ROZMNOŽOVÁNÍ A PLODNOST ZVÍŘAT 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohlavní a chovatelská dospělost
Advertisements

Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
 Evropa: - rok 1995: 22 selat/prasnici/rok - rok 2000: cíl - 24 selat/prasnici/rok - rok 2011: cíl - 27 selat/prasnici/rok → dosahuje asi 20 % chovů.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Proč je nutno začít s léčbou neplodnosti včas MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Zvířata na farmě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_13_Zvířata na farmě Téma: Člověk.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Plánování ve školní tělesné výchově
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Algoritmizace - opakování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SPERMATOGENEZE A OOGENEZE
Vytápění Teplovodní otopné soustavy samotížné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_06_01_mužské pohlavní orgány.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Poměr v základním tvaru.
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Gymnasium Jižní Město Praha
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_ZJIŠŤOVÁNÍ TRHLIN_S4
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Rozmnožování organismů
Život bez střeva , Praha.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
VY_32_INOVACE_126_Chov_skotu
Transkript prezentace:

ROZMNOŽOVÁNÍ A PLODNOST ZVÍŘAT 1 VY_32_INOVACE_132_Chov_skotu ROZMNOŽOVÁNÍ A PLODNOST ZVÍŘAT 1 Autor: Ing. Miroslav Huk

Záznamový list výukového materiálu Název školy SŠTZ Mohelnice, 1. máje 2, 789 85 Mohelnice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0033 Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Název výukového materiálu Rozmnožování a plodnost zvířat 1 Označení VY_32_INOVACE_132_Chov_skotu Vzdělávací obor 41-51-H/01 Zemědělec – farmář Tematická oblast Chov zvířat Ročník Druhý Autor Ing. Miroslav Huk Datum ověření 6. 1. 2014 KF 2 Anotace / metodický popis Zootechnické aspekty rozmnožování zvířat, pohlavní a chovatelská dospělost, plodnost samců, plodnost samic, pohlavní cyklus samic, neplodnost samic Podpis autora Podpis ředitele

Chov skotu – Rozmnožování a plodnost zvířat Ing. Miroslav Huk

Zootechnické aspekty rozmnožování a plodnost zvířat Plodnost zvířat je základní biologická vlastnost, ale i základní užitková vlastnost, protože je předpokladem výroby mléka, masa a ostatních živočišných produktů a tím je na ní závislá rentabilita chovu. Rozmnožování je základním životním projevem organismu směřujícím k udržení druhu. Všechny druhy vyšších živočichů se rozmnožují pohlavně. Tento způsob vzniku nového organismu je podmínkou spojení dvou pohlavních buněk (gamet) – samčí spermie a samičího vajíčka, čímž vzniká zygota jako základ nového jedince. V procesu vývoje vznikly specializované orgány k zajištění rozmnožování a podle jejich přítomnosti jsou živočichové rozděleni na samce a samice. U obojího pohlaví se pohlavní orgány skládají z pohlavních žláz, vývodných cest a orgánů pářících. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Zootechnické aspekty rozmnožování a plodnost zvířat Pohlavní žlázy produkují gamety a pohlavní hormony, vývodné cesty a pářící orgány slouží jako pomocné ústroje pro vývod gamet, oplození a zahnízdění a vývin zygoty. Plodnost představuje komplexní vlastnost, která je výsledkem schopností samců a samic poskytovat zdravé potomstvo v optimálním počtu za určitý čas. Plodnost samců je dána schopností produkce kvalitního ejakulátu a jeho zapravení do pohlavního ústrojí samice. Plodnost samic je dána schopností pravidelné reprodukce tj. pravidelným pohlavním cyklem, zabřeznutí a porození zdravého a životaschopného mláděte. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Zootechnické aspekty rozmnožování a plodnost zvířat Tato základní užitková vlastnost zvířat má význam: chovatelsko-šlechtitelský - plodnost podmiňuje získávání mláďat potřebných pro produkci masa, je faktorem spouštějícím laktaci. Dobrá úroveň plodnosti umožňuje zvýšit intenzitu selekce zvířat, řízení reprodukce pak zkrácením generačního intervalu zintenzivní šlechtitelský proces. ekonomický - dostatečná plodnost určuje ekonomickou efektivnost produkce živočišných produktů. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní a chovatelská dospělost Pohlavní funkce se oproti funkcím jiných orgánů vyvíjejí poměrně později v období puberty a mají omezenou dobu trvání. Puberta je obdobím, kdy vrcholí proces pohlavního dospívání zvýšenou produkcí pohlavních hormonů, což se projeví morfologickými i funkčními změnami pohlavních orgánů, vývinem sekundárních pohlavních znaků a změnami v chování zvířat. Puberta vrcholí započetím spermiogeneze – produkcí oplození schopných spermií u samců a první ovulací – uvolněním oplození schopných vajíček u samic – tehdy považujeme zvíře za pohlavně dospělé. Věk pohlavní dospělosti je ovlivněn druhovou a plemennou příslušností, individualitou genotypu, pohlavím. Podmínky vnějšího prostředí působí výživou, klimatickými činiteli. Protože věk pohlavní dospělosti je v úzké souvislosti se stupněm celkového vývinu organismu daným hmotností zvířete, má dominantní vliv úroveň výživy. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní a chovatelská dospělost Platí, že zvířata domestikovaná, plemena ušlechtilá a raná dospívají pohlavně dříve než zvířata divoká. Raná zvířata dospívající pohlavně dříve se dožívají kratšího reprodukčního věku. Zvířata jsou pohlavně dospělá a schopna rozmnožování ve věku, kdy není dokončen jejich tělesný vývoj. Proto je nelze použít k plemenitbě ihned po dosažení pohlavní dospělosti - zejména u tělesně nedospělé samice březost zpomalí až zastaví růst, způsobí ztížený porod, sníženou životaschopnost mláděte. Je nutné, aby chovatel znal věk pohlavní dospělosti chovaných zvířat a včas oddělil odchovávané samce od samic a zabránil nežádoucí březosti. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní a chovatelská dospělost Druh Pohlaví Pohlavní dospělost (měsíce) Chovatelská dospělost á dospělost kg živé hmotnosti SKOT samec 6-8 12-14 - samice 15-20 400 PRASE 4-8 12 8-12 120 OVCE 4-6 12-15 5-12 10-24 35-50 KOZA 35 KŮŇ 8-16 36-52 6-12 36-48 SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samců Plodnost samců Funkce pohlavních orgánů samců spočívá v tvorbě pohlavních buněk (spermií), plasmy ejakulátu a jejich zapravení do pohlavních orgánů samice. Pohlavní orgány samců tvoří varlata, nadvarlata, chámovod, přídatné pohlavní žlázy, semenné váčky, prostata a pohlavní úd. Druhou důležitou funkcí varlat je tvorba pohlavního hormonu testosteronu, který ovlivňuje tvorbu sekundárních pohlavních znaků a pohlavní chování. Podmínkou tvorby kvalitních spermií je umístění varlat v šourku mimo dutinu tělní pro dosažení teploty o 3 - 5 °C nižší než je tělesná. Jedinec u kterého nesestoupí jedno či obě varlata do šourku má zhoršenou plodnost neboje neplodný. Spermiogeneze začíná v raném embryonálním období jedince, avšak vlastní tvorba oplození schopných spermií začíná pubertou. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samců Spermie opouštějí tělo samce ve formě ejakulátu (semeno, sperma) složeného ze spermií a plasmy, kterou tvoří sekrety přídatných pohlavních žláz s úkolem tvořit vhodné prostředí spermiím, umožnit jejich pohyb a dodat energii. Pro oplodnění vajíčka je důležitá životnost spermie projevující se hlavně aktivním pohybem vpřed 2-5 mm/min., oplození neschopné jsou buď bez pohybu, kmitají na místě nebo se pohybují v kruhu. Oplozovací schopnost si spermie udrží dle druhu: v pohlavních orgánech krávy 24 - 48 hodin (schopnost pohybu 96 hodin), v pohlavních orgánech ovce 24 - 48 hodin (pohyb 48 hodin), v pohlavních orgánech klisny 144 hodin, v pohlavních orgánech samic drůbeže až několik týdnů. Oplozovací schopnost spermie je podmíněna procesem dozrání spermie, které se realizuje teprve pobytem v pohlavních orgánech samice (1,5-5 hodin dle druhu) a stykem se sliznicí a sekrety dělohy a vejcovodů. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samců Vedle produkce kvalitního ejakulátu požadujeme u samců dostatečnou potenci (libido sexualis), charakterizovanou pářícím chováním, které zajistí bezchybné páření. Základem je vrozené chování - sled nepodmíněných reflexů a ve vazbě na ně se vytváří i podmíněné reflexy, jejichž význam roste s věkem samce a stávají se významným pro úspěšné páření nebo odběr semene. Jejich vytváření ovlivňuje člověk a tak i ovlivňuje pohlavní činnost, což je důležité zejména při inseminaci. Páření jako vrozené chování zahrnuje sled reflexů: distanční reflexy odpovídající na podněty smyslových orgánů (zrak, čich) zahrnují reflex přibližovací, erekční aj., dotykové reflexy jsou odpovědí na podněty ze smyslových orgánů dotyku a zahrnují reflex přímého kontaktu samce a samice, reflex skoku a pojímací reflex, kopulační reflexy jsou reflexy bezprostředního pářícího aktu –reflex vyhledávací, reflex tření a ejakulační. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samců Páření zvířat je ze strany samce nazýváno připouštění a trvá: u koní 1-3 minuty, u prasat až 15 minut, u přežvýkavců je páření velmi krátké (1-15 sekund) a je nazýváno skok. Přestože je u všech druhů zvířat užíváno inseminace (v různém rozsahu), která vylučuje samce z procesu dopravy ejakulátu do pohlavních orgánů samic, je neustále zapotřebí dbát u samců na dostatečnou kvalitu potence, protože jednak umožňuje bez problémů odběr semene a je také kritériem konstitučního typu a zdatnosti organismu. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samců Na jednoho plemeníka je možno počítat s následným počtem samic: Využití plemeníků při připouštění z ruky a inseminaci:   Druh Páření za týden Páření za rok Inseminace Býk 3-4 80-120 5 000 a více Hřebec 50-60 200-250 Kanec 2-3 30-40 až 2 500 Beran 12-20 až 5 000 Kozel SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samců Vlivy působící na plodnost samců: Genetické - jsou známy vlivy dané druhovou a plemennou příslušností. Pokud se vyskytnou vady, pak vzhledem ke zhoršené plodnosti postižených samců a dědičnosti těchto vad, je třeba plemeníka bezpodmínečně vyřadit z chovu. Negenetické - plodnost citlivě reaguje na podmínky chovu, výživa - důležitá je plnohodnotná výživa samců, z hlediska kvality ejakulátu je nezbytná zdravotní nezávadnost krmiv (bez toxinů, těžkých kov ap.), teplota - negativně působí na spermiogenezi nadměrná teplota, světlo - pohlavní aktivita souvisí s délkou světelného dne (sezónnost), využívání - pravidelné připouštěni dle druhu, pohyb, ošetřování - příznivý vliv správné techniky ošetřování (čištění, úprava končetin), věk - příliš mladí či přestárlí samci mívají zhoršený ejakulát i potenci. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samců Hodnocení plodnosti samců Plodnost samců můžeme rozlišovat potencionální a skutečnou. potencionální je dána produkcí spermií a parametry ejakulátu - u zdravého samce bez poruch je dostatečná, v případě užívání inseminace je zajištěna kontrolou inseminačních dávek. skutečná plodnost je dána počtem zabřezlých plemenic či počtem mláďat připadajících na porod. Skutečnou plodnost vyjádří: procento zabřezlých samic - ze všech zapouštěných či inseminovaných. inseminační index - udává počet inseminací nutných k zabřeznutí (dobrý je do 1,6). index plodnosti - hodnotí procento březosti po plemeníkovi s ohledem na stáda, inseminačního technika a ostatní plemeníky. Výpočet je prováděn pro jednotlivé plemeníky. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samců Podkladem hodnocení je řádná chovatelská evidence: o každém připuštění má být veden záznam v připouštěcím rejstříku. Majiteli samice je předán připouštěcí lístek. O inseminaci musí být proveden záznam na inseminační kartě plemenice. Tato evidence je důležitá pro zápis původu narozeného mláděte. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samic Plodnost samic Funkce pohlavních orgánů samic spočívá v tvorbě pohlavních buněk (vajíček), páření a vytvoření prostředí ve kterém se vyvíjí zárodek a plod až do doby porodu. Pohlavní orgány samic tvoří vaječníky, vejcovody, děloha, pochva a vulva. Další důležitou funkcí vaječníků je tvorba pohlavních hormonů estrogenů a progesteronu, které zodpovídají za determinaci samičích sekundárních pohlavních znaků, realizaci březosti, vývin mléčné žlázy a laktace, také se podílí na formování pohlavního a mateřského chování samice. Samičí gamety – vajíčka – vznikají ve vaječníků procesem ovogeneze. Po narození samice jsou tedy primární folikuly založené už v plodu samice se základem vaječné buňky přítomny ve velkém, ale definitivním počtu (kráva 100 - 300 tisíc, prasnice 60 - 100 tisíc), avšak jen malá část z nich po období puberty pokračuje ve vývoji a zrání až do konečné podoby Graafova folikuIu obsahujícího vaječnou buňku. Uvolnění vajíčka se děje prasknutím Graafova folikuIu – tento proces se nazývá ovulace. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Plodnost samic Počet mláďat je určen hlavně počtem ovulovaných vajíček – zvířata dělíme na jednorodá, která rodí jedno mládě (kráva, klisna), vícerodá, která rodí dvě a více mláďat (koza, ovce, prasnice, fena, kočka, králice). Po ovulaci se na vaječníku tvoří v místě prasklého folikulů tzv. žluté tělísko, jehož buňky tvoří progesteron blokující dozrávání dalších folikulů a tím i ovulaci a připravuje děložní sliznici pro přijetí zygoty. Jestliže vajíčko nebylo oplozeno, žluté tělísko po 9 – 11 dnech zaniká a objeví se až po další ovulaci. Tyto základní děje na vaječníku – dozrání folikulů, ovulace, vývoj a zánik žlutého tělíska probíhají pravidelně cyklicky v tzv. ovariálním cyklu (pohlavním cyklu). SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní cyklus Pohlavní cyklus Vnějším projevem ovulace je říje, projevující se navenek neklidem samice až ochotou přijmout samce. Vlivem estrogenů dochází k překrvení a otoku patrném na vulvě, otevírá se děložní krček a vytéká hlen zpočátku čirý, později zakrvavený. Říje se projevuje celoročně v intervalu 18- 24 dnů. Délka říje kolísá od 12 (18) hodin po 30 (36) hodin. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní cyklus SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní cyklus Kromě změn na pohlavním ústrojí je možno pozorovat řadu jiných změn – mění se složení krve, množství i kvalita mléka. Významné jsou změny chování, samice jsou neklidné, více se pohybují, očichávají a vyhledávají tělesný kontakt s jinými zvířaty, v optimálním období říje pak stojí klidně a ukazují svolnost k páření (období ochoty). Pro říjové chování samic mají chovatelé specifické názvy: kráva se „běhá", prasnice se „bouká", koza se „prská", klisna se „hříná". Období mezi říjemi je říjový cyklus (pohlavní cyklus). SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní cyklus Rytmus říje je druhově odlišný a podle výskytu říje jsou zvířata: monoestrická – říje se vyskytne 1x ročně (divoká zvířata, jelenovití), diestrická – říje se vyskytuje asi 2x ročně (kočka, fena), polyestrická – říje se vyskytuje vícekrát za rok (klisna, kráva, prasnice, ovce, koza), avšak u klisny, ovce, kozy je tendence sezónnosti s výraznými cykly na jaře a na podzim. Fáze říjového cyklu chovaného druhu a jejich znalost jsou důležité pro úspěšné rozmnožování zvířat zejména za využívání inseminace: proestrus – období přípravy k říji trvající asi 3 dny. estrus (říje) – období vlastní říje trvající 1-2 dny charakterizované typickými změnami na vývodných cestách pohlavních orgánů a projevem říjového chování (otevření děložního krčku, uvolňování a výtok hlenu z pochvy, ovulace, v chování samice se projevuje výrazné pohlavní vzrušení a ochota k páření). SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní cyklus Příznaky říje mají různou intenzitu. Rozlišujeme: říji silnou (bouřlivou), říji normální, říji tichou (bez typických projevů říjového chování). metestrus – poříjové období zklidňovací trvající asi 4 dny, vznik žlutého tělíska. diestrus – meziříjové období klidu. Jestliže došlo k oplození přetrvává žluté tělísko, což u polyestrických zvířat (kráva, prasnice aj.) způsobí růst nového folikulu a začíná růst nový cyklus. U mono a diestrických zvířat po degeneraci žlutého tělíska nastává často anestrus – období, kdy je pohlavní ústrojí různou dobu v klidu. Pravidelnost i délka říjových cyklů je pod vlivem vnějších i vnitřních činitelů. Dominantním faktorem je zde plnohodnotnost výživy samic - vlivem nedostatků ve výživě se často objevují poruchy říjového cyklu - vynechání říje, prodloužení říjového cyklu, „tichá říje" aj. Pro praktickou plemenitbu je třeba v závislosti na říji stanovit správnou dobu páření (u samice zapouštění) či inseminace. V případě páření vhodnou dobu spolehlivě určí samec, v případě inseminace je třeba věnovat velkou pozornost sledování říjového cyklu a říji přesně detekovat. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Pohlavní cyklus Samice Délka cyklu Délka říje Doba ovulace Doba k zapouštění Březost – dny Kráva 21 (+-3 dny) 0,5-1,5 dne 8 hod. po říji 2. polovina říje 280 Klisna 3-10 dnů den před koncem říje 3.-5. den říje 333 Prasnice 2-3 dny před koncem říje 2. den říje 116 Ovce 17 (+- 2 dny) 1-1,5 dne ke konci říje 150 Koza 21 (+- 1 den) uprostřed říje Uvedené údaje jsou průměrné. Detekci říje je možno provádět různými metodami, které vycházejí: z typického říjového chování druhu, ze změn na pohlavním ústrojí samice případně v těle samice vzniklých následkem procesů souvisejících s ovulací. Při využívání inseminace je nutné zajistit spolehlivou detekci říje, protože zhoršené zabřezávání ohrožuje ekonomiku chovu. U všech druhů je základní (a nejlevnější) metoda vizuelního pozorování chování samic a příznaků říje prováděná chovatelem. Je náročná na čas, zkušenosti, zodpovědnost, selhává u tichých říjí. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Neplodnost samic Neplodnost samic Prevence poruch plodnosti: Využití reprodukčních schopností plemenic určuje jejich životní produkci a podmiňuje rentabilitu celého chovu. Ekonomické ztráty v reprodukci skotu se vyjadřují rozdílem mezi reálnými reprodukčními schopnostmi zvířat a skutečnou intenzitou reprodukce. Častou příčinou předčasné brakace plemenic skotu je jejich neplodnost. Neplodnost může být: Vrozená – je hospodářsky nevýznamná. Získaná – ať už trvalá nebo dočasná, má příčiny v nesprávné výživě plemenic, v neodborně a nehygienicky vedených porodech. Prevence poruch plodnosti: správná výživa, vysoká hygiena porodů a prostředí, správný odchov jalovic, včasné odhalení poruch plodnosti, kontrola zdraví a dědičnosti. SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk

Použité zdroje MIŠKOVSKÝ, DOC. ING. CSC.,Zdeněk. Chov zvířat 2. Vydání první. Praha: CREDIT – vydavatelství aagentura, 1995. 249 s. ISBN 80-901645-4-4. SAMBRAUS, Hans Hinrich. Atlas plemen hospodářských zvířat. Vydání první. Praha: Nakladatelství Brázda, s. r. o., 2006. 296 s. ISBN 80-209-0344-5. VARGA, ING., Stanislav; KREJČÍ, ING., Vladimír. Zemědělská výroba II.Vydání druhé. Praha: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství České republiky, 1995. 236 s. ISBN 80-7105-092-X. VARGA, ING., Stanislav; KREJČÍ, ING., Vladimír. Zemědělská výroba II.Vydání druhé. Praha: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství České republiky, 1986. 296 s. ISBN 80-7105-019-9. BURDA, František. Zemědělské výrobky 2 – živočišné výrobky.Vydání první. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1995. 236 s. ISBN 07-000-86. ČESKÁ ZEMĚDĚLSKÁ UNIVERZITA, AGRONOMICKÁ FAKULTA, CHOV ZVÍŘAT I, Ivan Majzlík, 2000 SOUz Loštice Ing. Miroslav Huk