Tematické setkání KAP Olomouckého kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská, PhDr. Olomouc 23. června 2016
Cíl intervence – podpora DVD realizovaného SŚ Vychází ze strategických dlouhodobých cílů národní vzdělávací politiky a dlouhodobých záměrů krajů: Přeměna středních odborných škol na Centra celoživotního učení Implementace procesů uznávání výsledků předchozího učení do systému dalšího vzdělávání Rozšíření příležitostí ke vzdělávání seniorů realizací programů DV na SŠ (pestrost a četnost nabídky, rozšíření míst realizace vzdělávání) 2
Další vzdělávání – vzdělávání dospělých Profesní vzdělávání Občanské vzdělávání Zájmové vzdělávání Vzdělávání seniorů 3
Profesní další vzdělávání další vzdělávání kvalifikační - rekvalifikace + proces uznávání podle NSK další vzdělávání rozšiřující či aktualizující vzdělávání - pro firmy, pracující seniory, rozšíření potřebných kompetencí v některých pracovních pozicích ICT vzdělávání potřebné pro profesní výkon, cizí jazyk profesní apod. skladba nabízených oborů v kraji - odpovídá poptávce firem, jednotlivců, ÚP 4
Občanské další vzdělávání patří do dlouhodobých priorit státu, vychází z toho, co podle státu obyvatel potřebuje v DV jako občan pro fungování ve společnosti: - např. kompetence občana v evropském modelu CŽU - priority průběžně vyhlašované jako Digitální Česko aj. je součástí vzdělávací nabídky v kraji v různých typech škol a vzdělávacích oblastech: - environmentální vzdělávání občanů, - finanční gramotnost, digitální gramotnost, - právní gramotnost, výuka cizích jazyků, - výchova ke zdraví, apod. Implementace procesů uznávání výsledků předchozího učení do systému dalšího vzdělávání 5
Další vzdělávání seniorů patří do dlouhodobých priorit státu, vychází z Národního akčního plánu podporujícího pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 využití mezigeneračního učení k posílení sociálních vztahů a v boji proti antiageismu vychází z podpory kraje v strategii pozitivního stárnutí ve vztahu k účasti středních škol a vyšších odborných škol: - např rozvíjení univerzit nebo akademií třetího věku - rozvíjení dalších vzdělávacích aktivit pro seniory - důraz na zajištění dostupnosti i v menších městech a obcích dalšího vzdělávání 6
Rozvoj škol jako center CŽU Benefity pro školy Odborný rozvoj profesních kompetencí PP vyšší respekt k požadavkům světa práce provázanost počátečního a dalšího vzdělávání Finanční lepší postavení škol na trhu vzdělávání Společenský rozvoj spolupráce se sociálními partnery, nová partnerství vyšší informovanost veřejnosti o činnosti škol 7
Rozvoj škol jako center CŽU Benefity Pro kraje a obce škola jako místo setkávání generací při učení využití potenciálu školy (personálního i materiálního) dostupnost dalšího vzdělávání i poradenství Pro jednotlivce širší nabídka dalšího vzdělávání lepší dostupnost dalšího vzdělávání a poradenství motivace 8
Obsah intervence 1. Dílčí cíl - Podpora škol jako center CŽU: školy jako centra celoživotního učení poskytují vzdělání žákům v rámci počátečního vzdělávání, ale také nejrůznější formy dalšího vzdělávání pro dospělé již existující centra jsou v jednotlivých krajích sdružená v sítě (mimo Prahu, která se nemohla účastnit projektů podpořených ESF) 9
Škola jako centrum celoživotního učení Počáteční vzdělávání Další vzdělávání Uznávání 10
asociace ředitelů škol SÍTĚ ŠKOL LBK PH UK KHK KVK MSK SCK PK PLK OLK KVYS JCK ZK JMK sdružení o.p.s. př. org. asociace ředitelů škol 11
Kroky podpory v rámci intervence: Podpora škol při tvorbě koncepce DVD na škole pro další období a její realizaci: metodická podpora škol - příprava a organizace DVD vzdělávání učitelů – tvorba programů DV Podpora škol při získávání akreditací programů DV: metodická podpora vzdělávání zájemců o akreditace 12
Obsah intervence 2. Dílčí cíl - Implementace procesů uznávání výsledků předchozího učení do systému DV: střední odborné školy působí jako autorizované osoby pro uznávání výsledků předchozího učení pro profesní kvalifikace v soustavě NSK v oborech vzdělání, které poskytují podle zákona č. 179/2006 Sb. 13
Kroky podpory v rámci intervence: Podpora škol při získávání autorizace osob pro oblast ověřování a uznávání výsledků vzdělávání podle zákona č.179/2006 Sb.: vzdělávání škol - zájemců o autorizaci metodická podpora škol - příprava a organizace procesu uznávání vzdělávání učitelů – PDV, příprava zadání zkoušky pro uznání profesních kvalifikací 14
Obsah intervence 3. Dílčí cíl - Rozšíření příležitostí ke vzdělávání seniorů realizací vzdělávacích programů na středních školách střední školy realizují vzdělávání starší generace 15
Kroky podpory v rámci intervence: podpora KAP při vzdělávání starší generace: metodická podpora koncepce vzdělávání seniorů středními a vyššími odbornými školami s využitím mezigeneračního učení podpora škol při tvorbě programů dalšího vzdělávání pro starší generaci: metodická podpora vzdělávání učitelů – tvůrců vzdělávacích programů: tvorba PDV mezigeneračního učení 16
SÍŤ ŠKOL – CENTER CŽU ŠKOLY - CENTRA CŽU Podpora škol v poskytování DV Propagace a marketing Práce v souladu s dlouhodobou strategií vzdělávání kraje Spolupráce s trhem práce a ÚP Projektová činnost SÍŤ ŠKOL – CENTER CŽU Modulová vzdělávací nabídka Informační podpora Poradenství Podpora uznávání ŠKOLY - CENTRA CŽU CCŽU 1 CCŽU 2 CCŽU 3 CCŽU 4 CCŽU 5 ….. 17
Děkuji Vám za pozornost Diskuse Děkuji Vám za pozornost jana.bydzovska@nuv.cz 18