Rekreologie a věk Michaela ŘEPOVÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 10_Soustava rozmnožovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jízda na koni v tobě podporuje to nejlepší Jezdci jsou:  Cílevědomí  Vyrovnaní  Mají schopnost se nadchnout  Asertivní  Veselí s bohatou fantazií.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Prenatální období Mgr. Irena Kudláčková.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor: Mgr.Lenka Preisová
DESTINAČNÍ AGENTURA KRUŠNÉ HORY
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
DOSPÍVÁNÍ RODINNÁ VÝCHOVA 8.ROČ. Mgr.Renata Šimková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu
Postnatální období–předškolní věk
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Pedagogická psychologie
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Učebnice s. 8 – 9 DÚ – Rodinný erb
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Předškolní, školní období a dospívání
Pedagogika školního sportu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Děti jsou naše budoucnost
Životní cyklus.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Psychologie pro učitele 4.přednáška
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Člověk a jeho zdraví TÉMA:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Centra kolegiální podpory
Diferencované stravování
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Základní škola Ořechov škola s radostí…
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Transkript prezentace:

Rekreologie a věk Michaela ŘEPOVÁ VYSOKÁ ŠKOLA HUMANITAS FAKULTA SPOLEČENSKÝCH STUDIÍ Smetanova 266, 755 01 Vsetín ___________________________________________________________________________ PEDAGOGIKA VOLNOČASOVÝCH AKTIVIT Rekreologie a věk Michaela ŘEPOVÁ

PUBERTA = PUBESCENCE Jde o fázi před pohlavním dozrávání- schopnost plodit a otěhotnět Jedná se o školní věk od 11 do 15 let Je to období plné změn , v oblasti tělesné, ale i psychické . Na konci období mluvíme o zralosti tělesné, ale ne zralosti psychické Psychické dozrávání pokračuje a končí adolescenci

Tělesná PROMĚNA Zrychlený růst – zejména končetiny. Trup zůstává stále stejný, dětský. „Samá ruka, samá noha“ pohyby jsou nesouměrné, nešikovné, trhané (neví, co s rukama a nohama) Tělesný růst mění proporcionalitu organismu narušuje pohybovou uhlazenost

PROMĚNA - KLUCI růst a zesílení, především růst a posléze rozvoj svalů Prudké zrychlení růstu mezi 13-14 roky Rozšiřují se ramena Mutace- růst hrtanu a hlasivek Vyvíjí se dospělé ochlupení, zvětšují se pohlavní orgány – především varlata Poluce- samovolný výron semene

PROMĚNA DÍVKY Zrychlený růst mezi 11-12 rokem Rozšiřují se boky Objevuje se vrstva podkožního tuku na bocích a nohou, která zůstává  Začíná růst ňader Vyvíjí se dospělé ochlupení Zvětšují se vnitřní pohlavní orgány – vaječníky První menstruace – signál pohlavního zrání

Rizika pubescenta Sebepoškozování Záškoláctví Šikanování Obezita Anorexie a bulimie Tetování Psychický teror

Volný čas pubescenta U dívek převládá četla románů Šití , karetní a společenské hry Chlapci holdují bojovým hrám, baví je technické stavebnice, karetní a počítačové hry Pubescentní sport- jsou velmi oblíbený a pro vývoj osobnosti velmi důležitý Dokáží věnovat velkou většinu volného času – sportovnímu tréninku – být lepší než druzí Milují tajemství a hru na tajemství- přitahuje je šero, jeskyně, táborák, romantika, …

Sportovní aktivita Vliv prostředí Rodina – jít dětem příkladem Sportovní kroužky

Sportující pubescenti Individuální – učí se zodpovědnosti a zodpovědnosti Týmový sport- učí týmové spolupráci Sportovat pro radost , zábavu a spokojenost

Vnitřní faktory volného času Pohlaví Věk Motiv Zájmy postoje

táboření pubescentů Umožňuje pobyt ve volné přírodě Přenocování= dobrodružství Je to forma rekreace Může být spojeno s jinými aktivitami, např. turistika, poznání,… Ochrana přírody

aktivita – táboření Příprava stravy- rozdělání ohně Začlenění Nový kamarádi Hygiena Rozdělání stanu Likvidace odpadků

Proč – táboření Sama na tábory v ,,pubertálním´´ věku ráda vzpomínám První lásky Dobrodružství Přenocování bez rodičů Sranda Večery trávené u ohně s kytarou

Seznam literatury VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie I. Praha. Karolinum, 2005 ŘÍČAN,P. Cesta životem. Praha. Portál,2014 Šimíčková Čížková, J .Přehled vývojové psychologie. Olomouc. Univerzita Palackého v Olomouci,2008 www.tabořeni.cz

Děkuji za pozornost