evaluace Evaluační rozhovory se zabydlenými domácnostmi Mapování dopadů sociálního bydlení na domácnosti Spolupráce s akademickou sférou TAČR Komunitně založené participativní plánování v městském prostoru (FSS OU, VŠB-TUO) TAČR Vývojová dynamika segregace a sociálního vyloučení v území (PřF UK)

SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení VI. 2019 a dále Akční plán koncepce sociálního bydlení statutárního města Ostravy Aktivity a opatření jsou nastavovány do roku 2021, kdy bude plán aktualizován/revidován Pracovní skupinou. Akční plán je členěn do pěti tematických oblastí: A. Prevence ztráty bydlení B. Bytový fond pro sociální bydlení C. Systém sociálního bydlení D. Financování sociálního bydlení E. Nastavení PR a komunikace Každá z oblastí je dále členěna na opatření, která naplňují aktivity. Zastupitelstvo města Ostravy – 19. června 2019 SCHVÁLENO!!!

SM Ostrava jako klíčový aktér v oblasti sociálního bydlení VII. 2019 a dále cíl: Vytvoření uceleného systému sociálního bydlení naplňujícího potřeby obyvatel města, u kterých byla identifikována bytová nouze. Pro funkční systém sociálního bydlení (přechod z projektové prostředí na stabilní součást inkluzivních aktivit obce/státu) je třeba zajistit: rozvoj kapacit bytového fondu pro sociální bydlení; sociální práci – s každou ze zabydlených domácností spolupracuje sociální pracovník a vytvářejí individuální plán, kde jsou stanoveny cíle této spolupráce; funkční nastavení spolupráce Magistrátu města Ostravy s městskými obvody a dalšími relevantními aktéry (neziskovými organizacemi, Úřadem práce ČR, soukromými vlastníky bytového fondu, národními aktéry – Ministerstvem práce a sociálních věcí, ASZ); formativní evaluaci (= průběžný monitoring a možnost úpravy realizovaných aktivit) spolupráce sociálního pracovníka se zabydlenou domácností a také spolupráce klíčových aktérů v rámci systému.

Realizovaný projekt a „úspěšnost“ zabydlených domácností Vyhodnocení úspěšnosti k 20. květnu 2019 Počet zabydlených domácností Počet ukončených smluv pro porušení povinností nájemce Procentní úspěšnost Mariánské Hory a Hulváky 6 1 83 Moravská Ostrava a Přívoz 18 3 Ostrava-Jih 69 12 Poruba 16 5 Slezská Ostrava 100 SMO, magistrát 2 Vítkovice 9 67 Celkem 123 24 80 Podmínky prodloužení nájemní smlouvy: Nejsou dluhy související s bydlení (případně je jejich aktivní snaha o úhradu) Domácnost spolupracuje se sociálním pracovníkem Je funkční sousedství (= nejsou opakované stížnosti apod.)

Sociální bydlení a jeho dopady I. Realizace projektu Koncepce bydlení a její pilotní ověření ve městě Ostrava (10/2016 – 9/2019) Aktuálně zabydleno 96 domácností (= 251 osob – 129 dospělých + 122 dětí) Dopady zabydlení na domácnosti v projektu pocit bezpečí, jistoty a klidu (přibližně 90 %zapojených domácností), zlepšení psychické pohody, méně stresu z nejistoty, zlepšení spánku (přibližně 80% zapojených domácností), zlepšení zdravotního stavu dospělých i dětí (přibližně 25% zapojených domácností), zlepšení rodinných vztahů, méně hádek daných snížením stresu a získáním více soukromí (uvádějí všechny domácnosti s dětmi), děti se ve škole nestydí, mohou si pozvat spolužáky domů – destigmatizace (uvádějí domácnosti s dětmi školního věku, které dříve bydlely na ubytovnách), získání bydlení jako nový start do života.

Sociální bydlení a jeho dopady II. – emická perspektiva „Tak pro mě je lepší, že už se nestydím za to, kde bydlím, když se někdo v práci nebo jinde zeptá, můžu říct, kde bydlím a nestydím se za to. No a určitě se zlepšil i život syna. Dřív si domů nikdy kamarády nevodil. Teď, co tu bydlíme (2 měsíce), už tu kamaráda měl.“ (domácnost se dvěma dospělými a čtyřmi dětmi, dříve ubytovna) „Syn je astmatik a já s ním byla pořád v nemocnici, protože v tom domě byly všude plísně. Teď je to mnohem lepší, tady se mu dýchá lépe.“ (domácnost s dvěma dospělými a dvěma dětmi, dříve bydleli v SVL) „Když mám bydlení, je to jistota, chodí se přeci jen lépe do práce. Sociální pracovnice mi teď pomáhá najít všechny mé dluhy, chci to mít jako nový začátek.“ (domácnost s jedním jedince, dříve ubytovna) „Děti mají konečně vlastní pokoj, svůj prostor. A i my dospělí zde máme svůj prostor, už se tolik nehádáme, nelezeme si na nervy.“ (domácnost se dvěma dospělými a dvěma dětmi, dříve ubytovna)

Sociální bydlení a jeho dopady III. (průměr, průběžná data; pouze! náklady na bydlení) „za méně peněz více prostoru“ (možné dopady na veřejné rozpočty a finanční situaci domácností) „největší“ změna u domácností z ubytoven (průměrný pokles nákladů o 18,3 % = 555 Kč/osoba/měsíc a k dispozici o 93 % více prostoru = 9,96  19,27 m2) Průměrně má každá ze zabydlených domácností o více než 10 % nižší náklady na bydlení a má k dispozici o 60 % více prostoru (+ 7,29 m2/osoba) Sociální bydlení a zaměstnání – systémové a individuální bariéry; 45 dospělých ze zabydlených domácností začalo krátko-středně-dlouhodobě pracovat (HPP, DPP, DPČ) – vyhodnocujeme z dlouhodobého hlediska Daří se spolupráce?  ano Daří se se všemi?  ne, ale máme úspěšnost udržení si bydlení 80 % Všechny domácnosti spolupracují se sociálními pracovníky a tvoří individuální plány (stanovují cíle spolupráce) Metodika sociální práce v sociálním bydlení Práce se sousedstvím, door management

Děkujeme Vám za pozornost Mgr. Zdeněk Živčák, MPA Vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, věcný garant projektu M: zzivcak@ostrava.cz Mgr. Marek Mikulec, Ph.D. Sociální pracovník v oblasti bydlení – metodik M: mmikulec@ostrava.cz