Termika VY_32_INOVACE_05-49 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Advertisements

SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
VLASTNOSTI LÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola T. G
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Termika VY_32_INOVACE_05-50 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Změny skupenství látky
VYPAŘOVÁNÍ. VYPAŘOVÁNÍ ? Umíš odpovědět Kde dochází k vypařování ? Na čem závisí rychlost vypařování ? Může být vypařování nebezpečné ?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vypařování , var a kapalnění
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
atmosféra počasí VY_32_INOVACE_07-08 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hustota-výpočet objemu
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Teplota – souhrnná cvičení II.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-30 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
KAPALNĚNÍ SUBLIMACE DESUBLIMACE
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
Autor: Stejskalová Hana
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Těžiště a stabilita těles
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Hustota-výpočet objemu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Mechanika VY_32_INOVACE_05-08 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Molekulová fyzika Vlhkost.
Člověk a jeho svět 3. ročník
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Změny skupenství látek
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Termika VY_32_INOVACE_05-49 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Termika Téma: Změny skupenství – kapalnění, sublimace Jméno autora: Jaroslava Vondráčková Vytvořeno dne: 20.6.2011 Metodický popis, (anotace):  Materiál obsahuje informace o sytých párách, kapalnění, kondenzaci a otázky k procvičení VY_32_INOVACE_05-49

Kapalnění Začneme otázkami. Proč se v zimě při vstupu z venkovního prostředí do vytopené místnosti zamlžují brýle? Co jsou mraky a jak vznikají? Proč se zpravidla před sněžením nebo před deštěm oteplí?

Odpovědi Neviditelná vodní pára, která je v místnosti, se při dotyku studených skel brýlí ochladí a tím se změní zase v kapalinu (v drobné kapičky). Mraky jsou tvořeny různě velkými kapkami vody (někdy kroupami). Vznikají z vodní páry, která vystoupala do velké výšky, kde se ochladila a změnila se v kapalinu. Přeměnou vodní páry ve vodu se uvolňuje teplo.

Nasycené páry Vzduch může při určité teplotě obsahovat jen omezené množství vodní páry. Čím je vzduch teplejší, tím více vodní páry může obsahovat. Absolutní vlhkost vzduchu – hmotnost vodní páry, kterou obsahuje 1 m 3 vzduchu. V praxi se používá častěji relativní vlhkost. Vyjadřujeme ji v procentech. Nasycený vzduch má relativní vlhkost 100 %.

Kondenzace (A to je co?) Kondenzace je totéž co kapalnění. Je to přeměna plynu v kapalinu. Tedy opačný děj k vypařování. Při ochlazování se pára ve vzduchu již nemůže udržet, dochází ke skupenské přeměně – pára se mění ve vodu. Objeví se drobné kapičky, a to buď rozptýlené ve vzduchu (mlha), nebo na povrchu studenějšího předmětu (rosa).

Mlha Rosa

Není pára jako pára  Při kondenzaci se molekuly, které v plynu volně poletovaly, shlukují a vytvářejí malé kapičky – plyn nebo pára se sráží. Kdy se to stane? Molekuly musí být dost blízko u sebe, aby se mohly často setkat a utvořit kapičku. A teplota musí být dostatečně nízká, jinak by se kapičky hned zase odpařily. Když řekneme v běžném životě „z talíře stoupá pára“, myslíme tím bílou „mlhu“, kterou nad talířem vidíme. To ale pára není – skutečná pára, která je ve vzduchu kolem nás vždy obsažena, je neviditelný plyn.

Záhada. Záhada? Stalo se i vám? Karlova maminka dala v zimě uschnout mokré prádlo přes noc ven na šňůru. V noci se však hodně ochladilo a ráno našla maminka prádlo úplně zmrzlé. Měla již málo času, a tak prádlo na šňůře ještě nechala. Jak to, že do večera prádlo i v mrazivém počasí uschlo?

Vysvětlení Některé látky se mohou přímo (bez tání) měnit v plyn. Patří k nim i led. Zmrzlé prádlo uschne díky tomu, že krystalky ledu se z prádla přímo přemění ve vodní páru. Děj, při kterém se pevná látka mění přímo v plyn, nazýváme sublimace.

Sublimace v praxi Víš co je naftalín a k čemu ho užíváme v domácnostech? Ano, odhání z našich šatníků moly. A čím? Ano, výpary. Za nějaký čas kulička naftalínu zmizí. Vypaří se. Suchý led (oxid uhličitý v pevném skupenství), salmiak (chlorid amonný) Na jaře mizí sníh z polí, i když je teplota pod nulou a sníh netaje. To znamená, že se mění přímo ve vodní páru. Zvýšíme-li teplotu látek, některé pevné látky roztají a jiné začnou sublimovat rychleji.

Desublimace Sirný květ z italské sopky Vulkano Projevy desublimace vodní páry můžeme za mrazivého počasí vidět na trávě a větvích stromů, na drátech elektrického vedení, na střechách a oknech.

Použitá literatura RAUNER, Karel – hlavní autor. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2006. ISBN 80-7238-525-9 MACHÁČEK, Martin. Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Dotisk 2. vydání. Praha: Prometheus, 2001. ISBN 80-7196-220-1 Použité obrázky: www.office.microsoft.com [online]. c2011 [cit. 2011-046-20]. BOHUNĚK, Jiří. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ, 2. díl. 2. vydání. Praha: Prometheus, 1993. ISBN 80-85849-15-1 Foto autora prezentace