Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI. CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T.
Advertisements

Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
POHYB TĚLES PROTI SOBĚ – STEJNÁ DOBA Slovní úloha o pohybu I.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_15_Slovní úlohy o pohybu-příklady.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Seminář o stavebním spoření
Rovnice ve slovních úlohách II.
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
POHYB.
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
KMT/MCH1 – Mechanika pro učitele 1
Pohyb těles-fyzika hrou
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rovnoměrný pohyb A KONEC
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
PYRAMIDA Kinematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Popis pohybu hmotného bodu (kinematika)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
KMT/MCH1 – Mechanika 1 pro učitele Přednáška - kinematika,
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Procenta v „autařské“ praxi
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Rovnoměrný pohyb konstantní (stejná) rychlost
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ROVNOMERNE ZRÝCHLENÝ POHYB
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Seminár z fyziky.
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Příklady – cvičení ) Ventilátor točící se rychlostí 20 otáček za sekundu začne rovnoměrně zpomalovat s tím, že za 10 s poklesne frekvence.
Kontrolní test znalostí
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
UŽITÍ DIFERENCIÁLNÍHO POČTU I.
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Grafy kvadratických funkcí
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Členění klasické mechaniky 1
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Rovnoměrně zrychlený pohyb – příklady
Rovnoměrný pohyb po kružnici
Tečné a normálové zrychlení
Příklady – cvičení Určete brzdnou dráhu auta s počáteční rychlostí 90 kmh-1, které se pohybovalo rovnoměrně zpomaleně a zastavilo za 5.
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Transkript prezentace:

Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí 120 km/h. Jaká byla průměrná rychlost? Pepa běžel do vršku rychlostí 8 km/h a z vršku rychlostí 12 km/h. Vršek je 6 km od vesnice. Jak dlouho si může na vrcholu odpočinout, chce-li se vrátit zpět domů přesně za 90 minut? Jaká bude v tom případě jeho průměrná rychlost? Peloton cyklistů se pohybuje rychlostí 36 km/h . V okamžiku, kdy bylo čelo pelotonu vzdáleno 10 km od místa startu, vyjela z místa startu spojka rychlostí 54 km/h. Spojka dostihla čelo pelotonu, okamžitě se otočila zpět a zařadila se na jeho konec přesně za 34 minut. Určete délku pelotonu l. Loďka plující po proudu předehnala kus dřeva v bodě A . Po dalších 60 minutách se otočila a potkala zmíněný kus dřeva v bodě B vzdáleném 6 km od bodu A. Určete rychlost proudu.

Kinematika HB – speciální případy Protože neumíme vyšší matematiku, musíme se pro případ pohybu po přímce omezit na dva typy pohybu: - pohyb rovnoměrný přímočarý (nulové zrychlení, stálá rychlost, s = v*t, viz nižší gymnázium) pohyb rovnoměrně zrychlený (či zpomalený) přímočarý - novinka, zrychlení (tj. časová změna rychlosti) je konstantní Vyšší matematika by nám umožnila pracovat s zcela obecnými pohyby hmotného bodu, dovoluje nám počítat časové závislosti dráhy, rychlosti, zrychlení, ale i určovat trajektorie různých pohybů!

Pohyb rovnoměrný přímočarý Platí pro něj, že a = 0, v = v0 = konst. a s = v0*t. Závislosti jednotlivých veličin na čase můžeme znázornit graficky: v (m*s-1) v0 a (m*s-2) s (m) s =v0*t tgφ = s/t = v0 φ t(s) t(s) t(s) Z obrázků je vidět, že dráhu lze určit v grafu v(t) jako obsah plochy pod křivkou, rychlost v grafu s(t) poté jako směrnici tečny. To platí obecně pro jakýkoliv přímočarý pohyb!

Základní ZŠ (SŠ) úlohy 1. První auto jede z místa A rychlostí v1. Druhé auto vyrazí za ním se zpožděním ∆t větší rychlostí v2. Kdy a kde se potkají? Možno řešit různě, klasický postup: s1 = s2  v1*t1 = v2*t2  v1*t1 = v2*(t1 - ∆t)  v2*∆t = t1* (v2-v1)  t1 = v2*∆t /(v2-v1). s = v1*t1. 2. První auto jede z místa A rychlostí v1. Druhé auto vyrazí z místa B vzdáleného s se zpožděním ∆t rychlostí v2. Kdy a kde se potkají? Klasický postup: s = s1 + s2  s = v1*t1 + v2*t2  s = v1*t1 + v2*(t1 - ∆t)  s + v2*∆t = t1* (v2 + v1)  t1 = (s + v2*∆t) /(v2 + v1). s1 = v1*t1.

Pohyb rovnoměrně zrychlený přímočarý Platí pro něj, že a = a0 = konst., v = a*t + v0 (poč. rychlost), s = ½*a*t2 + v0*t + s0 (poč. dráha, většinou nulová) Závislosti jednotlivých veličin na čase můžeme znázornit graficky: v (m*s-1) s (m) a (m*s-2) tečna v čase t* a0 tgφ = v (t*) s =1/2*a*t2 φ t(s) t(s) t* t(s) Z obrázků je opět vidět, že dráhu lze určit v grafu v(t) jako obsah plochy pod křivkou, rychlost v grafu s(t) poté jako směrnici tečny. Grafem s(t) je parabola. Podobně změnu rychlosti lze určit z grafu a(t) jako obsah plochy pod křivkou (platí obecně).

Pohyb rovnoměrně zrychlený Díky uvedené závislosti dráhy na čase můžeme při pohybu rov. zrychleném (či zpomaleném, což je totéž se záporným zrychlením) použít tzv. metodu průměrování.Pro uraženou dráhu pak platí jednoduchý vzoreček s = vp*t, kde vp je průměrná rychlost v době pohybu, pro kterou platí vp = (v0 + vk)/2, kde v0 je počáteční a vk koncová rychlost. Pro rozjezd z klidu rovnou platí vp = vk/2. Příklad 1: Letadlo se zvedlo po 675 m z rozjezdové plochy. Jaké bylo jeho konstantní zrychlení, jestliže opustilo zemi za 15 s po startu? Jakou mělo rychlost v okamžiku, kdy se vzneslo? Řešení: Rovnoměrně zr. pohyb s nulovou poč. rychlostí  s = vp*t  vp = s/t = 675/15 = 45 m/s. vp = vk/2  vk = 2* vp = 2*45 = 90 m/s. Pro zrychlení: a = ∆v/∆t = 90/15 = 6 m/s2. Příklad 2: Auto snížilo během 5 s rovnoměrně svoji rychlost z 25 m/s na 15 m/s. Jakou dráhu přitom urazilo? Řešení: Rovnoměrně zpom. pohyb s nenulovou poč. rychlostí  vp = (v0 + vk)/2 = (15 + 25) / 2 = 20 m/s. s = vp*t = 20*5 = 100 m.

Pohyb nerovnoměrný přímočarý Platí pro něj, že a není konstantní, v i s se poté musí určit pomocí integrálů Závislosti jednotlivých veličin na čase mohou vypadat třeba takto: v (m*s-1) v0 s (m) a (m*s-2) tečna v čase t* a0 tgφ = v (t*) φ t(s) t(s) t* t(s) Grafy jsou složité, opět však lze dráhu lze určit v grafu v(t) jako obsah plochy pod křivkou, rychlost v grafu s(t) poté jako směrnici tečny. Změnu rychlosti lze z grafu a(t) určit jako obsah plochy pod křivkou.

Příklad – rovnoměrně zrychlený pohyb Zadání: Těleso se pohybuje rovnoměrně zrychleně s počáteční rychlostí v0 = 3 m*s-1 a zrychlením a = 2m*s-2. Určete dráhu uraženou během prvních deseti sekund pohybu a konečnou rychlost. Řešení: Dosazením t = 10 s do vztahů pro rovnoměrně zrychlený pohyb okamžitě dostáváme: vk = v0+a*t = 3 + 2*10 = 23 m*s-1 s(10) = ½*a*t2+v0*t+s0 = ½*2*102+3*10+0 = 130 m (případně vp = (v0 + vk)/2 = (3 + 23)/2 = 13 m/s; s (10) = vp*t = 13*10 = 130 m).