VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Mil_II_12 Obvod obdélníku Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Lomené algebraické výrazy
VY_32_INOVACE_Pel_I_05 Výrazy – vzorce 2
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Věra Oupická
Lomené algebraické výrazy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Dělení se zbytkem VY_32_INOVACE_54_Deleni_se_zbytkem
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
VY_32_INOVACE_Slo_II_04 Oxidy 2 ppt.
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
Vy_32_Inovace_11_Krácení lomených výrazů
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Pel_II_05 Rovnice – úlohy o společné práci
VY_32_INOVACE_23_Nasobeni_10_100_1000
Násobení lomených výrazů
Násobení jednociferného a dvojciferného čísla ( s 0 na místě jednotek)
VY_32_INOVACE_Fi_III_21 Název Svět - soutěž
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Roz_II_01 Čtení a zápis čísel v oboru do
Kvadratické nerovnice
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Lomené algebraické výrazy
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Zlomky a desetinná čísla
Rovnice základní pojmy.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Lomené algebraické výrazy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Algebraické výrazy: lomené výrazy
VY_32_INOVACE_Fi_I_13 Název Amerika -opakování
Mocniny s přirozeným mocnitelem
VY_32_INOVACE_Fi_III_28 Název Státní znaky sousedních zemí
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Lomené algebraické výrazy
Společný jmenovatel lomených výrazů
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Dělení lomených výrazů
Písemné sčítání a odčítání do
VY_12_INOVACE_Pel_III_13 Funkce – kvadratická funkce
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
Sčítání lomených výrazů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mocniny Druhá mocnina.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Lomené algebraické výrazy
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2 Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Michal Pelíšek

Lomený výraz čitatel lomeného výrazu zlomková čára jmenovatel lomeného výrazu 1) vypočítej hodnotu lom. výrazu pro x = 1

Lomený výraz - podmínky S lomenými výrazy pracujeme podobně jako se zlomky Víme, že ve jmenovateli zlomku nesmí být nula. Totéž platí i pro lomené výrazy Musíme tedy vždy vyloučit ty hodnoty proměnných, po jejichž dosazení by byl jmenovatel roven nule. Určujeme podmínky, pro které má lomený výraz smysl.

Lomený výraz - podmínky Vždy musíme stanovit kdy má lomený výraz smysl. Určujeme čemu se nesmí rovnat proměnná ve jmenovateli, aby se jmenovatel nerovnal nule 3x - 6 ≠ 0 3x ≠ 6 | :3 x ≠ 2 Výraz má smysl pro x ≠ 2. To znamená, že má smysl pro všechna čísla kromě čísla 2.

Lomený výraz - podmínky Urči podmínky platnosti: VZOREC x2 - 9 ≠ 0 (x-3).(x+3) ≠ 0 x ≠ 3 ; x ≠ -3 x ≠ ± 3 Používáme zjednodušený zápis Výraz má smysl pro x ≠ ± 3 To znamená, že má smysl pro všechna čísla kromě čísel 3 a -3

Lomený výraz - podmínky Urči podmínky platnosti: x2 + 9 ≠ 0 ! x2 ≠ -9 Druhá mocnina nemůže být záporným číslem! To znamená, že výraz má smysl pro všechna čísla

Lomený výraz - podmínky Urči podmínky platnosti: Tento výraz nemá nikdy smysl Pro jakékoliv x bude hodnota jmenovatele rovna 0

Lomený výraz - podmínky Urči podmínky platnosti: 2x - 3 ≠ 0 2x ≠ 3 |:2

Lomený výraz - podmínky Urči podmínky platnosti: 2x – 3y ≠ 0 2x ≠ 3y |:2 Výraz má smysl když To znamená, kdyby např. y = 2 x ≠ 3, nebo y = 4 x ≠ 6, nebo y = 0 x ≠ 0 apod.

Lomený výraz - podmínky Urči podmínky platnosti: 4x2 – 9y2 ≠ 0 (2x – 3y).(2x + 3y) ≠ 0 2x – 3y ≠ 0 2x + 3y ≠ 0 2x ≠ 3y |:2 2x ≠ -3y |:2 Výraz má smysl, když

Lomený výraz - podmínky Urči podmínky platnosti: 2x2 – 4x ≠ 0 2x(x – 2) ≠ 0 2x ≠ 0 x – 2 ≠ 0 x ≠ 0 x ≠ 2 Výraz má smysl, když x ≠ 0 a x ≠ 2

Lomený výraz - podmínky U složitějších jmenovatelů se vždy pokuste jmenovatele rozložit na součin - VYTÝKÁNÍM - pomocí VZORCŮ - případně kombinací VYTÝKÁNÍ a využití VZORCŮ

Datum vytvoření: 14. 10. 2011 Ročník: devátý Předmět: matematika Anotace: prezentace je zaměřená na vysvětlení principu hledání podmínek platnosti lomeného výrazu