Podstata a zvláštnosti služeb cestovního ruchu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Potřeby účastníků CR primární – „cílové potřeby“ sportovní vyžití poznávání odpočinek zábava sekundární – „realizační potřeby“ přeprava do rekreačního prostoru stravování ubytování
Služby CR uspokojují primární i sekundární potřeby účastníků cestovního ruchu není možné je produkovat do zásoby (na sklad) proces poskytnutí služby je i procesem její spotřeby
Zvláštnosti služeb CR poskytnutí služeb a jejich spotřeba jsou prostorově i časově vázány na určitý rekreační prostor služby tvoří celý komplex, navazují na sebe, mohou se zastupovat a jsou mnohotvárné nutné jejich včasné zabezpečení mají charakter převážně osobních služeb účastník CR je neanonymní
Kontrolní otázky: Jmenujte dvě základní skupiny potřeb účastníků CR. Jmenujte cílové potřeby. Jmenujte realizační potřeby. Charakterizujte služby cestovního ruchu.
Zdroje: ORIEŠKA, J. Technika služeb cestovního ruchu. 1. vyd. Praha : Idea servis, 1999. DROBNÁ, D. MORÁVKOVÁ, E. Cestovní ruch pro střední školy a veřejnost. 2. upravené vyd. Olomouc : Fortuna, 2010.