Připravované změny v oblasti elektronického zdravotnictví, věcný záměr zákona o elektronickém zdravotnictví, zahájení činnosti Národního centra elektronického zdravotnictví Martin Zeman ředitel Národního centra elektronického zdravotnictví a odboru informatiky MZ ČR Setkání s SDO elektronického zdravotnictví a s dodavateli IT 19. listopadu 2018, Praha
Rok 2016 Rok 2016 Přijetí Národní strategie elektronického zdravotnictví ministrem zdravotnictví a vládou Zahraniční oponentura a zahájení implementace
Rok 2016 Stát nebude vytvářet žádný megalomanský centralistický projekt, ale zajistí základní stavební kameny elektronizace, které umožní postupný vznik a realizaci účelných dílčích projektů, sladěných se strategickými záměry a stanovenými principy uvedenými v této strategii. MZ ČR deklaruje jasný záměr postupně sladit vzájemně nekoordinované aktivity státu, samosprávy, komerčního sektoru, zdravotních pojišťoven a poskytovatelů zdravotních služeb směrem k naplnění vize Národní strategie elektronického zdravotnictví a k vytvoření interoperabilního důvěryhodného prostředí pro všechny realizátory služeb elektronického zdravotnictví.
Není naším cílem zavádět jakékoli povinnosti Rok 2016 Také ve zdravotnictví je základem digitalizace vytvoření tzv. infrastruktury digitální důvěry Chceme nabídnout služby a řešení, které budou pro uživatele tak výhodné, že je sami budou chtít přijmout, protože to pro ně bude užitečné a jejich nepřijetí naopak v dlouhodobém horizontu povede k nekonkurenceschopnosti. Není naším cílem zavádět jakékoli povinnosti
Rok 2017 První prováděcí dokumenty Strategie Přijetí Akčního plánu k Národní strategii elektronického zdravotnictví (duben) Metodický pokyn poskytovatelům zdravotních služeb k čerpání prostředků z výzvy IROP číslo 26 (květen) Metodický pokyn poskytovatelům zdravotních služeb k problematice kybernetické bezpečnosti (září)
Rok 2017 Provizorní ustavení Národního centra elektronického zdravotnictví a Útvaru hlavního architekta elektronického zdravotnictví (duben) a návrh organizačních změn v oblasti informatiky MZ (květen) Zahájení podpůrných projektů pro rozjezd Národního centra elektronického zdravotnictví Projekt „Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ“ (duben 2017, OP Z, 48M) Projekt „Strengthening of capacity for creation and implementation of the National eHealth Centre“ (Program na podporu strukturálních reforem EU, cca 12M, schválení únor 2018, kickoff březen 2018)
Akční plán realizace NSeZ – co nás čeká? Prioritní aktivity Aktivita č.1 – Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ Aktivita č. 2 – ePreskripce Aktivita č. 3 - Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Další aktivity Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost Aktivita 6: Telemedicína Aktivita 7: Portál elektronického zdravotnictví
Národní centrum elektronického zdravotnictví – samostatný odbor MZ ČR Rok 2018 (skutečnost a plány) Zajištění personálních kapacit a dalších zdrojů pro výkon činností Národního centra elektronického zdravotnictví a Útvaru hlavního architekta elektronického zdravotnictví říjen 2018 Změna organizační struktury a systemizace MZ ČR k 1.1.2019 Realizace 1. etapy Národního zdravotnického informačního portálu – podpora Zdraví 2020 Projektový záměr podpory rozvoje telemedicíny Postupné zahájení samostatné činnosti Národního centra elektronického zdravotnictví Národní centrum elektronického zdravotnictví – samostatný odbor MZ ČR
Rok 2018 Pokračujeme podle Akčního plánu Strategie Legislativa k elektronické preskripci k elektronické zdravotnické dokumentaci k elektronickému zdravotnictví Prostředí důvěry v elektronickém zdravotnictví Resortní referenční registry poskytovatelů, zdravotnických pracovníků, pojištěnců Identifikace, autentizace, autorizace uživatelů eHealth služeb Standardy elektronického zdravotnictví
Rok 2018 Spolupráce s Krajem Vysočina v projektu Zavedení přeshraničních služeb eHealth v České republice vybudování Národního kontaktního místa (brány) pro elektronické zdravotnictví pro Českou republiky zapojení České republiky do celoevropského mechanismu výměny zdravotnických dat pro službu souhrn o pacientovi (Patient Summary) a ePreskripce/eDispenzace (Kraj Vysočina a SÚKL) postupné prosazení „Souhrnu o pacientovi“ do národní praxe a do legislativy
Rok 2018 12. listopadu 2018 ČR podepsala „Dohodu mezi vnitrostátními orgány nebo vnitrostátními organizacemi odpovědnými za vnitrostátní kontaktní místa pro elektronické zdravotnictví o kritériích nezbytných k účasti v přeshraničních informačních službách v oblasti elektronického zdravotnictví“ (Agreement between National Authorities or National Organisations responsible for National Contact Points for eHealth on the Criteria required for the participation in Cross-Border eHealth Information Services)
Plán přípravy zákona o eHealth do konce roku 2018 – předložení věcného záměru zákona vládě rok 2019 - zpracování návrhu paragrafovaného znění zákona polovina roku 2020 - účinnost zákona (předpokládaný, v případě bezproblémového projednání zákonodárci) do konce roku 2018 – předložení věcného záměru zákona vládě rok 2019 - zpracování návrhu paragrafovaného znění zákona polovina roku 2020 - účinnost zákona (předpokládaný, v případě bezproblémového projednání zákonodárci) 2019 2020 2018 předložení věcného záměru zákona vládě zpracování návrhu paragrafovaného znění zákona účinnost zákona Připomínková řízení
Hlavní kapitoly věcného záměru Služby poskytování autoritativních údajů Autoritativní registr poskytovatelů zdravotnických služeb Autoritativní registr zdravotnických pracovníků Autoritativní registr pacientů Řízení identit zdravotnických pracovníků a pacientů Řízení identit zdravotnických pracovníků Řízení identit pacientů Institucionalizace elektronického zdravotnictví Národní centrum elektronického zdravotnictví (NCeZ) Národní kontaktní místo pro elektronické zdravotnictví (NCPeH) Národní centrum medicínských klasifikací a nomenklatur (NCMKN) Sdílení zdravotnické dokumentace Elektronická zdravotnická dokumentace Index zdravotnické dokumentace Propojení výměnných sítí Osobní zdravotní záznam Emergentní záznam
Hlavní kapitoly věcného záměru Standardy elektronického zdravotnictví Portál elektronického zdravotnictví Integrované datové rozhraní resortu Katalog služeb elektronického zdravotnictví – KseZ Práva a povinnosti subjektů (zdravotníků a pacientů) při sdílení údajů o zdravotním stavu – Registr práv a mandátů Národní zdravotnický informační systém Postupy při zpřístupňování údajů z NZIS, včetně vědeckého využití dat Problematika meziresortní dostupnosti dat pro validaci a informační obohacení dat NZIS Koncepce otevřených dat („Open data“) zveřejňovaných ze zdrojů NZIS Forenzní postupy validace údajů v NZIS, zejména verifikace klíčových dat poskytovatelů Indikátory kvality péče, klinické doporučené postupy
Vybráno z návrhu věcného záměru zákona …
Hlavní pilíře elektronizace v ČR Elektronická, státem garantovaná, identita a prostředek pro její prokázání (vzdálená i prezenční komunikace) Zdravotnického pracovníka (ZP) Klienta zdravotních služeb (KZS) …. pacienta, pojištěnce, uživatele služeb elektronického zdravotnictví Autoritativní, státem garantovaná, online dostupná datová základna EZ Autoritativní registr poskytovatelů ZS (ARPZS) Autoritativní registr ZP (ARZP) Autoritativní registr pacientů (ARP) …… uživatelů služeb elektronického zdravotnictví Elektronická zdravotnická dokumentace Centrální indexace a definice včetně procesů zakládání, aktualizace, archivace, sdílení, …
Hlavní pilíře elektronizace v ČR Centrální technická infrastruktura – integrované a datové rozhraní resortu (IDRR) Prostředí základních služeb EZ Zprostředkovává autorizované a zabezpečené sdílení dat Napojení na datový fond ČR (základní registry) Rozvoj dalších eHealth služeb Centrální Registr práv a mandátů Řízení přístupu ke zdravotním údajům jako realizace hlavních práv pacientů; zprostředkování mandátů pro přístup Standardizace v oblasti elektronické komunikace Možná certifikace IS a služeb EZ Formáty datových zpráv, datové komunikační protokoly Klasifikační systémy, terminologie, nomenklatury Bezpečnostní zásady při zacházení s citlivými údaji
Služby poskytování autoritativních údajů PRINCIPY BUDOVÁNÍ Obsah autoritativních registrů bude minimalizován tak, aby sloužil výhradně účelům EZ a nenahrazoval jiné funkce (např. statistické, monitorovací apod.). Nosným principem je plné napojení na služby eGovernmentu. Autoritativní registry vzniknou na základě již existujících agendových referenčních registrů, avšak autoritativní část bude od těchto systémů zcela oddělena, obsahem, funkčností i účelem. Všechny tři navržené autoritativní registry budou komunikovat jednotným způsobem a prostřednictvím stejné infrastruktury (IDRR), s uplatněním nejvyšších standardů kybernetické bezpečnosti. Autoritativní registry budou součástí Národního zdravotnického informačního systému a budou mít zákonem jasně určený obsah a účel vedení; k účelu budou vázány i odpovídající povinnosti editorů, správce a provozovatele a také pravidla práce s daty těchto registrů.
Autoritativní registr pacientů ARP Varianty řešení ARP jsou závislé na budoucí roli CRP a jsou v zásadě dvě. 1. Plné převzetí CRP od současného provozovatele VZP, integrace do ARP. Preferovaná varianta. ARP by převzal služby CRP a rozšířil je. Pojišťovny by jako zákonem stanovení editoři hlásily změny online ze svých IS přímo do ARP. Zasílané údaje jsou minimalizované rozsahem a jsou autoritativní povahy – zejména ztotožňování a online změny (jména, úmrtí,…). Pojišťovny by dále vedly své (lokální) registry pojištěnců s funkčností vyžadovanou pro činnost pojišťoven. Varianta předpokládá změnu legislativy a procesů zdravotních pojišťoven. 2. Zachování CRP a předávání dat z CRP do ARP. Pojišťovny posílají data nadále do CRP. CRP zasílá data do ARP. Varianta může mít opodstatnění pouze v případě, že VZP najde speciální účel pro který bude registr provozovat jako agendový IS.
Autoritativní registr Autoritativní registr pacientů ARP Registr Obyvatel IS zdravotní pojišťovny ROB ISZR IS zdravotní pojišťovny Ztotožnění osob Překlad AIFO Notifikace změn Autoritativní registr pacientů IS zdravotní pojišťovny ARP Přístup k elektronické identitě klientů a doplňujícím atributům Poskytovatelé zdravotních služeb
Řízení elektronických identit zdravotnických pracovníků Klíčovou podmínkou pro rozvoj elektronizace je zavedení elektronické identity zdravotnických pracovníků (lékaři, sestry atd.) a pacientů. Je nutné vytvořit jednotný způsob identifikace, která zdravotníkům umožní přístup ke službám elektronického zdravotnictví a sjednotit způsob jejich použití u služeb elektronického zdravotnictví Redukovat nutnosti vlastnit a spravovat řadu různých karet, tokenů, certifikátů, hesel pro přístup ke zdravotním pojišťovnám, k ePreskripci, zdravotním, hygienickým a dalším registrům, k SÚKL, ČSSZ, ÚZIS ČR...
Řízení elektronických identit zdravotnických pracovníků Garance státu: zdravotničtí pracovníci dostanou identifikační prostředek nejvyšší úrovně důvěry. Pro zřízení identit zdravotnických pracovníků bylo zvoleno nejefektivnější řešení založené na vydávání profesních karet s využitím existující infrastruktury pro vydávání elektronických občanských průkazů. Pracovníci primární péče (malé organizace) Využívají existující procesy vydávání elektronických OP prostřednictvím obcí s rozšířenou působností. Výrobu karet zajistí STC. Distribuci karet zajistí STC ve spolupráci s MV ČR, které disponuje procesem distribuce. Vydání karty a personifikace (nahrání údajů do karty při osobní návštěvě) zprostředkují ORP, které disponují příslušným výrobním zařízením (cca 258 obcí).
Elektronická zdravotnická dokumentace Základní principy vztahující se k eZD V rámci systému EZ nebude budován žádný centrální sklad (centrální úložiště) s obsahem zdravotnické dokumentace -> eZD uložená v IS poskytovatelů ZS a správců osobních zdravotních záznamů eZD jako rovnocenná s listinnou formou -> včetně všech procesů, odpovědností při správě a zabezpečení Elektronický dokument je považován za součást eZD jen v případě, že je elektronicky podepsán kvalifikovaným elektronickým podpisem osoby oprávněné k vedení eZD nebo elektronickou pečetí poskytovatele zdravotních služeb. Budou zachována všechna práva pacientů upravit a nastavit viditelnost své dokumentace a nastavit pravidla jejího sdílení Vybrané typy eZD (např. propouštěcí zpráva, laboratorní výsledky) bude PZS povinen evidovat v centrálním indexu eZD, pokud povede eZD …
Elektronická zdravotnická dokumentace Primární využití eZD odpovídá využití současné listinné podoby ZD Mezi sekundární použití eZD patří: Sdílení/poskytování kopií a výpisů eZD mezi poskytovateli ZS Přenos eZD do osobního úložiště zdravotních záznamů pacienta (osobní EHR systém) Vzdálený přístup k eZD (sdílení eZD) Poskytování dat pro statistická hodnocení a analýzu dat Nárok na kopii eZD má Pacient, o němž je vedena, ve stejném rozsahu jako má nárok na nahlížení do listinné ZD. Registrující praktický lékař pacienta ve stejném rozsahu jako v případě listinné podoby ZD. Jiný ošetřující lékař/poskytovatel pacienta v rozsahu potřebném pro poskytnutí zdravotní služby. Zdravotnická záchranná služba (ZZS).
Elektronická zdravotnická dokumentace Zákon musí upravit tyto oblasti vedení eZD: Definice nezbytných náležitostí a minimálního rozsahu (struktura, povinné číselníky, metody identifikace a hlášení) Definice zodpovědnosti za správu eZD (povinnosti registrujícího praktického lékaře, povinnosti správce eZD, povinnosti PZS, …..) Určení formy zajištění autenticity a autorizace záznamu v eZD (elektronické podepisování a pečetění) Definice pravidel pro zpřístupnění eZD a sdílení eZD Definice úrovně zabezpečení systému, ve kterém je vedena eZD Stanovení procesu archivace a skartace eZD Stanovení rozsahu povinnosti PZS evidovat vybrané typy eZD/ZD v centrálním indexu eZD
Index elektronické zdravotnické dokumentace Právním předpisem bude vybrané typy EZD poskytovatel zdravotních služeb povinen evidovat v centrálním indexu EZD (do 24 hodin od jejího vzniku). V indexu EZD je evidována jednoznačná identifikace EZD, identifikace pacienta, identifikace poskytovatele, kde EZD vnikla, časový údaj pořízení EZD a popisná metadata dle typu EZD . V případě, že jde o sdílenou EZD, je uvedena informace o přístupovém místě k EZD. Přesnou podobu záznamu v indexu definuje právní předpis. Index EZD je součástí IDRR a je komponentou NZIS. Pacient nebude mít možnost prostřednictvím Registru práv a mandátů zakázat tvorbu indexu své EZD. PZS bude mít povinnost zaindexovat vytvořené eZD bude plošná. Pacient bude mít plné právo nastavit viditelnost a pravidla sdílení indexu eZD, stejně jako vlastní eZD.
Navržené služby EZ ve vztahu k eZD eHealth služba Pacient Poskytovatel Varianta Slovní popis Sdílení eZD mezi PZS Povinné Povinnost předávání je zakotvena v zákoně o zdravotních službách. Pacient nemá právo rozhodovat ani o elektronické formě sdílení. Budou platit stejná pravidla jako pro listinnou ZD Index zdravotnické dokumentace Index je veden automaticky pro každého pacienta. Pacient má možnost omezit přístup ke svým záznamům v indexu Poskytovatelé a „poskytovatelé SZZ“ mají povinnost do indexu zapisovat informace o stanovených typech zdravotnické dokumentace v rozsahu určených metadat.
Navržené služby EZ ve vztahu k eZD eHealth služba Pacient Poskytovatel Varianta Slovní popis Sdílený souhrn a emergentní záznam (EMZ) Opt-out varianta Bude předpokládán souhlas pacienta s vedením souhrnu, pacient má možnost opt-outu Povinné Registrující všeobecní praktičtí lékaři a praktičtí lékaři pro děti a dorost mají povinnost udržovat emergentní záznam o pacientovi, pokud je o pacientovi veden. Stát motivuje lékaře k vedení tohoto záznamu. Osobní zdravotní záznam (OZZ) Volitelné s nárokem Stát umožní službu OZZ a zajistí i infrastrukturu pro její vedení v základním rozsahu, pacient se může rozhodnout, zda tuto službu nabízenou státem, nebo certifikovanými komerčními subjekty využije či ne. Poskytovatelé budou mít povinnost předávat zdravotnickou dokumentaci ve státem stanoveném rozsahu.
Registr práv a mandátů Zásadní prostředek pro pacienta k udělení souhlasu/nesouhlasu s přístupem k registrovaným eHealth službám pro jiné osoby Pacient může přístup udělit/zakázat Lékařům PZS Příbuzným, resp. osobám blízkým Řešení pro zastupování např. rodič – dítě Počítá se zvolenou výchozí politikou opt-out Registr nebude mít vliv na stávající procesy vyžádání a předání dokumentace mezi poskytovateli. Pacient může udělit dalším osobám mandát k nakládání s jeho zdravotnickou dokumentací.
Integrované datové rozhraní resortu (IDRR) Představuje základní centrální infrastrukturní komponentu EZ Poskytuje infrastrukturu nezbytnou pro provoz a rozvoj služeb elektronického zdravotnictví, bez IDRR není možný plnohodnotný vznik a řízení služeb EZ Poskytuje autoritativní údaje a sdílené služby Umožňuje zabezpečené sdílení dat a informací napříč poskytovateli zdravotní péče a zdravotnickými pracovníky Zajišťuje interoperabilitu systémů a služeb v resortu zdravotnictví a napojení na služby eGovernmentu IDRR je již budováno v rámci řešení projektu IROP v ÚZIS. Stanovený termín kompletního dokončení: 31.12.2021
Integrované datové rozhraní resortu (IDRR) Součástí IDRR budou: Registr práv a mandátů Katalog služeb elektronického zdravotnictví Datová rozhraní Rozhraní pro výměnu dat a jejich dočasné úložiště, včetně ZD Rozhraní pro komunikaci s dalšími komponentami EZd, zejména Rozhraní pro komunikaci s autoritativními registry PZS, ZP, Pacientů Rozhraní pro komunikaci s centrálním indexem ZD další Autorizační brána Notifikační služby Bezpečnostní služby Další infrastrukturní služby nezbytné pro běh služeb EZd Propojení na základní registry státu Zprostředkování přístupů PZS a dalším oprávněným subjektům v rámci EZd ke službám základních registrů Vydávání vlastního resortního identifikátoru fyzické osoby (analogie ke službám ZR, resortní eGovernment)
Institucionalizace elektronického zdravotnictví Ministerstvo zdravotnictví ČR Zřizuje NCeZ a ÚZIS ČR Odpovídá za řízení a poskytuje garance v oblasti EZ, garantuje legislativní zázemí EZ, pověřuje další instituce potřebnými mandáty pro elektronizaci Národní centrum elektronického zdravotnictví (NCeZ) Koncepční, strategické a programové řízení elektronizace Zajištění interoperability, standardizace, certifikačního procesu pro dodavatele … garant standardizace v oblasti EZ (certifikační autorita) Udržování efektivního legislativního rámce Získání a udržování společenského konsensu a podpory ze strany účastníků systému Správa informační architektury resortu Metodické vedení rozvoje EZ
Institucionalizace elektronického zdravotnictví ÚZIS ČR Správce a provozovatel NZIS Řešitel projektu centrální infrastruktury IDRR Správce a provozovatel autoritativních zdrojů dat ve zdravotnictví (autoritativních registrů) Správce agendových registrů NRPZS, NRZP, NRHZS Národní centrum medicínských klasifikací a nomenklatury Nezbytné vývojové zázemí pro správu národního standardizačního rámce elektronického zdravotnictví. Garant standardizace medicínských klasifikací, terminologie a nomenklatury Ustaveno při ÚZIS ČR na základě spolupráce s významnými univerzitami
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Proč standardy eHealth? zlepšení koordinace zdravotní péče, kompatibility informačních systémů, užívaných ve zdravotnictví, zajištění sémantické interoperability při předávání a sdílení informací, užívaných při poskytování zdravotních služeb a vedení zdravotnické dokumentace Kdo to koordinuje ? Národní centrum elektronického zdravotnictví (NCeZ) stanovuje závazná pravidla, jimiž se poskytovatelé zdravotních služeb a další subjekty řídí. Co je to „standardy eHealth“? Tako pravidla souhrnně označujeme jako standardy elektronického zdravotnictví.
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Standardy elektronického zdravotnictví definují soustavy jednotek, užívané pojmy, kódy, formáty, protokoly nebo rozhraní v oblasti informatiky a komunikace, které umožňují propojování různých zařízení, komunikačních a informačních systémů ve zdravotnictví.. Přímo či nepřímo určují obsah, rozsah a formu informací, vedených v informačních systémech elektronického zdravotnictví.
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Co chceme od legislativy k eHealth ? Pověřit Národní centrum elektronického zdravotnictví správou národního standardizačního rámce elektronického zdravotnictví. Definice základních standardů, primárně pro využívání centrálních služeb elektronického zdravotnictví. Zveřejňování standardů způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zřízení centrální terminologické služby zajišťující změnové řízení, publikování a mapování terminologií a klasifikací (Správce bude NCMNK).
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Cíle, kterých chceme dosáhnout Standardy zajišťující vzájemné porozumění obsahu sdělení je zapotřebí vhodně zvolit, dlouhodobě udržovat, systematicky rozvíjet a prosazovat do praxe.
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Pro zajištění národní a přeshraniční interoperability bude nezbytné zajistit: Správu standardů pro procesy vytváření, národní lokalizace a správy standardů elektronického zdravotnictví. Harmonizaci standardů napříč zdravotnickými subdoménami ve spolupráci se stávajícími národními a mezinárodními standardizačními organizacemi. Výběr standardů vhodných pro zajištění národní a mezinárodní sémantické interoperability. Mezinárodní spolupráci v oblasti standardů elektronického zdravotnictví. Evidenci a katalogizaci standardů. Poskytování terminologických služeb, umožňujících jednotnou publikaci standardů, vzájemné mapování terminologií a další související služby.
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Popis věcného záměru Národní centrum elektronického zdravotnictví bude pověřeno stanovováním standardizačního rámce, prosazováním standardizace a zaváděním standardů do praxe. Národní centrum pro medicínskou nomenklaturu a klasifikace bude poskytovat nezbytné vývojové zázemí pro správu národního standardizačního rámce elektronického zdravotnictví.
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Popis věcného záměru Národní standardizační rámec elektronického zdravotnictví (neboli National eHealth Interoperability Framework) bude součástí certifikačních procesů a bude podporovat nebo poskytovat dále uvedené… Podporované základní funkce NCeZ: Evidence (katalogizaci) stávajících národních a mezinárodních standardů, přidělování jednotného identifikátoru a označování verzí standardů. Řízení, koordinace a harmonizace rozvoje či vývoje standardů elektronického zdravotnictví, přejímání (adopce či lokalizace do národního prostředí), v případě standardů zahraničních.
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Popis věcného záměru Národní standardizační rámec elektronického zdravotnictví Podporované základní funkce NCeZ: Spolupráci s národními a mezinárodními organizacemi vyvíjejícími standardy. Určování způsobu (povinném, nepovinném, doporučeném) a rozsahu použití daného standardu.
Legislativa a Standardy eHealth v ČR Popis věcného záměru NCeZ bude ve spolupráci s NCMK dále: Zveřejňovat standardy elektronického zdravotnictví informatiky včetně metadat, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup včetně přístupu informačními systémy. Zajišťovat centrální terminologickou službu, umožňující řízení životního cyklu terminologií a klasifikací, jejich elektronické publikování a vzájemné mapování. Zajišťovat systém správy standardů a číselníků pro vedení elektronické zdravotnické dokumentace. Ověřovat ve spolupráci s dalšími certifikačními autoritami shodu softwarových produktů s definovanými standardy elektronického zdravotnictví. Zveřejňovat seznam ověřených (certifikovaných) softwarových produktů pro oblast elektronického zdravotnictví.
Závěr Realizaci Národní strategie elektronického zdravotnictví doprovázejí obtíže, identifikované již při její tvorbě. V roce 2018 probíhá v celém zdravotnictví značné množství aktivit a projektů, vyžadujících koordinaci a podporu. Snad nejvíce další postup brzdí a nadále bude brzdit: kritický nedostatek personálních kapacit a související absence autonomního a kompetentního Národního centra elektronického zdravotnictví, velmi pomalý náběh legislativní podpory, infrastruktura dosud nevytvářející prakticky použitelné prostředí důvěry uživatelů eHealth služeb.
Martin Zeman Národní centrum elektronického zdravotnictví www.nsez.cz Děkuji za pozornost Martin Zeman Národní centrum elektronického zdravotnictví www.nsez.cz