Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Schopnost zvířat léčit
Diagnostika SPU.
Vymezení a pojetí sociální práce
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
a jeho využití u klientů po CMP
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
TERÉNNÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE A SPECIFICKÉ NÁROKY NA PRACOVNÍKY
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
ohroženým domácím násilím
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Komunitní péče.
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Zdravá škola.
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
ZAHRADNÍ TERAPIE Bc. Martina Moravcová, DiS.. Projekt „Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti“. impuls získaný v rámci stáží.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Terapeutická komunita v systému veřejného zdravotnictví Mgr. Gabriela Mahrová Libuše Antalová.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
HORIZONT ZLÍN Workshop
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Sociálně aktivizační služby pro osoby se zdravotním postižením a seniory
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Teorie vzdělávání dospělých
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Úvod do zahradní terapie
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Rodičovství biologické a pěstounské
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení Výběrový kurz Úvod do zahradní terapie, 29. 3. 2019, VOŠ Jabok Eliška Hudcová

KONTEXTY ZAHRADNÍ TERAPIE Sociální práce (Speciální) pedagogika Zdravotnictví a medicína (geriatrie, rehabilitace, ergoterapie) Botanika, dendrologie, biologie Ekologie, Entomologie

SOCIÁLNÍ PRÁCE Sociální práce podporuje sociální změnu, řešení problémů v mezilidských vztazích a posílení a osvobození lidí za účelem naplnění jejich osobního blaha. Užívaje teorií lidského chování a sociálních systémů, sociální práce zasahuje tam, kde se lidé dostávají do kontaktu se svým prostředím. Pro sociální práci jsou klíčové principy lidských práv a společenské spravedlnosti. (Mezinárodní federace sociálních pracovníků) Registrované sociální služby dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v § 3 charakterizované jako „činnost nebo soubor činností podle tohoto zákona zajišťujících pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo prevence sociálního vyloučení.“ Nastupují v momentě, kdy člověk nedokáže řešit svou obtížnou sociální situaci vlastními silami.

Definice zahradní terapie Interdisciplinární obor (zahradničení, ergoterapie, fyzioterapie, pedagogika, psychologie, …) Odborná podpůrná terapeutická metoda Funkční terapie Záměrné a cílené využití rostlin, zahradních aktivit a blízkého vztahu člověka k přírodě pro naplnění specifických potřeb účastníků Cílený proces zaměřený na účastníka, využívající rostliny a zahrady k podpoře fyzických, kognitivních, emocionálních, spirituálních a sociálních funkcí

Definice zahradní terapie Zahradní terapie je proces zaměřený na účastníka, při kterém školení odborníci definují a kontrolují individuální cíle a plánují a realizují činnosti týkající se práce na zahradě nebo práce s rostlinami jako terapeutického prostředku za účelem podpory zdravotně důležitých aspektů účastníků (Haubenhofer et al., 2013)

Zahradní terapie jako cílený proces účastníci odborníci cíle aktivity zahradní terapie účinky a vyhodnocení Pasivní ZT (receptivní): pobyt, pozorování, vnímání rostlin, barev, tvarů, zvuků, pohybů, chutí…, bazální stimulace Aktivní ZT: přímá fyzická účast, přizpůsobení prostoru, aktivit, pomůcek atd. potřebám a možnostem účastníků, důraz na bezpečnost Individuální Skupinová

Oblasti působení zahradní terapie Většina lidí má k přírodě nějaký vztah, na jehož základě plánovaná a cílená zahradní terapie rozvíjí potenciál klientů, kdy je nejen možné, ba právě potřebné zaměřovat se na podporu zdravých oblastí, místo sledování deficitů. Zahradní terapie má pozitivní vliv na šest základní oblastí: Fyziologická Kognitivní Emocionální Sociální Pedagogická Spirituální Sebepojetí

Fyziologická oblast: zlepšování či obnova jemných i hrubých motorických funkcí, zlepšování koordinace či rovnováhy

Kognitivní oblast Trénování a zlepšování paměti Zlepšení či udržení koncentrace Rychlost zpracování informace Pohotovost Udržení a zlepšování řeči a slovní zásoby Schopnost vyjadřovat se a porozumět Prostorová orientace Dosahování cílů

Pozitivní prožitek odpovědnosti Tolerance frustrace Zájem o budoucnost Emocionální oblast Radost Pozitivní prožitek odpovědnosti Tolerance frustrace Zájem o budoucnost Stabilita Flexibilita

Získání nových dovedností Podržení dosavadních znalostí Nové informace Pedagogická oblast Získání nových dovedností Podržení dosavadních znalostí Nové informace Učení nápodobou

Identifikace se skupinou a pocit sounáležitosti Sociální oblast Komunikace Kontakt s okolím Identifikace se skupinou a pocit sounáležitosti Jednání vůči sobě a okolí

Sebepojetí Vnímání vlastního já Zvýšení vlastní hodnoty Příležitost být potřebný Prožitek vlastních hranic v pozitivním i negativním smyslu Sebeuvědomování Angažovanost a motivace

Cíle zahradní terapie Udržování a zlepšování sociálního, psychického a tělesného zdraví a kvality života Dle cílové skupiny (děti, dospělí, senioři) Dle typu postižení (zdravotní, smyslové, sociální handicap) Dle kontextu zařízení (sociálních, zdravotnické, školské, formální, neformální) Potřeba budování vazeb (rozhovor a emoční vazby) Orientace a kontrola (předvídatelnost) Zvyšování vlastní hodnoty a ochrana vlastní hodnoty (sebevědomí) Vyhledávání potěšení a vyhýbání se nepříjemnostem (soulad potřeb a cílů)

Lidé v ZT Klient, CS Terapeut Lékař Sociální pracovník/klíčový pracovník/asistent Zahradník Entomolog/biolog Rodina a blízcí klienta Vedení organizace Dobrovolníci

Oblasti, kde jsou zahradnické aktivity podporou Potravinová soběstačnost Volný čas a hra Práce (produktivita) Sociální vztahy Terapie a léčba Někdo zahradničí proto, aby se zásoboval kvalitní zeleninou (sebeobsluha a soběstačnost), jiný protože je to jeho povolání (práce), třetí je pěstitel kaktusů (volný čas), někdo navštěvuje komunitní zahradu (sociální vztahy), nebo potřebuje vyléčit dočasné potíže.