VY_32_INOVACE_ČJ.5.B.03-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: 3.11. 2011 Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura, Jazyková výchova, Přímá řeč. Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.5.B.03_PŘÍMÁ ŘEČ Název: PŘÍMÁ ŘEČ Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 5. ročníku, slouží k seznámení nového učiva o přímé řeči.
Přímá řeč Nepřímá řeč Uvádí řeč mluvčího přímo – doslova. Obvykle je na začátku a na konci uvozena uvozovkami. Nepřímá řeč Oznamuje, co kdo řekl.
Uvozovací věta Uvádí, kdo a jak řeč pronesl. Před přímou řečí (ukončuje ji dvojtečka). Za přímou řečí ( je oddělena čárkou, otazníkem, vykřičníkem, ještě před uvozovkami). Je vložena do přímé řeči ( je oddělena čárkami).
Správně urči Honza přišel domů a povídá: „Dnes mám jen jeden úkol z matematiky.“ „Dnes mám jen jeden úkol z matematiky,“ povídá Honza. „Dnes mám jen jeden úkol,“ povídá Honza, „a to z matematiky.“
Spoj správně věty „Jak to myslíš?“ „Vyřiď tetě,“ volala na mě maminka, Babička se zlobila: „Jak to myslíš?“ „Vyřiď tetě,“ volala na mě maminka, „ať k nám dnes přijde.“ ptá se maminka. „Chováš se jak malý kluk, dědečku!“
Doplň uvozovky Pan učitel se ptá Dany: Jak se jmenuje největší jezero v ČR? Nevím, přiznává Dana. Já tady asi nebyla, odpoví Dana. Tak si prosím, odpoví pan učitel, doplň učební látku! Ale Dano, vždyť jsme si to minule říkali!
Převeď přímou řeč do řeči nepřímé Táta hubuje na Davida: „Nechoď sám přes silnici, kde není přechod!“ „Dnes jdu s holkama do kina“, povídá Jan. Pomůžeš mi dnes, prosím, s úkolem?“, ptá se Honzík spolužáka. „Terko,“ volá teta, „vyřiď prosím mamince, že k vám dnes přijdu.“ „Jsem ráda, že už je pátek,“ povídá Jana.
Použité zdroje: MIKULENKOVÁ H. Český jazyk 5, učebnice pro pátý ročník. Prodos, Olomouc, 2008, s. 16. ISBN 978-80-7230-217-8.
Metodický návod: Žáci se seznámí co je to: přímá řeč, nepřímá řeč, uvozovací věta. Na třetí straně žáci zkouší rozlišit větu uvozovací a přímou řeč. Na čtvrté straně spojují k sobě správné věty. Na páté doplňují správně uvozovky. Na šesté zkouší převést řeč přímou do nepřímé.