Rozvoj elektrické trakce v pražské autobusové MHD Martin Chlup, DM4 Vedoucí práce: Ing. Karel Zíka Oponent práce: Ing. Vladimír Pušman, Ph. D.
Současná situace v Praze Shrnutí - obsah Úvod Historie Základní druhy Ekonomika provozu Mezní rozsah provozu Současná situace v Praze Plánovaný rozvoj Vlastní návrh Závěr
Úvod Alternativní pohony Ekologie Elektrifikace autobusové dopravy
Historie trolejbusů a elektrobusů v Praze Klasické trolejbusy v letech 1936 – 1972 V okolí Střešovic, Smíchova, Václavského náměstí, Stadionu Strahov atd. Elektrobusy v letech 2011 – 2017 Breda Menarinibus Siemens Rampini SOR EBN 8 SOR EBN 11 Trolejbusy v letech 2017 – 2018 SOR TNB 12
Základní druhy Konvenční trolejbus Parciální trolejbus baterie – 10-30% Parciální trolejbus trolej – 10-30% baterie – 70-90% Dynamický elektrobus baterie – 100% Statický elektrobus
Ekonomika provozu Celkové náklady Náklady na pořízení Typ Cena (Kč) / 1 km Trolejbus, elektrobus (bez výměny baterií) 2 - 4 Elektrobus (vč. výměny baterií) 4 - 7 autobus 8-9 Cena (Kč) Zásuvka, AC (střídavý proud) vstup 225 000 Zásuvka, DC (stejnosměrný proud) vstup 2 000 000 Zásuvka z tramvajové sítě 375 000 Rameno s kontakty 700 00 Pantograf, z veřejné sítě 3 125 000 Pantograf, z tramvajové sítě 800 000 Indukční přenos 1 925 000 Typ vozidla SOR NS 12 Electric SOR NS 12 Diesel Škoda 32 Tr (bez baterií) Škoda 32 Tr (s bateriemi) Druh vozidla elektrobus autobus trolejbus Cena (mil. Kč) 14,9 5,5 10,49 13,5 Celkové náklady Náklady na pořízení Náklady na infrastrukturu Provozní náklady
Mezní rozsah provozu Průměrná linka v Praze - 12,6 km Průměrná životnost autobusu – 15 let Průměrný roční nájezd autobusu - 55 000 km Elektrobus Trolejbus Provozní náklady za celou životnost 5 865 750 Kč 10 518 750 Kč Náklady na pořízení vozidla 15 000 000 Kč 10 500 000 Kč Náklady na výměnu baterií 5 000 000 Kč - Náklady celkem 25 865 750 Kč 21 018 750 Kč Náklad Elektrobus Trolejbus Energie 2,7 Kč / vozokm 3,1 Kč / vozokm Oprava a údržba 4,1 Kč / vozokm 7,5 Kč / vozokm Údržba vedení - 2,55 Kč / vozokm Rychlonabíjecí stanice 0,31 Kč / vozokm Celkem 7,11 Kč / vozokm 12,75 Kč / vozokm Elektrobus Trolejbus Náklady na trolejbusové vedení - 189 000 000 Kč Celkové náklady při 40 voz. 1 034 630 000 Kč 1 029 750 000 Kč
Současná situace v Praze SOR EBN 9,5 Elektrobus Dopravce ARRIVA CITY SOR NS 12 Electric Dopravce DPP Škoda 30Tr Parciální trolejbus
Plánovaný rozvoj v Praze Linka 140 Palmovka – Miškovice Noční nabíjení v garážích Statické nabíjení Palmovka a Letňany Dynamické nabíjení Linka 207 Ohrada – Staroměstská Statické nabíjení Ohrada Linka AE Hlavní nádraží – Letiště Standard OppCharge
Vlastní návrh na možné rozšíření Elektrifikace linky 185 Palmovka – Vinořský hřbitov Cca 4 km dvoustopé troleje (Letňany – Bakovská) 8 parciálních trolejbusů Závislé na elektrifikaci 140 Elektrifikace linky 302 Palmovka – Přezletice, Kocanda 5 dynamických elektrobusů Cca 2 km dvoustopé troleje (Vinořský hřbitov – Přezletice, Kocanda) Úvaha nad dlouhodobou budoucností
Závěr Ekologie provozu Ekonomika provozu Plánovaný rozvoj
Zdroje Literatura: Programy: Mapové podklady: CHLUP, Martin a Tomáš BÁRTA. Elektrobusy v Praze. SOČ. SPŠD Masná. (některé části převzaty do této práce) Československý Dopravák. 2017, 2017(5). Československý Dopravák. 2018, 2018(5). ZeEUS eBus Report [online]. 2017, 2017(2) [cit. 2018-03-25]. Dostupné z: http://zeeus.eu/uploads/publications/documents/zeeus-ebus-report-internet.pdf Československý Dopravák. 2018, 2018(1). Programy: Program na úpravu map: CorelDraw Mapové podklady: Mapy Google [online] [cit. 2019-01-30]. Dostupné z: maps.google.cz/maps?hl=cs&tab=wl Ostatní zdroje jsou uvedeny v práci pomocí poznámek pod čarou.
Zdroje obrázků Trolejbusy v Praze [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: http://www.trolejbusyvpraze.net/Obrazky/tb_praha_hist_2018.jpg Breda Menarinibus [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: http://galerie-autobusu.cz/photos/33/4-2- 6_BredaMenarinibus_Zeus_M200_E.jpg SOR EBN 8 [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: https://www.metro.cz/Foto.aspx?r=metro-praha&c=A140212_134838_co-se- deje_row&foto=JBS5133a3_1fce326b1053460b1786dba245e93e60.jpg SOR EBN 11 [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: http://img3.auto.cz/news/img/art/2016-07/620_56c46f88aadb3.jpg SOR TNB 12 [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: https://foto.bmhd.cz/f/178/1777/177696.jpg SOR EBN 9,5 [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: http://www.buspress.eu/wp-content/uploads/2017/02/SOR-EBN-95-BB- Centrum-5.jpg SOR NS 12 Electric [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: https://foto.bmhd.cz/f/206/2059/205801.jpg Škoda 30Tr [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: http://mhd86.cz/wp-content/uploads/2018/05/FOTO-675x450.jpg EkovaElectric [online]. [cit. 2019-03-21]. Dostupné z: http://mhd86.cz/wp-content/uploads/2018/05/FOTO-675x450.jpg
Děkuji za pozornost!