Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Procvičovací cvičení – přímá řeč

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Procvičovací cvičení – přímá řeč"— Transkript prezentace:

1 Procvičovací cvičení – přímá řeč
Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_180 Základní škola Loket, okres Sokolov Procvičovací cvičení – přímá řeč Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. ©Mgr. Soňa Patrochová

2 Název: procvičovací cvičení – přímá řeč - dialogy
Anotace: pracovní listy jsou určeny k procvičování probraného učiva Autor: Mgr. Soňa Patrochová Jazyk: Český Očekávaný výstup: rozpoznat věty uvozovací a napsat přímou řeč v textu Klíčová slova: přímá řeč, věta uvozovací, uvozovky Druh učebního materiálu: pracovní listy Druh interaktivity: Cílová skupina: žáci 1.stupně základní školy Stupeň a typ vzdělávání: stupeň ZŠ - základní Ročník: Vazby na ostatní materiály: učebnice a pracovní sešit ČJ 4.ročník – Nová škola Brno

3 Přímá řeč a věta uvozovací
„To je dobrý nápad,“ pravil tatínek. Maminka se diví: „ Co to neseš v té tašce?“ „Utíkej,“ křičí tatínek, „ať nezmokneš!“ Věta uvozovací uvozuje přímou řeč Přímá řeč je v uvozovkách „___________“

4 Podtrhni věty uvozovací
Jednou šla babička s dědečkem do města na nákup. Než odešli upozornili Budulínka: „Nikomu neotvírej a buď opatrný.“ Budulínek slíbil, že bude hodný. Když dědeček s babičkou odešli, přišla liška. Zaklepala na dveře a volá: „Budulínku otevři!“ Budulínek odpověděl: „Neotevřu!“ A liška prosila dál: „Otevři, povozím tě na ocásku.“ „Ale jenom na chvilku,“ odpověděl Budulínek, „než se vrátí babička s dědečkem.“ Budulínek otevřel a liška byla ve světnici.

5 Doplň znaménka přímé řeči
Jednou šla babička s dědečkem do města na nákup. Než odešli upozornili Budulínka nikomu neotvírej a buď opatrný. Budulínek slíbil, že bude hodný. Když dědeček s babičkou odešli, přišla liška. Zaklepala na dveře a volá Budulínku otevři! Budulínek odpověděl neotevřu! A liška prosila dál otevři, povozím tě na ocásku. Ale jenom na chvilku, odpověděl Budulínek, než se vrátí babička s dědečkem. Budulínek otevřel a liška byla ve světnici.

6 Další úlohy z textu: 1. Urči slovní druhy u zelených vět
2. Zjisti, zda zelené věty jsou souvětí nebo věty jednoduché – popřípadě napiš vzorce. 3. Urči mluvnické kategorie u sloves odešli, zaklepala, otevřel 4. Urči mluvnické kategorie podst. jmen s dědečkem, na chvilku, ve světnici

7 Podtrhni věty uvozovací
Jednou šla babička s dědečkem do města na nákup. Než odešli upozornili Budulínka: „Nikomu neotvírej a buď opatrný.“ Budulínek slíbil, že bude hodný. Když dědeček s babičkou odešli, přišla liška. Zaklepala na dveře a volá: „Budulínku otevři!“ Budulínek odpověděl: „Neotevřu!“ A liška prosila dál: „Otevři, povozím tě na ocásku.“ „Ale jenom na chvilku,“ odpověděl Budulínek, „než se vrátí babička s dědečkem.“ Budulínek otevřel a liška byla ve světnici.

8 Doplň věty uvozovací „ Kdo to byl?“ ____________________
_________________: „Vynes ten koš!“ „Kam jdeš?“ ___________________ „Neptej se mě,“ ____________, „ stejně ti to nepovím.“ _____________: Kdopak mi to tady loupá perníček?“ „Otevři,“ ____________, „ povozím tě na ocásku.“

9 Doplň věty uvozovací „ Kdo to byl?“ zeptal se vyšetřovatel.
Maminka pravila : „Vynes ten koš!“ „Kam jdeš?“ zeptal se kamarád. „Neptej se mě,“ pravila Jitka, „ stejně ti to nepovím.“ Dědek volá: Kdopak mi to tady loupá perníček?“ „Otevři,“ lákala liška, „ povozím tě na ocásku.“

10 Doplň přímou řeč „_________________?“ ptá se maminka.
Tatínek se diví: „ ___________________“ Pan učitel říká: „___________________“ „_________________,“ upozornil lékař. Zlá macecha pravila: „_______________!“ „ _____________,“ ptal se Honzík, „____________“

11 Doplň přímou řeč „Máš hotové domácí úkoly?“ ptá se maminka.
Tatínek se diví: „ To nám ten synek ale vyrostl.“ Pan učitel říká: „Pište děti.“ „Musíte užívat léky pravidelně,“ upozornil lékař. Zlá macecha pravila: „Zmiz mi z očí!“ „ Nekousne mě ta koza,“ ptal se Honzík, „když se na mě tak dívá?“

12 Další úlohy z textu: 1. 4,5,1,7,1,7,1,7,1. 1,5,8,5,2. 8,1,7,1,5,5,1. 2. VJ, S – V1, že V2. S - Když V1, V2. 3. odešli os., č. mn., č. minulý zaklepala – 3.os., č. jed., č. minulý otevřel – 3. os., č. jed., č. minulý 4. s dědečkem – r. muž. živ., č. jed., p.7.,vzor pán na chvilku - r. žen., č. jed., p. 4., vzor žena ve světnici – r. žen., č. jed., p. 6., vzor růže

13 Popiš obrázek přímou řečí a větami uvozovacími
Použij větu uvozovací jednou na začátku, jednou uprostřed a jednou na konci přímé řeči. ______________________________

14 Popiš obrázek přímou řečí a větami uvozovacími
„Kde ses tak umazal?“ ptala se maminka. . Začala pěkně hubovat: „ Vždyť máš roztrhané celé oblečení!“ „ Co jsi dělal,“ křičela, „že ses tak zřídil.“

15 Základní škola Loket, okres Sokolov
Seznam použité literatury a pramenů: 1. Zdroj - 2. Zdroj – PHDR. JAROMÍRA KVAČKOVÁ. <i>Český jazyk 4 nově</i>: <i>Pracovní sešit pro 4. ročník</i>. Tiskárna Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., ISBN JANÁČKOVÁ, Mgr. Zita a PaedDr. Hana MÜHLHAUSEROVÁ. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. 2. Brno: Nová škola s.r.o., ISBN 3. Zdroj - POLANSKÁ, Jiřina. Cvičebnice českého jazyka: pracovní sešit. první. Praha: Fortuna, ISBN Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Soňa Patrochová Základní škola Loket, okres Sokolov Červen 2012


Stáhnout ppt "Procvičovací cvičení – přímá řeč"

Podobné prezentace


Reklamy Google