HMYZ nejpočetnější skupina živočichů na Zemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 6 Autor: Mgr. Iveta Votápková Hmyz s proměnou dokonalou Pětilístek: slunéčko __________ _____________.
Předmět:Přírodověda Ročník:5. Tematický okruh:Rozmanitost přírody Název učiva:Včela medonosná Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický.
RISKUJ přírodopis 7 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Včely Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém a pátém.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Síťokřídlí a blanokřídlí Hmyz s proměnou dokonalou vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
KUDLANKY (MANTODEA)
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Hmyz s proměnou nedokonalou
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
MOTÝLI - dva páry křídel – pokryty překrývajícími se šupinkami a chloupky, barevné - hlava, hruď a zadeček; tělo většinou ochlupené - ústní ústrojí sací.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
POZNÁVAČKA HMYZU (Insecta)
Osová a Středová souměrnost v Přírodě
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Podkmen : V Z D U Š N I C O V C I
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_129_Hmyz - brouci
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_18_VČELA MEDONOSNÁ
VČELA MEDONOSNÁ VY_32_INOVACE_B04
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
HMYZ STAVBA TĚLA.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Ekosystém louka Živočichové
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Včely život v úlu Venclová Slávka Chcete se něco o včelách dozvědět?
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
Vnější cizopasníci člověka.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
PLOŠTICE.
MOTÝLI.
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
1. 1.
Hmyz s proměnou dokonalou
PŘÍRODOPIS 6 HMYZ.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
Transkript prezentace:

HMYZ nejpočetnější skupina živočichů na Zemi většina suchozemská – některé larvy se vyvíjejí ve vodě, v rostlinách nebo v tělech živočichů chitinová kutikula (vosková vrstva) → ochrana těla - svlékání  - velká pohyblivost vysoká rozmnožovací schopnost (velký počet vajíček → mají mnoho nepřátel) druhy hospodářsky významné (včela) x škůdci, cizopasníci (mandelinka, veš dětská)

- článkované tělo rozdělené na: hlavu hruď zadeček

hlava: řídící a smyslové centrum pár tykadel – čich a hmat po stranách 2 oči složené z velkého počtu malých oček = složené oko - na čele mohou být jednoduchá očka ústní ústrojí: a) kousací (brouci), d) sací (motýli), b)bodavě sací (komáři), c) lízací (mouchy)

hruď: - pohybové centrum 3 páry končetin (kráčivé, skákací, plovací, hrabavé, loupeživé, přichycovací, sběrací - podle způsobu života) 2 páry křídel - krytky (tužší, kožovité - kobylky, kudlanky, škvoři) - polokrovky (přední část tuhá, zadní část blanitá - ploštice) - krovky (tuhé, zpevněné chitinem - brouci) - kyvadélka (mají jen 1 pár, druhý zakrněl - vyvažování - mouchy) - bez křídel (blechy, vši)

zadeček: někdy spojen stopkou s hrudí (včela, mravenec) pohyblivý kladélko (samičky kobylek) žihadlo (samičky vos) – duté, spojené s jedovým váčkem - přívěsky (škvoři)

- dýchání VZDUŠNICEMI – rozvětvené trubičky – vedou kyslík k buňkám a orgánům, zpět odnáší oxid uhličitý - cévní soustava otevřená – rozvod živin - trávicí soustava – ústní ústrojí → hltan → žaludek → střevo → řitní otvor - nervová soustava – 2 velké uzliny v hlavové části – z nich nervová vlákna k menším uzlinám na hrudi a zadečku

rozmnožovací soustava odděleného pohlaví vývin nepřímý - proměna dokonalá (vajíčko – larva – kukla – imago = dospělec) např. čmelák zemní, vosa obecná, mravenec lesní, brouci - proměna nedokonalá (vajíčko - nymfa (několikrát se svléká) - imago) např. vážky, švábi, škvoři, sarančata, kobylky, cvrčci, vši, mšice častá je samobřeznost – způsob pohlavního rozmnožování – vývin nového jedince z neoplozeného vajíčka (včely, mšice)

VČELA MEDONOSNÁ - žije v koloniích = VČELSTVO (mnoho jedinců pohromadě = sociální hmyz) - ve včelstvu žije: jedna MATKA (= "královna", klade vajíčka, žije až 5 let) několik tisíc DĚLNIC (starají se o královnu, trubce, krmí larvy, staví plásty, čistí úl, sbírají pyl a nektar, vytváří med) TRUBCI (líhnou se z neoplozených vajíček až na začátku léta, samci - mají jediný úkol: oplodnit královnu, na podzim jsou dělnicemi vyhnáni z úlu) - v úlu se za rok vystřídají 2 generace včelstva - letní a zimní. Letní generace se "upracuje k smrti", na podzim umírá. Zimní generace žije do jara (chybí tu trubci), nesbírá pyl, má za úkol vychovat letní generaci

- 2 páry blanitých křídel, 3 páry nohou - žihadlo se zpětnými háčky (jen u dělnic), jedová žláza - potrava: pyl (nosí ho v "košíčcích" na zadním páru nohou), nektar, medovice (výměšky např. mšic na listech a jehličí) - nektar a medovici sbírají do části trávicí trubice, která je v přední části zadečku) - jsou odděleného pohlaví (samec x samice) - vývin nepřímý, proměna dokonalá (vajíčko -> larva -> kukla -> dospělec) - rojení včel - v létě, v úlu se vylíhne nová matka. Stará matka s částí včelstva opouští úl - včely se kolem matky shlukují a vytvoří hroznovitý útvar - roj (na to čekají včelaři, chytí je a umístí do nového úlu)

- užitečné - opylování rostlin (např - užitečné - opylování rostlin (např. ovocné stromy, řepka olejka) - asi 85% kvetoucích rostlin - získáváme od nich MED (z nektaru, medovice) VOSK (staví z něj plástve, kde se vyvíjí nová generace nebo do nich ukládají med), MATEŘÍ KAŠIČKA (krmí s ní budoucí matky), PROPOLIS (používají ji jako desinfekci, utěsnění úlu, má zvláštní vůni - na pupenech stromů) JED - využíváme je v lékařství a kosmetice - dorozumívají se "včelími tanečky" (zvláštní pohyby k předání informací o zdroji, směru a vzdálenosti potravy) a pomocí FEROMONŮ (chemických látek)

BROUCI - první pár křídel vyztužený chitinem = KROVKY - druhý pár křídel – pod krovkami, blanitý, delší než krovky - článkovaná tykadla - dobře vyvinuté kousací ústrojí - býložravci (živí se jen rostlinnou potravou) nebo všežravci (rostlinná a živočišná potrava) - pohlavní dvojtvárnost = rozdíl mezi samcem a samicí (velikost, barva) - proměna dokonalá - některé druhy člověku užitečné (slunéčko sedmitečné, hrobařík), jiné patří mezi škůdce (mandelinka bramborová)

zástupci brouků: střevlíci krajníci potápníci vodomilové hrobařík obecný roháč obecný chroust obecný nosorožík kapucínek světlušky zlatohlávci slunéčka tesaříci kůrovci lýkožrout smrkový mandelinky, ...

MOTÝLI - dva páry křídel – pokryty překrývajícími se šupinkami a chloupky, barevné - hlava, hruď a zadeček; tělo většinou ochlupené - ústní ústrojí sací – dlouhý sosák – sají šťávy z květů – důležití opylovači, housenky většinou býložravé, některé masožravé - housenky jsou potravou mnoha živočichů - proto se chrání trny, chlupy, nepříjemnou chutí, zápachem, ochranným zbarvením = MIMIKRY - tykadla různého tvaru - složené oči a jednoduchá očka. - hruď – křídla + 3 páry končetin, sluchový orgán - nohy kráčivé, na chodidlech chuťové buňky

- zadeček- životně důležité orgány + pohlavní orgány - u některých druhů pohlavní dvojtvárnost (samec se liší od samice) - vývin nepřímý, proměna dokonalá - jsou dobří letci - přezimují většinou housenky nebo kukly, někdy i dospělci (babočka kopřivová) - některé druhy tažné – na zimu odlétají do teplejších oblastí - některé druhy se živí kulturními rostlinami (bělásek zelný), způsobují „červivost“ ovoce (obaleč jablečný), larvy jiných znehodnocují potraviny (mol obilný), ničí lesy (bekyně mniška, klíněnka jírovcová) - bourec morušový – larvy jako potravina, vlákna zámotků = výroba hedvábí

NAUČTE SE POZNAT MOTÝLY Z FOTOGRAFIÍ! - podle způsobu života je dělíme: A) DENNÍ MOTÝLI - babočka paví oko - babočka kopřivová - babočka admirál - otakárek fenyklový - otakárek ovocný - okáč luční - modrásek jetelový - vřetenuška obecná, ... B) NOČNÍ MOTÝLI - lišaj smrtihlav - lišaj paví oko - přástevník medvědí - stužkonoska modrá - můra gama - bourec morušový - bekyně mniška - obaleč jablečný - mol šatní, ... NAUČTE SE POZNAT MOTÝLY Z FOTOGRAFIÍ!

BABOČKA PAVÍ OKO BABOČKA KOPŘIVOVÁ BABOČKA OSIKOVÁ BABOČKA ADMIRÁL MODRÁSEK JETELOVÝ

OTAKÁREK FENYKLOVÝ BĚLÁSEK ZELNÝ OKÁČ LUČNÍ PERLEŤOVEC STŘÍBROPÁSEK VŘETENUŠKA OBECNÁ

MŮRA GAMA ŽLUŤÁSEK ŘEŠETLÁKOVÝ MOL ŠATNÍ BEKYNĚ MNIŠKA OBALEČ JABLEČNÝ

LIŠAJ SMRTIHLAV LIŠAJ PAVÍ OKO PŘÁSTEVNÍK MEDVĚDÍ BOUREC MORUŠOVÝ