Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Důraz na referenční resortní datové zdroje

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Důraz na referenční resortní datové zdroje"— Transkript prezentace:

1 Důraz na referenční resortní datové zdroje
Základní kroky realizované k implementaci Národní koncepce elektronického zdravotnictví Důraz na referenční resortní datové zdroje MUDr. Tom Philipp, PhD. Zdravotní výbor PS,

2 Referenční datové zdroje jsou základnou funkčního eHealth
V roce 2017 je klíčovým úkolem vytvořit základní stavební prvky elektronizace (informační infrastrukturu), které spočívají v těchto projektech: Rekonstrukce a vytvoření základních registrů NZIS - Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb - Národní registr zdravotnických pracovníků - Národní registr hrazených zdravotních služeb (základní nástroj řízení rezortu) První dva registry budou obdobou základních registrů eGOV a budou základem pro identifikaci jednotlivých subjektů, nastavování jejich práv a odpovědností, sledování čerpání zdravotních služeb 2. Zajištění jednotného přístupu ke službám elektronického zdravotnictví v souladu s principy eGovernmentu. 3. ePreskripce Připravit postupný náběh plnohodnotné elektronické preskripce včetně vedení lékového záznamu pacienta, přístupného oprávněným lékařům, lékárníkům a pacientovi, s možnostmi kontroly interakcí a duplicit. 4. Ustavení / vytvoření Národní centra elektronického zdravotnictví, které bude mít za úkol programově a hospodárně koordinovat a podporovat rozvoj digitalizace, udržovat a rozvíjet koncepci národního systému elektronického zdravotnictví.

3 Referenční datové zdroje jsou základnou funkčního eHealth
MZ ČR připravilo novelu z. 372 / 2011 sb. v části Národní zdravotnický informační systém (NZIS) -> schválena v květnu 2016 Tato novela již byla připravena s vizí vybudovat centrálně spravované, plně reprezentativní, referenční (autoritativní) datové zdroje jako základnu eHealth. Schválení novely tohoto zákona zahájilo kompletní rekonstrukci NZIS jako první krok k funkčnímu eHealth. Namísto desítek dílčích registrů a regionálních databází budujeme referenční, centrálně kontrolované, datové zdroje – využitelné plošně pro všechny aplikace eHealth.

4 Referenční datové zdroje jsou základnou funkčního eHealth
Novela z. 372/2011sb buduje základní „stavební“ komponenty moderního zdravotnictví Národní registr zdravotnických pracovníků (NR-ZP) Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb (NR-PZS) Národní registr hrazených zdravotních služeb (NR-HZS) 1 2 3 Všechny tyto komponenty jsou aktuálně budovány s termínem dokončení produkční verze ke konci roku 2017

5 Co nám referenční datové zdroje umožní
Jsou základnou pro plošné řešení e-identity zdravotnických pracovníků Vybudují referenční resortní registry dle pravidel eGovernmentu – umožní nastavování rolí subjektů, jejich práv, povinností, vazeb …. Umožní implementaci nejmodernějších opatření kybernetické bezpečnosti Zajistí nastavení a kontrolu jednotného přístupu ke službám eHealth Umožní centrální zavádění a propojování aplikací eHealth (např. e-preskripce, e-neschopenka, apod.)

6 Důraz kybernetickou bezpečnost a ochranu údajů
V roce 2017 je klíčovým úkolem vytvořit základní stavební prvky elektronizace (informační infrastrukturu), které spočívají v těchto projektech: Rekonstrukce a vytvoření základních registrů NZIS - Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb - Národní registr zdravotnických pracovníků - Národní registr hrazených zdravotních služeb (základní nástroj řízení rezortu) První dva registry budou obdobou základních registrů eGOV a budou základem pro identifikaci jednotlivých subjektů, nastavování jejich práv a odpovědností, sledování čerpání zdravotních služeb 2. Zajištění jednotného přístupu ke službám elektronického zdravotnictví v souladu s principy eGovernmentu. 3. ePreskripce Připravit postupný náběh plnohodnotné elektronické preskripce včetně vedení lékového záznamu pacienta, přístupného oprávněným lékařům, lékárníkům a pacientovi, s možnostmi kontroly interakcí a duplicit. 4. Ustavení / vytvoření Národní centra elektronického zdravotnictví, které bude mít za úkol programově a hospodárně koordinovat a podporovat rozvoj digitalizace, udržovat a rozvíjet koncepci národního systému elektronického zdravotnictví.

7 Důraz kybernetickou bezpečnost a ochranu údajů
Realizovaná opatření respektují zejména: zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), v platném znění zákon č. 181/2014. Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2014/910 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru (eIDAS) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů Reflexí těchto norem je připravovaný projekt „IDRR“ (Integrované datové rozhraní resortu) [ESI – IROP, připravován na UZIS k projednání s MV ČR – útvarem hlavního architekta eG]

8 Důraz kybernetickou bezpečnost a ochranu údajů
Informační a datové resortní rozhraní (IDRR) Aplikační architektura projektu - IDRR realizuje podpůrné sdílené služby pro elektronické zdravotnictví jako je identifikace pacienta, pojištěnce, zdravotnického profesionála, pracovníka v resortu zdravotnictví; autentizace, autorizace a řízení oprávnění; služby pro zaručenou výměnu dat; poskytování autoritativních dat a další. - IDRR také zastřešuje a propojuje další stávající i budoucí resortní informační systémy včetně provozních a základních systémů, jakými jsou např. , účetnictví, personalistika, spisová služba, adresářové služby, intranet, elektronické vzdělávání a další. - IDRR dále zajišťuje interoperabilitu systémů a služeb v resortu zdravotnictví, napojení na služby eGovernmentu, zejména napojení na služby Základních registrů, eGON Service Bus a Národní identitní autority a interoperabilitu v rámci EU (např. epSOS).

9 Důraz kybernetickou bezpečnost a ochranu údajů
V roce 2017 je klíčovým úkolem vytvořit základní stavební prvky elektronizace (informační infrastrukturu), které spočívají v těchto projektech: Rekonstrukce a vytvoření základních registrů NZIS - Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb - Národní registr zdravotnických pracovníků - Národní registr hrazených zdravotních služeb (základní nástroj řízení rezortu) První dva registry budou obdobou základních registrů eGOV a budou základem pro identifikaci jednotlivých subjektů, nastavování jejich práv a odpovědností, sledování čerpání zdravotních služeb 2. Zajištění jednotného přístupu ke službám elektronického zdravotnictví v souladu s principy eGovernmentu. 3. ePreskripce Připravit postupný náběh plnohodnotné elektronické preskripce včetně vedení lékového záznamu pacienta, přístupného oprávněným lékařům, lékárníkům a pacientovi, s možnostmi kontroly interakcí a duplicit. 4. Ustavení / vytvoření Národní centra elektronického zdravotnictví, které bude mít za úkol programově a hospodárně koordinovat a podporovat rozvoj digitalizace, udržovat a rozvíjet koncepci národního systému elektronického zdravotnictví.

10 Národní centrum elektronického zdravotnictví
 v současné době není v ČR ustanovena odborná kapacita schopná zajišťovat soustavný rozvoj konceptu elektronického zdravotnictví, tvorby a správy jeho architektury, přípravy projektů v souladu s koncepcí a prioritami ČR v oblasti elektronizace státní správy a garance spolehlivého provozu systému elektronického zdravotnictví Hlavní úlohy Národního centra elektronického zdravotnictví: Správa a aktualizace NSeZ (Národní strategie elektronického zdravotnictví) Rozvoj architektonického konceptu elektronizace Naplňování strategie Zdraví 2020 v oblasti elektronizace. Zajištění komunikace mezi zúčastněnými stranami a naplnění role koordinátora rozvoje elektronického zdravotnictví na národní úrovni včetně zajištění spolupráce na mezinárodní úrovni. - Prosazování standardů komunikace/interoperability

11 Národní centrum elektronického zdravotnictví
Řízený rozvoj elektronizace: Spolupráce na projektech elektronizace zdravotnictví Posuzování projektů z pohledu souladu s národní koncepcí a stanovenými principy rozvoje a využívání existujících sdílených služeb. Posuzování souladu připravovaných projektů s aktuálními legislativními požadavky, případně iniciace úprav legislativy nezbytných k uvedení jednotlivých projektů do života. Koordinace a řízení priorit realizovaných projektů elektronizace Koordinace rozvoje elektronického zdravotnictví z centrální úrovně tak, aby byly v maximální míře zachovány vybudované systémy a realizované investice. Posilování interoperability, zavádění potřebných standardů a certifikací, či jiný model ověřování kompatibility informačních systémů. Integrace vybraných služeb elektronického zdravotnictví do prostředí eGovernmentu, a to zejména těch, které mají charakter výkonu správních rozhodnutí.

12 Národní centrum elektronického zdravotnictví
 v současné době není v ČR ustanovena odborná kapacita schopná zajišťovat soustavný rozvoj konceptu elektronického zdravotnictví, tvorby a správy jeho architektury, přípravy projektů v souladu s koncepcí a prioritami ČR v oblasti elektronizace státní správy a garance spolehlivého provozu systému elektronického zdravotnictví Odbor informatiky t.č. 10 syst. míst a z toho 4 neobsazená Cíl pro letošní rok: Obsazení volných míst Zřízení oddělení „Koordinační centrum elektronického zdravotnictví“ Zřízení oddělení hlavního architekta Obsazení míst v projektech EU 20 syst. míst Obsazení míst v roce 2018

13 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Důraz na referenční resortní datové zdroje"

Podobné prezentace


Reklamy Google