Strategie BESIP Mgr. Tomáš Neřold M.A.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká asociace organizátorů veřejné dopravy - ČAOVD. S cílem koordinovat úsilí vedoucí ke zlepšení podmínek pro rozvoj integrované dopravy v České republice.
Advertisements

Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CIZINCI V ČR A PLZEŇSKÉM KRAJI Tisková konference, Plzeň,
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Analýza potřeb v území jako východisko pro tvorbu Krajského akčního.
MAP rozvoje vzdělávání v SO ORP Neratovice 2. Setkání Řídícího výboru MAP Neratovice 20. června 2016, MěÚ Neratovice.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Migrační tendence v Moravskoslezském kraji Ing. Jaromír Kartous oddělení regionálních analýz a informačních služeb Ostrava.
Prázdniny Prázdniny dopravní nehodovost 2011, Prázdniny 2012 Policie České republiky porovnánív % počet.
Činnost služby dopravní policie v roce 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. ledna 2010.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Ing. Kateřina Lichtenberková
TISKOVÁ KONFERENCE Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje
Komplexní systém hodnocení
Činnost služby dopravní policie za I. až III. čtvrtletí roku 2010 plk
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Členská schůze MAS Nepomuk,
STÁŘÍ A VÝVOJ STÁRNUTÍ POPULACE V ČESKÉ REPUBLICE A JEJÍCH KRAJÍCH
Plánování ve školní tělesné výchově
SEMINÁŘ AKTIVNĚ S BESIPEM
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2016
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
Hradec Králové, 17. září 2014.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Nehodovost na okrese ZNOJMO
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
NÁPAD TRESTNÉ ČINNOSTI VÝVOJ DOPRAVNÍ NEHODOVOSTI ÚO Břeclav
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Příprava programového období 2014–2020
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
AKTUALIZACE REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE ZLÍNSKÉHO KRAJE
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Kalamitní situace - opatření
Krajské ředitelství policie hl. m
Policejní prezidium ČR první náměstek policejního prezidenta brig. gen
Dopravní nehodovost v České republice za rok 2016
Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území MČ Praha 10, CZ
Policie České republiky Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje odbor služby dopravní policie plk. Ing. Jindřich Rybka BA. Statistika nehodovosti.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2015 plk. Ing. Tomáš LERCH
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE OD –
Prázdniny 2011 Policie České republiky
PRÁZDNINY 2014 plk. Ing. Tomáš LERCH ŘSDP PP ČR
Elektrokola z pohledu bezpečnosti silničního provozu
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje Odbor služby dopravní policie.
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Bilanční tisková konference OSDP
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
MAP rozvoje vzdělávání v SO ORP Neratovice
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2014 plk. Ing. Tomáš LERCH
Dopravní nehodovost ve Zlínském kraji za rok 2016
Statistika nehodovosti na území hl. m. Prahy v roce 2014
ZÁKLADNÍ UKAZATELE dopravní NEHODOVOSTI
Hodnocení plnění infrastrukturních opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Ing. Josef Mikulík, CSc. ČSS, předseda sekce Bezpečnosti silničního.
Celostátní sčítání dopravy 2020 a technologický potenciál pro CSD 2025
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Velikonoce plk. Ing. Tomáš LERCH.
Transkript prezentace:

Strategie BESIP 2021-2030 Mgr. Tomáš Neřold M.A. Aktivity SO BESIP MD směrem k následující dekádě Mgr. Tomáš Neřold M.A. Vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstvo dopravy

BESIP v ČR - realita AKTUÁLNĚ: NSBSP v roce 2019 (leden-duben) NEGATIVUM: meziročně o 9 usmrcených více (+7 %), POZITIVUM: těžce zraněno o 98 osob méně (-15 %) Neuspokojivé dílčí cíle: nákladní automobily, meziročně usmrceno o 11 více osob, z 21 osob usmrceno 5 vinou N1, 8 vinou N2 a 8 vinou N3 stárnoucí populace, nepřiměřená rychlost. facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Informace o plnění NSBSP v roce 2018 7. rok realizace NSBSP (2. rok realizace revidované NSBSP) Informace koncipovaná „novým“ pohledem, (nejen) analytická část doplněná vysokým podílem interaktivity Důraz kladen mj. na poznatky z Hloubkové analýzy dopravních nehod Nově implementovány mapové podklady z aplikace DOPRAVNÍ NEHODY V ČR (sekundárně jsou pak rozpracovány např. ve Strategii BSP Zlínského kraje) Zřetelně definované závěry a doporučení Aktuálně: proběhlo vnitrorezortní připomínkové řízení, zapracovány připomínky projednáno na poradě ministra, bude zahájen meziresort V tuto chvíli je před dokončením analytická část, která krom strategických cílů (U a TZ) obsahuje také nově strukturované dílčí cíle – detaily dále v prezentaci… Tato konference je vhodnou příležitostí zapojit do další fáze všechny dotčené/odpovědné subjekty, realizační program bude tvořen na základě podnětů z ORP, krajů, asociací. SMO, ŘSD atd. facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

Krajské srovnání (období let 2011-2018, resp. 2001-2008) BESIP v ČR - realita V rámci České republiky došlo v uvedeném období k poklesu počtu usmrcených osob o 47,4 %, o 42,2 % pak k poklesu v oblasti těžce zraněných osob Detaily součástí Informace o plnění NSBSP v roce 2018 K nejzásadnějšímu poklesu fatálních následků dopravních nehod bylo evidováno v Karlovarském kraji (-59,7 %), hl. m. Praze (-54,6 %) a v Olomouckém kraji (-53,8 %), naopak za nejméně uspokojivé poklesy fatalit lze označit Plzeňský kraj (-36,5 %), Pardubický kraj (-39,4 %) a Jihočeský kraj (-40,6 %). K nejzásadnějšímu poklesu v oblasti těžce zraněných osob došlo v Karlovarském kraji (-54,7 %), Olomouckém kraji (-53,1 %) a hl. m. Praze (-49,1 %), za méně uspokojivé poklesy pak lze označit situaci v Jihomoravském kraji (-25,3 %), ve Zlínském kraji (-28,4 %) a také v Jihočeském kraji (-34,4 %). facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Evropské srovnání usmrcených osob (2018 vs. 2010) Na silnicích v Evropské unii bylo v roce 2018 usmrceno přibližně 25 100 osob Se 49 usmrcenými osobami na 1 mil. obyvatel zůstaly evropské silnice v roce 2018 zdaleka nejbezpečnější na světě ČR v roce 2018 s 62 usmrcenými na 1 mil. obyvatel až 21. z 28 zemí EU V ČR meziročně 14% nárůst, v EU 1% pokles; např. v Německu +3 %, v Polsku +2 %, v Rakousku -3 %, na Slovensku -8 % facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Struktura Strategie BESIP 2021-2030 Úvod Strategické cíle Evropa, Česká republika Dílčí cíle Viníci, poškození, infrastruktura Realizační program Ekonomická hlediska Ztráty z dopravní nehodovosti, zajištění financování Pravidelné informace o plnění Měsíčně/operativa, ročně/komplexně Závěry V tuto chvíli je před dokončením analytická část, která krom strategických cílů (U a TZ) obsahuje také nově strukturované dílčí cíle – detaily dále v prezentaci… Tato konference je vhodnou příležitostí zapojit do další fáze všechny dotčené/odpovědné subjekty, realizační program bude tvořen na základě podnětů z ORP, krajů, asociací. SMO, ŘSD atd. facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Srovnání jednotlivých dekád (období 1991-2030) V období 2011-2020 bude na PK v důsledku DN usmrceno přibližně 5 850 a těžce zraněno 26 350 osob V předchozí dekádě téměř o 90 % více usmrcených a o 2/3 více těžce zraněných Předpoklad pro období 2021-2030 vychází ze strategických cílů Strategie pro dané období facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Vývoj usmrcených osob Rok 2030: snížení počtu usmrcených osob o 50 % vůči roku 2020 facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Vývoj těžce zraněných osob Rok 2030: snížení počtu těžce zraněných osob o 50 % vůči roku 2020 facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Strategie BESIP 2021-2030 Nový přístup s přihlédnutím k vyhodnocení aktuální NSBSP a prioritám EU (zranitelní účastníci silničního provozu, používání bezpečnostních pásů, srážky se stromy apod.) Srozumitelný dokument s jasnou definicí prioritních oblastí a konkrétními návrhy realizačních opatření Jednoduchá implementace z národní do krajské úrovně s důrazem na lokalizaci shluků závažných dopravních nehod Potvrzení VIZE NULA Aplikace výsledků hloubkové analýzy dopravních nehod Sourodé dílčí cíle NSBSP (viníci/poškození, věk/praxe, kategorie účastníků silničního provozu, příčiny závažných nehod atp.) Nové výzvy: autonomní způsob přepravy, sdílená ekonomika (spolujízda, carsharing), elektrokola a další Provázanost s akčními plány zainteresovaných rezortů facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

Příklad podkladů pro „Novou Strategii“ – praxe viníků BESIP v ČR - realita V období 2011-2018 bylo vinou řidičů s praxí do 5 let usmrceno 28 % a těžce zraněno 30 % osob U řidičů s praxí 1-2 roky byl evidován nejpozitivnější pokles závažných následků Naopak negativní bilance byla evidována u řidičů s praxí nad 30 let, kde dochází každoročně k nárůstu jak usmrcených, tak těžce zraněných osob facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

Příklad podkladů pro „Novou Strategii“ – kategorie viníků BESIP v ČR - realita 7 z 10 usmrcených osob vinou řidičů osobních vozidel! Cyklisté – specifické roční přírůstky: pozitivní progres v oblasti usmrcených (-8,9 %), negativní pak v oblasti těžce zraněných osob (pouze -0,3 %) Motocyklisté – velmi pozvolný pokles jak zaviněných, tak nezaviněných (není součástí grafu) následků facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Příklady tematických okruhů / nových dílčích cílů Viníci nehod Nutno klást důraz/pracovat s viníky fatálních nehod, velmi často se diskuse soustředí na následky, nikoli příčiny Praxe v řízení V období 2011-2018 zavinili řidiči s praxí do 5 let 28 % usmrcení, resp. 30 % těžkých zranění Cizí státní příslušníci V uplynulých 3 letech stoupl podíl viníků-cizinců na fatálních následcích nehod, v roce 2018 zavinili usmrcení, resp. těžká zranění u 9 % osob! Alkohol – zachování nulové tolerance! V období 2011-2018 se viníci nehod se zjištěnou minimální hladinou (do 0,24‰) podíleli 12 % (55) na usmrcených, resp. 11 % (230) na těžkých zraněních zaviněných pod vlivem alkoholu Srážka se stromem V období 2011-2018 bylo 15 % osob (741) usmrceno, resp. 9 % osob (1 984) těžce zraněno při srážkách se stromem Flotilová vozidla V období 2011-2018 zavinili řidiči vozidel soukromých společností, resp. vozidly využívaných k výdělečné činnosti smrtelná zranění u 20 % osob, resp. těžká zranění u 19 % osob Železniční přejezdy, ujetí viníků od nehod a další Vysoká závažnost dopravních nehod, každý týden odjede viník od vážné nehody (smrt nebo těžké zranění) atd. facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita „Zbytečná“ úmrtí / těžká zranění Chodci: VIDITELNOST! 58 % chodců bylo usmrceno v noci (pozn. v období 2005-2018) Cyklisté: PŘÍLBY! 84 % usmrcených, 73 % těžce zraněných a 71 % lehce zraněných cyklistů nemělo přílbu (pozn. období 2009-2018) Dle studie „Cycling fatalities: When a helmet is useless and when it might save your life“, na které participovalo CDV, by 37 % usmrcených cyklistů v případě použití přílby přežilo! (pozn. zkoumáno 119 cyklistů, kteří byli usmrceni v období 1995-2013 a nepoužili přilbu) Motocyklisté: RYCHLOST! V roce 2018 30 % usmrcených a 23 % těžce zraněných motocyklistů vlivem nepřizpůsobení rychlosti Pasažéři ve vozidlech: BEZPEČNOSTNÍ PÁSY! v roce 2018 28,4 % usmrcených řidičů a 21,8 % usmrcených spolujezdců nebylo připoutáno bezpečnostním pásem!!! facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Aktuální kampaně Neskákej mi pod kola! Auto vs. motocykl – spolu nikoliv proti sobě #nepozornostzabíjí Zpomal – budeš rychlejší Ulička pro život facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Neskákej mi pod kola! facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

Mgr. Tomáš Neřold M.A. +420 602 632 176 tomas.nerold@mdcr.cz