Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha, 29. 11. 2011
Témata: podíl NNO na soc. službách v ČR financování soc. sl. NNO a CPO další vývoj církevních práv. osob
Podíl poskytovatelů NNO na soc. službách: Počet poskytovatelů celkem: 2 164 Údaje z OK poskytovatel 08/11 NNO: - Občanská sdružení Obecně prospěšné společnosti - Církevní organizace
Podíl poskytovatelů NNO na soc. službách: Počet poskytovatelů celkem: 3 127 Statistická ročenka 2010/MPSV NNO: - Občanská sdružení Obecně prospěšné společnosti - Církevní organizace
Podíl poskytovatelů NNO na službách soc. péče: Počet služeb soc. péče celkem: 3 040 Zdroj: MPSV/2010
Podíl církevních poskytovatelů na službách soc Podíl církevních poskytovatelů na službách soc. péče – počty lůžek pobytových služeb: Počet lůžek celkem: 70 946 Zdroj: MPSV/2010
Podíl poskytovatelů NNO na službách soc. prevence: Počet služeb soc. prevence celkem: 2 084 Zdroj: MPSV/2010 Blížící se ke 100% Krizová pomoc Kontaktní centra Nízkoprahová denní centra Nízkoprahová centra pro děti a mládež
Z předchozího vyplývá: NNO (CPO) provozují většinu služeb soc. prevence, což přináší: vysoká závislost na dotacích nízké příjmy od uživatelů obtížné získávání vedlejších zdrojů obtížná cílová skupina uživatelů obtížné řízení lidských zdrojů
Problémy ve financování NNO zastaralý a dotační systém (dotace na jeden rok, nesystémovost, …) nedostatečné podmínky podpory NNO v daňové oblasti, chybí podpora firemního dárcovství, diskuze na téma společenské odpovědnosti firem nedostatečná podpora rozvoje fundraisingu, lobbyingu, příjmů z her a loterií problémy s financováním ze zdrojů EU (předfinancování, udržitelnost, byrokracie…) Zdroj: Zhodnocení koncepce podpory rozvoje nezisk. sektoru (RVNNO)
Financování NNO Většina NNO rozvíjí vícezdrojový systém financování své činnosti – optimální rozložení zdrojů
Rozložení zdrojů v CHČR 207 poskytovatelů, 750 služeb, obrat 2,7 mld. Kč, 6,7 tis. zaměstnanců
Řešení problémů financování NNO Zvýšení podílu vlastních příjmů: svázat příspěvek na péči s prokazatelným krytím nákladů na péči, zpřísnit kontrolu čerpání těchto příjmů uživatelem a jeho rodinou uvolnit maximální úhrady za soc. služby ve Vyhlášce 505/2006 Sb. stanovit doplatek uživatele a jeho rodiny na ubytování a stravu v pobytových zařízeních (solidarita rodiny a státu), daňově zvýhodnit definice a podpora sociálního podnikání Zvýšení podílu darů: zakotvit veřejnou prospěšnost do legislativy ČR upravit daňové zákony ve prospěch organizací se statusem veřejné prospěšnosti novela Zákona o sbírkách – rozvolnit podmínky pro pořádání sbírek pro renomované organizace zvýhodnit fyzické i právnické osoby a motivovat je k dárcovství, daňové asignace, vyšší odpočitatelné procento darů
Koncepční návrhy pro řešení: definovat finanční standard pro každý typ soc. služby (v závislosti na kvalitě služby …) definovat minimální povinnou síť sociálních služeb v ČR zvyšovat podíl veřejných zakázek namísto dotací (s více kritérii nejen s cenou) stanovit povinný podíl veřejných zdrojů na každou soc. službu zajistit rovný přístup poskytovatelů k investicím a odpisům z veřejných zdrojů
Další vývoj CPO v ČR Církevní právnické osoby jsou v Evropě největšími poskytovateli a zaměstnavateli v soc. službách, organizují nejvíce dobrovolníků Vývoj v ČR – stále se zvyšující podíl na poskytování soc. služeb, zaměstnávání, na práci s dobrovolníky Rizika – snižující se podíl veřejných financí postoj veřejné správy po restitucích udržet si hodnoty, poslání, vize rozpor mezi zájmy poskytovatelů a uživatelů
D Ě K U J I Z A P O Z O R N O S T Ing. Mgr. Oldřich Haičman ředitel Charita Česká republika Vladislavova 12 110 00 Praha 1 tel.: 296 243 330 oldrich.haicman@caritas.cz http://www.charita.cz číslo sbírkového konta: 55660022/0800 66008822/0800 u České spořitelny, a.s. DMS CHARITACR